Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 99492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Willem D. link=msg=1462301 date=1479664306
Bij een 112 alarmering weet men dat er medische hulp in de vorm van een ambulance komt.
De eerste medische zorg ontvangen slachtoffers pas van de ambulance. Voor die tijd is het aan de leek om de leken eerstehulp toe te passen.
De eerstehulp van de leek de brandweer, politie, EHBO-ers en andere burgerhulpverleners blijven slachtoffers altijd krijgen, ook al zou de wettelijke norm 8 minuten worden. Dat zal nooit veranderen daar iedereen de burger(ver)plicht(ing) heeft om iemand in nood te helpen.

Volgens mij heb ik dat ook nergens geschreven.

Ik heb ook geen ervaring met de Nederlandse brandweer, politie en EHBO-ers. Ik kom in Qatar regelmatig ter plaatse bij ongevallen met zwaargewonde slachtoffers, de politiemensen en/of EHBO-ers hoeven me niet eens te vertellen dat ze opgelucht zijn zodra ze mij zien aankomen. De gezichten van deze eerste hulpverleners spreken namelijk boekdelen.

Een oorzaak kan zijn dat het in Nederland verhoudingsgewijs nauwelijks voorkomt dat mensen zo zwaar gewond raken als in Qatar. Ik denk dat de Nederlandse politieman of EHBO-er ook geen minuut langer alleen met zwaargewonde slachtoffers wil zitten dan nodig is.

In Nederland kan het je als EHBO-er overkomen dat je 15 minuten op de keien zit met een slachtoffer dat dreigt te stikken en het onderbeen er bijna af heeft liggen. De agent of EHBO-er in Qatar weet dat de ambulance ongeveer 2x zo snel is; namelijk binnen 8 minuten.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Die 15 minuten norm: https://www.ambulanceblog.nl/vijftienminutennorm-ambulances-is-slechts-een-politiek-instrument/