GRIP en meerdere regio's/provincie's

Auteur Topic: GRIP en meerdere regio's/provincie's  (gelezen 3769 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Gepost op: 14 januari 2011, 18:15:04
Laat met de grote moerdijkbrand hadden meerdere Veiligheidsregio's een GRIP instelling:
Waar de brand woede was een GRIP 3 (Midden en West Brabant ?)
Zuid holland Zuid GRIP 4
Rotterdam Rijnmond GRIP 2

Verder was het landelijk LCC bijeen en de ministers van biza/veiligheid zullen ook wel er mee te maken hebben gehad..
Zou het niet handiger zijn om in de bron/effect regio's een gelijke grip situatie te handhaven. Dan had het overal GRIP 4 geweest en duidelijke leiding(commisaris der/van de koningin) en eenduidige communicatie.
Het ging nu verder dan de provincie(Zuid Holland en Brabant) dus zou naar mijn idee GRIP 5 weer ingevoerd moeten worden en zodra die er staat in regio moeten alle betrokken regio's mee en heeft de
minister van biza de bestuurlijke leiding.

Hoe denken jullie hier over ?




SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2011, 18:41:41
Zolang ik dit wereldtje rondloop (dit jaar slechts 10 jaar) hoop ik ook dat de GRIP-procedures en invullingen/werkwijzen van bijbehorende crisisorganisaties gelijk getrokken worden. Interregionale samenwerking/bijstand/aflossing bij crisis, maar ook in de voorbereiding daarop (implementatie netcentrisch werken/LCMS, planvorming Waterrand en Trein Incident Management) worden daardoor stukken gemakkelijker.

Maar de landelijke overheid wil hier blijkbaar steeds minder in sturen want stoot steeds meer taken en bevoegdheden naar de veiligheidsregio's.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2011, 18:52:40
Maar de landelijke overheid wil hier blijkbaar steeds minder in sturen want stoot steeds meer taken en bevoegdheden naar de veiligheidsregio's.

In aanvulling daarop: Het veiligheidsberaad (voorzitters van de 25 veiligheidsregio's) wordt geacht die taken over te nemen. Zo is het o.a. de bedoeling dat de ondersteuningsorganisatie fysieke veiligheid (OOFV) onder aansturing van het veiligheidsberaad komt te hangen.

Hopelijk komt er vanuit die hoek ook een meer uniforme werkwijze, v.w.b. crisisbeheersing, GRIP, netcentrisch werken, knoppenmodel, etcetera.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2011, 19:55:44
Laat met de grote moerdijkbrand hadden meerdere Veiligheidsregio's een GRIP instelling:
Waar de brand woede was een GRIP 3 (Midden en West Brabant ?)
Zuid holland Zuid GRIP 4
Rotterdam Rijnmond GRIP 2

Zou het niet handiger zijn om in de bron/effect regio's een gelijke grip situatie te handhaven.

Ik kan me heel goed begrijpen dat de grip situatie in ZHZ hoger was dan in MWB.
In MWB was de bron en het effect in één gemeente, namelijk Moerdijk.
In ZHZ was er alleen sprake van een effect, maar vele malen sterker dan het effect in MWB.
In RR was er ook sprake van een effect maar veel minder erg dan ZHZ en MWB

In haaglanden was er ook een effect, maar weer veel minder dan ZHZ, MWB en RR.


Dus volgens jouw opmerking hadden dus ook RR en HGL naar GRIP 4 gemoeten?????
Dat is naar mijn idee niet logisch.
Je moet GRIPPEN voor zover het nodig is, en niet omdat iemand anders (andere regio)  dat zegt.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2011, 22:09:18
Of je zou naar een andere principe toe moeten, waarbij er niet per regio wordt opgeschaald, maar per incident. Als het ware een modulair opgebouwde GRIP, waarbij gemeenten de modules vormen.

Even simpel geschetst:
Je hebt een incident en daar zijn meerdere gemeenten (van verschillende regio's) bij betrokken. Voor dat incident wordt een bepaalde GRIP status afgekondigd. Alle betrokken gemeenten, ongeacht de regio, sluiten zich aan bij die GRIP situatie.

Dus bij het Moerdijk incident bijvoorbeeld de gemeenten Moerdijk, 's-Gravendeel, Strijen, Binnenmaas, Dordrecht, H.I Ambacht, Ridderkerk, Barendrecht, Capelle, Zuidplas, Gouda (< ik noem er maar een aantal, puur voor de vorm).

Voordeel zou zijn dat je per incident één verantwoordelijk bestuurder en één aansturingslijn hebt.
Binnen de huidige structuur van hulpverlening en crisisbeheersing wordt dat een moeilijk verhaal . Wie heeft bijvoorbeeld de leiding, bestuurlijk en operationeel. Je zit immers met verschillende provincies, gemeenten, en operationele diensten.


Het is dan ook een fictief verhaal, maar in theorie is het allemaal mogelijk ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2011, 17:00:44
@Maarten

Je kan me gedachten lezen en je snap precies wat ik bedoel  O0 O0

en voor de leiding zal in dit geval naar de commisaris van/der koningin of de minister van biza/veiligheid moeten


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2011, 18:15:14
en voor de leiding zal in dit geval naar de commisaris van/der koningin of de minister van biza/veiligheid moeten

Nou, ik hoop zelf niet de CdK's, want die hebben nog minder affiniteit/ervaring met crisisbeheersing dan de gemiddelde burgemeester...


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2011, 18:19:53
En bij BiZa heb je tegenwoordig ook niet meer zoveel te zoeken voor wat rampenbestrijding en crisisbeheersing betreft...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2011, 18:37:34
Nou, ik hoop zelf niet de CdK's, want die hebben nog minder affiniteit/ervaring met crisisbeheersing dan de gemiddelde burgemeester...

En dat terwijl de CdK wel de rol van 'algemeen' Rijksheer vervult in de crisisbeheersing. Slechte zaak eigenlijk, dat er weinig affiniteit met crisisbeheersing is.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2011, 18:45:26
de NTCB dan ?