Overzicht waterongevallen en effectieve reddingen door brandweerduikers

Auteur Topic: Overzicht waterongevallen en effectieve reddingen door brandweerduikers  (gelezen 36905 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #70 Gepost op: 26 december 2010, 11:23:20
Ik begrijp dat de toevoeging best interessant kan zijn. Echter als internet lezers, en hier en daar korpsleden zal je deze gegevens niet compleet krijgen waardoor het ook niet bijdraagt aan het geheel.

Het gaat nu om de effectiviteit van de brandweerduikers bij een inzet. Dus als ze gealarmeerd zijn waren ze dan ook nodig, zijn ze ingezet, hebben ze echt gedoken, hebben ze gered of geborgen. Het gaat er niet om of ze ja of nee een leven gered (of in gevaar gebracht) hebben maar of de inzet zinvol danwel nodig was. Daarvoor zijn de gegevens van de ongevallen e.d. niet nodig om toe te voegen in dit overzicht


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #71 Gepost op: 26 december 2010, 11:34:05
Ook prima natuurlijk, omdat dit topic begon met en naar aanleiding van onderstaand citaat ging ik er vanuit dat het topic nu juist bedoeld was om te kijken hoe het aantal geredden zich verhield tot het aantal slachtoffers, dit om te bepalen of de prijs inderdaad erg hoog is zoals Crashtender vermoedt.
Blijkbaar heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd, waarvoor mijn excuses, ik zal niet langer off-topic zijn  :)

Ik heb geen idee hoeveel succesvolle reddingen brandweerduikers hebben gedaan maar ik heb het vermoeden dat dit aantal erg laag is. Als ik daar de omgekomen brandweerduikers van de afgelopen 10 jaar tegenover zet (Utrecht 2001, Urk 2007 en Terneuzen 2008) dan vind ik dit een erg hoge prijs!
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


guest4965

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 26 december 2010, 11:56:52
Citaat
01:56:42 26-12-10    GROUP-1    BR 1 BRAND IN WOONBOOT (+Inc.net: 1+) LANDSMEERDERDIJK 64 ASD [ OVDN NET01 ALY WOW ASY ASZ JAN ]

Brand op woonboot Landsmeerderdijk

De bewoonster van een woonboot aan de Landsmeerderdijk in Noord kreeg afgelopen nacht de schrik van haar leven, toen ze rond 2.00 uur wakker werd van rookontwikkeling in haar huis.

Het bleek dat er brand was ontstaan achter de open haard. De vrouw alarmeerde direct de brandweer, die het vuur van buitenaf bestreed en daardoor grote schade in de woonboot kon voorkomen.

Na ventilatie kon de bewoonster terug haar woning in. De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht.

http://www.at5.nl/artikelen/54759/brand-op-woonboot-landsmeerderdijk

26-12-2010AmsterdamBrand op woonbootNeen.v.t.

Nog even een reminder met de code, anders moeten we ver graven om hem te vinden :)
[tr][td]Datum[/td][td]Plaats[/td][td]Soort inzet[/td][td]Inzet (ja/nee)[/td][td]Gered door...?[/td][/tr]


guest4965

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 26 december 2010, 12:00:31
Nee die heb ik niet, maar ik volg de gebeurtenissen ook niet actief.
Ik zou je ook geen voorbeeld kunnen noemen van reddingen waarbij iemand daadwerkelijk overleden zou zijn zonder inzet van de teams.
Daarmee zeg ik niet dat die er niet zijn, ik ken ze alleen niet omdat ik geen overzicht heb van alles wat er op dit gebied speelt.
Het gaat mij er om dat je (vermoed ik) een betrouwbaar statistisch beeld wilt hebben van de effecten van een inzet en dan zul je alle factoren (zowel de positieve als de negatieve) moeten meenemnen . Anders kun je toch geen goede afweging maken ?
Of ik als niet terzake deskundig individu daar een voorbeeld van kan geven lijkt me niet relevant. De cijfers zullen moeten aantonen of deze factoren een rol van betekenis spelen of niet.
Meten is weten en gissen is missen. Bepaalde factoren bij voorbaat uitsluiten in je onderzoek omdat je denkt dat het effect niet groot is zonder dat eerst onderzocht te hebben is een kunstfout.

Oké, interessant antwoord, ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb zelf namelijk ook geen voorbeelden uit de afgelopen jaren, dus ik was benieuwd of die er waren. Maar ik denk dat, mocht er een duiker gewond raken/overlijden, dat dat wel in het nieuwsbericht zal staan en ook vermeld zal worden in het overzicht. Dat soort dingen schieten niet voorbij, zeker niet op een hulpverleningsforum als deze...


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #74 Gepost op: 26 december 2010, 14:06:11
Ik heb zojuist even nagezocht wat de effectiviteit is van de Zeeuwse brandweerduikteams: Middelburg, Goes, Tholen, Terneuzen.
Hiertoe heb ik de P2000 logs van 2007, 2008, 2009 en 2010 geraadpleegd.
Hieruit kwam naar voren dat er in ieder geval 145 meldingen zijn geweest voor Zeeuwse brandweerduikteams vanaf 01-01-2007 tot op heden. Het kan zijn dat ik er een aantal over het hoofd heb gezien.
Hierbij moet in ogenschouw worden genomen dat de duikteams van Tholen en Goes in sommige gevallen samen gealarmeerd worden voor één en dezelfde melding. Deze heb ik er niet uit gefilterd.

Bij 77 van de 145 meldingen zijn de duikteams daadwerkelijk ingezet. In de meeste gevallen betrof dit voor het aanpikken van een te water geraakt voertuig.
In 10 van de 145 gevallen werd een te water geraakt persoon, al dan niet met voertuig, gered door omstanders.
In 8 van de 145 gevallen werd een te water geraakt persoon, al dan niet met voertuig, gered door de politie, KNRM of een andere boot.
In 9 van de 145 gevallen werd een te water geraakt persoon, al dan niet met voertuig, gered door de blusploeg van een brandweereenheid, dus niet door een duiker.

Bij de volgende 6 incidenten was de inzet van duikers essentieel voor de overlevingskansen van het slachtoffer. In sommige gevallen is het door duikers geredde slachtoffer helaas later overleden aan de gevolgen van het ongeval.

21-12-2007: meisje door het ijs gezakt in Middelburg. Door brandweerduikers uit het ijs gehaald en in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.
12-05-2008: man met auto te water in Middelburg. Door brandweerduikers uit de auto gehaald. Volgende dag overleden in het ziekenhuis.
24-05-2008: man met auto te water in Wilhelminadorp. Door brandweerduikers uit de auto gehaald. Later overleden in het ziekenhuis.
01-02-2009: man met auto te water nabij Vrouwenpolder. Door brandweerduikers uit auto gehaald. Ter plaatse overleden na reanimatie.
28-01-2010: man met auto te water nabij Yerseke. Door brandweerduikers uit auto gehaald. Aantal weken later alsnog overleden aan gevolgen ongeval.
13-02-2010: auto met meerdere personen te water nabij Westkapelle. Bestuurder door brandweerduiker uit de auto gehaald. Kan het navertellen. Zonder brandweerduikers zou hij zijn overleden, want hij zag in een luchtbel.


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #75 Gepost op: 26 december 2010, 15:09:55
Tijdens de brand op een woonboot zijn de duikers alleen maar stand-by geweest voor veiligheid eigen personeel. Geen inzet gedaan.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #76 Gepost op: 27 december 2010, 11:32:13
21:25:09 26-12-10  GROUP-1  P 1 4784 DE RAPE HULST Drenkeling
21:17:46 26-12-10  GROUP-1  P 1 5770 5730 5750 5681 7294 DE RAPE HULST Drenkeling

Betrof een auto in een droogstaande sloot. Geen inzet duikers.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #77 Gepost op: 27 december 2010, 13:21:22
26-12-2010 Winterswijk    Hond te water   ja    Brandweerduikers

Brandweer redt hond uit wak
MEDDO– Duikers van de brandweer hebben op tweede kerstdag een hond uit een wak gered. Het dier is voor controle naar de dierenarts gebracht.

De hond zakte kort na 16 uur door het ijs op recreatieplas ’t Hilgelo. De eigenaar probeerde het dier te redden, maar dat lukte niet. Gewaarschuwde duikers van de brandweer uit Gendringen wisten het zwaar onderkoelde hondje veilig naar de wal te brengen. Een medewerkster van de dierenambulance heeft zich over het dier ontfermt. De eigenaar raakte licht onderkoeld, maar bleef verder ongedeerd

Bron: www.gelrenieuws.nl
En volgens mij stond dit duikteam op de planning om te verdwijnen. Toch nog mooi een leven gered!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #78 Gepost op: 27 december 2010, 14:24:29
14:15:50 27-12-10  GROUP-1  P 2 5681 5650 TERNEUZENSESTRAAT - N290 ZAAMSLAG Drenkeling

Hond door het ijs gezakt. Aanrijdend doorgekregen dat hond weer op de kant was. Geen brandweerinzet.


guest4965

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 29 december 2010, 23:08:20
Citaat
08:55:59 29-12-10    GROUP-1    WO-1 AUTO TE WATER (+Inc.net: 1+) GALJOEN ASV [ OVDZ HVASV WOASV ODK ]

29-12-2010AmstelveenAuto te waterJa (niet levensreddend, persoon was al op het droge)Omstanders