Discussie rondom ACAB / 1312

Auteur Topic: Discussie rondom ACAB / 1312  (gelezen 35205 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #100 Gepost op: 30 november 2011, 18:29:53
Ik vraag me af waar dit gedrag vandaan komt.
Je ziet allerlei gebaren.
Middelvinger, V-vorm, wijsvinger en pink omhoog.
De eerste twee kan ik me nog iets van voorstellen, maar alle andere gebaren die hebben voor mij geen betekenis.

En dan heb je nog een plassend mannetje, nu dus ook 1312 en allerlei merkkledingen die een bepaalde betekenis schijnen te hebben.
Wat het betekend is voor mij een vraagteken.

Dan zijn er nog de tatoeages. (3 puntjes bij je duim is een voorbeeld maar er zullen er wel meer zijn)
En natuurlijk de welbekende scheldwoorden die te pas en te onpas gebruikt worden, sommigen hebben het al als stopwoordje in gebruik. (b.v. het woord met de grote K, wat normaal als een ziekte beschouwd wordt)


Komt dit nu allemaal uit Amerika overwaaien van de bendes? Of is het ook hier ontstaan?
Wat bezielt iemand om beledigingen te maken richting hulpverleners, handhavers e.d.
Is het een stukje opvoeding wat ontbreekt of zijn het gewoon mensen met iets minder hersencellen?
Die in het laatste geval niets om de samenleving geven (kom je vaker tegen) en overal sch**t aan hebben.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #101 Gepost op: 30 november 2011, 18:43:55
Hoe ver willen ze dit allemaal door gaan voeren en ook daadwerkelijk bestraffen?
Er schijnt namelijk ook al een alternatief voor deze shirtjes te bestaan.
Daarop is een afbeelding te zien van een fruitmachine (gokkast) met als winrij Appel-Citroen-Ananas-Banaan: ACAB.

Het is dus maar net wat je wilt zien denk ik dan.

(Neemt niet weg dat ook ik het niet snap waarom je met zo'n shirtje zou gaan lopen)
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #102 Gepost op: 30 november 2011, 22:44:34

Komt dit nu allemaal uit Amerika overwaaien van de bendes? Of is het ook hier ontstaan?

Goede vraag. :)
Ik denk dat met veel symbolen het niet meer duidelijk te achter halen is waar ze exact ontstaan zijn, alleen hoe ze bekend werden bij een groter publiek (vaak als onderdeel van jongeren cultuur of muziek stromingen in de laatste 50/60 jaar), bijv:
- pink en wijsvinger is vooral bekend geworden door het gebruik bij het ontstaan van Heavy Metal (symbool voor de duivel, namelijk de 2 horentjes...)
- ACAB is vooral bekend geworden tijdens de hoogtij dagen van de punk in de UK (en waarschijnlijk daar ook ontstaan).

Veel symbolen worden echter gerecycled en dan opnieuw gebruikt in een andere context.  Gebruik van ACAB of 1213 heden ten dage bij Hooligans heeft niks meer met die punk cultuur te maken....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #103 Gepost op: 1 december 2011, 11:34:00
Het krijgt nogal wat aandacht zo links en rechts. Is het niet beter om het totaal te negeren en er ook geen uitleg over/bij te geven? (in de pers en door b.v. politie)

In dat geval zal er ook weinig "lol" aan beleefd worden en verdwijnt het misschien ook snel in de doofpot.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #104 Gepost op: 1 december 2011, 13:33:52
Ik wist niet dat hooligans zo ver konden tellen?
Meestal als ik ze zie gedragen ze zich als eencelligen.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #105 Gepost op: 12 december 2011, 18:05:46
Hmmmm .... Zal morgen de geschiedenis ingaan als een historische dag? 998765 998765
(wordt er morgen wel gevoetbalt eigenlijk?)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #106 Gepost op: 12 december 2011, 18:13:28
Hmmmm .... Zal morgen de geschiedenis ingaan als een historische dag? 998765 998765

;D


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #107 Gepost op: 22 december 2011, 02:34:31
Las net in de reacties op een AT-5 artikel een nieuwe variant:

Citaat
De ME was nog lekker opgefokt door die scholieren. Lekker op voetbalsupporters je frustraties uiten. Dat mag in Nederland.
Always Carry A Bible
http://www.at5.nl/artikelen/73508/me-in-actie-bij-arena

Vind het toch een beetje sneu. Als je per sé de politie wilt beledigen, ga dan voor een agent staan, lucht je hart en aanvaard de consequenties.  >:D
(nee, ik keur belediging niet goed!)
Senior GGP / Oost-Brabant


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #108 Gepost op: 22 december 2011, 08:11:55
Als je echt zo'n grote muil hebt als je daar voor doet komen... Loop dan eens 1 op 1 naar een agent en zeg waar het op staat. En niet vanuit een groep stoer lopen roepen en dan ook nog in verkapte woorden. Een kind van 4 doet dat al niet meer :-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #109 Gepost op: 6 januari 2012, 17:47:25
Ik zag van de week nog een sticker in de trein met de tekst "1312 Almere, de stad met de mooiste postcode". Tsja, als je wilt kun je die cijfercombinatie in andere context altijd wel plaatsen natuurlijk ::)

En hier nog een cynisch artikel over dit onderwerp ;D http://www.speld.nl/2011/01/11/bewoners-van-muziekwijk-noord-in-almere-beboet-om-acab-postcode/
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s