GGD bepaalt of politie met O&G rijdt???

Auteur Topic: GGD bepaalt of politie met O&G rijdt???  (gelezen 8378 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Gepost op: 14 mei 2011, 09:27:49
Zoals topic aangeeft is het mij opgevallen dat politievoertuigen wel of geen toestemming krijgen bepalend of de GGD onder een a1 of a2 rijd.
Ik vind dit erg vreemd. Ik heb vaak genoeg met toestemming gereden voor van alles en nog wat, maar onlangs kreeg een noodhulp voertuig van mijn bureau geen toestemming terwijl er een dame met een gebroken heup op de grond lag.

Bij contact met de meldkamer kreeg ik te horen "de GGD rijd onder een a2 daarom kreeg de noodhulp geen toestemming".  ???
Vervolgens krijgen andere voertuigen in de regio toestemming voor zaken die minder ernstig maar alleen maar omdat de GGD onber een a1 rijd.

Mijn vraag is, gebeurt dit ook elders in de regio dat meldkamers zo krampachtig omspringt met het geven van toestemming voor rijden met O&G?
Wat vind men hier van deze gang van werken?

Mvg
Wim




grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2011, 10:21:31
Hee Wim, ik zelf ben werkzaam zowel op straat als op de meldkamer, daarom wil ik hier wel op reageren.

Ik vind dit niet krampachtig omspringen zoals jij dit noemt. Je moet goed begrijpen dat een gebroken heup vervelend is, maar in eerste instantie niet levensbedreigend. Derhalve als de GGD prio 2 rijdt, snap ik heel goed dat de desbetreffende centralist jou niet met prio 1 die kant op laat rijden. Prio 2 met vrijstelling is dan meer dan genoeg om op tijd ter plaatse te zijn...

Dat is altijd de afweging die de centralist altijd moet maken, en er wordt gewoon geleerd daar terughoudend mee om te gaan... prio 1 ritten leveren nu eenmaal extra risico's op, voor zowel de dienders als de burger... en dus moet je proberen om die risico's in te perken.... maar als het nodig is.. is het nodig en dan moet je er juist niet krampachtig over doen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2011, 10:23:41
Als leek en buitenstaander vind ik het geen "logische" gang van zaken dat de politie met gillende sirenes aan komt rijden, en de ambulance relatief rustig er achteraan komt hobbelen......

Die vrouw ligt reeds op de grond, haar heup is reeds gebroken, daar kan een agent weinig aan veranderen. Hooguit door het verhelpen van pijn, ondersteunen van de breuk, (heb ooit iets gelezen over een heup-sling ofzo, wat het is, weet ik niet) of omstanders op afstand houden/veiligheid waarborgen, maar "medisch" weinig...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2011, 10:27:28
Een melding krijgt gewoon een prio mee. Als de GGD al inschat dat prio 1 niet nodig is waarom zouden wij als politie zonder adequate medische kennis dat anders doen? Bovendien, wat is het voordeel van prio 1 nog. Zelfs als je eerder bent dan de ambu kan je weinig anders doen dan constateren dat er iets niet goed is. Ik kan mij wel vinden in deze beslissing.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2011, 10:31:20
Over dit verbaas ik me niet. In deze casus vond de GGD het blijkbaar afdoende om met A2 te rijden, terwijl een heup breuk potentieel levensbedreigend kan zijn. Maar daar kan ik verder niet over oordelen. Ik zie niet in waarom de politie dan wel met toestemming moet rijden. Ik verbaas me wel over andere situaties.

Zo werd ik pas naar een brandje gestuurd waar de brandweer ons bij mee vroeg. Die had ik vijf minuten daarvoor al met O&G langs zien/horen komen. Of wij even zonder toestemming die kant op wilden.... Toen ik aankwam rijden reed de brandweerauto net weer voor ons weg.

Of die situaties waarbij wij een soort van observatieteam van de GGD spelen:
"Wilt u even gaan kijken of daar en daar de GGD nodig is?"
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2011, 10:50:42
Eehh, als de politie met prio 1 gaat rijden voor een gebroken hand, gebroken been, verkeersongeval waarbij iemand een wond aan zijn hoofd heeft, maar geen toestemming krijgt voor een vrouw die een gebroken heup heeft omdat ze al op de grond ligt??? schiet mij maar lek.
Een prio 2 rit met gebruikmaking van je vrijstellingen schiet voor geen meter op, niemand gaat voor je opzij.
Volgens mij zit er in je heup een tweetal grote slagaders, wie zegt mij dat daar niks mee kan zijn?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat we met prio1 rijden voor minder erge dingen maar voor een heupbreuk niet.

Al heb ik ook gehoord dat wanneer er geen ambu beschikbaar is, de GGD meldkamer deze wegschrijft onder een a2 tot er een ambu beschikbaar is. Dit hoeft toch niet bepalend te zijn voor de politie.

Dinozzo, dus jij geen enkele adequate medische kennis zoals eerste hulp verlenen? Of bij slagadderlijke bloedingen eventuele drukpunten uitvoeren zodat iemand niet doodbloed. Blijf dan vooral prio 2 rijden, ik wil wel wat sneller gaarne. Hoef ik mezelf niet te verwijten voor het feit dat ik eerder eerste hulp had kunnen verlenen ipv achter het verkeer aansukkelen omdat toch niemand voor je opzij gaat.

Maar volgens mij kunnen botbreuken wel degelijk levensbedreigend zijn. Ze kunnen fitale organen/aders perforeren of gewoon inwendig bloeden ivm beenmerg waar bloed wordt aangemaakt.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2011, 11:02:38
Dit blijft een afweging die door de centralist wordt gemaakt... en dan in dit geval met name door de centralist van de GGD. Als deze bepaalt dat zij met prio 2 rijden dan vind ik het niet meer dan logisch dat wij, als blauwe kant, mee rijden met prio 2 en niet met prio 1. Ik vind namelijk dat je behoorlijk voorbij gaat aan het risico dat kleeft aan het rijden met O&G en dat er dus niet makkelijk mee om wordt gegaan vind ik niet meer dan logisch.

Als de inschatting van de desbetreffende centralist (GGD), welke wel een medische achtergrond heeft, dat het een prio 2 rit is, dan hebben wij daar ons naar te schikken dat dat af en toe raar overkomt tja... verbaas u niet.... verwonder u slechts...

Dat jij dan sneller ter plaatse wil zijn kan ik mij voorstellen... maar pas op dat je geen dingen doet waar je later op afgerekend kunt worden omdat je misschien risico's neemt die misschien niet verantwoord zijn.....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2011, 11:08:48
Wat voor eerste hulp wil je verlenen aan iemand die een vermoedelijke heupfractuur heeft? Je kunt geen verbandje draaien, en reanimeren is ook niet nodig. Enige wat je kunt doen is het been stabiliseren en de Pt. Geruststellen. Vaak doen omstanders dit echter al. V.w.b. de bloedvaten die aangehaald worden, dit is wel het geval bij een femurfractuur, ten gevolge van trauma, maar een heup fractuur bij een oudere dame is vaak geen groot trauma voor nodig, en zal de bloedvaten zelden tot nooit aandoen.

Wanneer de verpleegkundig centralist spoed niet nodig vindt, waarom zou de politie dan wel met spoed willen rijden?  Waarom rijdt er eigenlijk politie op zo een melding?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2011, 11:13:11
Bij incidenten op straat rijd de politie bij ons volgens mij standaard mee. Al was het maar ter ondersteuning/afscherming etc.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2011, 11:52:12
Over dit verbaas ik me niet. In deze casus vond de GGD het blijkbaar afdoende om met A2 te rijden, terwijl een heup breuk potentieel levensbedreigend kan zijn. Maar daar kan ik verder niet over oordelen.

Een 'klassieke' heupfractuur, waarbij de kop of hals van het dijbeen (femur) gebroken zijn, is in principe niet levensbedreigend, dat geeft nauwelijks bloedverlies. De urgentie A2 is daarvoor in principe afdoende. Is het dijbeen zelf gebroken, bijvoorbeeld bij een schachtfractuur (waarbij deze in het midden gebroken is) kan zeer zeker levensbedreigend zijn, je kunt daar 1-2.5 L bloed verliezen en zodoende in een (diepe) shock raken. Er kan zeer veel bloedverlies optreden door beschadiging van grote vaten zoals Golly al zegt, maar ook door bloedverlies uit het bot zelf. Botten zijn immers zeer goed doorbloed.

Het is overigens wel zo dat wanneer ouderen een heup breken, zij een verhoogd risico lopen op overlijden in het eerste jaar nadat zij de breuk opliepen. Dat is echter niet in het acute stadium.