Discussie rondom ACAB / 1312

Auteur Topic: Discussie rondom ACAB / 1312  (gelezen 35116 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 6 januari 2012, 18:14:03
Ik mag toch hopen dat dit een grap is  :-\ :-\
IEn hier nog een cynisch artikel over dit onderwerp ;D http://www.speld.nl/2011/01/11/bewoners-van-muziekwijk-noord-in-almere-beboet-om-acab-postcode/

Hoeveel is de boete voor belediging?
Als je echt zo'n grote muil hebt als je daar voor doet komen... Loop dan eens 1 op 1 naar een agent en zeg waar het op staat.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #111 Gepost op: 6 januari 2012, 18:33:42
Ik mag toch hopen dat dit een grap is  :-\ :-\
Hoeveel is de boete voor belediging?

Natuurlijk is het een grap.
En dat verschilt, gemiddeld denk ik zo rond de 650 euro.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 6 januari 2012, 18:46:32
Lekker krom dan  :-X
€650 voor belediging, 6 volle klappen in het gezicht van een agent......
De rechter hield het daarom op een werkstraf van twintig uur en een boete van 200 euro.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #113 Gepost op: 9 januari 2013, 19:40:02
Vorige week kwam ik een soort ACAB tegen, weliswaar met een knipoog, maar toch.  :D
Ik kwam er bij toeval achter omdat ik iemand het hoorde zeggen.


http://maps.google.nl/maps?q=heerenveen&hl=nl&ll=52.959274,5.927521&spn=0.001787,0.005284&hnear=Heerenveen,+Friesland&t=h&z=18&layer=c&cbll=52.959146,5.927212&panoid=ao5zLtFmnkVog3YloSE7oA&cbp=12,247.15,,1,-0.37
Albert heijn, C&A, Blokker


Gast

  • Gast
Reactie #114 Gepost op: 9 januari 2013, 20:11:44
Heyyy, is dat niet het ABC-gebouw in Heerenveen? ;)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #115 Gepost op: 9 januari 2013, 20:16:09
Heyyy, is dat niet het ABC-gebouw in Heerenveen? ;)
Jazeker O0


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #116 Gepost op: 15 augustus 2013, 16:14:09
Ik wilde dit hier toch plaatsen omdat het een langlopende zaak is, en meerdere keren aan wordt gehaald in de voorgaande discussie.
Er is nu een uitspraak van het gerechthof in de zaak van het "ACAB jack" uit 2007. Dit nadat de Hoge Raad het meerdere keren terug verwezen heeft.

De kern:
De vraag die moet worden beantwoord, is of de letters “A.C.A.B.” in de betekenis die er volgens verdachte aan moest worden gegeven, beledigend waren, met andere woorden de strekking hadden een ander aan te randen in zijn eer en goede naam. Wat de gangbare, algemeen bekende betekenis van de gedane uitlating is, is dus niet beslissend voor de vraag welke betekenis die uitlating in concreto heeft. Volgens verdachte stonden deze letters voor “All Cops Are Bastards”.

Naar het oordeel van het hof heeft de lettercombinatie “A.C.A.B.” in de betekenis van “All Cops Are Bastards” naar haar aard de strekking om de politie, wereldwijd, dus daar vallen ook individuele Nederlandse politiefunctionarissen onder, in diskrediet te brengen. De genoemde woordcombinatie drukt minachting uit voor elke politiefunctionaris als zodanig. In het openbaar gebezigd, randt zij politiefunctionarissen aan in hun eer en goede naam en kan zij afbreuk doen aan hun gezag.

Verdachte wist dat politieambtenaren zich door deze uitdrukking beledigd konden voelen. Hij was immers, zo blijkt uit bewijsmiddel 5, de voorafgaande week gewaarschuwd door politieambtenaren voor het beledigende karakter. Desondanks is hij het jack met opschrift in het openbaar blijven dragen. Het opzet van de verdachte op het beledigende karakter is hiermee komen vast te staan. Daaraan doet niet af dat de verdachte naar zijn zeggen niet de bedoeling had om de politie te beledigen.

Voorts is naar het oordeel van het hof de belediging in de vorm van het dragen van de bomberjack met opschrift “A.C.A.B.” door de verdachte aan verbalisant[verbalisant] in diens tegenwoordigheid door een feitelijkheid aangedaan.

Immers de verdachte droeg deze jas op een uitgaansavond (vrijdagavond) in het centrum van Goes. De kans dat de verdachte daar en toen politieagenten zou tegenkomen die bezig waren met het uitoefenen van hun functie (zoals het surveilleren in het kader van de handhaving van de openbare orde in het uitgaanscentrum) was naar ervaringsregels aanmerkelijk te achten. Dat is een feit van algemene bekendheid, waar de verdachte derhalve ook bekend mee moet zijn geweest.

Desondanks heeft de verdachte zich met de jas waarop voor een ieder zichtbaar de afkorting “A.C.A.B.” in het openbaar met een groep jongeren op vrijdagavond in het centrum van Goes begeven, wetende dat politieagenten zich door die afkorting beledigd kunnen voelen. Daarmee heeft de verdachte voornoemde aanmerkelijke kans welbewust aanvaard en is naar het oordeel van het hof de opzet van verdachte (in voorwaardelijke zin) op belediging van de agenten die hem zouden tegenkomen, in casu hoofdagent[verbalisant], gegeven.[verbalisant] zag de verdachte in de jas met voormeld opschrift, ging van dezelfde betekenis van dat opschrift uit als de verdachte, en voelde zich daardoor in zijn eer en goede naam aangetast.

Wat er ook zij van de door de raadsman gestelde vrijheid van keuze van te dragen kleding, deze vrijheid vindt in ieder geval haar beperking indien de strafwet daarmee wordt overtreden, in casu indien de op die kleding gedragen teksten beledigend van aard zijn.

Naar het oordeel van het hof is op grond van het vorenstaande komen vast te staan dat verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan belediging zoals bewezen verklaard.


Niet dat ik de discussie nog eens wil herhalen, dus als je dit topic nog niet eerder hebt gezien, lees dan eerst alle voorgaande reacties voordat je reageert! Bedenk ook dat het originele topic uit 2011 is.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #117 Gepost op: 17 februari 2014, 16:54:27
Zie ook de mooie blog van Piet Kats over dit onderwerp!  O0

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1244782
Samen sterk in de hulpverlening!