waarom verschillende sirenes?

Auteur Topic: waarom verschillende sirenes?  (gelezen 11282 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 30 augustus 2004, 13:20:14
Dit is een vraag die mij al een tijdje bezig houdt.

Waarom heeft een ambu een andere toon dan brandweer en politie. Als ze haast hebben moet je voor allemaal aan de kant... Het is geen reden van ow er komt nu een ambu aan dus laat ik wat sneller aan de kant gaan.

Verder hoor je het verschil tussen de politie en de brandweer sirene niet, want ik heb wel is gehad dat ik dacht waarom is mn pieper niet afgegaan want ik hoor de brandweer, en toen was het een politie motor.

Bijvoorbeeld in amerika hebben ze toch ook allemaal dezelfde tonen enzo....

Bedankt alvast voor de reacties




Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2004, 22:08:47
De drietonige hoorn stamt nog uit de introductie van de ambulance als voorrangsvoertuig, men was toen van mening dat er onderscheid gemaakt moest worden.

Vorig jaar is  is gebleken uit onderzoek van de hele signalering van voorrangsvoertuigen dat dit eigenlijk niet meer hoeft.

Persoonlijk vind ik dat het wel duidelijker is voor weggebruikers, want als er meerdere hulpverleningsdiensten op de weg zijn naar een incident is dit duidelijker dat er meerder voertuigen naderen.

Bij mij in de regio is het verschil tussen politie en brandweer wel degelijk aanwezig.

Ondanks dat de tonen het zelfde staan voorgeschreven (voor Politie en Brandweer) in de wegenverkeerswet voor tweetonige hoorn. (namelijk B-E) is dit bij mij in de regio duidelijk verschil hoorbaar politievoertuigen hebben namelijk een hoge (Hoog in de toonladder) B-E combinatie, en brandweervoertuigen doorgaans lagere B-E combinatie. Met daarbij ook verschil in frequentie van opvolgen van de tonen.

moeilijk om het correct en duidelijk uit te leggen. Maar ik denk dat de experts op dit gebied hier mogelijk meer op kan reageren.
Brandwacht 1e klas + WVD


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2004, 23:15:59
Ik ben het met Firefly eens dat het van pas komt als er meerdere voorrangsvoertuigen naderen, maar denk daarnaast ook dat het bijvoorbeeld op een plaats van een ongeval, brand, misdrijf etc. voor de betrokkenen ook handig kan zijn om te horen wie er de plaats al naderen. Het kan mensen geruststellen.

Wat betreft Amerika, bestaan daar ook verschillende sirenes voor brandweer en politie. De sirene van de ambulance komt vaak overeen met die van de brandweer omdat in veel gevallen de ambulancedienst een onderdeel van de brandweer is.


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2004, 22:43:36
Zit er niet ook nog verschil in electrische en niet-electrische (d.m.v. luchtdruk ofzo) ?


De ambulance (in tegenstelling tot de HAP en OVDG voertuigen en die van het MMT en de GHOR) heeft een 3-toon om aan te geven dat zij de enige zijn die ook patienten vervoeren.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2004, 03:38:35
de tonen:
in de regeling optische en geluidssignalen staat dat de twee toon een b en een e toon moeten zijn, maar zoals je weet praten we over vals of zuiver in de muziek, nou daar wordt gebruik van gemaakt.

als we uitgaan van de stemming die wij allen kennen is de A-toon 440 Hz, dan is de B-toon 493,88 Hz.
nou mag in de muziek een toon afwijken, mits alle instrumenten maar gelijk gestemd zijn, de afwijking in de muziek wordt uit gedrukt in cent(hoe vreemd het ook lijkt), nou mag een toon 50cent afwijken, dit gaat als volgt, de B-toon is 493,88, de eerst volgende onderliggende toon is de Ais, deze staat op 466,17 Hz
het verschil is 27,71 Hz, 50 cent is ongeveer de helft daar van, dus de B-toon mag ongev. 13,85 Hz naar beneden afwijken, dit zelfde geldt naar boven en mag een afwijking vertonen van 14,68, dan is het nog steeds een B-toon.

nu mag de toon bij de politie en brandweer maar 650 milliseconden duren en bij de ziekenwagen 900 milliseconden, door nu in 650 miliseconden de toon een aantal keer te laten varieren van 480 naar 508 en terug naar 480, krijg je een zwevend(jankerig) effect, wat de attentie waarde verhoogd.
bij de zieken auto zijn het de C-E-G-E toon, en laten ze op dezelfde manier varieren.
het enige voordeel is de attentie waarde.

dit alles gaat alleen op voor de elektronische sirenes

de sirene's:
een ander probleem is dat er veel verschillende soorten sirenes in gebruik zijn, zo rijden er nog motoren met de oude claxons, deze zijn meestal(ook hier zit verschil in) de frequenties 280Hz en 459Hz, dus totaal niet volgens de regelgeving, tegenwoordig worden deze vervangen door elektronische, meestal van Pintsch Bamag, geleverd door Wandel en Goltermann, deze tonen heb ik nog nooit exact kunnen meten, want hier is weer een andere truuk mee uitgehaald om de attentie waarde te vergrooten, waardoor hij moeilijk te meten is.
de andere elektronische sirenes houden zich meestal netjes aan de richtlijn en geven de juiste toon weer, maar ook daar heeft de toegepaste luidspreker weer een invloed op de toon.
dan gaan we naar de luchthoorns (Martin bijv.) deze geven een totaal andere klank dan een elektronische, dit is een hoorn aangedreven door een luchtcompressor, dit is vergelijkbaar met het princiepe van een orgel pijp, hij geeft een hard en zuiver geluid.
dan zijn er ook nog de fiam hoorns, dit is eigenlijk een claxon (dus electromechanisch) met een gedraaide hoorn voorop.

de politie en brandweer hebben in princiepe dezelfde tweetoon, echter doordat veel brandweervoertuigen met een Martin hoorn rijden, die meestal 440/585Hz zijn, een A-D-toon, en sommige met een Fiam hoorn, die weer 410/510Hz, de Gis-C-toon, verschillen de geluiden dus al aardig.
de toon die Firefly ervaart als hoge B-E-toon, is wel degelijk de normale tweetoon die volledig aan de regelgeving voldoet, echter weer een truukje uitgehaald om de attentie waarde te vergroten.
bij de brandweer is er ook nog een onderscheid te maken tussen de auto's die een 12V accu(bussen en dienstauto's) en de auto's die een 24Vaccu hebben, de 24 volt hebben meestal een luchthoorn, de andere op 12V meestal een elektronische sirene vaak uitgebreid met een toespreek mogelijkheid.

ik hoop dat dit enig duidelijkheid geeft.
Nemo me impune lacessit


Kaderinstructeur

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 1 september 2004, 09:11:31
Zo zwaailampmaker, je hebt er een hele studie van gemaakt.
Nu weet ik dus waarom de hoorns anders klinken, maar ik denk dat clut bedoeld waarom dat zo is vastgelegd.


CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 1 september 2004, 09:57:03
Ow maar CLUT vind dit ook wel interessant hoor!

Maar idd. het enige wat ik zou kunnen verzinnen waarom sirenes allemaal verschillend zijn is:

- Om te horen dat er meerdere voertuigen aankomen
- Omdat er nogal wat truukjes mee uit gehaald worden om de attentie waarde te verhogen.

Voor het eerste standpunt zeg ik: Kijk toch lekker goed in je achteruitkijkspiegel, en als je voor 1 voorangsvoertuig aan de kant gaat dan kijk je heus wel of er niet meer aan komt.

De reden van geruststelling vind ik ook een beetje slap, wanneer je een sirene hoort moet je feitelijk gerustgesteld worden vanwege het feit dat je denkt: Gelukkig er komen huulpverleners aan.

Nou dat was een stukje kritisch commentaar, ik zie dit nog wel een leuke discussie worden :D


Kanarie

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 1 september 2004, 11:53:52
wauw zwaailampmaker
Dat was echt interessant! En ik snap het ook nog allemaal (geloof ik)  ;D


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #8 Gepost op: 1 september 2004, 16:29:58
Zwaailampmaker bedankt dit geeft tenminste een helder beeld op de zaak.

Ik hoopte eigenlijk al op een reactie van een expert! ;)
Brandwacht 1e klas + WVD


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 4 september 2004, 11:34:50
Zwaailampmaker bedankt dit geeft tenminste een helder beeld op de zaak.

Ik hoopte eigenlijk al op een reactie van een expert! ;)

Speelde het feit dat de ambulance in de begintijd gezien werd als een voertuig dat, in tegenstelling tot de politie- en brandweervoertuigen,  geen voorrang had, maar om voorrang vroeg.