130 km per uur vanaf september 2012 de nieuwe norm

Auteur Topic: 130 km per uur vanaf september 2012 de nieuwe norm  (gelezen 61424 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #140 Gepost op: 11 september 2012, 18:25:10
Kwam laatst op een stuk wat al eerder 130 was. Het bord einde 130 stond er nog en in de berm zo'n billboard met: Vanaf hier weer 120 (met een klein 120 bordje er op met rode rand).
Niet een officieel 120 bord natuurlijk, maar je gaat toch even twijfelen.

Na de eerstvolgende oprit stond geen 120 bord dus ik ging van een aangewezen 130 zone naar een automatische 130 zone...

Ze zullen de 'oude' 130 borden nog wel gaan opruimen...

De borden van 120 bij gesloten spitsstrook snap ik ook niet helemaal. Dan zou je bij een open spitsstrook dus volgens de nieuwe standaard 130 mogen? Volgens mij moet dat 100 zijn.. wordt dat dan via de matrix borden aangegeven? Als dat het geval is, dan kun je die uitzondering over de spitsstrook toch ook gewoon weg laten aangezien de 100 op de matrix altijd boven de standaard of vast aangegeven snelheid gaat.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #141 Gepost op: 11 september 2012, 19:26:43
Af en toe rijd ik nu stukjes 130 voor zover het mag op mijn woon-werktraject.

Ik denk dat ze er ook maar eens over na moeten denken om de vrachtwagens tijdens de spits een inhaalverbod te geven. Zie nu dagelijkse voor mij in het verkeer meerdere keren (en maak het ook meerdere malen per dag met mijn eigen auto mee), dat de vrachtwagens gewoon "naar links worden gegooit" en je nu het snelheidsverschil een stukje groter is behoorlijk hard op de rem moet om een aanrijding te voorkomen.
Afgelopen 11 dagen al enkele "dat ging maar net goed momentjes" meegemaakt. Toen dat stuk nog 120 was gebeurde mij dat maar af en toe.
In mijn ogen een stuk gevaarlijker zo.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #142 Gepost op: 11 september 2012, 21:22:45
Als dat het geval is, dan kun je die uitzondering over de spitsstrook toch ook gewoon weg laten aangezien de 100 op de matrix altijd boven de standaard of vast aangegeven snelheid gaat.
Dat is niet waar: Het is niet per definitie de matrix die geldt. De laagst aangegeven snelheid geldt. 100 op de matrix en 70 op de bebording langs de kant is toch max. 70 km/h.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #143 Gepost op: 11 september 2012, 21:27:05
Ik ben het met Wout eens het is allemaal niet zo moeilijk, mensen maken het zichzelf moeilijk. Wat die extra stroken betreft, je hebt een verschil tussen spitsstrook en plusstrook. De eerste is een vluchtstrook die er bij komt, de 2e is een smallere linkerstrook die erbij komt. Bij spitsstroken is het vaak dat je dezelfde snelheid (of in sommige gevallen dus harder) rijd als bij gesloten ivm de brede vluchtstrook, er is ruimte genoeg. Echter zijn er ook gevaarlijkere punten (smalle vluchtstrook, veel in/uitvoeg stroken, vlak voor druk knooppunt) waardoor de snelheid omlaag gaat als deze open is. Bij de plusstrook gaat automatisch de snelheid omlaag omdat er dan een smal stukje erbij komt waar het niet veilig is om met dezelfde snelheid overheen te rijden als anders.

Als de strook open gaat en er geld een lagere snelheid staat er ook aan de zijkant een bord welke automatisch omdraaid om de verkeerssituatie die geld aan te geven Bron, VID.nl.

@ pleegkundige, op de 2 baanswegen in de randstad is er al vaak van 6 tot 19 uur een inhaalverbod (soms 6- 10, 15-19), maar ook deze worden vaak genoeg genegeerd door (veellal oost-blok) chauffeurs. Heb regelmatig op de A27 van 120 vol remmend naar de 80 gemoeten omdat er een chauffeur zijn combi naar links gooide. Buiten de randstad is dit vaak niet, echter is daar het verkeersaanbod ook minder. En dat is voor zover ik het begrepen heb toch de afweging die word gemaakt door RWS.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #144 Gepost op: 13 september 2012, 10:17:46

Bij geopende spitsstrook maximaal 100 km/u dit omdat de spitsstrook een smallere rijstrook is en dit geldt in princiepe in het hele land.


Mits dit ter plaatse aangegeven staat, ja. Anders is het toch echt gewoon 130.

Het bord 120 vermeld 120 bij gesloten spitsstrook, bij open spitsstrook dus 130 tenzij 100 borden openklappen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #145 Gepost op: 13 september 2012, 10:32:34
Bij Groningen ga je bij de Gasunie de 'snelweg' op, je ziet dan geen onderbord voor een bepaalde snelheid, dus je mag 120 km/u, maar op de HM bordjes staat dan 100 km/u in het klein, mag dit?
Bij Heerenveen ga je van de A7 (stukje 100km/u) over naar de A32, op de A32 oprit zie je geen 100 km/u staan, mag je dan 130 km/u, want verderop staat 120 km/u.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #146 Gepost op: 14 september 2012, 01:03:09
Ik ben het met Wout eens het is allemaal niet zo moeilijk, mensen maken het zichzelf moeilijk. Wat die extra stroken betreft, je hebt een verschil tussen spitsstrook en plusstrook. De eerste is een vluchtstrook die er bij komt, de 2e is een smallere linkerstrook die erbij komt. Bij spitsstroken is het vaak dat je dezelfde snelheid (of in sommige gevallen dus harder) rijd als bij gesloten ivm de brede vluchtstrook, er is ruimte genoeg. Echter zijn er ook gevaarlijkere punten (smalle vluchtstrook, veel in/uitvoeg stroken, vlak voor druk knooppunt) waardoor de snelheid omlaag gaat als deze open is. Bij de plusstrook gaat automatisch de snelheid omlaag omdat er dan een smal stukje erbij komt waar het niet veilig is om met dezelfde snelheid overheen te rijden als anders.

Als de strook open gaat en er geld een lagere snelheid staat er ook aan de zijkant een bord welke automatisch omdraaid om de verkeerssituatie die geld aan te geven Bron, VID.nl.


De borden m.b.t. de snelheid hangen niet op de vereiste hoogte. Deze gelden dus eigenlijk niet... ;)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #147 Gepost op: 14 september 2012, 10:26:30
Kwam laatst op een stuk wat al eerder 130 was. Het bord einde 130 stond er nog en in de berm zo'n billboard met: Vanaf hier weer 120 (met een klein 120 bordje er op met rode rand).
Niet een officieel 120 bord natuurlijk, maar je gaat toch even twijfelen.

Na de eerstvolgende oprit stond geen 120 bord dus ik ging van een aangewezen 130 zone naar een automatische 130 zone...

Ze zullen de 'oude' 130 borden nog wel gaan opruimen...

De borden van 120 bij gesloten spitsstrook snap ik ook niet helemaal. Dan zou je bij een open spitsstrook dus volgens de nieuwe standaard 130 mogen? Volgens mij moet dat 100 zijn.. wordt dat dan via de matrix borden aangegeven? Als dat het geval is, dan kun je die uitzondering over de spitsstrook toch ook gewoon weg laten aangezien de 100 op de matrix altijd boven de standaard of vast aangegeven snelheid gaat.

Remco

die ben ik ook al tegengekomen, is echt verwarrend!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #148 Gepost op: 14 september 2012, 10:30:08
Dat is niet waar: Het is niet per definitie de matrix die geldt. De laagst aangegeven snelheid geldt. 100 op de matrix en 70 op de bebording langs de kant is toch max. 70 km/h.

Maar in dit geval zou het bij geopende spitsstrook 130 zijn, dus met 100 op de matrix is het 100. Waarom dan niet het onderbord weglaten? Dan is het gewoon over dag (6-19) 120 en 's nachts 130 (19-6) en als de spitsstrook open gaat, gaat de matrix aan en is het 100! Het onderbord over die open en gesloten spitsstrook maakt het ingewikkeld en is in principe niet nodig?!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #149 Gepost op: 2 oktober 2012, 19:39:25
'Rijkswaterstaat goochelt met meetresultaten A13'
Published on Oct 1, 2012 by rtvrijnmond
De gemeente Rotterdam heeft via de Wet Openbaarheid van Bestuur (de WOB) cijfers opgevraagd die de huidige meetresultaten van geluidsoverlast en luchtvervuiling langs de A13 bij Overschie ter discussie stellen. Dat bleek maandagmiddag tijdens een hoorzitting over de verhoging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur op de A13. Lees meer: 'Rijkswaterstaat goochelt met meetresultaten A13'
Samen sterk in de hulpverlening!