Nederlandse beveiligers met eigen boot op piratenjacht

Auteur Topic: Nederlandse beveiligers met eigen boot op piratenjacht  (gelezen 10420 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #10 Gepost op: 27 april 2011, 21:40:21
Hmmmmm ^-^ .... kijk eens aan 998765 ... waar is dat sollicitatieformulier? >:D ... o wacht ... als de piraten me niet afmaken zal mijn tederbeminde (v)echtgenote dat bij thuiskomst wel doen 98uiye ...

Toch maar niet.

Tja dat is mijn voordeel dat ik full-time vrijgezel ben.  098uo  098uo
Enige waar ik voor mezelf rekening mee zou moeten houden is het gezin van me beste maat die meer een broer is voor me.
Maar voor minimaal € 10.000,00 netto per 4 weken zou ik het wel doen.
Is toch x 13 periode € 130.000,00 per jaar netto.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 27 april 2011, 22:22:35
Ik hoop dan wel dat je je eigen wapen mag uitkiezen  ;D ;D
Een beetje actie in het leven kan geen kwaad en alles beter dan een 9 tot 5 job. 8)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #12 Gepost op: 28 april 2011, 11:23:30
Beveilingsbedrijf beschermt schepen tegen piraten
27 april 2011

Vanuit Vlaardingen vertrekt donderdag een bewapend beveiligingsschip naar de kust van Somalië om andere schepen te beschermen tegen piraten.
Het is het eerste Nederlandse commerciële initiatief om met een eigen boot en wapens richting Afrika te varen.


Jeroen Schütz van het beveiligingsbedrijf Schütz en Swart bouwde zelf een oud vaartuig van de Zweedse marine om tot een patrouilleboot. Die vertrekt donderdagmiddag vanuit Vlaardingen richting de wateren waar Somalische piraten regelmatig scheepsbemanningen gijzelen om grote sommen losgeld te ontvangen.

Piraterij
Met name kleinere boten kunnen het beveiligingsschip voor één of meerdere dagen inhuren om veilig door de Golf van Aden te komen.
Daar zijn regelmatig Somalische piraten actief.

Gecertificeerde beveiligingsbedrijven
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) adviseert haar leden niet in zee te gaan met het beveiligingsbedrijf van Schütz.
De redersvereniging dringt er al enige tijd bij het kabinet op aan gewapende particuliere beveiligers aan boord van schepen toe te staan, als de inzet van Nederlandse militairen niet haalbaar is.
"Het gaat dan om gecertificeerde beveiligingsbedrijven. Dat moet de overheid regelen'', zegt een woordvoerder.

Luister ook naar het radioverslag:
BRON: http://soundcloud.com/rtvrijnmond/vlaardingse-piratenjager-naar

Bekijk hier de reportage uit het TV Rijnmond Nieuws:
Beveilingsbedrijf beschermt schepen tegen piraten

BRON: http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2011%2Fapril%2FSchiedams%20bedrijf%20beschermt%20schepen%20tegen%20piraten
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 6 april 2012, 12:13:04
Zijstapje.
==============
Piraten worden ook op land aangepakt

Vanaf Nederlandse schepen mogen voortaan ook piratenkampen op de Somalische kust worden bestreden. Het kabinet stemde in met uitbreiding van de antipiraterij-missie Atalanta en informeerde gisteren de Tweede Kamer. Militairen gaan voor deze EU-missie niet aan land.

Tot juni kan Hr. Ms. Van Amstel worden ingezet. Dit multipurpose-fregat vaart momenteel voor de kust van Oost-Afrika.

Het optreden past in het streven van het kabinet om piraten zo effectief mogelijk te bestrijden. De Somalische overheid stemt in met het EU-besluit, dat aansluit bij resoluties van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties.

Ander schip
Het kabinet besloot ook de Nederlandse bijdrage aan de NAVO-operatie Ocean Shield in de tweede helft van dit jaar te wijzigen. Hr. Ms. Evertsen vaart van juni tot augustus met een Lynx-boordhelikopter die daarna wordt uitgefaseerd in afwachting van de nieuwe NH90-helikopters. Om die reden vervalt de inzet van Hr. Ms. Tromp vanaf september. Hr. Ms. Rotterdam neemt haar taak over, omdat dit transportschip ook Cougars als boordhelikopter kan vervoeren.

Onbemand vliegtuig
De helikopters zijn noodzakelijk om de situatie ter plaatse goed in kaart te kunnen brengen. Voor dat doel heeft het kabinet ook besloten opnieuw een onderzeeboot in te zetten en Hr. Ms. Rotterdam uit te rusten met een onbemand vliegtuig. Bovendien neemt het amfibisch transportschip enkele kleinere schepen mee aan boord waardoor het in een groter gebied piraten het opereren onmogelijk kan maken.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2012/04/06/46194800/Piraten_worden_ook_op_land_aangepakt


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #14 Gepost op: 8 april 2012, 10:53:20
Mooie video van een bevrijdingsactie van de mariniers op een gekaapte koopvaarder:

http://www.defensie.nl/actueel/video/somalie/20100430_video_boardingteam_hr_ms_tromp_ontzet_bemanning_gekaapt_schip

 O0


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #15 Gepost op: 8 april 2012, 11:24:08
Mooie video van een bevrijdingsactie van de mariniers op een gekaapte koopvaarder:

http://www.defensie.nl/actueel/video/somalie/20100430_video_boardingteam_hr_ms_tromp_ontzet_bemanning_gekaapt_schip

 O0

Mooi filmpje! En goed werk van onze jongens!! O0 O0
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 13 juni 2012, 13:00:47
Geen particuliere beveiligers tegen piraten

DEN HAAG -  De regering houdt vast aan het beleid om geen particuliere beveiligers in te zetten voor de bescherming van Nederlandse koopvaardijschepen tegen piraten. Minister Hans Hillen van Defensie zei dat dinsdagavond in de Tweede Kamer.

Het Verbond van Verzekeraars meldde eerder op de dag dat steeds meer Nederlandse rederijen hun schepen laten varen onder de vlag van een land waar bewapening aan boord is toegestaan. „Veel reders beginnen met het 'uitvlaggen' van hun schepen die voor de kust van Oost- en West-Afrika varen, omdat ze dan particuliere beveiligers aan boord mogen nemen”, aldus een woordvoerster. „Het is absoluut een trend.”
De verzekeraars dringen bij de politiek aan op een wetswijziging waardoor particuliere beveiligers aan boord mogen. Anders zien ze in elk geval graag dat de inzet van de Nederlandse marine wordt vergroot. Volgens Hillen heeft de marine voldoende capaciteit om schepen te beschermen. Ook wordt er naar zijn mening niet massaal omgevlagd, maar gaat het slechts om enkele schepen en speelt veiligheid daarbij ook niet altijd een rol.

Defensie beschermt Nederlandse koopvaardijschepen met mariniers via zogeheten Vessel Protection Detachments (VPD's). Volgens de minister willen de reders vooral dat de VPD's goedkoper worden. De inzet van mariniers kost ongeveer het dubbele in vergelijking met particuliere beveiligers. Hillen wil proberen de reders tegemoet te komen door de kosten verder omlaag te brengen, maar hij weet nog niet of hij daarin zal slagen.

Nederland levert sinds 2008 een militaire bijdrage aan de internationale piraterijbestrijding in de Golf van Aden en rond de Hoorn van Afrika. Dat gebeurt via de EU-missie Atalanta en de NAVO-operatie Ocean Shield.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12345217/__Particulieren_niet_tegen_piraten__.html