Twitterverbod bij brandweer Flevoland

Auteur Topic: Twitterverbod bij brandweer Flevoland  (gelezen 7747 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Gepost op: 20 december 2010, 18:19:44
Twitterverbod bij brandweer Flevoland

Brandweerlieden in Flevoland mogen onder werktijd geen gebruik meer maken van sociale netwerken zoals Twitter en YouTube. De brandweercommandant heeft dat besloten nadat een brandweerman foto's van een dodelijk ongeluk bij Biddinghuizen op internet had gezet, terwijl reddingsdiensten nog volop in actie waren.

De commandant noemt dat "digitaal exhibitionisme". Volgens hem moeten brandweermannen hun werk doen. Het maken van foto's en filmpjes moeten ze overlaten aan echte media, vindt hij.

Bovendien kan de berichtenstroom van brandweerlieden ook leiden tot verkeerde informatie, zegt commandant Spruit. "Die zal niet altijd goed vallen", voorspelt hij.

'Niet tegen Twitter'
De commandant zegt in een gesprek met Omroep Flevoland dat hij niet tegen twitteren is, maar werk en privé mogen wat hem betreft niet door elkaar lopen.

De brandweer heeft nog geen richtlijn voor het gebruik van Twitter en andere sociale netwerken. Wel zijn er regels voor het gebruik van internet en e-mail.

http://nos.nl/artikel/206545-twitterverbod-bij-brandweer-flevoland.html




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 20 december 2010, 18:28:22
ma 20 dec 2010, 15:53
    
Geen getwitter voor Flevolandse brandweer LELYSTAD -  Brandweermannen van het Flevolandse brandweerkorps mogen onder werktijd geen gebruik meer maken van social media. De commandant van het korps, Gerrit Spruit, noemde het gebruik van media als Twitter en YouTube maandag een vorm van 'digitaal exhibitionisme'.


 Spruit viel over het gebruik van socialenetwerksites, nadat een brandweerman vorige maand foto's van een dodelijk ongeval op internet plaatste, terwijl de reddingsdiensten nog volop bezig waren met een reddingsactie. In het personeelsblad roept de commandant zijn brandweerlieden op alleen thuis nog gebruik te maken van de socialenetwerksites.

„Brandweermannen moeten hun werk doen en het maken van flimpjes en foto's overlaten aan de echte media”, aldus Spruit. Wie in de toekomst toch de fout in gaat, kan disciplinaire maatregelen verwachten.



Geweldig: „Brandweermannen moeten hun werk doen en het maken van flimpjes en foto's overlaten aan de echte media”.  3hj

Nu nog even wachten tot de rest van Nederland zijn verstand terug krijgt.


Bron de telegraaf.nl


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 20 december 2010, 18:32:07
Ja, hoorde net e.e.a. op de radio.


Maar je bent ook wel erg simpel, als je foto's van een incident gaat plaatsen terwijl het nog gaande is. Als prof.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 20 december 2010, 18:59:51
Ja, dat is wel het summum. Een hele discussie waarbij hulpverleners afgeven op  "die fotografen, die gieren die foto's maken die écht niet kunnen" terwijl een gewaardeerde collega in plaats van zijn werk te doen een beetje loopt te klungelen met zijn fototelefoontje.

Je zal er maar liggen tussen fotograferende hulpverleners. Ik zie het al voor me dat wij als we bij een drenkeling aankomen, eerst even een paar fotootjes maken, leuk voor op twitter... :-X


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #4 Gepost op: 20 december 2010, 19:32:30
Tweeten over incidenten, en helemaal over situaties die nog onder handen zijn,.....Ik vraag me af welke pipo dit bedacht heeft, maar die is klaarblijkelijk niet geschikt als brandweerman.

Twitter (en ook op werkplek( heeft OOK voor de brandweer een toegevoegde waarde. Er is alleen duidelijk en helder beleid voor noodzakelijk. Typisch geval van de een verziekt het voor de massa :(

triest..
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #5 Gepost op: 20 december 2010, 20:14:01
Hier een soortgelijk voorbeeld van een brandweerman in Vianen, die (pers)foto's maakt tijdens zijn werkzaamheden:

http://www.hetkontakt.nl/nieuws/33335/brand-bij-dekker-hout.html

Ik sta beroepshalve ook soms foto's te schieten met mijn mobiel bij incidenten (niet in 'het heetst van de strijd'), maar die gebruik ik alleen beroepshalve en ik verwijder ze na het printen direct uit mijn telefoon. Geen haar op mijn die er aan denkt om foto's te gaan publiceren.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 20 december 2010, 20:38:00
Maar je bent ook wel erg simpel, als je foto's van een incident gaat plaatsen terwijl het nog gaande is. Als prof.

Met als doel die te publiceren..hoorde er nog achter, uiteraard.

Ook ik maak wel eens foto's, maar die zul je niet terug zien openbaar.


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #7 Gepost op: 20 december 2010, 22:33:43
Commandant van Brandweer Flevoland Gerrit Spruit is verbolgen over brandweermannen die twitteren tijdens hun werk. Dat is een vorm van "persoonlijk exhibitionisme".



Personeel van brandweer Flevoland blijkt tijdens incidenten informatie te verspreiden via het internet en daar is de commandant niet langer van gediend, zo schrijft hij in het personeelsblad. Ervaringen die brandweermannen opdoen tijdens hun werk moeten in het korps met elkaar gedeeld worden en niet via moderne media zoals Hyves, Facebook of Twitter.



De commandant kondigt aan dat er binnenkort beleid komt en in de tussentijd spreekt hij korpsleden aan op hun gezond verstand
bron: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/77397/brandweermannen-mogen-niet-meer-twitteren


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #8 Gepost op: 20 december 2010, 22:43:03
Behalve foto's wordt er blijkbaar nog meer door hulpverleners naar digitale media "gelekt".  Zie regelmatig informatie via Twitterberichten voorbijkomen op hulpverlenings gerelateerde site's over nog gaande zijnde of net gealarmeerde incidenten die of door centralisten/hulpverleners worden gepubliceerd, of iemand heeft de mogelijkheid om C2000 berichten mee te luisteren ??? Rara hoe kan dat ???
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 20 december 2010, 23:56:14
Behalve foto's wordt er blijkbaar nog meer door hulpverleners naar digitale media "gelekt".  Zie regelmatig informatie via Twitterberichten voorbijkomen op hulpverlenings gerelateerde site's over nog gaande zijnde of net gealarmeerde incidenten die of door centralisten/hulpverleners worden gepubliceerd, of iemand heeft de mogelijkheid om C2000 berichten mee te luisteren ??? Rara hoe kan dat ???

Klopt. Een fotograaf hier in de regio wordt naar verluid regelmatig ondermeer op die manier vanuit de politie vriendjes getipt en is zo voor de P2000 alarmering al ter plaatse, voor alle anderen.

Slim van de fotograaf om zo z'n collega's voor te kunnen zijn, niks mis mee eigenlijk, maar vanuit politie zijde deugt het niet zo denk ik.