Vestigingsplaats Berwi gezocht

Auteur Topic: Vestigingsplaats Berwi gezocht  (gelezen 6192 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mini HV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 213
  • Hulpverleningsminiaturen om bij weg te smelten
    • Hulpverleningsdecals and more!
Gepost op: 6 oktober 2004, 08:16:16
Wie weet waar de carrosseriebouwer Berwi gevestigd was en welke periode?


Alvast bedankt.


Fokko


Kijk ook eens op www.fvc-decals.nl Beter 1 hulpverleningsminiatuur in de hand dan 10 in je straat


jwpots

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2004, 15:01:46
Wie weet waar de carrosseriebouwer Berwi gevestigd was en welke periode?


Alvast bedankt.


Fokko
Berwi was een voortzetting van van Bergen Heiligerlee die later onder de naam Berwi doorging. Berwi staat voor BERgenWInschoten. Berwi is later opgegaan in Ajax-de Boer > Ajax-Ziegler en vervolgens het huidige Ziegler Brandweertechniek eveneens volgens mij te Winschoten. De periodes kan ik je niet aan helpen, maar zo zit de geschiedenis ongeveer in elkaar. Voor correcties op dit gebeuren en verdere info verneem ik dat hier wel.


Mini HV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 213
  • Hulpverleningsminiaturen om bij weg te smelten
    • Hulpverleningsdecals and more!
Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2004, 15:26:16
Johan,

Bedankt voor deze informatie. Ik ben weer een heel stuk wijzer geworden!!!


Fokko
Kijk ook eens op www.fvc-decals.nl Beter 1 hulpverleningsminiatuur in de hand dan 10 in je straat


Foto Joop

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2004, 19:15:59
Wie weet waar de carrosseriebouwer Berwi gevestigd was en welke periode?

Alvast bedankt.

Fokko

Hoi Johan en Fokko (en alle anderen),

Berwi zat inderdaad in Winschoten. Destijds het nieuwe bedrijfspand is nu nog steeds in gebruik bij Ziegler Nederland B.V., maar nu als een van de oudste panden.

Berwi raakte rond 1981/1982 failliet. Ajax liet tot dat moment haar voertuigen (met Ziegler pomp) vooral bouwen bij Den Hartog in Beesd.  Ajax en Ziegler slaan de handen ineen en nemen de failliete boedel van BerWi over.
Vanaf 1982 laar Ajax haar voertuigen bouwen bij Ajax-Ziegler in Winschoten. Bij Den Hartog ging men op eigen voet verder, nu met Bachert pompen. Het grappige daaran is, dat tot het failliessement BerWi veel Bachert pompen inbouwde. In de loop van de jaren 90 heeft Ziegler alle aandelen van de onderneming in Winschoten overgenomen en is dus als Ziegler Nederland B.V. een volle dochter van Ziegler in Giengen (Duitsland).

Nog meer vragen?;)


Groeten,

Joop


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2004, 19:22:52
yup,zit Ajax nu nog steeds in Ziegler of zijn die 2 inmiddels gescheiden van elkaar?


jur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2004, 20:45:34
yup,zit Ajax nu nog steeds in Ziegler of zijn die 2 inmiddels gescheiden van elkaar?

Volgens mij staat er duidelijk dat Ziegler alle aandelen in Ajax-Ziegler heeft overgenomen... Ajax heeft nooit aandelen gehad in andere dochters van Ziegler.


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2004, 21:21:15
Heren

berwi is geen voortzetting van de firma van bergen uit heiligerlee. maar een voortzetting van de machinefabriek concordia welk eigendom was van een van de broers van bergen. na de oorlog ontstond de firma berwi die aanvankelijk brandweerauto's, ambulance's en de vroeger bekende tpw's van de rijkspolitie bouwde. wel werkte men samen zodat men nog bij optochten brandweerauto's ziet met plaatjes van zowel van bergen als berwi er op ziet zitten. in 1960 gingen de beide bedrijven samen na bijna een jaar samenwerking met motorkracht en enkele brandweerauto's. na 1981/1982 is het verhaal zoals de andere heren hebben gemeld. ik vond dat deze voorgeschiedenis toch ook vermeld moet worden

groeten
louis
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2005, 20:57:59
yup,zit Ajax nu nog steeds in Ziegler of zijn die 2 inmiddels gescheiden van elkaar?

Ajax en ziegler zijn niet mee "een" maar als ajax opdrachten krijgt met betrekking tot voertuigen of pompen word alles geprodiceert bij ziegler. Anders om als een klant een Ziegler wagen compleet met bepaking koopt dan word hij bepakt door Ajax


femija

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #8 Gepost op: 1 juni 2011, 22:38:38
Berwi staat voor "van Bergen Winschoten", opgericht en geleid door Jan Jurrien van Bergen. Voorgeschiedenis komt vanuit de klokkengieterij in Heiligerlee, alwaar in de jaren voor Berwi al brandspuiten/pompen werden gemaakt. In de huidige klokkengieterij staan volgens nog een paar exemplaren. Ten tijde van de Berwi werden brandweerauto's en ambulances omgebouwd. Het is midden jaren 70 overgenomen door een maatschappij (NNM) waarna het na jaar failliet ging en Ajax-de Boer e.e.a. overnam. Volgens mij is het nog steeds functioneel op de oude lokatie.  Momenteel wordt e.e.a. geleidt door Ziegler.


mvmac

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2012, 14:22:09
Dag allemaal, aangezien ik mateloos geïnteresseerd ben in BerWi kwam ik jullie info tegen. Zeer herkenbaar allemaal, mede doordat ik zojuist sprak met de dochter van een ingenieur die destijds bij BerWi werkte en me vertelde dat de gebroeders inderdaad eerst een klokkengieterij hadden (die natuurlijk nog niets met de naam BerWi te maken had). Daar werden voor de 2e wereld oorlog o.a. klokken gemaakt en brandweerpompen. In de oorlog werden de klokken overal geroofd door de buren om er oorlogstuig van te maken, maar was het bedrijf en haar medewerkers noodzakelijk om de te blussen branden te voorzien van pompen.
Na de oorlog werd de bedrijfsactiviteit weer erg verlegd naar klokken omdat die er vrijwel nergens meer hingen.
- hier mis ik een stukje historie maar sluit me aan bij Louis en anderen-
In 1951 werd het huidige pand in Winschoten opgeleverd en startte BerWi. Hier werden diverse carrosserieën gemaakt (zoals hierboven vermeld). Nu komt mijn inbreng want wat de meesten op dit forum niet weten maakten ze daar ook caravans :o. Namelijk de Cosmopoliet "Nomade"(later "Mignon" gaan heten), "Grand Routier" en later de "Brenner" en nog een model waarvan me de naam onbekend is. Ook werden er wel eens speciale modellen gemaakt bijvoorbeeld een soort vouwwagen voor wereldreiziger / globetrotter Wim Dussel met aan de voorzijde dikke rubbermatten voor opspattend grind.
In de toenmalige folder van de Cosmopoliet zie ik nu eigenlijk pas dat deze geproduceerd/verkocht werd door Caravanbouw Cosmopoliet N.V. waarbij fabriek in Winschoten aangegeven word.
Op oude foto's uit die tijd kun je links het woonhuis (van de Ingenieur) en aanpalend bedrijfsgebouw (waar Ziegler nu nog zit) zien waarbij het eerst in de nok geverfd en gesloten was en later beglaasd. De reden daarvoor was dat ze kantoor ruimte nodig hadden en op die plek een "zwevend" kantoor maakten wat erg warm was (zo vertelde de dochter van de ingenieur). Toen de caravans niet meer lucratief waren, werd deze bedrijfstak opgeheven -zover ik weet.