Prioriteit brandweervoertuigen bij aflossing/colonne rijden

Auteur Topic: Prioriteit brandweervoertuigen bij aflossing/colonne rijden  (gelezen 9091 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112tegelen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Naar aanleiding van de Duinbrand is Schoorl (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=51839.0)is er een discussie ontstaan over het aflossen en met welke prioriteit dit moet gebeuren. Hier kunnen we verder gaan met de discussie Uiltje (moderator)

Van horst ( Limburg-Noord ) Naar Schoorl is het 225 km  :|
Leuke Prio 1 rit   ???




Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2011, 16:50:47
Van horst ( Limburg-Noord ) Naar Schoorl is het 225 km  :|
Leuke Prio 1 rit   ???

Prio1?! Wat is daar de tijdswinst van in relatie met het beoogde doel en welke risico's levert dat op?
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2011, 18:30:06
Ben ik nou gek, maar we praten over een Duinbrand ! Ik zie voertuigen in collonne met Prio 1 uren over snelwegen rijden(ter aflossing!) levensgevaarlijke situaties veroorzaken, zelfs betrokken raken bij ongevallen, voor een stuk brandend duin.
Als er een bedrijfspand in brand staat laten we het gecontroleerd uitbranden, een woning gaan we niet naar binnen maar blussen we van buiten af maar eens stuk natuur dat zich binnen 2 jaar of eerder weer gewoon hersteld moeten we ons op eens uitsloven. Gaan we met TS die helemaal niet geschikt zijn voor natuurbrandbstrijding, HV's, haakarmen met commandobakken en VC's allemaal richting het evenement. Je moet er bij zijn geweest, hoewel het circus pas kompleet is als de lilliputters optreden of zo ;D
Praat met boswachters, een bos of duinbrandje is niet zo slecht voor het duin. Komt al eeuwen voor en hoort bij de natuur. Al moeten wij de natuur dan met lucifers natuurlijk niet een handje helpen. Dus maak en stoplijn bij woningen en bedrijven, en laat de brand gewoon zich zelf uitbranden.

Je verhaal klopt niet helemaal,

Natuur hersteld zich niet in 2 jaar, heide ook niet. na een jaar of 2 staat het veld weer vol met helmgras maar echte hei komt pas veel later.
en bomen doen er nog veel langer over.

als je de hele natuur wilt laten weg branden en een stoplijn wilt maken voor de huizen denk ik dat je vele malen meer voertuigen nodig zult hebben om die stoplijn te bewaken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2011, 19:02:08
Ik begrijp dat er bijstand nodig is vanuit andere veiligheidsregio's, maar... of dat allemaal met prio1 moet?!
Buiten de gevaarlijke situaties die dat heeft opgeleverd (2 maal aanrijding met gewonden en defecte wagens), vraag ik me af welke tijdswinst behaald wordt. Er moet worden gewacht tot een peloton compleet is, dan met prio1  honderden kilometers rijden, vervolgens verzamelen op een UGS, en aldaar lang wachten voor verdere verspreiding en taakstelling.
Er is natuurlijk uit ten treure geschreven wanneer prio1/2. Maar voor een duinbrand?

Jouw bekende of familielid zal in dat autootje gereden hebben en letsel hebben of erger...
Met spoed honderden kilometers rijden en dan verzamelen op een UGS, bakje koffie erbij...
Als er een trein ontspoort is, een vliegtuig neergestort, een gebouw ingestort  dan begrijp ik de prio1 indicatiestelling, dan zijn er slachtoffers.
Ik ben geen azijnzeikerd, maar hierin geef ik Towerladder groot gelijk.
Never underestimate the power of stupid people


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2011, 19:05:12
Ik begrijp dat er bijstand nodig is vanuit andere veiligheidsregio's, maar... of dat allemaal met prio1 moet?!
Buiten de gevaarlijke situaties die dat heeft opgeleverd (2 maal aanrijding met gewonden en defecte wagens), vraag ik me af welke tijdswinst behaald wordt. Er moet worden gewacht tot een peloton compleet is, dan met prio1  honderden kilometers rijden, vervolgens verzamelen op een UGS, en aldaar lang wachten voor verdere verspreiding en taakstelling.
Er is natuurlijk uit ten treure geschreven wanneer prio1/2. Maar voor een duinbrand?

Jouw bekende of familielid zal in dat autootje gereden hebben en letsel hebben of erger...
Met spoed honderden kilometers rijden en dan verzamelen op een UGS, bakje koffie erbij...
Als er een trein ontspoort is, een vliegtuig neergestort, een gebouw ingestort  dan begrijp ik de prio1 indicatiestelling, dan zijn er slachtoffers.
Ik ben geen azijnzeikerd, maar hierin geef ik Towerladder groot gelijk.

Een enkele TS die het veld in rijd met prio 2 omdat het toch niet zo erg is en daarna word ingesloten door de vlammen is niet erg zeker?

wat ik hiermee wil zeggen. een natuurbrand verloopt heel vreemd en het kan heem snel gaan, als je het zooitje lekker laat branden krijg je de grootste problemen, als men niet om assistentie had gevraagd was het hele duin sowieso weggebrand, die stoplijn voor de huizen is leuk, maar hoe stop je al het kroonvuur wat er overheen komt?

En de duizenden dieren die in dat gebied leven? schrijf je die ook maar meteen af omdat het maar dieren zijn, of denk je dat die zich wel redden?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2011, 19:10:59
Ik denk dat het rijden met prio 1 eerder gebeurd omdat ze in een soort van konvooi willen rijden, en niet verspreid willen raken. Nou heeft dat op de snelweg weinig zin, maar zeker op landelijke wegen met verkeerslichten is het gewoon irritant als je halve konvooi moet wachten op de verkeerslichten etc. Je wil namelijk als peloton aankomen en inzetbaar zijn, en niet eerst 15 minuten moeten wachten op het laatste voertuig.

Daarbij, als je rijd met je zwaailichten aan in een konvooi dan voegen mensen minder snel in tussen je groep, en kan je dichter bij elkaar blijven. (niet te dicht, zoals vandaag gebleken is) Verder weet ik niet of ieder voertuig op zijn navigatie rijd naar de opkomst locatie, of dat ze gewoon het voertuig voor zich volgen... Het zou vervelend zijn als je opeens een brandweerauto kwijt bent omdat hij verdwaald is.....  998765
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2011, 19:13:42
Konvooi/kolonne rijden zou je dezelfde signalen moeten kunnen gebruiken als het leger. Echter omdat dit voor hulpverleningsvoertuigen niet geregeld is, is rijden met prio1 een goed alternatief. Desnoods alleen blauw op de snelweg, en bij kruisingen ook de sirene aan.
Mister Livingstone, I presume?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2011, 19:14:02
Peloton vanmorgen van gelderland-midden had een spoedaanvraag omdat men serieus risico hield met problemen door de draaiende wind.
verder hadden hier alle voertuigen wel navigatie maar dan nog blijft men het liefste bij elkaar.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2011, 19:21:59
Wie zijn wij om te beslissen of ze met Prio 1 of Prio 2 of 3 of van mijn part 25 rijden?

Ik vind deze discussie een beetje nutteloos.
Wij zitten niet op een stoel om hierover een oordeel te vellen.
(en ik denk de chauffeurs/bevelvoerders op de wagens ook niet)
Deze beslissing zal wel genomen zijn omdat er reden voor is en niet voor de lol.

Ik denk dat de uitleg van b.v. Red voldoende is, hierin wordt uitgelegd waarom er met P1 gereden wordt.
Respect voor de mannen en vrouwen (en dan niet alleen van de brandweer) die bezig zijn om deze grootste brand in het duingebied uit te krijgen.
Duinen die o zo belangrijk zijn met al hun pracht en praal en een dierenrijk wat gewoon in stand gehouden moet worden.
Deze zomer kun je waarschijnlijk de gevolgen wel merken van het wegbranden van die natuur. (zand komt over de duinen en aan het strand kun je moeilijk je ogen open houden).
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2011, 19:56:09
Ik denk dat het rijden met prio 1 eerder gebeurd omdat ze in een soort van konvooi willen rijden, en niet verspreid willen raken. Nou heeft dat op de snelweg weinig zin, maar zeker op landelijke wegen met verkeerslichten is het gewoon irritant als je halve konvooi moet wachten op de verkeerslichten etc. Je wil namelijk als peloton aankomen en inzetbaar zijn, en niet eerst 15 minuten moeten wachten op het laatste voertuig.

Daarbij, als je rijd met je zwaailichten aan in een konvooi dan voegen mensen minder snel in tussen je groep, en kan je dichter bij elkaar blijven. (niet te dicht, zoals vandaag gebleken is) Verder weet ik niet of ieder voertuig op zijn navigatie rijd naar de opkomst locatie, of dat ze gewoon het voertuig voor zich volgen... Het zou vervelend zijn als je opeens een brandweerauto kwijt bent omdat hij verdwaald is.....  998765
Dit is inderdaad de enige reden waarom er met prio 1 gereden word. Door het rijden met prio 1 (meestal alleen zwaailicht en geen sirene) kan je door rijden. Het gaat niet om snel rijden maar om te blijven bewegen en in colone te blijven. Op de snelwegen zal de politie(als die begeleid) de opritten blokkeren zodat er geen voertuigen in de colone kunnen komen. En de meeste mensen hebben wel door dat ze op de veerkeerde plel zitten als er allemaal brandweervoertuigen met zwaailicht rijden. Als er gewoon vier brandweervoertuigen rijden zonder zwaailicht gaan burger voertuigen er misschien tussen rijden

In principe is de politie (of iemand anders die loodst) het leidende voertuig. Als die links gaat en je navigatie zegt rechts ga je gewoon links. Het loodsende voertuig weet precies waar je heen moet en wat de beste weg daarvoor is. Anders heb je ook geen loodsende voertuigen nodig
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel