Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 257961 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #850 Gepost op: 11 september 2014, 13:16:38
Citaat van: thetwin84 link=msg=1294857 date=1410428078
Dat klopt inderdaad het mag niet, maar velen zullen samen met mij zeggen veiligheid boven alles...
Wanneer ik met een auto langs de snelweg kom te staan met een lekke band en de alarmlichten zijn voor mijn gevoel dermate klein dat je eerder als geparkeerd voertuig gezien word dan als pechhebbende...



heb toen besloten om wat extra signaal verlichting in de auto te hebben.
En daarna is mijn hobby verkeersregelaar er pas bij gekomen waarbij ik mijn voertuig ook inzet.
En wederom iemand die niet goed heeft gelezen, het ging over de fiets. Op de auto mag je het niet hebben of aangesloten hebben (dus wel vervoeren), maar in bepaalde situaties mag je het wel voeren (afwenden van gevaar).
Hobby Bobby eenheid Den Haag


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #851 Gepost op: 11 september 2014, 14:23:04
Citaat van: kaasje link=msg=1294893 date=1410434120
Mijn bericht gelezen ;-) Het ging over de fiets! Je mag niet meer verlichting hebben dan is voorgeschreven, staat in de regeling voertuigen.

Kom maar met het artikel waarin staat dat dit voor een fiets geldt. In de algemene bepalingen van de regeling voertuigen wordt namelijk niet gesproken over het fenomeen fiets of rijwiel hooguit over een brommer of fietsaanhanger.  998765

Daar komt bij dat de regeling voertuigen bij voorgeschreven verlichting bedoeld dat dit de minimaal aanwezige verlichting betreft waar jij mee verward (denk ik) is het verhaaltje verboden verlichting en dat is in basis alle verlichting welke niet bij de type goedkeur aanwezig was met de kanttekening dat er goedgekeurde aftersale verlichting is welke gemonteerd en gebruikt mag worden.

In vaste opstelling gemonteerde signalering valt hier niet onder, los neembare (magneetvoet) signalering weer wel mits het niet blauw uit kan stralen / die intentie wekt blauw uit te kunnen stralen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #852 Gepost op: 11 september 2014, 14:26:19
Lekker belangrijk ook... Liever teveel lampen op een fiets dan geen. Als je gaat handhaven op teveel fietsverlichting, snap je het volgens mij niet helemaal. Maar neem aan dat Kaasje dat ook niet doet  0098


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #853 Gepost op: 11 september 2014, 14:32:36
Citaat van: Maxx link=msg=1294905 date=1410438379
Lekker belangrijk ook... Liever teveel lampen op een fiets dan geen. Als je gaat handhaven op teveel fietsverlichting, snap je het volgens mij niet helemaal. Maar neem aan dat Kaasje dat ook niet doet  0098

Teveel fietsverlichting? Meer als de helft wat ik 's avonds/'s nachts zie fietsen heeft totaal geen verlichting of maar half..... En daar wordt nog niet eens op gehandhaafd echt.....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #854 Gepost op: 11 september 2014, 14:44:49
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1294904 date=1410438184
Kom maar met het artikel waarin staat dat dit voor een fiets geldt. In de algemene bepalingen van de regeling voertuigen wordt namelijk niet gesproken over het fenomeen fiets of rijwiel hooguit over een brommer of fietsaanhanger.  998765

Daar komt bij dat de regeling voertuigen bij voorgeschreven verlichting bedoeld dat dit de minimaal aanwezige verlichting betreft waar jij mee verward (denk ik) is het verhaaltje verboden verlichting en dat is in basis alle verlichting welke niet bij de type goedkeur aanwezig was met de kanttekening dat er goedgekeurde aftersale verlichting is welke gemonteerd en gebruikt mag worden.

In vaste opstelling gemonteerde signalering valt hier niet onder, los neembare (magneetvoet) signalering weer wel mits het niet blauw uit kan stralen / die intentie wekt blauw uit te kunnen stralen.

Regeling voertuigen geeft weldegelijk regels rondom fietsverlichting (artikel 5.9.3 tot en met 5.9.71) ! Echter staat omtrent het voeren van verlichting op de fiets de Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Hierin staat in artikel 36 lid 2:
Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.
En in lid 6:
Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.

Daarnaast hebben we toch echt feitcode mR 438 m

Natuurlijk gaan we er niet op handhaven, maar het gaat nu tenslotte om het gelijk (A)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #855 Gepost op: 11 september 2014, 15:01:39
Citaat van: Frank. link=msg=1294531 date=1410303792
Er is ook geen wet die je verplicht alle wetten te kennen. Wel is er een algemene rechtsregel (ik vermoed dat die voorkomt uit jurisprudentie) die het argument 'ik wist het niet' buiten spel zet.


Een beetje offtopic, maar ik kon het niet laten. :)

Als ik het me nog goed kan herinneren dan was jaren lang de verplichting de wet te kennen een echte wetsartikel in de Wet Algemene Bepalingen. In de jaren 60/70 (geloof ik) is dit artikel verdwenen, omdat het niet te handhaven is.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1294528 date=1410303233
De enige reden dat die wet bestaat is zodat je in een rechtzaal nooit kunt beargumenteren dat je niet op de hoogte was van de geldende regels.  ;)
Als je dat namelijk wel zou argumenteren en die wet zou niet bestaan zou men iedereen kunnen/moeten laten gaan zolang men niet kan bewijzen dat de verdachte op de hoogte is van deze wet.

Om helemaal correct te zijn is het inderdaad "geacht worden", wat dus geen verplichting is maar een rechtsbeginsel.

Overigens werd/wordt in sommige situaties wel degelijk het argument "ik wist het niet" erkent door rechters. Denk aan bepalingen in een gemeentelijk verordening, waarbij in een openbare ruimte beperkingen worden opgelegd maar men verzuimt dit ter plaatse kenbaar te maken.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #856 Gepost op: 11 september 2014, 15:20:18
Citaat van: kaasje link=msg=1294908 date=1410439489
Regeling voertuigen geeft weldegelijk regels rondom fietsverlichting (artikel 5.9.3 tot en met 5.9.71) ! Echter staat omtrent het voeren van verlichting op de fiets de Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Hierin staat in artikel 36 lid 2:
Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.
En in lid 6:
Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.

Daarnaast hebben we toch echt feitcode mR 438 m

Natuurlijk gaan we er niet op handhaven, maar het gaat nu tenslotte om het gelijk (A)

Je hebt het eerst over de regeling voertuigen (en die slag win je  98uiye ) want die heeft het dus echt over fietsen maar, er staat waaraan de verlichting minimaal moet voldoen. Nu blijkt dat je het verhaal daarmee niet haalt kom je met het regelment verkeersregels en tekens maar dat is een heeeeeeeel ander verhaaltje dan de regeling voertuigen.

Daarnaast spreekt het regelment verkeersregels over het voeren (dus inwerking hebben) dit mag de bestuurder op de borst of rug hebben of op de fiets zelf.
Uit eindelijk moet ik me gewonnen geven maar je hebt even flink moeten graven  998765 en ik daarna lezen waarbij ik overigens vond dat het artikel 35 is maar dat bevestigd alleen dat ik nagezocht heb wat je tikte  98uiye
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #857 Gepost op: 12 september 2014, 13:37:00
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1294912 date=1410441618
Je hebt het eerst over de regeling voertuigen (en die slag win je  98uiye ) want die heeft het dus echt over fietsen maar, er staat waaraan de verlichting minimaal moet voldoen. Nu blijkt dat je het verhaal daarmee niet haalt kom je met het regelment verkeersregels en tekens maar dat is een heeeeeeeel ander verhaaltje dan de regeling voertuigen.

Daarnaast spreekt het regelment verkeersregels over het voeren (dus inwerking hebben) dit mag de bestuurder op de borst of rug hebben of op de fiets zelf.
Uit eindelijk moet ik me gewonnen geven maar je hebt even flink moeten graven  998765 en ik daarna lezen waarbij ik overigens vond dat het artikel 35 is maar dat bevestigd alleen dat ik nagezocht heb wat je tikte  98uiye
Moet eerlijk toegeven, zag in het RVV wat over fietsen en reflectoren staan en dacht, dat is het dus zal wel daar ergens staan. Maar was iets te kort door de bocht en daarin had je gelijk ;) Was een leuke opzoek oefening!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


sylvester1986

  • Gast
Reactie #858 Gepost op: 9 maart 2015, 15:20:39
Je moet er maar op komen :D
https://www.youtube.com/watch?v=SAPtASfg3gw
MrFwenkie


sylvester1986

  • Gast
Reactie #859 Gepost op: 3 april 2015, 22:49:22
Binnenkort verhuis ik naar België en aangezien ik wel benieuwd ben qua regelgeving omtrent Amber/Geel/Oranje signalering in België, vroeg ik mij af:
Wat wordt verstaan onder een draagbaar oranjegeel knipperlicht?
Citaat
Artikel 51. Defect voertuig, op de openbare weg gevallen lading

51.1. De bestuurder van een defect voertuig moet de nodige maatregelen nemen om de veiligheid en vlotheid van het verkeer te verzekeren.

Te dien einde moet hij het voertuig opstellen zoals een geparkeerd voertuig.

Wanneer een auto of een door dit voertuig getrokken aanhangwagen evenwel niet kan worden verplaatst of slechts kan worden opgesteld op een plaats waar het stilstaan en het parkeren verboden zijn, moet de bestuurder dit voertuig op afstand signaleren door de gevaarsdriehoek, voorzien in artikel 81.2.1° van dit reglement.

De bestuurder kan bovendien gebruik maken van andere signalisatiemiddelen, ondermeer door het gelijktijdig doen functioneren van alle richtingsaanwijzers van het voertuig of door een draagbaar oranjegeel knipperlicht te plaatsen.

Bron: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/230-art51