Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 99492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Willem D. link=msg=1462301 date=1479664306
Bij een 112 alarmering weet men dat er medische hulp in de vorm van een ambulance komt.
De eerste medische zorg ontvangen slachtoffers pas van de ambulance. Voor die tijd is het aan de leek om de leken eerstehulp toe te passen.
De eerstehulp van de leek de brandweer, politie, EHBO-ers en andere burgerhulpverleners blijven slachtoffers altijd krijgen, ook al zou de wettelijke norm 8 minuten worden. Dat zal nooit veranderen daar iedereen de burger(ver)plicht(ing) heeft om iemand in nood te helpen.

Volgens mij heb ik dat ook nergens geschreven.

Ik heb ook geen ervaring met de Nederlandse brandweer, politie en EHBO-ers. Ik kom in Qatar regelmatig ter plaatse bij ongevallen met zwaargewonde slachtoffers, de politiemensen en/of EHBO-ers hoeven me niet eens te vertellen dat ze opgelucht zijn zodra ze mij zien aankomen. De gezichten van deze eerste hulpverleners spreken namelijk boekdelen.

Een oorzaak kan zijn dat het in Nederland verhoudingsgewijs nauwelijks voorkomt dat mensen zo zwaar gewond raken als in Qatar. Ik denk dat de Nederlandse politieman of EHBO-er ook geen minuut langer alleen met zwaargewonde slachtoffers wil zitten dan nodig is.

In Nederland kan het je als EHBO-er overkomen dat je 15 minuten op de keien zit met een slachtoffer dat dreigt te stikken en het onderbeen er bijna af heeft liggen. De agent of EHBO-er in Qatar weet dat de ambulance ongeveer 2x zo snel is; namelijk binnen 8 minuten.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Die 15 minuten norm: https://www.ambulanceblog.nl/vijftienminutennorm-ambulances-is-slechts-een-politiek-instrument/
Men had ook bijvoorbeeld 20 minuten kunnen stellen voor politieke correctheid.  :-X
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: Marnix link=msg=1462266 date=1479645175
Nee, het snijdt geen hout. Als we voor iedereen met een snijwondje chirurgen of ambulances gaan inzetten gaat mijn premie met een veelvoud omhoog. Ik ben blij dat er met mijn premie verstandig wordt omgegaan. Ik bel ook geen installatiebedrijf om een lamp te verwisselen.
Nederland is een duur land, omdat alleen het beste goed genoeg is, zelfs al is het nergens voor nodig.
Je capaciteit stem je af op een gemiddelde vraag en en bij een grotere vraag zet je de capaciteit in voor wie dat nodig heeft. En dat is niet een chirurg voor pleistertje.
 Het NHT is niet in het leven geroepen om de zorgpremies te laten dalen, dat is echt een verkeerde aanname.
Voor de rest hebben Oma en Remroof etc gelijk als zij aangeven dat de Nederlandse Ambulancezorg/regionale RAV al reeds door de hoeven zakt bij een klein incident.......
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Nee, de NHT's zijn niet in het leven geroepen om de zorgpremie niet laten stijgen. Dat beweer ik ook niet. Maar een beetje ambulancerit kost nu al gauw € 900 en dat zal zeker veel meer worden als er genoeg ambulances in het land staan om voor iedere omgevallen trein in elk puntje van het land binnen 15 minuten voldoende ambulances te hebben. Dat zou ik als premiebetaler niet graag meefinancieren.
De RAV-en hebben de grootste moeite om voldoende personeel te krijgen, dus dat zal ook nooit lukken.
De ambulancecapaciteit is gebaseerd op de reguliere vraag en dus komt het wel eens voor dat dat te weinig is. Wat extra capaciteit zou goed zijn, maar er zal altijd een grens zijn aan wat je aankan en waar je ambulances voor wilt inzetten. Terecht werd opgemerkt dat de meeste T3-slachtoffers die door het NHT worden bekeken niet door proQA komen en dus ook geen ambulanceinzet rechtvaardigen.
CN NRK


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Marnix link=msg=1462328 date=1479682088
...

De RAV-en hebben de grootste moeite om voldoende personeel te krijgen, dus dat zal ook nooit lukken. Dat zijn beleidsmatige keuzes. Als er een visie is op prehospitale zorg kun je ook gericht de tekorten aanpakken, bijvoorbeeld door meer differentiatie en toetreding van paramedic-achtige geschoolde medewerkers. Beleidsmatige keuzes opvangen met vrijwilligers is een no-go


De ambulancecapaciteit is gebaseerd op de reguliere vraag en dus komt het wel eens voor dat dat te weinig is.Zoals is gebleken uit het onderzoek van RTLnieuws is er al onvoldoende capaciteit voor de reguliere vraag. Er is is geen RAV die voldoet aan de wettelijke eisen

Wat extra capaciteit zou goed zijn, maar er zal altijd een grens zijn aan wat je aankan en waar je ambulances voor wilt inzetten. Terecht werd opgemerkt dat de meeste T3-slachtoffers die door het NHT worden bekeken niet door proQA komen en dus ook geen ambulanceinzet rechtvaardigen.als het geen ambulanceinzet rechtvaardigt hoef je ook geen EHBO-post op te tuigen. Daarbij is, gezien de discussies over de huidige inrichting van ProQa, het nog maar de vraag of er geen ambulance voor komt

Inzet van vrijwillig hulpverleners is op zich geen probleem. Het wordt wel een probleem als het als goedkope vervanging wordt gezien van een falend professioneel marktgericht systeem. Ik heb mij laten vertellen (durf niet met zekerheid te zeggen dat het ook echt zo is) dat het rode kruis in eerste instantie in zijn geheel niet bij het GGB was betrokken. Dat impliceert dat ambulancediensten vonden dat zij het prima alleen af kunnen. in de praktijk blijkt dat anders te liggen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: RemRoof link=msg=1462338 date=1479714010
Inzet van vrijwillig hulpverleners is op zich geen probleem. Het wordt wel een probleem als het als goedkope vervanging wordt gezien van een falend professioneel marktgericht systeem. Ik heb mij laten vertellen (durf niet met zekerheid te zeggen dat het ook echt zo is) dat het rode kruis in eerste instantie in zijn geheel niet bij het GGB was betrokken. Dat impliceert dat ambulancediensten vonden dat zij het prima alleen af kunnen. in de praktijk blijkt dat anders te liggen.

Beide stukken kloppen volgens mij, ik heb ze ook horen zeggen.
Het NHT is ook absoluut geen vervanger van capaciteit voor de RAV. Alle slachtoffers die onder reguliere omstandigheden zorg van een ambulance team zoude krijgen, krijgen die zorg ook van een ambulance team tijdens een ramp. Het stukje NHT is voor de slachtoffers die voorheen niet eens door de ambulance bekeken werden. Wat het NHT doet op een ramp is zorgen dat de niet en lichtgewonden weg gaan uit het gebied, opgevangen worden en eventuele kleine verwondingen, waar slachtoffers mee naar hun eigen huisarts kunnen, even verbonden worden en klaar. Werk waar ambulances normaal niet voor komen. Probleem is alleen dat als de ambulances er wel zijn (voor andere slachtoffers) de lichtgewonden toch capaciteit gaan claimen.

In het ggb model zijn/waren rav's inderdaad van mening dat hulp van het rode kruis niet meer nodig is. Daarmee is het sigma dan ook afgeschaft. Dat begrijp ik prima. Met sigma heb je na 1uur 8bedjes staan, waar nog steeds 2 verpleegkundige, een mmt arts en 2 chauffeurs als personeel van de rav in moeten.
In die zelfde tijd kun je ook 6 ambulances van heel ver laten komen en heb je de zelfde capaciteit. Plus dat er bedacht is dat slachtoffers sneller vervoerd moeten worden en een tent opbouwen dan tegenstrijdig is.
Het t3 verhaal was hierbij nog helemaal niet meegenomen.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Citaat van: RemRoof link=msg=1462338 date=1479714010
Inzet van vrijwillig hulpverleners is op zich geen probleem. Het wordt wel een probleem als het als goedkope vervanging wordt gezien van een falend professioneel marktgericht systeem. Ik heb mij laten vertellen (durf niet met zekerheid te zeggen dat het ook echt zo is) dat het rode kruis in eerste instantie in zijn geheel niet bij het GGB was betrokken. Dat impliceert dat ambulancediensten vonden dat zij het prima alleen af kunnen. in de praktijk blijkt dat anders te liggen.
Als jij vindt dat iedere EHBO-inzet een ambulance rechtvaardigt zouden dus bij alle evenementen ( van Braderie tot kinderspeelweek) ambulances moeten staan?
CN NRK


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Marnix link=msg=1462340 date=1479715115
Als jij vindt dat iedere EHBO-inzet een ambulance rechtvaardigt zouden dus bij alle evenementen ( van Braderie tot kinderspeelweek) ambulances moeten staan?

Waar staat dat ik vind dat elke EHBO-inzet een ambulance rechtvaardigt? Overigens zijn er in het kader van de evenementenhulpverlening hier op het forum en ook landelijk de nodige discussies gaande over de inzet van prehospitale-zorg op evenementen, maar die topics heb jij zelf ook gelezen naar ik mag aannemen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
"als het geen ambulanceinzet rechtvaardigt hoef je ook geen EHBO-post op te tuigen. "
Inderdaad valt op evenementenhulp nog wel wat af te dingen, maar het moet wel zinvol blijven.
CN NRK


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Marnix link=msg=1462343 date=1479716274
"als het geen ambulanceinzet rechtvaardigt hoef je ook geen EHBO-post op te tuigen. "
Inderdaad valt op evenementenhulp nog wel wat af te dingen, maar het moet wel zinvol blijven.

Het grote probleem is dat leken niet willen begrijpen dat ze gewoon leken zijn en blijven. Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat de NHT-er beter zou zijn dan een evenementen-EHBO-er of een leek met een standaard BHV/EHBO diploma.

Het zou niet meer dan terecht zijn als de mensen op de werkvloer van de Nederlandse ambulancediensten buitengewoon kritisch zijn over de inzet van deze hobbyisten bij ongevallen met 15 slachtoffers. Op papier kunnen ambulancebazen wel doen alsof T3 geen ambulancepatienten zijn maar in werkelijkheid zijn het gewoon ambulancepatienten. In Nederland zal maar een fractie van de reguliere spoedritten in de categorie T1 en T2 vallen.

Als de rode kruis vrijwilliger bij ongevallen met meerdere slachtoffers de zorg over mag nemen van de ambulanceverpleegkundige begrijp ik niet waarom het niet mag  bij ongevallen met 1 slachtoffer tijdens de normale diensten.

Op het forum zien we hoe fel MMT- en ambulancepersoneel reageert op de BMH-er. Ondanks dat de BMH-er een aantal jaren naar school moet (dagopleiding) willen de professionals liever niet met ze samen werken. Ik begrijp niet hoe je tegen BMH kan zijn en bij shit-hits-the-fan-inzetten je schouders ophaalt zodra de EHBO-brigade even een stuk ambulancezorg komt overnemen.

Als ik MMT-arts of ambulanceverpleegkundige in Nederland was geweest mocht het NHT/Rode Kruis van mij bij grootschalig ongevallen (>40 slachtoffers) in een tentje de T4 slachtoffers doen.