KNRM concurent of partner Reddingsbrigades??

Auteur Topic: KNRM concurent of partner Reddingsbrigades??  (gelezen 26123 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #20 Gepost op: 29 september 2004, 21:32:06
Henk, een evaluatie na afloop lijkt me in het door jouw genoemde geval nuttig, ik begrijp dat die niet heeft plaatsgevonden?

De KNRM heeft, net als RB Den Haag, de slogan:
Vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Dit spreekt voor mij vanzelf, als je iets doet dan sta je daarvoor. Toch goed om dit met zo'n slogan helder te stellen en onder de aandacht te brengen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 29 september 2004, 22:38:47
Jazeker, het hoofdkantoor van de KNRM en wij hebben ge-emailed. Daarbij stelde het hoofdkantoor een aantal zaken waar wij het niet mee eens zijn:

Zodra de KNRM ergens voor gealarmeerd wordt vindt de afwikkeling onder haar leiding plaats, de KNRM is dedicated unit dus automatisch ook OSC.

Als HOGE met een klus bezig is en de KNRM arriveert dient HOGE onverwijld de klus over te dragen aan de KNRM en zelf de plaat te poetsen.

Het verkeer met het KWC vindt plaats door de KNRM.

Het standpunt van HOGE is:

Degene die het eerst ter plaatse is arriveert en in staat is de klus naar behoren af te handelen begint er aan en heeft de leiding . Als er assistentie nodig is laat deze eenheid dat weten. Tenzij anders aangegeven heeft de Nederlandse Kustwacht (= OSC totdat zij er een heeft aangewezen) de leiding over de operatie. Een aanstormende KNRM heeft minder kennis over een aktie als een reeds terplaatse zijnde reddingsboot. Het is onzin alle informatie eerst aan de KNRM te vertellen om die de gelegenheid te geven belangrijk te doen met wat jij hun verteld hebt. Er komt een schijf tussen waardoor fouten kunnen ontstaan.

Ik ga niet wachten bij een boot op de dijk of drenkeling tot de KNRM arriveert maar haal 'm er gewoon uit het water/ van de dijk en neem 'm aan bvoord cq op sleep. De KNRM kan mooi onverichter zake terug als ik er eerder ben als ze niet wil assisteren maar alleen "over wil nemen". Binnenkort varen we toch met meerdere boten.

Als Marken aangeeft alleen op de door hun afgekondigde manier met ons samen te willen werken komt er een moeilijk werkbare situatie bij bv zoekakties volgend seizoen. Want juist dan vonden we de leiding van de KNRM wel zo praktisch.

De claim van de KNRM om voor Marken een gebied te bestrijken voor alarmering tot aan de Hollandse Brug en de Zuidkust van het IJmeer is onzinnig, dit is een vaartijd voor Marken van bijna een half uur en daar komt de uitruktijd nog bij. Als je in november in het water ligt wil je graag wat sneller hulp, door de Gooijer bv van RB Huizen die binnen 6 minuten ter plaatse is.

Het nare is dat de maatregelen die de KNRM neemt niet gericht zijn tegen HOGE. Ik weet daar meer over maar mag daar niet over uitwijden. De KNRM is een beetje een kat met weinig centjes in het nauw.

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #22 Gepost op: 29 september 2004, 23:38:13
Zodra de KNRM ergens voor gealarmeerd wordt vindt de afwikkeling onder haar leiding plaats, de KNRM is dedicated unit dus automatisch ook OSC.

Als HOGE met een klus bezig is en de KNRM arriveert dient HOGE onverwijld de klus over te dragen aan de KNRM en zelf de plaat te poetsen.

Het verkeer met het KWC vindt plaats door de KNRM.
Ik blijf dit merkwaardig vinden. Heeft dit niet ook iets te maken met de bemanning van de betreffende KNRM boten...
wij zijn zelf regelmatig eerder als de knrm terplaatse. beschikken (net als onze buurbrigades) niet over marifoon dus als de KNRM komt verloopt de communicatie via het KWC, maar de OSC wordt niet altijd overgedragen aan de KNRM..dit gebeurt in overleg en als het handig is als de KNRM (gezien de extra navigatie mogelijkheden en communicatie mogelijkheden) het osc overneemt dan gebeurt dat, anders niet.

als voorbeeld: een zoekactie naar een vermiste zwemmer dicht onder de kant. Brigade (en buren) is terplaatse, politie op strand. vaak is er al een degelijke zoekslag als de KNRM ter plaatse komt (zij hebben in de zomer altijd een vertraging doordat de brigade al op het water is). Zij sluiten dan netjes aan in de zoekslag, verzorgen de communicatie met KWC, maar OSC blijft de brigade boot die dat al had. rede (letterlijk door de knrm hier uitgesproken): waarom zouden wij op stel en sprong alles overnemen als een en ander al geformeerd is en en goed loopt.
Vaak wordt dit dan opgeschaald: osc overgedragen, als bv meerdere knrm boten, een helikopter etc ter plaatse komt. Maar dan dus meer uit praktische overwegingen.
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 30 september 2004, 08:58:16
Mmmm, ja dus heeft dat toch te maken met de bemanning, wat hier niet kan, kan bij jullie wel.
Het hoofdkantoor gaat meestal gewoon achter de bemanning staan.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #24 Gepost op: 30 september 2004, 10:52:52
En terecht dat ijmuiden zijn beamanning niet afvalt en altijd zal ondersteunen, daar ben je een hoofdkantoor voor. Zo mag je verwachten dat het bestuur van je eigen brigade je ook niet zal afvallen waar anderen bij zijn. Verder kan ik me voorstellen dat een valentijn de leiding neemt bij ongevallen op het markermeer, deze boot is het beste uitgerust met nvigatie en communicatie apparatuur en heeft dus het meeste overzicht. Als er al brigades bezig zijn met een zoekpatroon dan sluit de knrm gewoon aan en zal het patroon volgen waarnaar de knrm de leiding overneemt als zij een duidelijk plan hebben (wat ook gewoon verder gaan kan zijn). Het overnemen van de leiding gebeurt in goed overleg en zonder discussie.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 30 september 2004, 11:54:54
Een overleg zonder discussie?

En wat is een ongeval. Een boot met warmgelopen keerkoppeling noem ik geen ongeval. Dan gaat het niet om gewonden maar om geld. Als je dan schermt met je OSC en Dedecated unit status maak je daar naar mijn mening misbruik van. Die status geldt alleen tijdens SAR akties zoals je al terecht opmerkt. Doe je dat op die manier lok je wel discussies uit. Eerder die maand kwamen wij een binnenvaarder met motorpech (geen koeling) tegen in het donker nabij het eiland 't Hooft op het IJmeer met een kinderparijtje gaande aan boord (25 kinderen onder de 10 jaar). Om geen risico te lopen beslissen we niet zelf slepen maar roepen assistentie in van Marken, hoewel wij gewoon zijn om ook een binnenvaarder, mits het roer in orde is, er gewoon achter te hangen.  Niets aan de hand, samen dat ding naar de Oranjesluizen gesleept, wij erachter zij ervoor. Op z'n eigen plekje gelegd door wij beetje duwen, zij beetje trekken keurig, zo hoort het. Kinderdjes blij, pappa's en mamma's blij eigenlijk iedereen blij!

Nu zouden we dat weer alleen moeten doen vanwege een beschadigd ego: als we ze nu roepen komen ze niet meer zegt Marken in een brief aan het hoofdkantoor.
Gaat het net een beetje goed met de reddingsbrigades hier, krijg je dat weer.  

De tijden veranderen: we waren bij Klaas Post op Urk(we zijn op zoek naar een nieuwe motor). Proefvaren met zijn 300 PK Yamaha. Komen we in de haven de KNRM in een RIB tegen. Aktie?? Nee hoor, die gingen in volle bepakking alle pasanten langs met redder aan de wal formulieren.

Tja...

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #26 Gepost op: 30 september 2004, 12:34:25
Henk,

Jij schrijft over dedicated units, ik denk dat je declared bedoelt en wijs er nog even op dat dit in de regelgeving niet meer bestaat. Je bent nu SAR-unit (vroeger heette dat dus declared) of overig. Volgens de regelgeving zijn julllie dus geen SAR-unit, een gevolg van keuzes uit het verleden en de steeds betere en stakkere regelgeving.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 30 september 2004, 13:19:51
Henk,

Jij schrijft over dedicated units, ik denk dat je declared bedoelt en wijs er nog even op dat dit in de regelgeving niet meer bestaat. Je bent nu SAR-unit (vroeger heette dat dus declared) of overig. Volgens de regelgeving zijn julllie dus geen SAR-unit, een gevolg van keuzes uit het verleden en de steeds betere en stakkere regelgeving.

Je hebt gelijk, het zijn nu SAR units. Ook in verband met de strengere regelgeving ontvang ik geen up dates meer van het opplan SAR, dus hobbel ik tegenwoordig altijd een beetje achteraan met de info, die ik nu moet krijgen via horen zeggen.

Dus: waar declared, dedicated of anderszind vermeld staat leze men SAR unit,

Dank je wel Koen.

Henk


KNRM-veere

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 30 september 2004, 20:34:26
Komen we in de haven de KNRM in een RIB tegen. Aktie?? Nee hoor, die gingen in volle bepakking alle pasanten langs met redder aan de wal formulieren.

Tja...

Henk

Hoi Henk,
Waarom zou dat station niet aan PR mogen doen?Wat is er op tegen om leden te werven door te laten zien wie je bent en hoe je er uit ziet?Ik proef een beetje jalozie uit jouw verhaal, sorry dat ik het moet zeggen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 30 september 2004, 23:20:26

Hoi Henk,
Waarom zou dat station niet aan PR mogen doen?Wat is er op tegen om leden te werven door te laten zien wie je bent en hoe je er uit ziet?Ik proef een beetje jalozie uit jouw verhaal, sorry dat ik het moet zeggen.

Excuses aanvaard KNRM Sander.

Want als je dat PR wilt noemenmag dat, maar naar mijn smaak is het wat opdringerig, meer anti PR, maar natuurlijk is dat een persoonlijke mening. Ik zal nooit mensen die op vakantie zijn lastig vallen en om geld komen bedelen.
En nee, ik was beslist niet jaloers op deze jongens in hun viking droogpakken bij 32 graden in de haven.

Van mij mag iedereen altijd aan PR doen, vooral de KNRM. En ik mag daar dan weer een mening over hebben wat een een nette manier vind en wat niet.
Niet zo netjes (maar natuurkij mág het wél) vind ik het bijvoorbeeld om in een gebied waar je nooit komt wel van die bootje neer te zetten. En als we daar iemand redden horen we steevast "we zijn al lid van jullie, zien we eindelijk wat terug van al dat geld wat we jullie gegeven hebben als "redder aan de wal". ;D
Nou kennen wij geen donateurs, we vragen alleen een (eenmalige) vrijwillige bijdrage aan mensen voor wie wij daadwerkelijk wat gedaan hebben. Vinden wij wel zo netjes. Maar daar mag iedereen zo z'n eigen mening over hebben natuurlijk.


Henk