KNRM samenwerkingsbeleid

Auteur Topic: KNRM samenwerkingsbeleid  (gelezen 12501 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KNRM

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • Zonder u redden we het niet!
Gepost op: 2 november 2004, 17:01:44
IJmuiden, 2 november 2004

Sommige discussies op forumsites zijn beslist het volgen waard. Vooral wanneer er óver anderen wordt gesproken, zonder mét de ander te spreken. Deze reactie zal verhelderend werken.

In het jaarverslag 2003 van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij wordt, overigens voor de eerste keer, niet alleen gesproken over de resultaten, maar ook over de beleidsuitgangspunten. Dat we daar nu opeens mee komen is niet toevallig.
Er is de laatste tien jaar veel veranderd in de hulpverleningsketen. Niet zozeer in het werk, maar wel in de structuren en de samenwerkingsverbanden. En niet in de laatste plaats, de kritische houding van de mensen binnen en buiten de organisaties.

De KNRM trekt zich veel aan van de signalen die wijzen op gebreken in de hulpverleningsketen. Waar het hulpverlening op en om het water betreft, voelt de Redding Maatschappij zich verantwoordelijk voor verbetering van de kwaliteit. Om die reden zijn in de laatste jaren moderniseringen en uitbreidingen gepleegd en is de KNRM nadrukkelijk in gesprek met partners in de hulpverlening om samenwerking te versterken.

Snelle reddingboten zijn een onmisbaar onderdeel voor reddingwerk op zee. Vervanging van langzame door snelle reddingboten heeft dus niets met concurrentie te doen, maar wel met een gezond besef van je verantwoordelijkheden. Dat geldt ook voor uitbreiding van je mogelijkheden tot hulpverlening in je werkgebied.
De KNRM is gevoelig voor vragen van overheden of Kustwacht om nieuwe reddingstations op te richten in gebieden waar geen of onvoldoende hulpverlening geboden kan worden. Zo zijn er in de laatste 15 jaar nieuwe reddingstations onder KNRM-vlag gekomen in Eemshaven, Marken, Veere, Stellendam (Haringvliet), Den Oever en Elburg. Elk nieuw reddingstation betekent een investering van een half miljoen euro en een exploitatie van minimaal € 40.000,-.

Uitbreidingsplannen
Dat is de reden waarom verdere uitbreiding van reddingstations een punt van discussie is. De investeringen moeten uit de huidige financiële middelen te verantwoorden zijn en de exploitatie moet uit de verwachte toekomstige inkomsten gedekt kunnen worden. Momenteel is die zekerheid er niet. Toch blijft de KNRM bereid om in de toekomst mogelijkheden te creëren voor nieuwe reddingstations aan de Randmeren, de Westerschelde en eventueel andere Zeeuwse wateren.
 
Het redden op zee en de ruime binnenwateren is lange tijd het domein geweest van de KNRM en de reddingsbrigades. Daar is voor een deel verandering in gekomen. In gemeentelijk ingedeelde watergebieden (Waddenzee, IJsselmeer, Randmeren, Zeeland) heeft de Brandweer, onder gezag van de Burgemeester, een verantwoordelijkheid voor hulpverlening op het water. Die taak neemt de brandweer serieus om incidenten het hoofd te kunnen bieden. In diezelfde gebieden heeft de Kustwacht een operationele verantwoordelijkheid.

De Kustwacht en de KNRM hebben een convenant gesloten, waarin de wederzijdse verplichtingen zijn vastgelegd. Elke noodmelding wordt doorgegeven aan de KNRM en de KNRM moet daarop actie ondernemen. Ook in nieuwe werkgebieden geeft de KNRM prioriteit aan de samenwerking en de afspraken die met het Kustwachtcentrum zijn gemaakt. Soortgelijke afspraken zijn nog niet gemaakt met de Brandweer, maar kunnen in de nabije toekomst volgen. Momenteel wordt gewerkt aan inzetprotocollen voor Kustwacht en Alarmcentrales voor Search and Rescue (SAR) incidenten.

Geen overname
In de gemeentelijk ingedeelde gebieden zijn veel reddingsbrigades en hulpdiensten uit particuliere initiatieven actief. Soms onder operationele leiding van de Brandweer, soms geheel op eigen doft. Het is niet de bedoeling dat Reddingsbrigades door de KNRM overbodig gemaakt worden. Integendeel, het werk dat reddingsbrigades uitvoeren wil de KNRM er niet eens bij hebben. Preventieve strandwachttaken, patrouilles en hulpverleningen in drukke zomermaanden, zijn bij uitstek het terrein van de bestaande reddingsbrigades.

De vervanging van de oude wippertrucks door modernere trucks waren aanleiding de benaming te veranderen in Kusthulpverleningsvoertuig. Deze naam past beter bij de werkzaamheden die met de trucks worden uitgevoerd. Ook hiermee is het niet de bedoeling taken van Reddingsbrigades af te nemen. Integendeel. Daar waar goede afspraken bestaan tussen reddingsbrigade, ambulancedienst en alarmcentrale over gegarandeerde inzet, zal de KNRM op het tweede plan staan.

Samenwerking verbeteren
De KNRM verwacht veel van samenwerkingsverbetering met reddingsbrigades en brandweer. Op het water en op het strand komen we elkaar geregeld tegen, maar soms is dat eerder toeval dan een gecoördineerde actie. De KNRM zal volgend jaar C2000 en P2000 gebruiken en is daarom in gesprek met de instanties die alarmering en coördinatie uitvoeren.
Er wordt gewerkt aan landelijke protocollen voor inzet van Kustwacht, KNRM, reddingsbrigades, brandweer en andere hulpdiensten in het gemeentelijk ingedeeld gebied en op de grens water/land. De KNRM is een groot voorstander van heldere inzetprotocollen, die voorkomen dat de KNRM wordt ingezet voor incidenten die reeds door anderen zijn of worden opgelost. De rol van Kustwachtcentrum en alarmcentrale is daarin essentieel.

Het zal reddingsbrigades wellicht dwingen tot meer uniformiteit en constante kwaliteit. Of het dwingt reddingsbrigades een keuze te maken hoe ver zij gaan in dienstverleningen. Als de keuze maar duidelijk is. De KNRM is zich er van bewust dat de verenigingsstructuur van KNBRD en reddingsbrigades voor dergelijke veranderingen niet ideaal is.

Spreken met elkaar
Natuurlijk is het essentieel dat KNRM, reddingsbrigades en brandweer lokaal of regionaal “on-speaking-terms” blijven. Samen realistisch oefenen van veel voorkomende incidenten, elkaars mogelijkheden en beperkingen leren kennen, acties nabespreken enzovoorts, draagt bij aan verbeterde verstandhouding. We zijn geen concurrenten, maar vullen elkaar uitstekend aan. Uiteindelijk bevordert dat het behalen van onze doelstellingen.




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 2 november 2004, 17:45:27
Leuk dat de KNRM, ook op dit forum reageert, op de diverse discussies.  ;)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #2 Gepost op: 2 november 2004, 17:48:38
Goede zaak dat er inhoudelijk van gedachten wordt gewisseld.

De uitleg over samenwerking is helder. Op één cruciaal puntje na. Er staat:” In gemeentelijk ingedeelde watergebieden (Waddenzee, IJsselmeer, Randmeren, Zeeland) heeft de Brandweer, onder gezag van de Burgemeester, een verantwoordelijkheid voor hulpverlening op het water. Die taak neemt de brandweer serieus om incidenten het hoofd te kunnen bieden. In diezelfde gebieden heeft de Kustwacht een operationele verantwoordelijkheid.”
De gemeentelijke indeling van de kustzone mis ik hier en juist dit is een blinde vlek. De gemeentegrens ligt  bij ons een kilometer in zee en volgens mij is de kustzone daarmee gemeentelijk ingedeeld.

De operationele verantwoordelijkheid van de Kustwacht omvat volgens de wet- en regelgeving de SAR-dienst. Die Search And Rescue dienst van de Kustwacht is vastgelegd als het opsporen en redden van passagiers en bemanningen van vliegtuigen en vaartuigen. Dat betekent strikt genomen dus: wel het redden van een surfer en niet het redden van een zwemmer. Volgens de wet- en regelgeving valt die zwemmer onder de taakstelling van de brandweer en de hulpverlening daarmee niet onder de verantwoording van het Kustwachtcentrum.

In de praktijk hebben de verantwoordelijken zelf weinig kennis van acties in de kustzone en doen de brigades en de KNRM-stations het werk. Waarmee uitgaande van optimale samenwerking de hulpverlening van de duinvoet tot ver in zee op een hoog niveau plaats vindt. En dat met voor de belastingbetaler minimale kosten.

Echter de maatschappij heeft een zwaar convenant met de Kustwacht gesloten. En als zoiets ook met de besturen van de veiligheidsregio’s wordt aangegaan voor de brandweerverantwoordelijkheid is daarmee nagenoeg alles afgedekt. Het enige wat er dan voor de brigades overblijft is preventie en Eerste Hulp. Een aanzienlijke verzwakking van de reddingsbrigades wordt daarmee ingezet.
Ik vind dat daarmee ook de mens in nood in de kustzone niet is gebaat.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #3 Gepost op: 2 november 2004, 21:58:38
en wat vind de KNRM ervan dat veel jachtjes buiten hun bewakingsgebied donateur zijn en een knrm wimpel hebben, zodat hun geld dus wordt verdeelt over en ander gebied waar ze niet varen terwijl sommige brigade of brandweerboten dit gebied beheersen en hier hulpverlenen. Toch misschien een landelijk fonds voor watersporters en dan het geld maar verdelen aan alle reddingsbrigades en de KNRM.

En preventieve taken doet iedereen ook de KNRM, alleen niet met de unimogs.

Sommige brigades doen bijna het zelfde werk als de KNRM ze hebben alleen een andere organisatie vorm, en andere brigades geven alleen vaarles. Er is een heel groot verschil tussen brigades die kun je dus eigenlijk al niet meer onder een naam schrijven.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 3 november 2004, 00:33:11
IJmuiden, 2 november 2004

Sommige discussies op forumsites zijn beslist het volgen waard. Vooral wanneer er óver anderen wordt gesproken, zonder mét de ander te spreken. Deze reactie zal verhelderend werken.
[

Behalve dat de KNRM bij monde van bemanningsleden al regelmatig gereageerd heeft is dit forum openbaar, dus het stond de KNRM vrij om eerder te reageren.

Citaat
In het jaarverslag 2003 van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij wordt, overigens voor de eerste keer, niet alleen gesproken over de resultaten, maar ook over de beleidsuitgangspunten. Dat we daar nu opeens mee komen is niet toevallig.
Er is de laatste tien jaar veel veranderd in de hulpverleningsketen. Niet zozeer in het werk, maar wel in de structuren en de samenwerkingsverbanden. En niet in de laatste plaats, de kritische houding van de mensen binnen en buiten de organisaties.

De KNRM trekt zich veel aan van de signalen die wijzen op gebreken in de hulpverleningsketen. Waar het hulpverlening op en om het water betreft, voelt de Redding Maatschappij zich verantwoordelijk voor verbetering van de kwaliteit. Om die reden zijn in de laatste jaren moderniseringen en uitbreidingen gepleegd en is de KNRM nadrukkelijk in gesprek met partners in de hulpverlening om samenwerking te versterken.

Snelle reddingboten zijn een onmisbaar onderdeel voor reddingwerk op zee. Vervanging van langzame door snelle reddingboten heeft dus niets met concurrentie te doen, maar wel met een gezond besef van je verantwoordelijkheden. Dat geldt ook voor uitbreiding van je mogelijkheden tot hulpverlening in je werkgebied.

 

Het is toch zo dat als de ene hulpverlener een snel- en de andere een langzaam schip heeft een leuke bijkomstigheid is voor diegene met het snelle schip dat deze een grotere kans heeft wat eerder te arriveren. ;D

Citaat
De KNRM is gevoelig voor vragen van overheden of Kustwacht om nieuwe reddingstations op te richten in gebieden waar geen of onvoldoende hulpverlening geboden kan worden. Zo zijn er in de laatste 15 jaar nieuwe reddingstations onder KNRM-vlag gekomen in Eemshaven, Marken, Veere, Stellendam (Haringvliet), Den Oever en Elburg. Elk nieuw reddingstation betekent een investering van een half miljoen euro en een exploitatie van minimaal € 40.000,-.


Toch ook wel logisch als, zoals Vistuig terecht opmerkt een groot deel van de inkomsten van de KNRM met name ook van watersporters afkomstig is die in dat gebied plegen te varen.
Citaat


Uitbreidingsplannen
Dat is de reden waarom verdere uitbreiding van reddingstations een punt van discussie is. De investeringen moeten uit de huidige financiële middelen te verantwoorden zijn en de exploitatie moet uit de verwachte toekomstige inkomsten gedekt kunnen worden. Momenteel is die zekerheid er niet. Toch blijft de KNRM bereid om in de toekomst mogelijkheden te creëren voor nieuwe reddingstations aan de Randmeren, de Westerschelde en eventueel andere Zeeuwse wateren.
 

Als het de KNRM zuiver om de hulpverlening te doen is, kan in veel gevallen met een veel kleinere investering worden volstaan.

Neem nu station Huizen. Die hebben een prima boot, goede bemanning, snelle opkomst, een klein duwtje in de rug en ze zijn een volwaardig KNRM station. Neem de Gooijer voor een symbolish bedrag over van de gemeente. De 40.000 is de helft van de expoitatie kosten van de reddingsbrigade, dus dan bespaart de gemeente Huizen nog eens 37.000 euro!

Citaat
Het redden op zee en de ruime binnenwateren is lange tijd het domein geweest van de KNRM en de reddingsbrigades. Daar is voor een deel verandering in gekomen. In gemeentelijk ingedeelde watergebieden (Waddenzee, IJsselmeer, Randmeren, Zeeland) heeft de Brandweer, onder gezag van de Burgemeester, een verantwoordelijkheid voor hulpverlening op het water. Die taak neemt de brandweer serieus om incidenten het hoofd te kunnen bieden. In diezelfde gebieden heeft de Kustwacht een operationele verantwoordelijkheid.

Sorry, maar dat neem ik nog niet serieus. De brandweer Huizen had ambitieuze plannen, waarbij de reddingsbrigade er alleen nog maar was voor de omgevallen surfers en rubberbootjes met motorpech, alles groter dan een surfplank zou afgehandeld worden onder bevel van de OVD. Na enkele grote akties, bleek dit een vergissing: de brandweer is niet voldoende ingevoerd in echte SAR akties en de cultuuromslag nodig om dit goed op te pakken zou ook nog eens ten koste gaan van de akties op het land.  
Huizen heeft het slim aangepakt indertijd. Voor elke vastgelopen boot en omgeslagen lasertje werd de OVD opgepiept, soms wel 10 keer op een dag, ze werden er helemaal gek van!  Nu zijn de afspraken herzien en komt er alleen maar brandweer als er brand is en daar zijn ze goed in!

Citaat
De Kustwacht en de KNRM hebben een convenant gesloten, waarin de wederzijdse verplichtingen zijn vastgelegd. Elke noodmelding wordt doorgegeven aan de KNRM en de KNRM moet daarop actie ondernemen. Ook in nieuwe werkgebieden geeft de KNRM prioriteit aan de samenwerking en de afspraken die met het Kustwachtcentrum zijn gemaakt. Soortgelijke afspraken zijn nog niet gemaakt met de Brandweer, maar kunnen in de nabije toekomst volgen. Momenteel wordt gewerkt aan inzetprotocollen voor Kustwacht en Alarmcentrales voor Search and Rescue (SAR) incidenten.
 

Da's nou weer jammer. Het gaat niet om de protocollen. Die zijn er wel, maar worden niet nageleefd. Als de AC van de brandweer een reddingsboot alarmeert naar aanleiding van bv een 112 oproep is het protocol dat de kustwacht daar direkt van op de hoogte wordt gesteld. Direkt! Dat lijkt simpel, maar is dat kennelijk niet, want het wordt NOOIT gedaan. De kustwacht hoort pas van het incident als de gealarmeerde reddingsboot de moeite neemt om zich op 16 in te melden, een kwartier of wat later.
Volgens een ander protocol moet de kustwacht als eerste Flevoland waarschuwen. Maar nadat keer op keer gebleken is dat die bij voorkeur een brandweerauto de dijk op sturen met een bootje op een trailer kan ook dat protocol de prulle(n)bak in.  Iemand zal ook de inspanning moeten doen van het toezien op de naleving van protocollen.

Citaat

Geen overname
In de gemeentelijk ingedeelde gebieden zijn veel reddingsbrigades en hulpdiensten uit particuliere initiatieven actief. Soms onder operationele leiding van de Brandweer, soms geheel op eigen doft. Het is niet de bedoeling dat Reddingsbrigades door de KNRM overbodig gemaakt worden. Integendeel, het werk dat reddingsbrigades uitvoeren wil de KNRM er niet eens bij hebben. Preventieve strandwachttaken, patrouilles en hulpverleningen in drukke zomermaanden, zijn bij uitstek het terrein van de bestaande reddingsbrigades.

Tot die konklusie waren wij ook al gekomen, maar zeker hier aan de Randmeren is het niet alleen strandbewaking en hulpverlening in de zomermaanden. De reddingsbrigades (ik geef toe niet allemaal, twee eigenlijk) zetten alles op alles om een 24/7/365 alarmploeg op poten te houden. Ik ben toch een beetje bang dat op het moment dat de KNRM verschijnt met al z'n convenanten dat vanuit de kustwacht in ieder geval de voorkeur aan het KNRM station gegeven zal worden, die ontwikkeling zie je hier al ontstaan op het IJmeer. 20 minuten varen voor Marken, 5 minuten varen voor de Gooijer. Maar de KNRM wordt gewaarschuwd voor het IJ tot aan de Hollandse Brug. Zie hier ook het verhaal van onze Koen...

Citaat
De vervanging van de oude wippertrucks door modernere trucks waren aanleiding de benaming te veranderen in Kusthulpverleningsvoertuig. Deze naam past beter bij de werkzaamheden die met de trucks worden uitgevoerd. Ook hiermee is het niet de bedoeling taken van Reddingsbrigades af te nemen. Integendeel. Daar waar goede afspraken bestaan tussen reddingsbrigade, ambulancedienst en alarmcentrale over gegarandeerde inzet, zal de KNRM op het tweede plan staan.

Samenwerking verbeteren
De KNRM verwacht veel van samenwerkingsverbetering met reddingsbrigades en brandweer. Op het water en op het strand komen we elkaar geregeld tegen, maar soms is dat eerder toeval dan een gecoördineerde actie. De KNRM zal volgend jaar C2000 en P2000 gebruiken en is daarom in gesprek met de instanties die alarmering en coördinatie uitvoeren.


Het mag genoegzaam bekend worden geacht hoe ik over het nautisch gebruik van C2000 denk  >:(

Citaat
Er wordt gewerkt aan landelijke protocollen voor inzet van Kustwacht, KNRM, reddingsbrigades, brandweer en andere hulpdiensten in het gemeentelijk ingedeeld gebied en op de grens water/land. De KNRM is een groot voorstander van heldere inzetprotocollen, die voorkomen dat de KNRM wordt ingezet voor incidenten die reeds door anderen zijn of worden opgelost. De rol van Kustwachtcentrum en alarmcentrale is daarin essentieel.

Het zal reddingsbrigades wellicht dwingen tot meer uniformiteit en constante kwaliteit. Of het dwingt reddingsbrigades een keuze te maken hoe ver zij gaan in dienstverleningen. Als de keuze maar duidelijk is. De KNRM is zich er van bewust dat de verenigingsstructuur van KNBRD en reddingsbrigades voor dergelijke veranderingen niet ideaal is.

Spreken met elkaar
Natuurlijk is het essentieel dat KNRM, reddingsbrigades en brandweer lokaal of regionaal “on-speaking-terms” blijven. Samen realistisch oefenen van veel voorkomende incidenten, elkaars mogelijkheden en beperkingen leren kennen, acties nabespreken enzovoorts, draagt bij aan verbeterde verstandhouding. We zijn geen concurrenten, maar vullen elkaar uitstekend aan. Uiteindelijk bevordert dat het behalen van onze doelstellingen.

Tja, helemaal mee eens, Maar dan moet het KNRM station wel de wil hebben om het gesprek aan te gaan.
Dit om te laten zien dat men anderen werkelijk niet als concurent ziet, maar de wil en de bereidheid heeft met anderen samen te werken aan een veiliger water.

Henk Wijga


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 3 november 2004, 09:43:11
Mooi geschreven allemaal, ik heb er niets aan toe te voegen.

Groetjes Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 3 november 2004, 11:12:25
Volgens mij wordt c2000 en p2000 niet ingeoverd voor de nautische contacten maar voor de contacten met de ambu of andere instanties. Wel handig als je aan je ambu kan doorgeven wat slachtoffer mankeerd.

9910001
9910001


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 3 november 2004, 11:36:09
Goed en gedegen inhoudelijk antwoord van de KNRM.
Wat ik me bij het lezen van de diverse reacties meer en meer afvraag is in hoeverre dit nu echt een landelijk probleem is. Kijkend naar mij eigen regio speelt dit namelijk niet of nauwelijks en is er een goede verstandhouding met de KNRM en ook bij een heleboel collega brigades kom ik de beschreven problemen niet tegen.

Het lijkt erop dat het alleen op bepaalde stukjes binnenwater zo ervaren wordt en de vraag die dan bij mij opkomt is dan ook is het zo (bv in provincie flevoland) of is het niet zo, maar wordt het zo ervaren (het gevoel dus). Tweede vraag die dan bij mij opkomt: wordt er weleens met de betrokken stations/contactpersonen over gesproken, ik krijg uit de reacties namelijk het idee van niet en als men niet weet wat er speelt kan het namelijk ook niet opgelost worden.. :D
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 3 november 2004, 12:12:01
Goed en gedegen inhoudelijk antwoord van de KNRM.
Wat ik me bij het lezen van de diverse reacties meer en meer afvraag is in hoeverre dit nu echt een landelijk probleem is. Kijkend naar mij eigen regio speelt dit namelijk niet of nauwelijks en is er een goede verstandhouding met de KNRM en ook bij een heleboel collega brigades kom ik de beschreven problemen niet tegen.

Het lijkt erop dat het alleen op bepaalde stukjes binnenwater zo ervaren wordt en de vraag die dan bij mij opkomt is dan ook is het zo (bv in provincie flevoland) of is het niet zo, maar wordt het zo ervaren (het gevoel dus). Tweede vraag die dan bij mij opkomt: wordt er weleens met de betrokken stations/contactpersonen over gesproken, ik krijg uit de reacties namelijk het idee van niet en als men niet weet wat er speelt kan het namelijk ook niet opgelost worden.. :D


nou..., stukjes water... er ligt héél veel water rond de polders met duizenden boten op een zondagmiddag. Als je dat "stukjes water" wil noemen, mij best.  
Ik heb in mijn reactie al wat feiten op een rijtje gezet, feiten die aantoonbaar en bewijsbaar zijn. Je kunt er de SAMIJ op naslaan daar staat in hoe het zou moeten. En ik constateer hoe het feitelijk gaat, twee verschillende dingen. Het frapante is juist, in schril kontrast et hetgeen in het stukje van de KNRM verwoord, dat het station Marken te veel de concurrentie (hete adem in de nek) van HOGE voelde en juist daarom niet met ons wil praten. Nooit gewild eigenlijk. Er zijn nooit afspraken gemaakt, hoewel we er wel enkele keren op bezoek zijn geweest.  Als we dan als eerste arriveren bij een klus beroept Marken zich ineens op afspraken die geschonden zouden zijn en wil niet meer met HOGE praten. Dat is de omgekeerde wereld, ik zou zeggen als er iets is waar je het niet mee eens bent, ga er dan over praten en maak JUIST afspraken.  Zo wordt het waarschijnlijk alleen maar erger. De kans is groot dat we elkaar komend seizoen regelmatig weer tegen gaan komen (we zitten veel op het IJmeer, nu met een motor die het blijft doen waarschijnlijk  ;D) en zonder afspraken is de kans dat het een keer mis gaat erg groot. Dat willen we niet, toch?

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #9 Gepost op: 3 november 2004, 12:27:13
Waarom praten met een instantie welke geen betoruwbare motor heeft. Hieruit kan je concluderen dat de boot ook niet betrouwbaar en dus de diensten van de hoge. Nu zal het beter zijn (hoop ik voor jullie) en nu maar aantonen dat de hoge wel betrouwbaar is op het ijmeer.

9910001
9910001