Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 323327 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #1080 Gepost op: 8 augustus 2016, 10:08:39
Klopt, de dame in kwestie is tp behandeld en op eigen vervoer naar de huisarts gegaan, dat is dus achteraf. Dan ben je 45 minuten verder. Geef je een persalarm, tja dan is alles na 60 minuten wel weg.

Daarbij waarom word er dan in ook veel gevallen een persalarm gegeven voordat er een ambu gewaarschuwd word?


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #1081 Gepost op: 8 augustus 2016, 10:41:35
Citaat van: williamharthoorn link=msg=1441203 date=1470643719
Klopt, de dame in kwestie is tp behandeld en op eigen vervoer naar de huisarts gegaan, dat is dus achteraf. Dan ben je 45 minuten verder. Geef je een persalarm, tja dan is alles na 60 minuten wel weg.

Daarbij waarom word er dan in ook veel gevallen een persalarm gegeven voordat er een ambu gewaarschuwd word?

Je moet je voorstellen dat op het moment dat een melding binnenkomt in de meldkamer, er een bepaald label aan gehangen wordt. Als dat 'Aanrijding materieel' is, komt er in het GMS geen trigger om het persalarm te versturen. Anders is dat, als er direct 'aanrijding letsel' van wordt gemaakt. In die gevallen kan het persalarm verstuurd worden voordat de ambu is gealarmeerd.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1082 Gepost op: 8 augustus 2016, 11:00:26
Citaat van: honderd link=msg=1441020 date=1470529549
Als ik de reacties zo lees vinden sommige van jullie het volgens mij net zo belangrijk dat het persalarm eruit gaat als dat de juiste eenheden gealarmeerd worden en deze gealarmeerde eenheden worden voorzien van de juiste informatie. Zeer beschamend.
Nee, maar wel dat er afspraken worden nagekomen.

Als er niet aan toegekomen wordt door drukte, kan je denken aan automatisering. Of meer personeel op de meldkamer. Verzin het maar.

Maar ook de meldkamer levert een product: intake van meldingen, filteren/kanaliseren en uitgifte daarvan (en rapportage achteraf). Een uitgiftedoel kan een noodhulp eenheid op straat zijn. Of een brandweerploeg via P2000. Maar bijvoorbeeld ook het oproepen van een piketmedewerker ongevalsanalyse of forensische opsporing, om maar wat zijstraten te noemen. Of het uit bed bellen van een burgemeester bij een grote brand. Of het waarschuwen van het energiebedrijf, de dierenambulance, een schouwarts of een slotenmaker. En het persalarm is ook zo'n uitgiftedoel.

Als er niet voldoende capaciteit is om de politie piketmedewerkers op te roepen en bij te praten t.a.v. wat er van ze verwacht wordt ('wil je gaan naar de Dorpsstraat nummer 14 voor sporenonderzoek na een inbraak'), wordt er ook bijgestuurd. Datzelfde zie ik ook voor het persalarm.

Nogmaals: als er afgesproken is dat het gepiept wordt (en dat is er), moet het 'in het echt' ook gebeuren. Als er structureel te weinig capaciteit is, moet er dus bijgestuurd/bijgeschakeld worden. Als blijkt dat de andere uitgiftedoelen wel probleemloos gehaald worden, is er dus wat anders aan de hand.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1083 Gepost op: 8 augustus 2016, 11:53:44
Citaat van: williamharthoorn link=msg=1441186 date=1470636897
Barneveld   Verkeersongeval      GLM   Geen alarm   De melding duidde op een verkeersongeval met alleen materiële schade. Daarover doen we geen persalarm uit.
En hier in Kennemerland geven ze juist wel een persalarm voor ongeval materieel. Ik heb al diverse keren voor niets gereden omdat er niets te zien is of omdat het niet meer dan een krasje is. Maar als er een vrachtwagen geschaard staat op de grootste uitgangsroute van IJmuiden wordt er weer geen persalarm gegeven. En klagen kan niet want ongeval materieel staat niet op de vastgestelde lijst.

Toegegeven, ook een ongeval materieel haalt de krant nog wel eens, maar het blijft vervelend om je bed uit te komen voor een lulligheid en niet gealarmeerd te worden voor serieuze zaken.

En ja, ook ik weet dat de centralist het druk kan hebben. En het moete gezegd worden dat het ook vaak goed gaat.


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #1084 Gepost op: 8 augustus 2016, 15:12:32
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1440920 date=1470482973
Zeer herkenbaar vanuit Noord Nederland waar de mknn zijn taak ook niet nakomt.

Via OOV bedoel je? Ik vind dat het daar nog vrij redelijk gaat hoor.. Voor de regio Friesland dan.
Drenthe valt nog wat voor te zeggen maar gaat ook wel redelijk soepel.

IJsselland blijft in deze hoek van de provincie dramatisch. (Kop v Overijssel)
Ik heb hem inmiddels ook maar uit de pieper gehaald omdat ik niet steeds 's nachts of op mijn vrije dagen 's ochtends vroeg wakker gemaakt wil worden voor iets wat 50 KM verderop gebeurd. (fijn dat een complete regio nu over 1 code gaat)


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1085 Gepost op: 8 augustus 2016, 15:35:09


Als er structureel te weinig capaciteit is, moet er dus bijgestuurd/bijgeschakeld worden.

En dan blijven zaken die het minst belangrijk zijn om het hulpverleningswerk uit te voeren, vaker liggen... zoals een persalarm.

En das een slechte zaak.


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #1086 Gepost op: 8 augustus 2016, 22:02:16
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1441218 date=1470650024
Maar als er een vrachtwagen geschaard staat op de grootste uitgangsroute van IJmuiden wordt er weer geen persalarm gegeven. En klagen kan niet want ongeval materieel staat niet op de vastgestelde lijst.

Een wegblokkade moet tevens ook gewoon gepiept worden als we de Groene lijst hanteren, klacht is dus terecht.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1087 Gepost op: 8 augustus 2016, 22:13:21
Sinds 01-02-2015 is er GEEN groene of gele lijst meer.
De enige lijst die operationeel is betreft https://www.nvj.nl/wat-wij-doen/meldpunt-politie-en-pers/incidentenlijst-persalarmering
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1088 Gepost op: 9 augustus 2016, 00:21:34
Citaat van: enrico1972 link=msg=1441328 date=1470687201
Sinds 01-02-2015 is er GEEN groene of gele lijst meer.
De enige lijst die operationeel is betreft https://www.nvj.nl/wat-wij-doen/meldpunt-politie-en-pers/incidentenlijst-persalarmering

Gossie, dan hebben ze in Limburg (zowel Noord als Zuid) nog veel te leren zeg..... Persalarm is meer uniek dan standaard hier. En dan in Noord nog unieker dan in Zuid.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1089 Gepost op: 9 augustus 2016, 01:02:34
Net even gekeken maar het is inderdaad zeer slecht gesteld in Limburg. Echt beschamend slecht.
Hoop voor de mensen die er van afhankelijk zijn dat er snel verbetering gaat optreden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen