130 km per uur vanaf september 2012 de nieuwe norm

Auteur Topic: 130 km per uur vanaf september 2012 de nieuwe norm  (gelezen 61643 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #190 Gepost op: 9 mei 2014, 02:23:56
Aha, dat van het natte wegdek had ik niet meegekregen.


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #191 Gepost op: 11 mei 2014, 17:30:25
@Marnix:

Matrixborden boven wegen

Matrixborden boven of naast de weg wijzen u meestal op de maximumsnelheid. Ook kunnen matrixborden verschillende symbolen weergeven. Bijvoorbeeld een rood kruis bij een gesloten rijstrook. Elke rijstrook heeft een eigen matrixbord.

Matrixborden hebben dezelfde betekenis als gewone verkeersborden. Staat er op een matrixbord een andere maximumsnelheid dan op een gewoon verkeersbord? Dan geldt het bord met de laagste snelheid.

Bron: Rijksoverheid
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Rijkswaterstaat start plaatsing hectometerbordjes met snelheidsaanduiding

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2014/mei2014/rijkswaterstaat_start_plaatsing_hectometerbordjes_met_snelheidsaanduiding.aspx
19-05-2014

Rijkswaterstaat is vandaag, 19 mei, langs de A15 gestart met het plaatsen van de hectometerbordjes die elke kilometer de snelheid aangeven. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wens van de weggebruiker om langs de weg meer ondersteuning te krijgen over de geldende maximumsnelheid.

Deze week worden 300 hectometerbordjes geplaatst. Rijkswaterstaat probeert de verkeershinder zo veel mogelijk te beperken door veel ‘s nachts te werken. De komende weken worden op de A1, A2, A4, A12 en A15 de hectometerbordjes op elke hele kilometer vervangen door hectometerbordjes voorzien van een snelheidsaanduiding. In totaal gaat het om ongeveer 1.500 hectometerbordjes. Later dit jaar volgen de andere snelwegen. Uiteindelijk zijn er dan ruim 5.000 nieuwe hectometerbordjes geplaatst.

Man in oranje werkkleding plaast een hectometerbordje met '130' op de vangrail (foto: Frank van ’t Hof – Adapter Media)
Hectometerbordje met snelheidsaanduiding wordt geplaatst (foto: Frank van ’t Hof – Adapter Media)

Bij wegen met drie of meer rijstroken worden de hectometerbordjes ook links van de weg voorzien van een snelheidsaanduiding. Op de spitsstrooktrajecten worden de hectometerbordjes niet aangepast, omdat hier de snelheid frequent met kantelwalsborden wordt aangegeven. Weggebruikers worden geïnformeerd over de invoering van deze hectometerbordjes door factsheets bij tankstations, billboards op verzorgingsplaatsen en publicaties in print en online media.

…> Bekijk ook: Dossier: verhoging maximumsnelheid
Samen sterk in de hulpverlening!


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #193 Gepost op: 20 mei 2014, 10:44:37
Citaat van: Sasla link=msg=1263319 date=1398767087
Die hoge borden zijn pure noodzaak. Doordat er een extra rijstrook wordt aangelegd, blijft er vaak onvoldoende ruimte over om borden te plaatsen. Normale lage borden komen dan namelijk te dicht op de rijbaan te staan (of hangen er soms zelfs overheen) en vormen een mogelijk gevaar voor voertuigen om er tegenaan te rijden. Om uit te sluiten dat vrachtwagens er tegenaan rijden, worden de borden extra hoog geplaatst.
Bestaan er ook eisen over de zichtbaarheid van deze borden. Ze zijn bij Deventer zo geplaatst dat de wegverlichting er niet op schijnt en ook je autolampen (dimlicht) belichten ze niet/nauwelijks. Vooral met heiige situaties verdwijnen ze totaal uit het beeld. edit gevonden: Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

Dan voldoen ze niet aan dit punt: 6 De waarneembaarheid van verkeersborden moet dag en nacht verzekerd zijn.
Er zijn geen maximum hoogtes maar wel minimumhoogtes.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #194 Gepost op: 20 mei 2014, 12:57:35
Je had het uitvoeringsvoorschrift dus zelf al gevonden waarin het omschreven staat.
Zoals je misschien wel opvalt, zijn er meer uitzonderingen dan regels. De regelgeving is dus net zo onoverzichtelijk als de plaatsing van de borden zelf ::)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #195 Gepost op: 20 mei 2014, 13:24:51
Men had nooit aan dat hele 130 gedoe moeten beginnen. Je schiet er qua tijdswinst echt niets mee op, het kost miljoenen en het is tot nu toe nu één totaal onoverzichtelijke boel geworden.

Gewoon terugdraaien die handel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #196 Gepost op: 20 mei 2014, 14:12:23
Ik blijf het een fantastische maatregel vinden. De manier op VVD'ers met een lach op hun gezicht meer belasting te laten betalen.  :)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #197 Gepost op: 20 mei 2014, 19:00:45
https://www.youtube.com/watch?v=rllEpEwhaoc
Hectometerbordjes met snelheidsaanduiding
Rijkswaterstaat
Gepubliceerd op 20 mei 2014
Citaat
Er staan steeds meer hectometerbordjes met daarop de maximumsnelheid langs de weg. Ook op plekken waar je 's avonds en 's nachts harder mag dan overdag. In dat geval geeft het hectometerbordje een tijdvenster aan. Net als bij de grote snelheidsborden langs de weg. Dat tijdvenster betekent dat de maximumsnelheid tussen 6 uur 's ochtends en 19 uur 's avonds 100 of 120 km/h is. Buiten die tijden geldt de algemene maximumsnelheid van 130 km/h.

Lees meer over de nieuwe hectometerbordjes op http://www.rws.nl/actueel/verhoging_m....
Samen sterk in de hulpverlening!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #198 Gepost op: 30 oktober 2014, 22:05:04
Elektrische auto mag straks misschien harder dan benzine-auto op A2
Citaat
Elektrische auto’s mogen straks mogelijk bij wijze van proef op een deel van de A2 harder rijden dan benzineauto’s.
Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu brengt de voor- en nadelen van zo’n experiment in kaart en laat daarna weten of het wenselijk is dit uit te proberen.
http://www.z24.nl/geld/elektrische-auto-mag-straks-misschien-harder-dan-benzine-auto-op-a2-509727


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #199 Gepost op: 18 november 2014, 14:50:13
Citaat van: Sylvester link=msg=1305360 date=1414703104
Elektrische auto mag straks misschien harder dan benzine-auto op A2http://www.z24.nl/geld/elektrische-auto-mag-straks-misschien-harder-dan-benzine-auto-op-a2-509727
Dat wordt lachen. U mag hier 130 kph, maar niet tussen 07:00 - 19:00u, en ook niet als de spitsstrook is geopend. Als de spitsstrook is geopend buiten deze tijden mag u wel weer 130 kph, tenzij u in een elektrische auto rijdt, dan mag u altijd 130 kph, behalve als de spitsstrook geopend is. Trouwens, als het wegdek nat is, mag u maar 90 kph, ook als u in een elektrische auto rijdt.

Ik wens de minister veel succes met het ontwikkelen van duidelijke bebording O0