Incidentmanagement en water

Auteur Topic: Incidentmanagement en water  (gelezen 10453 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 4 september 2004, 15:19:22
Incidentmanagement is een onderdeel van de beheersprocessen voor iets wat beheer moet worden.

Incidentmanagement is een operationeel proces om incidenten op te lossen..
Preventie, een andere inrichting van de omgeving, publieksvoorlichting, vallen onder andere processen zoals het change proces, problem proces.

Beheerprocessen kan je ook indelen naar operationele, tactische en strategisch niveau.

Incidentproces is een operationeel proces, preventie een onderdeel van een tactisch proces, en financiering is een onderdeel van het strategisch proces..
(Voor de ICT wereld zijn deze processen beschreven in ITIL en bij Rijkswaterstaat (MinvanVerkeer ) is dit toegepast op onder andere onze snelwegen en het incidentmanagement is ondere andere ingesteld om het file probleem kunnen oplossen..),
http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/Incident_Management.asp


Wat zijn nu soorten incidenten op het water.
1. Milieu Incidenten
2. Ongevallen en Drenkelingen
3. Hinder en overlast door watersporters4.
4. Een sluis of een brug die defect is.
5. Dijk doorbraken.
enz enz

Het incidentproces is dus een proces van de beheerder van het water. (Voor rijkswateren is dat dus Verkeer en Waterstaat door de dienst Rijkswaterstaat)
Natuurlijk doet rijkswaterstaat dat niet alleen.  Dat doet ze in samenwerking met alle andere overheidsinstellingen, zoals waterschappen, gemeentes en provincies, kustwacht, KLPD, veiligheidsregios...,

Het ministerie van Verkeers en Waterstaat is ook de partij die in Nederland de implementatie van internationale spelregels over de hulpverlening op het water moet organiseren. De kustwacht legt hierover dan ook verantwoording af aan Min VWS.

Een hellaas nog niet helemaal gelukt voorbeeld  van een stukje incidentmanagement, is de SAMIJ regeling of de beter gelukte variant, voor de waddenzee..

Wat is nu het doel van incidentmanagement op het water. Is dat de gebruikers (inclusief natuur) van het Water zo veilig mogelijk kunnen blijven gebruik maken van de infrastructuur en dat incidenten op het water zo snel en adequaat mogelijk worden opgelost..

Bij deze gemeenschappelijk doelstelling van het Proces Incidentmanagement, hebben we dus veel partijen nodig.
Natuurlijk Rijkswaterstaat (vertegenwoordigd Verkeer en Waterstaat), De OOV diensten, KNRM, REDNED, Bergers en Redders..  Waterschappen, Provincies, Gemeentes. etc.. maar ook belangen groeperingen van watersporters..
(misschien vergeet ik wat partijen..  :( )

Welke problemen moet Incidentproces oplossen..
1. Een effectievere en snellere en gegarandeerde hulpverlening op het water.
2. Een eenduidige operationele aansturing voor incidenten in de categorie ongevallen en drenkelingen op het water..  
3. Een effectieve methode op schepen zonder milleuverontreining te bergen.

(vul maar aan:)
Laten we de discussie over Incidentmanagement dan maar hier voortzetten..




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 4 september 2004, 16:55:58
Zijn die incidenten nog ingedeeld in bepaald klassen? of is een defecte brug van de zelfde orde als een ongeval en/of drenkeling.

Ik heb nog steeds het idee bij het verkeerde end te beginnen. Is ICT wel een goed voorbeeld? Is C2000 eigenlijk goed gelukt?

Moet je niet eerst goed inventariseren voor je van alles gaat bedenken?

Incidentmanagement is een operationeel proces om incidenten op te lossen..
Preventie, een andere inrichting van de omgeving, publieksvoorlichting, vallen onder andere processen zoals het change proces, problem proces.


das lekker, blijft dat buiten beschouwing, zal onze vrienden bij de brandweer goed uitkomen, nu begrijp ik het afzetlint al beter.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 4 september 2004, 17:08:54
ik denk dat voordat je op een zinnige manier aan incidentmanagement op het water kan beginnen,eerst eens alle neuzen dezelfde kant op moet laten wijzen.

Alle brigades moeten er achter staan,anders is het gedoemt te mislukken


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 4 september 2004, 17:16:00
Zijn die incidenten nog ingedeeld in bepaald klassen? of is een defecte brug van de zelfde orde als een ongeval en/of drenkeling.?
Ja, Incidenten worden ingedeeld in verschillende categorieen en verschillende prioriteiten..
en hebben allemaal verschillende manieren van oplosssen van incidenten..

Ik heb nog steeds het idee bij het verkeerde end te beginnen. Is ICT wel een goed voorbeeld? Is C2000 eigenlijk goed gelukt?
C2000 heeft in deze discussie niets te zoeken. maar ICT is een net zo goed voorbeeld (procesmatig gezien dan) als het incidentmanagement op autosnelwegen. Het proces en de processtappen zijn gelijk, maar de invulling is natuurlijk anders..

Moet je niet eerst goed inventariseren voor je van alles gaat bedenken?

Incidentmanagement is een operationeel proces om incidenten op te lossen..
Preventie, een andere inrichting van de omgeving, publieksvoorlichting, vallen onder andere processen zoals het change proces, problem proces.


das lekker, blijft dat buiten beschouwing, zal onze vrienden bij de brandweer goed uitkomen, nu begrijp ik het afzetlint al beter.

Natuurlijk moet je als je een proces gaat inrichten, goed inventariseren, gemeenschappelijke belangen, problematieken, etc.. Dus dat moet je altijd doen.. toch ? Is dat dan maar een argument om dan maar geen incidentproces in te richten..
Even brandweer en politie en ambulancediensten,zagen in eerste instantie ook niets in incidentmanagement op auto snelwegen, maar het is nu wel een enorm succes geworden.. En sinds de start van het project in 1998 is er veel gebeurd in de samenwerking tussen de hulpverleningsdiensten..

Dat je in deze discussie concentreerd op incidenten en hoe snel je die kan oplossen, wil niet zeggen dat je de andere processen niet doet..  (Alleen ff niet in deze discussie)
Natuurlijk word er van uit elke incident iets geleerd en gekeken of je er iets mee moet in de preventie sfeer, of een in de facilitaire sfeer..
Voorbeeld (in Duitsland)  Er zijn in de afgelopen jaren veel dodelijke ongevallen geweest bij uitritten van (duitse)autosnelwegen. (AUSFART, in de dubbele betekenis van het woord) De wegbeheerders hebben al die incidenten onderzocht en houden ontwerpen met nieuwe uitritten met de bevindingen van die incidenten.

En het duurd nog wel ff voor dat alle uitritten zijn aangepast, maar je doet er wel wat aan..

Dus incidentproces is vaak wel een trigger om iets te doen aan het veranderen van infrastructuur of meer aan voorlichting te gaan doen, of meer aan toezicht te gaan doen..
Andere processen zoals het Change proces gaan dat dan uitvoeren.
In deze discussie hebben we het over als alle preventie, voorlichting etc. hebben gefaald en er gaat toch iets mis... Niet ontdenkbaar toch.

En wat mij betreft hebben we het dan even over incidentproces gericht op waterongevallen en drenkelingen of andere incidenten waarbij slachtoffers zijn te betreuren..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 4 september 2004, 17:21:02
ik denk dat voordat je op een zinnige manier aan incidentmanagement op het water kan beginnen,eerst eens alle neuzen dezelfde kant op moet laten wijzen.

Alle brigades moeten er achter staan,anders is het gedoemt te mislukken

Nou alle brigades is wat onzinnig.. want vele hebben niet eens boten en geen bewakingstaak..

Maar bij de congressen/en discussies) over incidentproces over snelwegen, zijn ook nieuwe technieken en samenwerkingsverbanden gekomen tussen brandweer, politie en ambulances, bergers en wegbeheerders. Veel van die samenwerking heeft geleid ook geleid tot een verbetering van samenwerking buiten de autosnelwegen..

Juist het samen maken van het proces en het inrichten van het proces help juist om neuzen te richten...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 4 september 2004, 17:23:17
Als je dat doet kom je meteen al op principe uitgangspunten. Wie gaat wat doen, het verdelen van de taken ahw. Maar Ik denk dat je daar vooral flexibel mee om moet gaan, anders vervallen we in model jaren 60: "Goh, toen ik vrijdag naar huis ging zag ik dat Piet vergeten had af te sluiten, wat een eikel, zal me niks verbazen als maandag alles gestolen blijkt te zijn."

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 4 september 2004, 17:25:13
ik denk dat voordat je op een zinnige manier aan incidentmanagement op het water kan beginnen,eerst eens alle neuzen dezelfde kant op moet laten wijzen.

Alle brigades moeten er achter staan,anders is het gedoemt te mislukken

. Alle neuzen is niet nodig Peter, de belangrijke neuzen die hun OOV taak serieus nemen wel ;D.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 4 september 2004, 17:35:55
Als je dat doet kom je meteen al op principe uitgangspunten. Wie gaat wat doen, het verdelen van de taken ahw. Maar Ik denk dat je daar vooral flexibel mee om moet gaan, anders vervallen we in model jaren 60: "Goh, toen ik vrijdag naar huis ging zag ik dat Piet vergeten had af te sluiten, wat een eikel, zal me niks verbazen als maandag alles gestolen blijkt te zijn."

Henk

Het incidentproces is geen rigide proces..
En het proces ontslaat niemand van zijn verantwoordelijkheid..
En ook al heb je maar een paar stapjes in het proces uit te voeren, is het erg handig het totale proces in ieder geval globaal te kennen..

verder is het handig, te weten dat je als bijvoorbeeld een je slachtoffers van een gezonken bootje geborgen hebt, het incident misschien voor jou wel afgelopen is, maar veel partijen dan pas aan het werk gaan..
Misschien is een markering wel handig, Het bootje moet geborgen worden, de olieresten moeten opgeruimd worden.
Dus een incident is niet afgelopen, als de brand geblust is...  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 6 september 2004, 01:36:34
Misschien moeten we eens een berger uitnodigen, om afspraken mee te maken. Rijkswaterstaat is erg meegaand, maar verwijst steeds naar de SAMIJ. Als het aan hun ligt gaan we op kan 1 van de mari zitten en is de houtrib ons aanspreekpunt.  De hoge omes weten het zelf niet volgens mij, alles loopt door elkaar. Ik denk dat dat de boodschap moet zijn, ga is op hoog niveau met elkaar praten en betrek iedereen erbij. En maak eensluidende regelgeving die recht doet aan alle partijen.

Peter zeg jij er nou is iets van, misschien luisteren ze naar jou!!

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 6 september 2004, 22:07:46
Erg binnenkort Henk;

15 september in EDE, op de rampenbestrijdingscongres, spreek ik de belangrijkste betrokkenen. tijdens een parallel sessie...
  ;D

Misschien kan ik wat triggeren..