Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'

Auteur Topic: Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'  (gelezen 51660 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Voor wat betreft onderzoeksdoelstelling past het artikel van De Nooij niet bij het eerdere onderzoek; immers is in het eerdere onderzoek uitgegaan van de toestand van het slachtoffer (meer precies het al of niet overlijden daarvan) als afhankelijke variabele en gaat het in het onderzoek van De Nooij om de samenwerking tussen ambu en MMT. Deze samenwerking - en de conclusies die daar v.w.b. tevredenheid of meerwaarde aan te verbinden zijn - zegt volgens mij nog niets over de toestand van het slachtoffer.

Toch denk ik wel dat het onderzoek van De Nooij een aanvulling is op het eerdere onderzoek. De toestand van het slachtoffer is m.i. een heel goed criterium over de inzet van een MMT. Maar als beide partijen er geen meerwaarde van zien om bij bepaalde incindenten het MMT in te zetten ook al zou uit een eerder onderzoek gebleken zijn dat het MMT wel ingezet moet worden. Wat is dan de meerwaarde?

Mijn persoonlijke mening is dat je beide onderzoeken naast elkaar moet leggen. Het onderzoek van De Nooij is namelijk een onderzoek wat intern gevoerd is tussen de Ambulancediensten en de MMT's. Echter heb je bij het onderzoek van De Nooij slechts beperkte informatie omdat het maar in 1 regio is gedaan. Wil je daar een beter beeld van krijgen, dan zal het landelijk moeten onderzoeken. Daarnaast moet je ook kijken naar hoeveel inzetten er op jaar basis zijn. Zo kan je namelijk kijken of het landelijk zo is of dat er in bepaalde regio's de MMT's juist wel een meerwaarde heeft.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
hier krijg je een mooi voorbeeld hoe sociale wetenschap en "harde" betawetenschap elkaar kunnen aanvullen en voeden.

Mocht nu blijken dat bij een specifieke situatie het nut van een mmt wetenschappelijk wordt aangetoond (beta wetenschap) en het nut ervan niet wordt gezien door de hulpverleners (sociale wetenschap) dan kun je je als beleidsmaker heel specifiek richten op het modificeren van de perceptie van de hulpverleners.

Andersom kun je met de perceptie van de hulpverleners een onderzoek naar de medische effecten van een mmt voeden, om zo de perceptie te bevestigen of ontkrachten.


Aan de ene kant past dit sociaal wetenschappelijke ( kwalitatieve) onderzoek prima bij het voorgaande als je vanuit het spectrum van de wetenschap kijkt, echter kijken de meeste medici/zorgenden puur naar de betawetenschap(kwantitatieve) omdat dit als de harde wetenschap bekend staat. Dan zou dit eerder gezien worden als zijnde minder relevant in dit topic.

Ik denk echter dat het goed is beide wetenschappelijke concepten samen te beschouwen! O0
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
hier krijg je een mooi voorbeeld hoe sociale wetenschap en "harde" betawetenschap elkaar kunnen aanvullen en voeden.

Mocht nu blijken dat bij een specifieke situatie het nut van een mmt wetenschappelijk wordt aangetoond (beta wetenschap) en het nut ervan niet wordt gezien door de hulpverleners (sociale wetenschap) dan kun je je als beleidsmaker heel specifiek richten op het modificeren van de perceptie van de hulpverleners.

Andersom kun je met de perceptie van de hulpverleners een onderzoek naar de medische effecten van een mmt voeden, om zo de perceptie te bevestigen of ontkrachten.


Aan de ene kant past dit sociaal wetenschappelijke ( kwalitatieve) onderzoek prima bij het voorgaande als je vanuit het spectrum van de wetenschap kijkt, echter kijken de meeste medici/zorgenden puur naar de betawetenschap(kwantitatieve) omdat dit als de harde wetenschap bekend staat. Dan zou dit eerder gezien worden als zijnde minder relevant in dit topic.

Ik denk echter dat het goed is beide wetenschappelijke concepten samen te beschouwen! O0

Dat probeerde ook te zeggen. Althans in Jip en Janneke taal.  ;D Maar je hebt het mooi verwoord.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Mirum

  • Ambulance verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Na een tijd in NL als anesthesie verpleegkundige te hebben gewerkt, vertrok ik naar zonniger oorden om in een mooi Latijns Amerikaans land mijn werk voort te zetten. De taal, gebruiken, tempo en temperament waren wat je zegt een uitdaging voor deze hollandse Jan-Kaas. Voor artsen was het non done om zich met anesthesie bezig te houden. Ook dat was een onverwachte wending, maar ach ja, met goede wil, inzet, improvisatie, veel geluk, natte ruggen en Gods hulp liep het allemaal toch wel. Wie herinnert zich nog de Drager 656? De rubber Rush tjoepjes waren net weggedaan. En jawel, ook een traumateam. Bestaande uit een macho chirurg, een chauffeur (Jose, portier van het ziekenhuis en meestal onder invloed) Angstige momenten heb ik meegemaakt in een door het verkeer scheurende auto die ons naar de plek des onheils moest brengen. Ook als ik zwaar getafeld heb droom ik over nare helikoptervluchtjes in een geval wat volgens mij direct uit de vietnam oorlog kwam. Je denkt dat er in NL een oploopje is bij een ongeval. Echt, dat is helemaal niks vergeleken met de getoonde emoties in zuid amerika.

Ik had enkel vrienden: pentothal ( nog over van de ingrepen) en curalest. Plus de nog aangetroffen rode rush tubes, daar hoef je geen stilet bij te gebruiken (...).En een paar oude laryngoscopen. Alles mocht eventueel gejat worden. Tja... Mooie tijden, maar aan alles komt een eind en ik begon in ons NL als ambulance verpleegkundige. Na een half jaartje ging de trauma heli van start. Er werd geheimzinnig over gepraat, er zouden hele bijzondere, expirimentale medicatie worden gebruikt en nog veel meer geheimzinnigs. Alles werd door de ANWB georganiseerd, die verbinding kon ik niet leggen, maar ja, ik was zo lang uit NL, het zal wel.
Ik naar een ongeval, mij leek deze casus nou eens mooi voor wat hulp, tweede wagen was niet beschikbaar dus:....niks dus, mijn collega chauffer vroeg aan de patient of hij ANWB lid was. Nee. Heli werd afgezegd. Ach, waar ik vandaan kwam was er een grote relatie tussen je status en de kwaliteit van hulpverlening, dus, het zal wel. Vaak heb ik dit meegemaakt, enkel malen zelf en vaak bij collega's. C2000 was er nog niet en alles was mee te luisteren.
Maar, toch een keertje geluk, de helikopter kwam. En landde. Een gewone Bolkov! Niks futuristisch. Ik was tweede wagen en mijn collega had al tegen me verteld dat bij inzet van de traumaheli, wij niks meer mochten doen, behalve het absoluut noodzakelijke. Dit ging me echt aan het hart, ik hield met mijn kleine handen een enorm hoofd vast, die ik met alle kracht de luchtweg vrij kon houden. Guedel en laat staan intubatie verboden en van een infuus kon al helemaal geen sprake zijn. Het team kwam.
Dat van die  ANWB was na een poosje van de baan, maar nagenoeg werkeloos toezien hoe de patient in een razend tempo verslechtert vond ik slecht te verteren, terwijl ik heel erg veel gewend was op mijn vorige job. Maar goed, ik kwam na jaren weer terug in NL en dan moet je niet de bijdehante wijsneus uit gaan hangen. Bij de volgende inzet van de heli had ik mijn lesje geleerd, op het moment dat ik de helicopter hoorde, stapte ik netjes terug (nog niet snel genoeg vlg mijn collega) en wachtte keurig af. Mooi, vaste aanstelling in zicht en me dus goed aanpassen. En die aanstelling kwam.
Bij een latere inzet bleek bij aankomst heli de patient overleden. Ik kon het niet laten om een praatje aan te knopen met iemand van het helicopter personeel. (kreeg later daar fors commentaar op, moet ik niet weer flikken. Oei..) Bleek een heel vriendelijke man, die van alles vertelde. En er was helemaal geen tover medicatie. Dezelfde spulletjes die ik jaren achter elkaar gebruikt had! Gewone Venflon naaldjes! Alleen vond ik die thoraxdrain mooi. Ik durf niet te vertellen wat ik daar altijd voor gebruikt heb. De demythisering had zich nu ingezet. Dit waren gewone mensen van vlees en bloed, die hun werk deden om hun boterham te verdienen. Net als ik. Het voelde alsof ik God een harde scheet hoorde laten.
Het is nu vele jaren later, maar als ik hoor dat de heli komt, heb ik nog steeds de sterke neiging om de laryngoscoop dicht te klappen, een paar stappen achter uit te doen en netjes wachten. Ik merk dat de rem er direct bij mij opgaat. Het, zoals in mij Latijns Amerikaanse jaren en nu ook nog vaak, op de schoot van de patient (in voertuig) ploffen, de laryngoscoop in de verkeerde hand en de tube naarbinnen frommelen, is in de aantocht van de helicopter bij mij niet meer aan de orde. Pavlov
De meerwaarde van de helikopter staat bij mij als een paal boven water, en ik ben vaak blij als ik een lastige casus over kan geven en dat ik kan toekijken hoe deze mensen het doen. Ik voel mij niet te min of gepasseerd of iets dergelijks. Dus van mij geen kwaad woord.
Tot slot
Mijn zus is iets hoogs in de marketing, ze vertelde mij, dat de pr van de traumahelikopter nog steeds als voorbeeld op opleidingen wordt gebruikt hoe het niet moet. En ik geloof haar direct.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Allereerst mijn complimenten voor het mooie verhaal O0

U schrijft dat de meerwaarde van de traumaheli voor u als een paal boven water staat (waar ik het overigens mee eens ben), maar uit uw verhaal maak ik op dat de heli in het begin van zijn bestaan wellicht als vervelend werd ervaren. Dit omdat u al het werk af moest staan aan het MMT van de heli en lijdzaam toe moest zien. Er zal in de tussentijd veel zijn veranderd en daarom ben ik benieuwd of u destijds (de eerste periode na de introductie van de heli) ook de meerwaarde van de traumaheli zou bevestigen?

Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met de samenwerking tussen het MMT en de verpleegkundige van de ambulance, maar ik heb het idee dat er tegenwoordig veel meer wordt samengewerkt dan dat ik uit uw verhaal van vroeger op kan maken. Klopt dat beeld dat ik heb?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Een nieuw lid die een gedateerd onsamenhangend verhaal verteld dat mij niet al te veel realistisch voorkomt, en dat als 1e bericht van een nieuw lid dat zich niet eens voorstelt, twijfelachtige inhoud en presentatie....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Mirum

  • Ambulance verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Zeer geachte collega,

Jammer dat u mijn positief bedoelde verhaal als negatief ervaart. Niet een ieder heeft een loopbaan in een rechte lijn naar het mooie vak van ambu hulpverlener. Het is juist mijn bedoeling, om te beschrijven hoe ik, toch flink ontwend uit Nl en vooral van de Nl cultuur en omgangsvormen (waar ik veel moeite mee heb gehad) in een hulpverleningswereld terecht kwam die ik met verbazing heb ondergaan. Hoe ik de demythisering van de heli bemanning heb beleefd. (gewoon aardige mensen, zoals u en ik met alledaagse spullen)

En dat mijn start in de nl hulpverlening tot op de dag van vandaag invloed heeft op mijn werken. Makkelijker, stoerder, en dergelijke zou zijn geweest als ik had opgeschreven dat het me allemaal geen fluit had gedaan en dat ik een man van staal ben. Wellicht had u een dergelijk verhaal meer gewaardeerd.
Tja, het is kennelijk nog steeds zo, dat in de ambu wereld een wat abberant verhaal met aangeven van persoonlijke beperkingen, twijfels en onzekerheden non done is.  Dat is kennelijk uw wereld en beleving en dat is wat mij betreft prima. Gezien uw diploma,s bent u vast een uitstekend vakman, maar u en ik verschillen wat mentale instelling totaal. En dat mag en kan.

Tot slot voor u mijn lijstje: verpleegk/anesthesie/sosa/bijscholingen/phtls en daar laat ik het maar bij. Bescheidenheid zie ik als ik als een kwaliteit


Mirum

  • Ambulance verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Ach, geacht erelid, beste collega. Vandaag heb ik nog eens over uw reactie nagedacht. Als subhoofdgeitenbreier van een middengrote ambulancedienst verbaast het me, dat, als iemand die mij niet kent, mij de maat neemt, in zijn eigen taal, die hij wellicht langer beheerst dan ik het verschil niet weet tussen een d en een t. Voor een docent (?) Ik weet het, rancuneus en flauw. Maar wel juist gespeld. Suum cuique.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Heren, op het forum proberen we elkaar te benaderen met respect en discussies te voeren op basis van argumenten, niet op vorm, presentatie of -d en -t's. Graag aandacht daarvoor. Mirum, wees welkom op het forum, je bescheidenheid siert je maar misschien kan ik je toch overhalen je even kort voor te stellen in Even voorstellen?