Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'

Auteur Topic: Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'  (gelezen 51655 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568

Twee dingen;

1. wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen ernstig gewond en zeer ernstig gewond, (terwijl het letsel nog niet eens bekend is, maar dat terzijde).

2. in nederland wordt een patient bijna nooit met een helicopter vervoerd, omdat dat daar veel te veel tijd in gaat zitten. voordat de patient in de heli ligt ben je zo 15 tot 20 minuten verder, terwijl je een patient een ambu in schuift en meteen kunt rijden. dus!!!, heli's afschaffen en de MMT's over de weg laten komen, dat scheelt tijd en veeeeel geld, miljoenen!!!, geen start en landings procedures meer. ik hoorde dat de lifeliners in nederland een updata hadden gehad zodat ze goed op zandgrond kunnen landen, een filter voor de luchtinlaat, KOST 750.000 euro per heli, belachelijk


Onzinverhaal! Bovendien gedateerd en volledig uitgekauwd in een ander topic. Je bericht belicht de discussie in geen enkel opzicht vanuit een andere invalshoek. Derhalve voegt ook niets meer toe aan het debat, anders dan de mening van een lawaaipapagaai.

Expert


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Onzinverhaal! Bovendien gedateerd en volledig uitgekauwd in een ander topic. Je bericht belicht de discussie in geen enkel opzicht vanuit een andere invalshoek. Derhalve voegt ook niets meer toe aan het debat, anders dan de mening van een lawaaipapagaai.

Deze reactie vind ik niets toevoegen aan de discussie en eigenlijk neigen naar een persoonlijke aanval.

Persoonlijk vond ik de vraagstelling wel relevant want als om 17:14 en 17:18 een landing op 2 van de aanvliegroute's naar schiphol toevallig een vliegtuig had moeten landen dan had de lifeliner dus niet vanaf het VU of liggende aan de vliegroutes vanaf het AMC mogen vertrekken.

Overigens is dit wel een nieuwschierig vraagje van mijn kant, komt dit vaak voor dat de lifeliner moet wachten op landend en opsijgend vlieg verkeer?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gast

  • Gast
Deze reactie vind ik niets toevoegen aan de discussie en eigenlijk neigen naar een persoonlijke aanval.

Persoonlijk vond ik de vraagstelling wel relevant want als om 17:14 en 17:18 een landing op 2 van de aanvliegroute's naar schiphol toevallig een vliegtuig had moeten landen dan had de lifeliner dus niet vanaf het VU of liggende aan de vliegroutes vanaf het AMC mogen vertrekken.

Overigens is dit wel een nieuwschierig vraagje van mijn kant, komt dit vaak voor dat de lifeliner moet wachten op landend en opsijgend vlieg verkeer?

Het VU ligt ten noorden van de aanvliegroute van de baan 27, er is geen enkel beletsel om op te stijgen in een richting tussen 080 en 280 graden magnetisch. Het AMC ligt geheel vrij van de nadering naar baan 27. Bovendien blijft de Lifeliner op 500 ft of lager, binnen de CTR Schiphol is de toren verantwoordelijk voor separatie IFR en VFR verkeer en is de minimale separatie benodigd 500 ft.
De Lifeliner heeft ontheffing om ook lager dan 500 ft te mogen vliegen. De toren coördineert met zowel de lifeliner crew als een eventuele naderende kist op één van de landingsbanen dat er een medical helicopter in de buurt zit. Visuele separatie (elkaar zien) betekent ook dat er geen beletsel is om niet op te stijgen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Deze reactie vind ik niets toevoegen aan de discussie en eigenlijk neigen naar een persoonlijke aanval.

Persoonlijk vond ik de vraagstelling wel relevant want als om 17:14 en 17:18 een landing op 2 van de aanvliegroute's naar schiphol toevallig een vliegtuig had moeten landen dan had de lifeliner dus niet vanaf het VU of liggende aan de vliegroutes vanaf het AMC mogen vertrekken.


Deze reactie voegt nog minder toe.

De enige vraag in het bericht van lawaaipapegaai is wat het verschil zou zijn tussen een zwaar en zeer zwaar gewond slachtoffer. Lekker relevant!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Deze reactie voegt nog minder toe.

De enige vraag in het bericht van lawaaipapegaai is wat het verschil zou zijn tussen een zwaar en zeer zwaar gewond slachtoffer. Lekker relevant!

Makkelijk om een deel van mijn bericht te kopiëren.

Maar ik had wel een reële vraag en die is dus door iemand met kennis beantwoordt, bedankt daarvoor nog Caprice.

Verder was het niet lawaaipapagaai (volgens mij geen lid van dit forum) maar army-medic die een vraagstelling had die door meerdere mensen seriues is beantwoord. Als dan iemand pas daarna het bericht plaatst waar ik op reageerde is het verband van mijn reactie kompleet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Even samenvattend

Army-medic had twee dingen:
1) Vraag over onderscheid in verwondingen.
2) Een ongenuanceerde mening in 1,5 zin over het functioneren van heli MMT.

De vraag is beantwoord en op de mening is de nodige reactie gekomen. Mocht Army Medic of iemand anders vinden dat een bepaalde bijdrage niet voldoet aan de forumregels, dan kan dat via de meldknop bij het moderatorteam gemeld worden.

Vraag van HIT over vliegverkeer een de LL01, weliswaar offtopic, is inmiddels ook beantwoord.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568

Deze reactie vind ik niets toevoegen aan de discussie en eigenlijk neigen naar een persoonlijke aanval.

Persoonlijk vond ik de vraagstelling wel relevant want als om 17:14 en 17:18 een landing op 2 van de aanvliegroute's naar schiphol toevallig een vliegtuig had moeten landen dan had de lifeliner dus niet vanaf het VU of liggende aan de vliegroutes vanaf het AMC mogen vertrekken.

Overigens is dit wel een nieuwschierig vraagje van mijn kant, komt dit vaak voor dat de lifeliner moet wachten op landend en opsijgend vlieg verkeer?


Nou.., dan vind jij ook wat. Ik ga graag met een ieder in discussie die een zinvolle bijdrage wil leveren aan een debat. Ik denk graag mee als iemand een relevante vraag heeft. In de posting van Army Medic kan ik geen relevantie ontdekken met betrekking tot het onderwerp. Wat lees jij, dat ik niet lees? Er wordt een ongenuanceerde mening neergeschreven zonder enige onderbouwing. Dat draagt helemaal niets bij in een fatsoenlijke discussie.

Ook jouw vraag heeft niets met het discussie topic van doen. Maar goed.., het komt zelden voor dat men even moet wachten op een naderende kist. Vrijwel altijd wordt de Lifeliner "inbound tower" over het veld heen gedirigeerd. Dit gaat eigenlijk altijd zonder vertraging.

Het is correct dat de kruishoogte gedurende UDP (Universal Daylight Period) op 500 Feet ligt. Tijdens nacht operaties wordt doorgaans gevlogen op een hoogte van 1000 Feet. Maar nogmaals, zoals door RAder aangegeven, je vraag is beantwoord en wellicht interessant om af te splitsen.

Expert


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Onzinverhaal! Bovendien gedateerd en volledig uitgekauwd in een ander topic. Je bericht belicht de discussie in geen enkel opzicht vanuit een andere invalshoek. Derhalve voegt ook niets meer toe aan het debat, anders dan de mening van een lawaaipapagaai.

Expert

Ook al ben ik het totaal niet eens met army-medic, vind ik jouw reactie niet veel beter Expert. Dat zijn posting niks toedraagt aan dit debat is vrij eenvoudig te verklaren. De beste man (tenminste neem ik gemakshalve maar even aan) heeft hier volgens mij namelijk nooit gereageerd. Heeft dit topic waarschijnlijk nog niet eens gelezen.

Hij reageerde in eerste instantie op een post in het 'in de media' topic onder de kop Incidenten. Waarna het bericht waarschijnlijk door een mod uit dat topic gehaald is en hier toegevoegd.

Even tot 10 tellen....  98uiye


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Ook al ben ik het totaal niet eens met army-medic, vind ik jouw reactie niet veel beter Expert. Dat zijn posting niks toedraagt aan dit debat is vrij eenvoudig te verklaren. De beste man (tenminste neem ik gemakshalve maar even aan) heeft hier volgens mij namelijk nooit gereageerd. Heeft dit topic waarschijnlijk nog niet eens gelezen.

Hij reageerde in eerste instantie op een post in het 'in de media' topic onder de kop Incidenten. Waarna het bericht waarschijnlijk door een mod uit dat topic gehaald is en hier toegevoegd.

Even tot 10 tellen....  98uiye
Dan zullen we de mods moeten aankijken, er is niet bijgeschreven dat het bericht verplaatst is. Los daarvan ben ik het met Expert eens dat het bericht niet echt iets toevoegt in welke discussie dan ook.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Eigenlijk is het wel zo dat ik het hier heel vaak oneens ben met mensen, deze keer ben ik het wel eens met Lunatum en Expert. Het zou andere mensen die mij verwijten dat ik het nooit eens ben met anderen sieren hiervan notie te nemen.

Zelfs als het bericht door de moderators is verplaatst blijft de inhoud nog steeds een onzinverhaal zonder verdere onderbouwing.