Cafébrand 't Hemeltje - Volendam 01-01-2001

Auteur Topic: Cafébrand 't Hemeltje - Volendam 01-01-2001  (gelezen 15035 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 31 december 2010, 10:10:04
Is er veel aan brandveiligheid de afgelopen jaren veranderd in horeca gelegenheden? Ik heb het gevoel, met een terugtrekkende overheid, dat het best wel nog eens kan gebeuren.  :-X Niet meer met kerstakken, want dat weet iederéén ondertussen wel dat dit niet kan.
Maar zijn alle vluchtwegen tegenwoordig altijd vrij? Is er wat gedaan met het feit dat de meeste mensen willen vluchten via de route waardoor ze de ruimte binnengekomen zijn? Sommige ruimten worden tegenwoordig aangekleed als grotten waarbij de muren bespoten worden met PUR/PIR/enz. Wordt er goed toegezien door de exploitanten op het maximaal aantal personen?

Wat is jullie mening? Heb je als klant altijd een veilig gevoel in een horeca gelegenheid? Kom je als prof ook bovenstaande zaken tegen?


http://www.telegraaf.nl/binnenland/8625443/__Caframp_tien_jaar_geleden__.html?sn=binnenland,buitenland

Caféramp tien jaar geleden

VOLENDAM -  Deze jaarwisseling is het kort na middernacht precies tien jaar geleden dat Volendam werd opgeschrikt door een van de grootste rampen die het dorp ooit trof: de cafébrand.


 Café De Hemel. In café De Hemel aan de Haven in Volendam was de combinatie van een bundel sterretjes en een licht ontvlambare, niet-vuurbestendige kerstversiering een fataal. Door de korte maar zeer hevige brand kwamen uiteindelijk veertien jongeren om het leven. Het aantal gewonden bedroeg 180. Sommige jongeren zijn door hun verwondingen voor het leven getekend.

De ramp leidde tot de strafrechtelijke vervolging en veroordeling van café-eigenaar Jan Veerman. Toenmalig burgemeester Frank IJsselmuiden en CDA-wethouder Wim Visscher traden af. De commissie onderzoek nieuwjaarsbrand Volendam (commissie-Alders) trok harde conclusies over zowel de rol van eigenaar Veerman als die van de gemeente.

Op nieuwjaarsdag 2011 staat Volendam in het teken van verschillende herdenkingsplechtigheden.




Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #1 Gepost op: 31 december 2010, 10:35:37
Op RTV NH wordt deze dagen een reportage uitgezonden, tien jaar na de café brand met slachtoffers, hulpverleners en andere dorpsbewoners aan het woord.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/52279/Serie:+Volendambrand:+de+nabestaanden+/

En nog steeds geen antwoord op je vraag maar dit nieuwsbericht las ik gisteren op RTV-NH
Comité wil eerherstel Volendamse brandweerman
30 dec 2010 | 12:52

Foto: ANP/Cor Mulder
VOLENDAM De gemeente Edam-Volendam moet de beschuldigingen terugnemen die ze daags na de nieuwjaarsramp in café De Hemel op 1 januari 2001 uitte richting toenmalig brandpreventieambtenaar en brandweerman Cees Bont.
Daarvoor pleit het onlangs opgerichte Comité Eerherstel Cees Bont, zo laat oprichter Willem Keizer donderdag weten.
"Bont heeft zijn werk meer dan uitstekend verricht, maar kreeg door toenmalig burgemeester Frank IJsselmuiden in een televisie-uitzending onterecht de zwartepiet toegespeeld”, vertelt Keizer. Volgens hem voelt Bont zich hierdoor nog altijd in zijn eer aangetast, omdat de beschuldiging nooit officieel is rechtgezet.
Door de brand in De Hemel kwamen veertien jongeren om en raakten 180 cafébezoekers gewond. Een aantal van hen is door brandwonden voor het leven getekend.
Keiharde bewijzen
Volgens Keizer zijn er keiharde bewijzen dat Bont de gemeente maanden voor de ramp adviseerde om De Hemel geen vergunning te verlenen wegens grote brandrisico's. Daarnaast hielp Bont tijdens de ramp als hulpverlener tientallen slachtoffers.
De commissie-Polak/Versteden, die in 2001 onderzoek deed naar de nieuwjaarsbrand, gaf Bont destijds ook complimenten voor zijn verrichte arbeid. Naar aanleiding van dit onderzoek stapte burgemeester IJsselmuiden in maart 2001 op.
Bont was na de brand nog jaren werkzaam als brandpreventieambtenaar bij Edam-Volendam. Hij stapte in 2006 over naar een lagere functie bij de brandweer van buurgemeente Purmerend. Volgens Keizer is Bont ‘weggepest’ bij Edam-Volendam. Hij pleit ervoor dat hij zijn oude baan terugkrijgt.
Buiten Bont om
Bont laat weten dat de oprichting van het comité volledig buiten hem om is gegaan. "Het verwijt valt me nog altijd zwaar. Ik ben blij dat mensen hun nek voor mij uitsteken.”
Edam-Volendam gaat niet inhoudelijk op de zaak in. Een woordvoerder meldt geen uitlatingen te doen over werknemers en oud-werknemers.
Saillant detail is dat comitéoprichter Keizer ten tijde van de nieuwjaarsramp raadslid was voor de partij VD’80. Die partij raakte na de brand juist in opspraak, omdat ze eind jaren negentig de aanstelling van een brandpreventieambtenaar zou hebben tegengewerkt.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #2 Gepost op: 31 december 2010, 10:40:15
Palmpie, je mag best weten dat ik me lang niet altijd veilig voel in bepaalde uitgaansgelegenheden in Middelburg. Eentje springt er echt met kop en schouders bovenuit. Die mijd ik zoveel mogelijk, ondanks dat het wel een van de populairste van Middelburg is.

Op RTV NH wordt deze dagen een reportage uitgezonden, tien jaar na de café brand met slachtoffers, hulpverleners en andere dorpsbewoners aan het woord.
http://www.rtvnh.nl/dossiers/27/De+Volendambrand+10+jaar+later kan je de afleveringen terug kijken


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #3 Gepost op: 31 december 2010, 10:42:59
Ik heb wel het idee dat men met kerstversiering e.d. behoorlijk voorzichtiger geworden is.
Ik kijk voor mezelf nu ook altijd even naar de vluchtmogelijkheden bij brand als ik in een drukke kroeg ben.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 31 december 2010, 10:54:33
Ik heb het idee dat het met het massale misbruik van brandgevaarlijk materiaal nog meevalt, waar ik vaak problemen voorzie is het ontruimen van een drukke kroeg wanneer daar paniek uitbreekt, zeker bij de gelegenheden die lang en smal zijn en daar hebben we er nogal een paar van.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 31 december 2010, 11:01:26
Palmpie, je mag best weten dat ik me lang niet altijd veilig voel in bepaalde uitgaansgelegenheden in Middelburg. Eentje springt er echt met kop en schouders bovenuit. Die mijd ik zoveel mogelijk, ondanks dat het wel een van de populairste van Middelburg is.
http://www.rtvnh.nl/dossiers/27/De+Volendambrand+10+jaar+later kan je de afleveringen terug kijken

Ik kan je wat eenvoudige globale handvatten geven om zelf een afweging te maken / te zorgen dat je veilig kunt verblijven:
- kan je in een ruimte gemakkelijk één of twee nooduitgangen zien / bereiken;
- kan je binnen 20 meter een ruimte verlaten via een (nood)uitgang
- Per  90-135 personen moet er in een ruimte 1 meter (nood)uitgang aanwezig zijn. Als er dus twee (nood)uitgangen zijn van 1,8 meter mogen er ongeveer 360 personen in de ruimte. Trappen in de vluchtroute kunnen een lagere capaciteit opleveren
- kies bij vluchten bij voorkeur voor een nooduitgang ipv de normale in/uitgang. Gewoon omdat de meeste mensen zullen gaan vluchten via de normale in/uitgang en daar vaak verstopping optreed;
- versiering moet buiten handbereik opgehangen zijn
- kan je je tijdens normaal gebruik nog enigszins 'normaal' bewegen in de ruimte. Bij de barren is het meestal erg druk maar als je de ruimte overziet moet er nog wat 'vrije' ruimte zijn waardoor de mensen zich kunnen bewegen. Als alles volloopt en er haast geen beweging mogelijk is, is het te druk
- als je met je vrienden een 'eigen' hoekje wil hebben probeer dat dan te regelen in de buurt van een (nood)uitgang. Waarschijnlijk hebben je vrienden het niet eens in de gaten.. ;  ;)
- ontstaat er condens op de wanden/plafond? Dit is meestal een teken van slechte ventilatie en kan leiden dat mensen zich 'eng' gaan voelen door een verhoging van het CO2 percentage.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #6 Gepost op: 31 december 2010, 11:03:52
Ik kan je wat eenvoudige globale handvatten geven om zelf een afweging te maken / te zorgen dat je veilig kunt verblijven:
- kan je in een ruimte gemakkelijk één of twee nooduitgangen zien / bereiken;
- kan je binnen 20 meter een ruimte verlaten via een (nood)uitgang
- Per  90-135 personen moet er in een ruimte 1 meter (nood)uitgang aanwezig zijn. Als er dus twee (nood)uitgangen zijn van 1,8 meter mogen er ongeveer 360 personen in de ruimte. Trappen in de vluchtroute kunnen een lagere capaciteit opleveren
- kies bij vluchten bij voorkeur voor een nooduitgang ipv de normale in/uitgang. Gewoon omdat de meeste mensen zullen gaan vluchten via de normale in/uitgang en daar vaak verstopping optreed;
- versiering moet buiten handbereik opgehangen zijn
- kan je je tijdens normaal gebruik nog enigszins 'normaal' bewegen in de ruimte. Bij de barren is het meestal erg druk maar als je de ruimte overziet moet er nog wat 'vrije' ruimte zijn waardoor de mensen zich kunnen bewegen. Als alles volloopt en er haast geen beweging mogelijk is, is het te druk
- als je met je vrienden een 'eigen' hoekje wil hebben probeer dat dan te regelen in de buurt van een (nood)uitgang. Waarschijnlijk hebben je vrienden het niet eens in de gaten.. ;  ;)
- ontstaat er condens op de wanden/plafond? Dit is meestal een teken van slechte ventilatie en kan leiden dat mensen zich 'eng' gaan voelen door een verhoging van het CO2 percentage.

De meeste punten zijn wel in orde, behalve het punt over drukte. Soms sta je echt tegen mekaar aan gedrukt en een vrij pad is er al helemaal niet.
Dank voor deze informatie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 31 december 2010, 11:11:38
De meeste punten zijn wel in orde, behalve het punt over drukte. Soms sta je echt tegen mekaar aan gedrukt en een vrij pad is er al helemaal niet.
Dank voor deze informatie.

Heel specifiek staat daarover het volgende in de regelgeving:

- Als je de kale ruimte bekijkt (incl het oppervlak van de barren, DJ, enz) moet er per persoon minimaal 0,5 m2 overblijven. In een ruimte van 100 m2 mogen dus maximaal 200 (100 m2 / 0,5) personen verblijven
- Als je al het inventaris van de ruimte van het oppervlak af trekt moet er minimaal 0,25 m2 per persoon aanwezig zijn (als er geen losse tafels en stoelen staan want dan gelden andere waarden). Als dus de ruimte weer 100 m2 is en er 25 m2 aan inventaris staat (barren, DJ, enz) mogen er 300 (75 m2 / 0,25) personen aanwezig zijn
- De kleinste hoeveelheid van bovenstaande berekeningen is maatgevend voor het aantap personen die aanwezig mogen zijn. In bovenstaand voorbeeld mogen er dus maximaal 200 personen in de ruimte verblijven.

Dus neem je rolmaat mee en meet de boel eens op  juhf bkll juhf bkll


Gast48368

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2011, 15:34:59
Herdenkingsmis in Volendam

Uitgegeven: 1 januari 2011 13:08
Laatst gewijzigd: 1 januari 2011 14:33

VOLENDAM - In Volendam is zaterdagmiddag tijdens een speciale mis in de Sint Vincentiuskerk de cafébrand herdacht die tien jaar geleden plaats had in café De Hemel.
 
© ANPPastoor Jan Berkhout, die de ramp van nabij meemaakte en die in 2003 uit Volendam vertrok, ging in de dienst voor. Er waren meer dan vierhonderd mensen bij de dienst aanwezig.

''In Volendam is Nieuwjaar al tien jaar beladen’’, zei burgemeester Wim van Beek op de dijk in Volendam. Van Beek roemde de kracht van de slachtoffers die ‘er weer voor gaan’, maar zei ook dat er oog moet blijven voor de getroffenen met wie het minder goed gaat. ''Zij hebben het heel zwaar.’’




Tegenslagen

Bij het monument werden bloemen gelegd en werd een minuut stilte in acht genomen. Erik Tuijp, voorzitter van de Stichting Slachtoffers Nieuwjaarsbrand Volendam (SSNV) las de namen op van de veertien jongeren die om het leven kwamen bij de cafébrand.

Bij de stichting van Tuijp meldden zich na de brand 360 gewonden. ''We zijn er nog niet. Voor velen volgen nog complexe operaties en er zullen psychische tegenslagen ontstaan.’’


Tien jaar

Deze jaarwisseling is het tien jaar geleden dat Volendam werd opgeschrikt door een van de grootste rampen die het dorp ooit troffen: de cafébrand. In café De Hemel aan de Haven woedde een korte maar hevige brand. Oorzaak was de combinatie van een bundel sterretjes en een licht ontvlambare, niet-vuurbestendige kerstversiering.

Veertien jongeren kwamen om het leven. Er waren 180 gewonden. Sommige jongeren zijn door hun verwondingen voor het leven getekend.


Toekomst

De cafébrand zal in de toekomst minder uitgebreid worden herdacht. Dit zei Albert Binken, voorzitter Belangenvereniging Slachtoffers Nieuwjaarsbrand Volendam (BSNV).

Dit is besloten na overleg met betrokkenen. ''Iedereen kan op zijn of haar eigen manier herdenken en sommige betrokkenen hebben aangegeven daar geen plechtigheden voor nodig te hebben’’, aldus Binken.

www.nu.nl


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2011, 08:27:10
’Schandalige behandeling’ Volendamse brandweerman

zie: Brandweerman Cees Bont weggepest