GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011

Auteur Topic: GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011  (gelezen 95276 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bkleijer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
@Rolanddeg

Nog geen vragen maar 1 woord te melden: Dank!


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
05:51:37 15-01-11 12/115 GROUP-2  Medewerkers Brandweer Actiecentrum graag opkomen Oranjepark voor aflossing

p2kflex
08:04:55 15-01-11GROUP-1Prio 3 opkomen kazerne ivm aflossen
1403050BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (RCvD Prio 1)
1403617BRW Dordrecht (Blusploeg B2)
1403619BRW Dordrecht (Blusploeg B1)
1403622BRW Zuid Holland Zuid (Onbekende code)
1403624BRW Zuid Holland Zuid (Onbekende code)


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
22:26:16 14-01-11  GROUP-1  Prio 1 SBH020 SBH022 SV001 GEV.STOFFEN (TIS 4: 4.4 zeer ernstig) (ACTIECENTRUM BRW: ja) (FASE: grip 3) PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 ZWIJNDRECHT AVP:12#GOR-Haakarmpersoneel
          GRIP 3   1403972  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1403983  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1403985  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1403987  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1403990  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1403991  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1403992  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1403997  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1403998  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1403999  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1404009  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1404011  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1404012  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1404016  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
          GRIP 3   1404017  BRW Gorinchem (Persoonlijke code)

22:26:13 14-01-11 06/071 GROUP-3  Prio 1 SBH020 SBH022 SV001 GEV.STOFFEN (TIS 4: 4.4 zeer ernstig) (ACTIECENTRUM BRW: ja) (FASE: grip 3) PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 ZWIJNDRECHT AVP:12#OB-AL/HA
         GRIP 3   1403004  BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Monitorcode GEA)
         GRIP 3   1404823  BRW Oud Beijerland (Kazernealarm)
         GRIP 3   1404826  BRW Oud Beijerland (Chauffeurs Ploeg B)
         GRIP 3   1404829  BRW Oud Beijerland (Staf)

Ik mis hierbij de codes van Papendrecht. Brandweer Papendrecht is met de HA188 en de SBH020 uitgerukt.  ;)
Brandweer Papendrecht


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Voor schuim zit je daar wel gunstig met de bedrijfsbrandweer van Shell.

Fotograven kunnen geen goede foto's maken, want die mogen dat terrein niet op toch? ???
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Nee, kijfhoek is niet te betreden voor onbevoegden.  0098
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Nieuwe schuimaanval op alcoholbrand rangeerterrein Kijfhoek
Tegen half zes gaat de brandweer opnieuw proberen om de
alcoholbrand op het rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht uit te
krijgen. Voor de tweede keer deze nacht zal er een schuimdeken
over de brandende wagon worden gelegd. Dat gebeurt ditmaal
met tien ton schuim, afkomstig van de bedrijfsbrandweer van
Shell Moerdijk.

De kans dat de tweede poging gaat lukken, is groter dan de
eerste keer. Dat komt doordat er intussen ook veel water op het
vuur is gegooid en de temperatuur waarschijnlijk iets is
afgenomen.

In elk geval is het gevaar van overslaan naar andere wagons
kleiner geworden. Een huifwagon met staal heeft eerder korte
tijd in brand gestaan, maar die kon snel worden geblust. Twee
andere wagons met resten van het explosieve LPG zijn
weggesleept.

Bron: rijnmond.nl

En weer moet het schuim van een particuliere organisatie komen !
In ieder geval hulde voor de collega's daar die met de beperkte middelen van de veiligheidsregio alles op alles zetten.
Kom ik direct bij mijn punt, Op tv en in de media verschijnen steeds weer hoogleraren rampenbestrijding, die er nadrukkelijk op wijzen dat we maar moeten leren leven met dergelijke incidenten, en dat het onmogelijk is om je er op voor te bereiden. ( Helsloot )
Onder het mom van geldtekort en inkrimping wijst men op zelfredzaamheid en waar maar van toepassing stellen de veiligheidsregio's in adviezen dat de hulpvraag het aanbod zal overstijgen. Wat kunnen bestuurders hier nou mee ?
Het is goed om eerlijk en open te zijn en geen valse verwachtingen te wekken maar in de context van Moerdijk en dit incident vind ik het enigzins laks.
Elke regio heeft misschien 1 schuimblusvoertuig en that's it. In gebieden waar je dergelijke scenario's kunt verwachten mag toch ook wel worden ingezet op incidentbestrijding. Dit is volgens mij ook maatschappelijk de verwachting en onze taak. Dan mag je als veiligheidsregio er ook voor zorgen dat je niet alle verantwoordelijkheid afwend op lokale bestuurders, maar investeerd ( innovatief ) in zwaar materiaal en personeel om dergelijke incidenten ook te kunnen bestrijden. Ik vind de twee schuimblusvoertuigen met mast van Zwijndrecht uiterst innovatief en effectief en durf te stellen dat dergelijke voertuigen zowel kwalitatief als kwantitatief in bijna elke regio noodzakelijk zijn.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
@Rolanddeg

Knap stukje werk. Maar begrijp ik nu van je dat het rangeren van de andere wagons op het terrein gewoon is doorgegaan?
Is het niet mogelijk om het hele terrein "stil" te leggen bij een calamiteit?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Jarco_B

  • jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
net nog een sms alert: Het gebied kijfhoek in zwijndrecht is veilig. Dank voor uw medewerking. voor meer informatie: www.zwijndrecht.nl
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
En weer moet het schuim van een particuliere organisatie komen !
In ieder geval hulde voor de collega's daar die met de beperkte middelen van de veiligheidsregio alles op alles zetten.
Kom ik direct bij mijn punt, Op tv en in de media verschijnen steeds weer hoogleraren rampenbestrijding, die er nadrukkelijk op wijzen dat we maar moeten leren leven met dergelijke incidenten, en dat het onmogelijk is om je er op voor te bereiden. ( Helsloot )
Onder het mom van geldtekort en inkrimping wijst men op zelfredzaamheid en waar maar van toepassing stellen de veiligheidsregio's in adviezen dat de hulpvraag het aanbod zal overstijgen. Wat kunnen bestuurders hier nou mee ?
Het is goed om eerlijk en open te zijn en geen valse verwachtingen te wekken maar in de context van Moerdijk en dit incident vind ik het enigzins laks.
Elke regio heeft misschien 1 schuimblusvoertuig en that's it. In gebieden waar je dergelijke scenario's kunt verwachten mag toch ook wel worden ingezet op incidentbestrijding. Dit is volgens mij ook maatschappelijk de verwachting en onze taak. Dan mag je als veiligheidsregio er ook voor zorgen dat je niet alle verantwoordelijkheid afwend op lokale bestuurders, maar investeerd ( innovatief ) in zwaar materiaal en personeel om dergelijke incidenten ook te kunnen bestrijden. Ik vind de twee schuimblusvoertuigen met mast van Zwijndrecht uiterst innovatief en effectief en durf te stellen dat dergelijke voertuigen zowel kwalitatief als kwantitatief in bijna elke regio noodzakelijk zijn.

Ik vind het een goed stukje tekst, ben het met je eens... Maar ik snap je standpunt niet over het schuim..?   Hoe veel schuim moet je dan op voorraad hebben volgens jou ?  Als de SB's van Gorinchem, Papendrecht, Oud beijerland, zwijndrecht, Dordrecht, en de extra schuimvoorraadcontainers uit de regio niet vodoende zijn voor een incident... Moeten we gaan nog maar meer containers aan schaffen ?  Hoevaak denkt u dat je zoveel schuim nodig heb als dat hier is gebeurd, Dit was gewoon zeer uitzonderlijk.  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Elk incident moet opgelost worden met de middelen die beschikbaar zijn.
Om achteraf te roepen "hadden we niet dat of dit" is niet reeël.
Als van te voren geweten wordt welk incident ontstaat dan ontstonden de incidenten niet meer.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.