Verbandleer en Kl.Ongevallen in basis EH en examen vanaf nov 2011!

Auteur Topic: Verbandleer en Kl.Ongevallen in basis EH en examen vanaf nov 2011!  (gelezen 5345 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Is jullie bekend dat per nov 2011 de module Verbandleer en Kleine Ongevallen in de basis opleiding en het examen opgenomen wordt?

Ik baal hier enorm van. Waarom? Ben coördinator EH en Brand opleidingen bij een hele grote organisatie. Wij leiden deelnemers in 2 dagen op (met 1 week tussenpauze) voor het basisdiploma EH. Max. 12 deelnemers per cursus, alle opleidingsdagen 1 instructeur en 1 lotus. Deelnemers ontvangen ruim van te voren de lesstof die ze voor aanvang van de opleiding bestudeerd moeten hebben. Tijdens de opleiding kun je dan vooral de nadruk leggen op de praktische handelingen. De 3e week vindt 's morgens examentraining plaats, waarna 's middags het examen wordt afgenomen. Dat werkt prima.
Deelnemers worden dus nu 3 dagen onttrokken van hun werkzaamheden.

Wil je alle onderwerpen uit de module Verbandleer en Kleine ongevallen behandelen, dan staat daar een halve dag voor, is mijn ervaring. Deze uitbreiding past echt niet in de huidige opzet van onze basisopleiding. Dit zou betekenen dat de opleiding een halve dag langer zou moeten duren, waardoor je dus 4 dagen per deelnemer onttrekkingskosten heb. (Deelnemers worden voor de rest van de dag niet meer ingedeeld voor een dienst simpelweg omdat een halve dienst niet bestaat...) Deze extra dag maakt de opleiding voor een organisatie nog veel duurder dan het al was.

Het bedrijf waar ik werk gaat nu al onderzoeken of zij voldoen aan de eisen als zij medewerkers alleen opleiden vlgs Levensreddende Eerste Handelingen. De wijziging om de module in de basis lesstof op te nemen waardoor de opleiding langer gaat duren met als gevolg hogere onttrekkingskosten zal deze keuze alleen maar versterken.
Nu verwerken we deze module tot ieders tevredenheid in de nascholingen.

Wie heeft hier als (opleidings)bedrijf ook mee te maken en hoe kijk jij hier tegen aan? Hoe gaan jullie dit oplossen?

PS Liever geen commentaar of discussie op de tijdsduur voor een basisopleiding, de zin/onzin van het toevoegen van de module Verbandleer en Kleine Ongevallen en dergelijke . Het gaat mij ook even niet om de keuze van Het Oranje Kruis om de module toe te voegen, maar wel de consequenties die dit heeft.
Ik kijk uit naar jullie reacties!




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 9 april 2011, 13:40:07
Tja, misschien eens kijken of je bijvoorbeeld naar First Aid International cursus kan invoeren, minder rompslomp.. En voor gevorderde training van safetyresponder,  die kan je ook op maat maken voor jullie organisatie...


brt

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • BIG is Beautiful
Reactie #2 Gepost op: 16 april 2011, 07:29:47
Aan de ene kant vindt ik het wel goed, we klagen tenslotte allemaal over het niveau van de standaard ehbo.
(de reden waarom velen het er al standaard bij gaven)
Maar hoe kun je dit in dezelfde tijd examineren?

Aan de andere kant wordt de drempel nu mischien te hoog gelegt voor mensen,
die wellicht anders wel de 'levens reddende handelingen' hadden aangeleerd.
Keep it simple


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #3 Gepost op: 16 april 2011, 15:08:22
Aan de ene kant vindt ik het wel goed, we klagen tenslotte allemaal over het niveau van de standaard ehbo.
(de reden waarom velen het er al standaard bij gaven)
Maar hoe kun je dit in dezelfde tijd examineren?

Aan de andere kant wordt de drempel nu mischien te hoog gelegt voor mensen,
die wellicht anders wel de 'levens reddende handelingen' hadden aangeleerd.
We hebben jarenlang met ons allen het niveau van de eerstehulp uitgekleed en dit gewoon laten gebeuren omdat EHBO "voor iedereen" toegankelijk moest zijn.
Lekker laag drempelig en dus plukken we nu de wrange vruchten van het huidige (te) lage niveau van EHBO-ers.

En dan komt de roep om het niveau binnen de OK opleidingsstructuur weer iets omhoog te krijgen en dan kan weer niet omdat we ook de opleidingstijd verkort hebben en ons daaraan vast willen houden.  :-X
Probeer de opleidingstijd maar eens te verlengen zonder gemok, geklaag en gemor van verwende EHBO-ers en veeleisende bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Afkalveren is makkelijk, weder opbouwen is heel lastig, hinderlijk en moeilijk. Zal door sommigen ook niet worden geaccepteerd. Die hebben dus een probleem.
Accepteren dat het niveau van EHBO-ers afhankelijk is van een continue proces van opleiden op gewenst niveau, trainen en oefenen, dat gaat er bij vele EHBO-ers, EHBO besturen en bedrijven nog niet echt in. En maar blijven klagen.

Wil je wat, dan moet je er moeite voor doen of wat anders zoeken wat wel aan je verwachtingen kan voldoen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #4 Gepost op: 16 april 2011, 23:28:47
Tja, dit is nou precies wat ik bedoel met mij PS..... Lees die nog even.....


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #5 Gepost op: 17 april 2011, 10:05:56
Tja, dit is nou precies wat ik bedoel met mij PS..... Lees die nog even.....
Ik denk dat je de PS niet helemaal los kan zien van het daadwerkelijke doel van jouw post. Het probleem zit hem er in dat we in NL met één Oranje Kruis diploma zeer verschillende groepen uit de voeten willen laten kunnen. De echte passantenhulpverlener op straat, de Bedrijfshulpverlener, maar ook de evenementenhulpverlener. Het niveau van het OK ligt nu met name op de eerste twee, terwijl voor de laatste de cursus inhoudelijk niet voldoende is. Het OK moet kiezen of delen. Of gaan voor de ene of de andere groep, of twee certificaten aanbieden.

Probeer de opleidingstijd maar eens te verlengen zonder gemok, geklaag en gemor van verwende EHBO-ers en veeleisende bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
....
Accepteren dat het niveau van EHBO-ers afhankelijk is van een continue proces van opleiden op gewenst niveau, trainen en oefenen, dat gaat er bij vele EHBO-ers, EHBO besturen en bedrijven nog niet echt in. En maar blijven klagen.
En daar zit wel een kern van waarheid in.

Je kunt als bedrijf inzetten op de levensreddende handelingen, maar dat is erg beperkt, en vaak niet voldoende voor het werkveld waar de werknemers (bij de spoorwegen?) tegenaan lopen. De huidige OK cursus lijkt mij an sich voldoende.
Er zijn alternatieven, zo heeft het Rode Kruis een modulair opgebouwd cursussysteem (met sterren), waarbij je tot een bepaalde ster kunt gaan als basis en losse onderdelen als deelcertificaten kunt bijvoegen.

Ik kan me voorstellen dat de nieuwe OK examens voor veel financiële uitdagingen zorgen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #6 Gepost op: 17 april 2011, 19:55:34
Er zijn meer landelijke EHBO opleidingen die de lading wellicht wel kunnen dekken zoals je die zelf wenst.
Kijk eens rond en bekijk eens andere cerificerende organisaties die opleidingen aanbieden op hogere niveaus, als :

LPEV Stichting Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening www.lpev.nl , Nederlandse organisatie met EHBO opleidingen in verschillende niveaus van Basis, Gevorderd en First Responder

MFA Medical First Aid www.mfaeurope.nl , buitenlandse organisatie , buitenlandse organisatie, wel met beroeps of branche gerichte EHBO opleidingen maar niet echt specifieke niveau verschillen in de opleidingen zelf.

FAI First Aid International www.firstaidinternational.nl , buitenlandse organisatie, wel met beroeps of branche gerichte EHBO opleidingen maar niet met echt specifieke niveau verschillen in de opleidingen zelf.

@ Jacqueline: Niemand is verplicht of mag worden verplicht om uitlsuitend het OK te volgen, sinds 2005 is er (gelukkig) keuze vrijheid in EHBO opleidingen en zijn alle opleidingen voor de wet gelijkwaardig.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 april 2011, 20:48:00
En de belangrijkste:

NedCert www.nedcert.nl Nederlandse certificatieinstelling, geeft internationaal erkende vakbekwaamheidcertificaten uit, RvA geaccrediteerd, ISO 17024, SEHSO Spoedeisende Hulpverlening bij Slachtoffers. Het staat de opleider vrij hoe de opleiding gegeven wordt.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #9 Gepost op: 18 april 2011, 11:53:27
Bedankt voor julie reacties.