Wegafzetting: Pionnen, Kegels en Flares

Auteur Topic: Wegafzetting: Pionnen, Kegels en Flares  (gelezen 86617 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #70 Gepost op: 28 april 2012, 00:26:54
Daar ben ik ook wel weer mee eens, daarentegen betekent dit ook dat er een algemene verandering nodig is met de manier waarop we met situaties omgaan. In Bolivia heb ik mogen ervaren dat er amper verkeerssituaties worden aangegevn, maar mensen daarom juist anticiperen op hun eigen beoordelingsvermogen. De beste methode zal waarschijnlijk ergens tussen in liggen, maar de verantwoordelijkheid terug brengen is toch wel erg belangrijk denk ik.
Daarvoor hoef je niet eens zo ver te reizen, wij in Nederland zijn best al ver gevorderd hierin. Wij zijn 1 van de weinige landen in de EU waar het geregeld is.
Als je naar Duitsland gaan is het wel "geregeld" echter mag je volgens de letter van de wet niet worden bekeurd zonder staande houding.
In Nederland is de pakkans bij wegwerken 17%, in Belgie 14.6%, in Duisland................................  3.8%.

Dus we doen het nog zo slecht niet, echter ik zou die pakkans zo graag verhogen...................................
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #71 Gepost op: 28 april 2012, 12:57:08
What about een flexteam voor flitsteams bij wegwerkzaamheden? Dat zou je kunnen onderbrengen bij de diverse VHT's in Nederland. Weet niet of een flitsauto zo flexibel is, maar zodra bekend wordt dat de kans dat je geflitst wordt erg groot is zal je zien dat de snelheid omlaag gaat.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #72 Gepost op: 28 april 2012, 13:30:15
What about een flexteam voor flitsteams bij wegwerkzaamheden? Dat zou je kunnen onderbrengen bij de diverse VHT's in Nederland. Weet niet of een flitsauto zo flexibel is, maar zodra bekend wordt dat de kans dat je geflitst wordt erg groot is zal je zien dat de snelheid omlaag gaat.

Deze voertuigen zijn heel flexcibel en ik heb ze regelmatig in mijn afzetting staan, echter zitten er teveel haken en ogen aan rijdende afzettingen.

Een eis dat bijna geen enkel bedrijf uitvoert:

- J16 A01/-- Geel onderbord "rijdende afzetting" die moeten worden geplaatst om de max. 750m en na elke toe- en afrit van een weg. Tevens bij meerdere rijstroken in 1 rijrichting aan beide zijden van de weg. Erf afscheidingen worden hier niet onder bedoeld.

Meestal zetten ze borden aan het begin van een weg en aan het einde en is de kans dat een bord niet opvalt of wordt gezien dus kleiner. Ook wanneer er toe- en afritten in een weg zitten kunnen de weggebruikers die hier vandaan komen niet zien welke snelheid ze zouden moeten volgen.

Een tweede punt is (en dit heb ik van een agent) dat voor een flitsauto de stelregel is dat men 150m voorbij een snelheid moet staan en dan nog 100m vrij moet hebben voor de meting en de te maken foto. Dus moet je eigenlijk al 300 m hebben waar een foto vrij en goed te maken is. Op veel N wegen is er dan alweer een toerit waardoor de afzetting weer veranderd.

Zelf heb ik de borden staan zoals het in de CROW staat en vaak ook rijd ik een rondje met de agent om aan te tonen dat de borden staan zoals het hoort. En toch krijgt hij dan vaak nog niet de toestemming om op de verlaagde snelheid te controleren maar op de normaal geldende snelheid. Als ik dan nog hoor dat 5 op de 20 auto's worden geflitst kan ik heel triest worden. Blijkbaar is het leven van een wegwerker/hulpverlener nog steeds niets waard.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #73 Gepost op: 28 april 2012, 14:17:53
Een tweede punt is (en dit heb ik van een agent) dat voor een flitsauto de stelregel is dat men 150m voorbij een snelheid moet staan en dan nog 100m vrij moet hebben voor de meting en de te maken foto. Dus moet je eigenlijk al 300 m hebben waar een foto vrij en goed te maken is. Op veel N wegen is er dan alweer een toerit waardoor de afzetting weer veranderd.

2.2 Plaats meetlocatie snelheidsmetingen
De snelheid van voertuigen [14] moet zijn aangepast direct op de plaats waar een lagere maximumsnelheid gaat gelden.
Om discussies of beroepschriften / brieven te voorkomen over een te korte afstand tussen de plaats waarop de lagere
maximumsnelheid ingaat en de snelheidsmeting wordt een minimumafstand in acht genomen tussen de plaats van
inwerkingtreding van de lagere maximumsnelheid tot de meetlocatie.
Voor het bepalen van deze minimumafstand wordt geen rekening gehouden met de voor het gebod geldende maximumsnelheid.
Het uitgangspunt is immers dat de snelheid bij het passeren van het gebod moet zijn aangepast en derhalve wordt bij het
bepalen van de afstand tussen gebod en meetplaats uitgegaan van de uit het gebod volgende maximumsnelheid.

De minimale afstanden tussen gebod en meetplaats zijn:
  30 km/h          8 m/s           80 meter afstand
  50 km/h        14 m/s         140 meter afstand
  60 km/h        17 m/s         170 meter afstand
  70 km/h        19 m/s         190 meter afstand
  80 km/h        22 m/s         220 meter afstand
  90 km/h        25 m/s         250 meter afstand
100 km/h        28 m/s         280 meter afstand
 
Dezelfde afstanden moeten worden gebruikt tussen de meetplaats en de plaats waarop het gebod dat door middel van de
snelheidsmeter wordt gehandhaafd eindigt. Bij kruisingen[15] en in bijzondere omstandigheden kan hier van worden afgeweken.

NB De in de tabel vermelde afstanden betreffen de minimale afstanden. Om aan deze eis te voldoen, zonder gebruik te maken
van de tabel, kan de ter plaatse toegestane snelheid worden vermenigvuldigd met het getal drie.
Deze formule geldt voor alle in de tabel vermelde snelheden.
Bijvoorbeeld: Toegestaan 80 km/h.
De afstand tussen gebod en meetplaats wordt dan als van de formule wordt gebruikgemaakt: 80 x 3 = 240 m.

BRON: http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/verkeer_en_vervoer/@157905/aanwijzing-4/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #74 Gepost op: 29 juli 2012, 00:13:35
Gewonden bij ongeval met beknelling N201


Ik vraag me af wanneer men die afgrijselijke mini pylonnen nu eens gaat vervangen voor minimaal goede 50 cm verkeerskegels.
Vindt het echt een schande en levensgevaarlijk. Dit mag volgens mij niet eens op een provinciale weg ook niet in noodgevallen.

Verder wederom hulde voor je kwaliteitsfilmpjes Aram.  O0 O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #75 Gepost op: 2 augustus 2012, 12:50:29
Ik vraag me af wanneer men die afgrijselijke mini pylonnen nu eens gaat vervangen voor minimaal goede 50 cm verkeerskegels.
Vindt het echt een schande en levensgevaarlijk. Dit mag volgens mij niet eens op een provinciale weg ook niet in noodgevallen.

Tsja, waar wilde je die laten? Alle nieuwe Touran's zijn volgens mij voorzien van kleinere (30cm?) kegels met goedgekeurde reflectie. En die passen er eigenlijk al niet in (het halve achterruit zit dicht)
Dat is in ieder geval nog beter als wat we nu hebben. Daarnaast heeft de wegbeheerder de verplichting om binnen 30 minuten ter plaatse te zijn.

In diverse regio's waren tot voor kort calamiteiten-aanhangwagens beschikbaar met afzetmateriaal, echter die zijn vanwege bovenstaande wegbezuinigd.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #76 Gepost op: 2 augustus 2012, 13:40:42
(...) Daarnaast heeft de wegbeheerder de verplichting om binnen 30 minuten ter plaatse te zijn.
(...)
30 minuten eerste veiligheidsmaatregelen volhouden met 30 cm kegeltjes? Kun je net zo goed geen afzetting plaatsen en jezelf direct laten platrijden  98uiye

Zonder gekheid: ik snap best dat er bezuinigd moet worden, maar dat er bezuinigd wordt op materialen die bij een wegafzetting voor een betere veiligheid moeten zorgen snap ik niet. Er bestaan geen 30 centimeter hoge kegels met een in Nederland goedgekeurde reflectie. Ja, in de rest van de wereld zijn "goedgekeurde" kegels verkrijgbaar met alleen witte reflectiebanden; maar dat is niet conform de Nederlandse regels voor wegafzettingen. En dat verschil zie je bij duisternis ook echt wel. Zelfs 50 centimeter kegels zijn bij duisternis en zonder straatverlichting al nauwelijks zichtbaar. Droevig dat onze agenten zo de straat op worden gestuurd.  :'(
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #77 Gepost op: 2 augustus 2012, 13:56:36
Zonder gekheid: ik snap best dat er bezuinigd moet worden, maar dat er bezuinigd wordt op materialen die bij een wegafzetting voor een betere veiligheid moeten zorgen snap ik niet. Er bestaan geen 30 centimeter hoge kegels met een in Nederland goedgekeurde reflectie. Ja, in de rest van de wereld zijn "goedgekeurde" kegels verkrijgbaar met alleen witte reflectiebanden; maar dat is niet conform de Nederlandse regels voor wegafzettingen. En dat verschil zie je bij duisternis ook echt wel. Zelfs 50 centimeter kegels zijn bij duisternis en zonder straatverlichting al nauwelijks zichtbaar. Droevig dat onze agenten zo de straat op worden gestuurd.  :'(

Tsja, feit is gewoon dat er nauwelijks voertuigen zijn waar die 50cm kegels in kunnen. Als je dan ziet dat we met 2 auto's 90km2 moeten dekken is er ook geen personeel om ff een aanhangertje op te halen met kegels er in  e050
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !




FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #79 Gepost op: 15 september 2012, 22:46:24
@5:58
De flares kun je toch op de pylonnen leggen?
Hulpdiensten zijn met spoed onderweg naar een ernstig ongeval op de A58, inzet Traumaheli (Grip:0)
Als je echte flares bedoelt, die worden nogal heet en op plastic pylonnen gaat dat niet zo lang goed. E-flares met LEDs zijn te breed om op de bovenkant van pylonnen stabiel te liggen. Of heb ik je vraag verkeerd begrepen?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")