Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 99353 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Buitengewoon bijzonder plan.
Maar het opnieuw uitvinden van het heen-en-weer verplaatsen van EHBO-ers  van noodhulpteams die bovendien moeten wachten op een bevoegd chauffeur is in mijn ogen (net als de Sigma concept) kansloos indien zij pas na een uur ter plaatse kunnen zijn.

Bij een grootschalig incident met veel slachtoffers zijn het de "gewone" burgers de EHBO-ers die de eerstehulp verlenen omdat ze domweg zelf in de buurt en/of direct in de omgeving aanwezig zijn.
Laat het rode kruis maar lokaal mensen (vrijwilligers) opleiden met een gedegen EHBO opleiding die direct lokaal ingezet kunnen worden met middelen ter beschikking gesteld door het rode kruis.
Dat scheelt tijd, tijd waarin net die levensreddende hulp kan plaats vinden voor de aankomst van ambulances.

Citaat van: Theo link=msg=1238794 date=1390419034
"KAN" en "KUNNEN"
BLS+ een hard bewijs?
Hmm.... misschien een beetje voorbarig.   98uiye
Hmm... gaat interessant worden welke EHBO opleiding (BLS+ ?), niveau eisen en voorwaarden het rode kruis, GHOR en andere daarbij betrokken instanties willen gaan stellen aan de EHBO-ers om deel te mogen nemen aan de nieuw te vormen noodhulpteams.
En kan dat dan ook als niet RK-er?
Of als ad-hoc hulpverlener toevallig ter plaatse?
En als ik een niet-rode kruis EHBO diploma bezit, wat dan?
Kan ik dan vrijstelling krijgen?
Krijg ik van het rode kruis een aanvullende opleiding?
... ?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geďnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Citaat van: Willem D. link=msg=1310256 date=1416845997
Hmm... gaat interessant worden welke EHBO opleiding (BLS+ ?), niveau eisen en voorwaarden het rode kruis, GHOR en andere daarbij betrokken instanties willen gaan stellen aan de EHBO-ers om deel te mogen nemen aan de nieuw te vormen noodhulpteams.
En kan dat dan ook als niet RK-er?
Of als ad-hoc hulpverlener toevallig ter plaatse?
En als ik een niet-rode kruis EHBO diploma bezit, wat dan?
Kan ik dan vrijstelling krijgen?
Krijg ik van het rode kruis een aanvullende opleiding?
... ?

Yup, dat gaat het worden...
Al is dat KAN en KUNNEN uit mijn vorige reactie nu wel zo ongeveer hoe de toekomst geschetst wordt.
Er worden noodhulpteams opgericht voor zover nu bekend. De exacte invulling daarvan is mij nog onbekend

Hoe ze opgeleid worden? Geen idee.

Kan dat ook als niet RK-er? Dat mag ik toch hopen van wel !

Ad-Hoc hulpverleners ter plaatste? Zeer welkom, maar lastig te organiseren en helemaal wettelijk af te dekken lijkt mij. Het laatste dat je wil is een discussie over iemand al dan niet de juiste papieren heeft op het moment dat er hulp verleend moet worden.

Veel vragen nog, maar al met al denk ik wel een juiste ontwikkeling. Hoe jammer ik het ook vind om te zeggen...
Maar mijn ervaring is dat je als Sigma team vaak (te) laat op de ramp plek aanwezig bent. Al betekend dit niet dat je als Sigma dan niets meer kan toevoegen aan de hulpverlening, maar een snellere opkomst van hulpverleners (op ieder niveau) kan alleen de hulpverlening maar beter maken denk ik.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Citaat van: Willem D. link=msg=1310256 date=1416845997

En kan dat dan ook als niet RK-er?
Of als ad-hoc hulpverlener toevallig ter plaatse?
En als ik een niet-rode kruis EHBO diploma bezit, wat dan?
Kan ik dan vrijstelling krijgen?
Krijg ik van het rode kruis een aanvullende opleiding?
... ?
Alle hulp terplaatse is welkom bij grote ongevallen e.d.
Ikzelf heb een oranje kruis diploma en ben lid van het rode kruis, geen enkel probleem dus.
Wat ik begrepen heb zullen het in eerste instantie de mensen die de cursus evenementenhulpverlening hebben gevolgd zijn die noodhulp teams gaan doen. En ongetwijfeld zullen er nog extra aanvullende dingen komen al vind ik de evenementenhulpverlening ook al pittig aanvullend.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: owning31 link=msg=1310406 date=1416909579
Alle hulp terplaatse is welkom bij grote ongevallen e.d.
Ikzelf heb een oranje kruis diploma en ben lid van het rode kruis, geen enkel probleem dus.
Wat ik begrepen heb zullen het in eerste instantie de mensen die de cursus evenementenhulpverlening hebben gevolgd zijn die noodhulp teams gaan doen. En ongetwijfeld zullen er nog extra aanvullende dingen komen al vind ik de evenementenhulpverlening ook al pittig aanvullend.

Hahahaha.........

alle hulp welkom....klinkt leuk...liever niet...krijg je zeer grote problemen met logistiek; (logistieke) processen en aanvoerwegen...omdat alles dichtslibt met de burger die graag wil helpen. Allemaal goed bedoelt maar werkt averechts.

En ik ben inmiddels veel vreemde dingen gewend van het NRK..maar dat men denkt dat evenementenhulpverlening en acute zorg op straat hetzelfde is...dat is wel mijn grootste verbazing tnt....
En zijn er dan goede EHBO-opleidingen binnen Nederland die dit mogelijk maken? Ik denk het zeer zeker niet.
Als het NRK een beetje slim is kijkt men gewoon naar het buitenland hoe het eea georganiseerd is en vertaald dit naar de Nederlandse situatie...want het NRK heeft schijnbaar nog steeds niet door hoe het werkt op straat. Voorbeelden genoeg waarin blijkt dat dit soort teams geen meerwaarde hebben.....Crash Turkisch Airlines; Vuurwerkramp Enschede; diverse grote ongevallen op de snelwegen (zoals Zeeland)....
Mensen gaan veelvuldig met eigen vervoer en/of op eigen initiatief naar een zorginstelling (huisarts of ziekenhuis) voor hulp...
Wat wel zou werken is dat men in de tent koffie en broodjes zou hebben voor de hulpverleners...maar dit word al door de brandweer gedaan... 098uo


Maar ik denk dat hetzelfde weer gebeurd als in het verleden met het SIGMA.....veel geld investeren en later erachter komen dat het niet werkt. Ik heb altijd geleerd dat je aan een dood paard (het concept) niet moet gaan trekken....


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1310416 date=1416911396
Hahahaha.........

alle hulp welkom....klinkt leuk...liever niet...krijg je zeer grote problemen met logistiek; (logistieke) processen en aanvoerwegen...omdat alles dichtslibt met de burger die graag wil helpen. Allemaal goed bedoelt maar werkt averechts.

En ik ben inmiddels veel vreemde dingen gewend van het NRK..maar dat men denkt dat evenementenhulpverlening en acute zorg op straat hetzelfde is...dat is wel mijn grootste verbazing tnt....
En zijn er dan goede EHBO-opleidingen binnen Nederland die dit mogelijk maken? Ik denk het zeer zeker niet.
Als het NRK een beetje slim is kijkt men gewoon naar het buitenland hoe het eea georganiseerd is en vertaald dit naar de Nederlandse situatie...want het NRK heeft schijnbaar nog steeds niet door hoe het werkt op straat. Voorbeelden genoeg waarin blijkt dat dit soort teams geen meerwaarde hebben.....Crash Turkisch Airlines; Vuurwerkramp Enschede; diverse grote ongevallen op de snelwegen (zoals Zeeland)....
Mensen gaan veelvuldig met eigen vervoer en/of op eigen initiatief naar een zorginstelling (huisarts of ziekenhuis) voor hulp...
Wat wel zou werken is dat men in de tent koffie en broodjes zou hebben voor de hulpverleners...maar dit word al door de brandweer gedaan... 098uo


Maar ik denk dat hetzelfde weer gebeurd als in het verleden met het SIGMA.....veel geld investeren en later erachter komen dat het niet werkt. Ik heb altijd geleerd dat je aan een dood paard (het concept) niet moet gaan trekken....
Ik ben het met je eens, dit is ook het gene wat ik te horen heb gekregen. Vind het zelf ook heel bijzonder dat het sigma wordt vervangen.
Alle hulp is welkom heb ik een beetje verkeerd geformuleerd. Bedoelde daarmee dat men als jij voor de professionele hulpdiensten aanwezig bent het niet uitmaakt wat voor EHBO-diploma je hebt.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Uiteraard kunnen bij ongevallen en rampen omstanders zeer behulpzaam zijn bij het verzorgen van gewonden en het opvangen van anders getroffenen.

Het grote pluspunt van de Noodhulp teams zijn wat mij betreft dat ze de (grote) groep licht gewonden uit de keten voor de T1 en T2 slachtoffers kunnen houden. Voor de behandeling van T3 slachtoffers is in de basis een EHBO diploma voldoende.

De kracht van de Noodhulp teams zal er m.i. in zitten dat men die hulp aan de T3 slachtoffers op een gecertificeerde manier kan bieden en dit kan doen binnen een structuur waarbij binnen het eigen proces sturing kan worden gegeven en waarbij het voor de professionele diensten mogelijk is om sturing te geven aan de NRK inzet.

Het voorkomen/beperken van chaos is daarbij de grote winst. Volgens mij kunnen eventuele beschikbare omstander-EHBO-ers daarbij gewoon ingezet worden binnen de structuur die door het NRK wordt gecreeerd. (Maar zo ver ken ik de plannen ook nog niet)

Door het inzetten van NRK Noodhulp teams kan de RAV zich concentreren op de T1/T2 slachtoffers. Niet alleen op de incidentlocatie maar ook verder op in de keten zou dat verlichting moeten bieden.

Een ander voordeel van een geprotocelleerde inzet boven de willekeurige EHBO-er/BHV-er die langs komt is dat je her-triage beter kunt borgen. Binnen de NRK Noodhulp teams zullen namelijk triage AVPs worden gealloceerd vanuit de RAV.

Iedere hulpverlener die van huis moet komen zal later komen dan de passantenhulpverlener die toevallig in de buurt is. Er is binnen de GGB gesproken over wat een acceptabele/gewenste opkomsttijd is en het spreidingsplan zal daarop worden aangepast.

De reden om de Noodhulp activiteiten te koppelen aan Evenementenhulp is dat de EHBO handelingen grotendeels gelijk zijn. Bij een noodhulp inzet valt meer trauma te verwachten dan op een braderie maar in de basis is de EHBO hetzelfde.
De opleiding voor Evenementenhulp is al hoger dan het standaard EHBO diploma (voor zover dat bestaat). Daar bovenop komt een module voor het werken binnen de Noodhulp structuur. Door het koppelen met Evenementenhulp kun je in de basis een aantal processen beoeffenen naast het geoeffend blijven in de EHBO vaardigheden zelf.

De SIGMA handelingen van ALS assistentie blijken in de praktijk niet vaak nodig. Het opschalen van ALS zorg gaat tegenwoordig ook wat makkelijker dan 10 jaar geleden.
Als je bij een ramp met 75 slachtoffers 100 ambulances ter plaatse laat komen komt iedere BLS-er te laat. Heb je bij die ramp 25 zwaar gewonden en 50 lichter gewonden en 15 ambulances dan is het fijn als iemand kan helpen een schifting te maken en te houden tussen de 25 en de groep van 50. De AVP hoeft zich dan minder te richten op de persoon met een gebroken arm die schreeuwt om hulp en kan zich richten op het slachtoffer dat stilletjes in een hoekje ligt dood te bloeden.

De praktijk zal uitwijzen hoe het gaat werken. Hier wordt nu wel heel gemakkelijk alles afgesabelt zonder dat men zelfs maar de plannen gelezen heeft. Eind deze week valt het definitieve besluit (als het goed is). Ik verwacht dat de plannen dan ook wel wat meer naar buiten zullen komen.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Eind jaren 80, zo rond 1988-1990 waren er al een aantal zgn. Bizom groepen,  groepen van ehbo-ers die via hun organisatie/ehbo-verneiging zouden optreden in Bijzondere Omstandigheden. Er is zelfs een heus les- en ifno boek ervan verschenen naar ik meen door het Oranje Kruis.
Hun organisatie lijkt eenbeetje op de nieuwe IFV van het Rode Kruis, lokale hulp door lokale eerste hulpverleners
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
http://www.ambulanceblog.nl/grootschalige-geneeskundige-bijstand-vervangt-geneeskundige-combinatie/ onder aan het artikel staat een link naar het Eindrapport ontwikkelfase GGB model.

Ik ben zelf wel benieuwd naar de materialen en voertuigen van deze noodhulpteams.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1323966 date=1421513935
http://www.ambulanceblog.nl/grootschalige-geneeskundige-bijstand-vervangt-geneeskundige-combinatie/ onder aan het artikel staat een link naar het Eindrapport ontwikkelfase GGB model.

Ik ben zelf wel benieuwd naar de materialen en voertuigen van deze noodhulpteams.

Bij grote incidenten zal – naast ambulancebijstand van andere regio’s – ook gebruikgemaakt worden van de inzet van vrij (eigen) ambulancepersoneel. Zij begeven zich in calamiteitensituaties (onder andere met het nieuwe calamiteitenvoertuig) naar het incident. In het calamiteitenvoertuig zit extra medisch materiaal en een tent om ook onder slechte weersomstandigheden te kunnen werken.

Opmerkelijk, momenteel wordt personeel dat van huis is opgeroepen veelal ingezet om de B en A2 ritten die bleven/blijven liggen tijdens het incdient, alsnog te gaan uitvoeren, vraag me af of ze daar erg warm voor gaan lopen....

Over de bemensing wordt weinig gezegd in het stuk.Slim en lgisch is een kortere opomts en inzettijd van rode kruis vrijwilligers. Maar wie in die tussentijd en erna alle T1 en T2 patienten gaat verzorgen en behandelen?? In een stedelijke regio heb je snel 30 ambulances terplekke, in een dagsituatie, in een plattelandsreguio wordt dat overdag ook al lastiger, laat staan snachts...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1324005 date=1421530447
Bij grote incidenten zal – naast ambulancebijstand van andere regio’s – ook gebruikgemaakt worden van de inzet van vrij (eigen) ambulancepersoneel. Zij begeven zich in calamiteitensituaties (onder andere met het nieuwe calamiteitenvoertuig) naar het incident. In het calamiteitenvoertuig zit extra medisch materiaal en een tent om ook onder slechte weersomstandigheden te kunnen werken.

Opmerkelijk, momenteel wordt personeel dat van huis is opgeroepen veelal ingezet om de B en A2 ritten die bleven/blijven liggen tijdens het incdient, alsnog te gaan uitvoeren, vraag me af of ze daar erg warm voor gaan lopen....

Over de bemensing wordt weinig gezegd in het stuk.Slim en lgisch is een kortere opomts en inzettijd van rode kruis vrijwilligers. Maar wie in die tussentijd en erna alle T1 en T2 patienten gaat verzorgen en behandelen?? In een stedelijke regio heb je snel 30 ambulances terplekke, in een dagsituatie, in een plattelandsreguio wordt dat overdag ook al lastiger, laat staan snachts...
Klopt...Met dit systeem kunnen de T3 slachtoffers worden ontzien...maar blijft het probleem dat bij een groot ongeval of incident de T1 en T2 even lang of misschien wel langer moeten wachten op de juiste hulp.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge