Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 100169 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Hier gaat het nieuwe GGB model in op 4 januari om 12:00 uur. Dat is dan IJsselland. Maar begreep dat de meeste regio's deze datum aanhouden.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Dat is landelijk het moment van invoering!


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Citaat van: jelte link=msg=1388296 date=1448803355
Hier gaat het nieuwe GGB model in op 4 januari om 12:00 uur. Dat is dan IJsselland. Maar begreep dat de meeste regio's deze datum aanhouden.
Klopt, de video was gemaakt voordat de definitieve datum op 4 januari is gezet  ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Nieuwe organisatie grootschalige geneeskundige bijstand | 04-01-2016

Op 4 januari om 12.00 uur gaatt in heel Nederland de opgeschaalde zorg over op de organisatie van de Grootschalige Geneeskundige Bijstand. Deze nieuwe organisatie is er op ingericht om bij een calamiteit zo snel en zo veel mogelijk slachtoffers te kunnen afvoeren naar ziekenhuizen binnen en buiten de regio. Landelijke richtlijnen geven aan hoe dit moet gebeuren. De drie RAV’en (regionale ambulancevoorzieningen) in Groningen, Drenthe en Friesland hebben besloten af te wijken van de landelijke richtlijnen. De infrastructuur in Noord Nederland vraagt om eerder op te schalen, en om een grotere behandelcapaciteit op de plaats van het incident.

In oktober is in Noord Nederland een GGB test gehouden. De landelijke norm is dat er binnen twee uur 100 ambulances bij de plaats van het incident moeten zijn om slachtoffers snel naar de ziekenhuizen af te voeren. Tijdens de test lukte dit voor onze noordelijke regio niet. Naarmate de ziekenhuizen vol raken, moeten de ambulances steeds verder weg om slachtoffers naar een ander ziekenhuis te brengen. De noordelijke infrastructuur wijkt af van andere delen van Nederland en de landelijke norm volstaat daardoor niet. Er zijn meer ambulances nodig, en meer behandelcapaciteit ter plaatse. Zeeland kent hetzelfde probleem.

Om de landelijke richtlijnen voor de GGB aan te passen op de situatie in Noord Nederland is extra tijd nodig. Daarom is voor Noord Nederland een overgangsperiode ingesteld tot medio 2016 waarin de drie RAV’en nog gedeeltelijk volgens de bestaande organisatie opgeschaalde zorg aanbieden.

Ondertussen is een autobus aangeschaft die op dit moment wordt omgebouwd tot mobiel behandelcentrum. Bij de keuze voor deze aanpak heeft voor de drie noordelijke RAV’en voorop gestaan dat iedereen in Groningen, Friesland en Drenthe op elk moment, dus ook bij calamiteiten, kan rekenen op de beste zorg. Als het ambulancepersoneel geschoold en getraind is om volgens de nieuwe organisatie in actie te komen bij calamiteiten, komt de overgangsperiode ten einde en gaat de nieuwe werkwijze in. Op dat moment is ook de GGB behandelbus klaar om ingezet te worden.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Bijna heel Nederland  ;)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
in Limburg-Noord zou het GGB pas op 16 januari beginnen. En is dus tot die tijd het SIGMA actief. Toevallig afgelopen week nog over gehad met iemand die bij het NHT komt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Is er ergens een .pdf beschikbaar met GGB leidraad, protocollen, inzetsvoorstellen, opschaling/codering, taakverdeling etc.?

Ik heb nog niet verder gekeken dan m'n neus lang is, trouwens.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
De afgelopen dagen heb ik dit hele epistel en de diverse andere topics over grootschalig geneeskundig optreden nogmaals gelezen. Alles gecombineerd inclusief de info uit mijn netwerk zijn mij een aantal zaken opgevallen warvan ik denk dat het handig is deze bij elkaar te zetten.

Ten eerste heb ik geconstateerd dat de startdatum niet in geheel Nederland gelijk is. Dit is bijzonder gezien het feit dat het systeem een landelijke dekking heeft en bovenregionaal ingezet kan worden.

Als tweede heb ik geconstateerd dat er een nieuw GGB- model is geďntroduceerd dat al door minimaal 2 regio's anders ingevuld gaat worden:
* De regio's in Noord-Nederland  hebben geconstateerd dat het niet lukt om binnen 2 uur 100 ambulances te hebben dus is men bezig met een  grote bus om toch goede zorg te kunnen leveren. Het is bijzonder, vind ik, dat dit nu geconstateerd wordt. De basis van de GGB is opschaling uit de reguliere pre-hospitale zorg. Dit is het uitgangspunt geweest. Naar nu blijkt kan dit niet in een aantal regio's. Mij lijkt dan dat de uitgangspunten te rooskleurig zijn of dat de noordelijke regio's als een van de weinige regio's eerlijk zijn en zeggen dat zij dit niet kunnen garanderen.

* De VRR heeft gekozen voor een NHT met een plus (de NHT-leden krijgen extra scholing in ALS). Dit was juist losgelaten omdat geconstateerd was dit geen toegevoegde waarde bleek te hebben. Verder heeft deze regio 3 calamiteitenvoertuigen met maar 1 NHT-voertuig. Gezien het feit dat deze NHT-leden worden geschoold in ondersteuning van de medische professional in de pre-hospitale zorg lijkt mij dat het dan te weinig voertuigen zijn. Dit blijkt te kloppen want het gerucht gaat dat er 2 SIGMA-voertuigen blijven.

De derde constatering is dat de rapportages n.a.v. de vuurwerkramp en Volendam niet zijn gelezen of de aanbevelingen niet zijn gebruikt. In beide rapportages wordt aangegeven dat er een goede regeling moet komen voor opschaling d.m.v. een piket of iets dergelijks voor ambulancepersoneel. De huidige inrichting is gebaseerd op vrijwillige instroom van ambulancepersoneel.

Als vierde blijkt dat elke regio de professionele ondersteuning van de NHT-teams i.h.k.v. triage van T3-slachtoffers anders kan inrichten. Het kan met een MMT-arts, een AVP’er, een huisarts, een forensisch arts etc. Dit mag toch ook opmerkelijk genoemd worden.

Tot slot is in een aantal topics benoemd dat de materialen van het NHT onvoldoende geschikt zijn voor de opvang van T3-slachtoffers, waarbij ook inhoudelijke discussie is gevoerd over de inhoud van de opleiding i.h.k.v. SBAR, ABCDE, GCS, bloeddruk meten etc.

Ik wilde dit met jullie delen omdat ik het gevoel heb dat de nieuwe structuur al met een achterstand begint, nog los van eventuele kinderziektes die horen bij een grootschalige implementatie. Bovenstaande zijn in mijn beleving geen kinderziektes maar ontwerpfouten.

Wellicht heb ik het volledig bij het verkeerde eind en heb ik verkeerde conclusies getrokken. In dat geval hoor ik dat graag.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Diverse postings afgesplitst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?board=215.0 en http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=95931.0

Discussie over Rode Kruis noodhulpteams kan in de diverse lopende topics in dit board of start een nieuwe.

Hier verder discussie over het totale concept Grootschalige Geneeskundige Bijstand

^RAdeR


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
samenvoeging topics
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1462175 date=1479553394
Code 10 winsum, had echter code 30/40 moeten wezen

Het had zo moeten wezen dat de ambulancedienst het zonder Rode Kruis af kan. Volgens de NOS ging het om 18 gewonden, 11 gewonden zijn overgebracht naar ziekenhuizen.

Die overige 7 betrof snijwondjes en blauwe plekken.

Het aantal gewonden is nogal variabel aangezien het de norm is dat iedereen de eigen persjuf meeneemt ivm de informatiebehoefte van het Nederlandse volk. Het hoogste aantal gewonden is 35 (incl. 11 x vervoer naar ziekenhuizen) volgens de woordvoerder van het Rode Kruis.

Er zouden dan 24 mensen zijn met wat snijwondjes en kneuzingen; Oma rammelt die 24 patienten er binnen het uur in haar eentje doorheen.