Niet voldoen aan bevel of vordering.

Auteur Topic: Niet voldoen aan bevel of vordering.  (gelezen 14807 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Gepost op: 10 maart 2011, 11:29:05
Dit filmpje staat al ergens op het forum, echter ging het toen over het optreden van de motoragent. Ik heb nu een vraag over de reden van de aanhouding.

Blik op de weg - 2005 - Man weigert gegevens af te geven. User: Busfotodotnl


De verbalisant vertelt de man dat hij is aangehouden wegens het niet voldoen aan een bevel of vordering. Nu is mijn vraag: kun je wel iemand vorderen zijn adresgegevens af te geven?




Bull-Terrier

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2011, 11:40:29
Volgens mij .........

Een algemeen opsporingsambtenaar ( politie ) is gerechtigd naar jou indentificatie te vragen bij een verdacht feit.
En dan ben je inderdaad verplicht mee te werken.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2011, 11:46:29
Volgens mij .........

Een algemeen opsporingsambtenaar ( politie ) is gerechtigd naar jou indentificatie te vragen bij een verdacht feit.
En dan ben je inderdaad verplicht mee te werken.

Klopt, daar voldoet de man ook aan. Hij geeft immers zijn rijbewijs af.

Maar hier wordt een betrokkene stil gehouden voor een Mulder-feit. Kun je op basis van de WAHV iemands adres vorderen en zo ja, als iemand niet voldoet aan die vordering, is die dan geen betrokkene meer maar verdachte (en kun je dus aanhouden)?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2011, 11:54:31
Omdat het om een betrokkene gaat en niet om een verdachte, is de politieambtenaar niet in de rol van opsporingsambtenaar maar van toezichthouder.
Enkele artikelen uit de AWB:


Artikel 5:16
Een toezichthouder is bevoegd inlichtingen te vorderen.

Artikel 5:20
1.  Een ieder is verplicht aan een toezichthouder binnen de door hem gestelde redelijke termijn alle medewerking te verlenen die deze redelijkerwijs kan vorderen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden.

Maar mijn vraag blijft staan: valt een adres hieronder.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2011, 12:18:10
Maar mijn vraag blijft staan: valt een adres hieronder.

Bij wet mulder moet een betrokkene alle medewerking verlenen en is hij dus verplicht om mee te werken en antwoord te geven op de vragen die hem (gelet op het feit) gevraagd worden.
Hieronder valt het verplicht opgeven van naam, woonadres, straatnaam, huisnummer, plaatsnaam en postcode. Indien men dit weigert of valse gegevens opgeeft overtreed men artikel 34 wet mulder ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2011, 12:21:16
... en dat is een overtreding, dus een verdachte, dus aan te houden.

Het cirkeltje is weer rond, bedankt O0


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2011, 12:26:19
... en dat is een overtreding, dus een verdachte, dus aan te houden.

Het cirkeltje is weer rond, bedankt O0

En indien men een valse naam of een vals adres op geeft is dat (ook buiten heterdaad) strafbaar en mag men aanhouden  :)
Maar dat wist je, neem ik aan  98uiye 998765
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2011, 12:27:17
Bij wet mulder moet een betrokkene alle medewerking verlenen en is hij dus verplicht om mee te werken en antwoord te geven op de vragen die hem (gelet op het feit) gevraagd worden.
Hieronder valt het verplicht opgeven van naam, woonadres, straatnaam, huisnummer, plaatsnaam en postcode. Indien men dit weigert of valse gegevens opgeeft overtreed men artikel 34 wet mulder ;)

Als je het zakboek voor strafvordering voor de opsporingsambtenaar erbij pakt wordt er verwezen naar 34,1 a en b Mulder. Hierin staat vermeld dat betrokkene verdachte wordt op het moment dat deze geen of onjuiste identiteitsgegevens opgeeft.
Freude am Fahren


Gast

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2011, 12:29:02
Vroeger (long long time ago) bij maatschappijleer, ja zo heette het toen, werd verteld dat het opgeven van een valse naam wél strafbaar is, het opgeven van een vals adres níet. Als reden herinner ik mij werd gegeven omdat een adres regelmatig kan veranderen maar een naam niet, in die trand.
Het antwoord van Jerommeke duidt erop dat dat dus in de loop der jaren veranderd is?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2011, 12:34:39
... en dat is een overtreding, dus een verdachte, dus aan te houden.

Het cirkeltje is weer rond, bedankt O0

Als je het zakboek voor strafvordering voor de opsporingsambtenaar erbij pakt wordt er verwezen naar 34,1 a en b Mulder. Hierin staat vermeld dat betrokkene verdachte wordt op het moment dat deze geen of onjuiste identiteitsgegevens opgeeft.

Het antwoord van Jerommeke duidt erop dat dat dus in de loop der jaren veranderd is?

Geen idee, ik weet dat het opgeven van valse personalia strafbaar is, en daar valt ook je adres onder  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !