Pas in 2005 invoering C2000 in Zeeland

Auteur Topic: Pas in 2005 invoering C2000 in Zeeland  (gelezen 5777 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Gepost op: 14 september 2004, 16:10:57
Installatie communicatiesysteem voor hulpdiensten uitgesteld

Bron: www.veiligheidsregiozeeland.nl

Invoering C2000 naar begin 2005

GOES - Het digitale communicatiesysteem C2000, wordt voor alle Zeeuwse hulpdiensten pas begin 2005 operationeel. Aanvankelijk zou het landelijke systeem in Zeeland op 1 november in werking treden.

De Stuurgroep Gezamenlijke Meldcentrale Zeeland (SGMZ) vindt het niet verantwoord om het systeem nu al te gebruiken. Er moet eerst een aantal technische zaken gerealiseerd worden, zoals de dekking van het netwerk en het aansluiten van randapparatuur. De regio is hierbij afhankelijk van externe leveranciers. Na de installatie wordt er veel tijd gestoken in het testen en controleren van het systeem. SMGZ wil geen enkel risico lopen en neemt daarom de tijd. Afhankelijk van de leveringen van de apparatuur en applicaties wordt een precieze datum geprikt. De politie, brandweer en ambulancediensten willen graag zo snel mogelijk gebruik maken van C2000-systeem.

Het nieuwe systeem moet het oude analoge netwerk vervangen. De huidige techniek van dit systeem is niet meer van deze tijd. De netwerken zijn niet op elkaar aangesloten en vertonen gebreken. Bovendien staat de ether bol van radio -en telefoonverkeer en het wordt daarom steeds moeilijker om ruimte vrij te houden voor het verkeer politie, brandweer en ambulancedienst. Het C2000-netwerk heeft een veel grotere capaciteit en is bovendien niet af te luisteren. Uit het verleden bleek echter dat C2000 ook niet perfect was. Met name in tunnels, parkeergarages, regionale vliegvelden en ziekenhuizen werkte het systeem niet goed.

Na de vuurwerkramp in Enschede en de cafébrand in Volendam werd besloten om het verouderde analoge systeem te vervangen.

 ;) Uitstel lag al voor de hand . . . . . .




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 14 september 2004, 19:57:45
YES!!! Nog even genieten! ;)
Van uitstel komt afstel... ;D Maar ik hoor wel eens van hulpverleners die er in Zeeland mee werken dat die het systeem echt ideaal vinden. Dus het gaat er toch wel komen, denk ik. :'(

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 14 september 2004, 20:00:38
YES!!! Nog even genieten! ;)
Van uitstel komt afstel... ;D Maar ik hoor wel eens van hulpverleners die er in Zeeland mee werken dat die het systeem echt ideaal vinden. Dus het gaat er toch wel komen, denk ik. :'(

Christian
denk jij nu nog echt dat C2000 niet zal komen ??? ;)
Er gaan steeds meer regio,s over naar C2000,dus dit treintje blijft wel doorrijden


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #3 Gepost op: 14 september 2004, 20:02:43
Wen er maar alvast aan, anders komt de klap zo hard aan! HI  :D


firemanr

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 september 2004, 19:13:27
In Zeeuws-Vlaanderen waren we er klaar voor, zou in November mee begonnen worden en nu wordt alles weer naar 2005 geschoven..... :-X

Schiet niet echt op zo...... :-\


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 18 september 2004, 09:11:28
Landelijk worden er nog steeds piepers getest. Dus het uitstel zat er wel in.

Groetjes Mark.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #6 Gepost op: 18 september 2004, 10:06:38
Mark,

Denk dat de invoering van C-2000 in Zeeland erg los staat van het pagingnetwerk P-2000 waarvoor de centralisten nu opgeleid worden.

Het is wel meegenomen dat er mogelijk verbeterde pagers komen dit najaar, maar het uitstel heeft meer te maken aangaande het communicatienetwerk.

Zelf denk ik dat men ook eerst één of meerdere GRIP 3 oefeningen zal gaan houden om alles te oefenen met de verschillende OHD, zodat men ook weet of alles goed zal werken. Rest natuurlijk dat bepaalde objecten momenteel nog worden opgezet waar de bereikbaarheid momenteel nog niet optimaal is . . . .


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 18 september 2004, 16:49:41
Het is wel meegenomen dat er mogelijk verbeterde pagers komen dit najaar, maar het uitstel heeft meer te maken aangaande het communicatienetwerk.

Zoals ik elders (?) al meldde is de 'verbeterde' versie van de Infostream afgelopen week aan testen onderworpen en wederom afgekeurd. Geen idee waarop, maar feit is dat het dus weer langer gaat duren, aangezien - er vanuitgaande dat hij wel door de keurig was gekomen - de Infostreams deze maand nog geleverd konden worden...

Groeten, Peter.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2004, 23:55:16
YES!!! Nog even genieten! ;)
Van uitstel komt afstel... ;D Maar ik hoor wel eens van hulpverleners die er in Zeeland mee werken dat die het systeem echt ideaal vinden. Dus het gaat er toch wel komen, denk ik. :'(

Christian

Ik weet niet of je het gezien hebt op de open dag in Goes Christian..... maar daar liep een fors aantal personen al met een C2000-porto rond als test. Goede manier om vertrouwd te raken met de apparatuur.

Gr
Erik


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2004, 11:49:07
Wij hebben inmiddels ook de eerste C2000 porto's (Motorola MTP700) http://www.motorola.com/cgiss/emea/tetra/mtp700/default.htm in gebruik genomen. Ze zijn wel erg gevoelig voor wind in de microfoon, maar verder is het bereik onderling  een grote verbetering als ook de geluidskwaliteit.
M.i.v. 15 november 2004 gaat de hele regiopolitie Groningen over op C2000, als er verder geen bijkomstigheden zijn. Brandweer en GGD gaan naar verwachting medio februari 2005 over, ivm. leveringsproblemen van de apparatuur.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A