Gebruik van quads bij de reddingsbrigade

Auteur Topic: Gebruik van quads bij de reddingsbrigade  (gelezen 38438 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #20 Gepost op: 3 juni 2011, 14:28:17
Vergeet vooral ook de Gator van Strandreddingsbrigade Westerschouwen (WSC-130) niet!

Hoe bevalt dat ding? Hij is hier enkele jaren geleden op proef geweest, maar voldeed niet helemaal aan de eisen. Dat dan metname op technisch gebied, qua prestaties zat het allemaal wel goed. Het was alleen wel de vraag of en hoelang hij het gebruik op de openbare weg zou overleven...


eddyvW

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #21 Gepost op: 3 juni 2011, 19:09:45
Hoe bevalt dat ding? Hij is hier enkele jaren geleden op proef geweest, maar voldeed niet helemaal aan de eisen. Dat dan metname op technisch gebied, qua prestaties zat het allemaal wel goed. Het was alleen wel de vraag of en hoelang hij het gebruik op de openbare weg zou overleven...

Mij persoonlijk bevalt-ie prima, maar hiervoor hebben we een jaartje een (huur) kubota RTV 500 gehad en die vond ik ook fijn. Ik ben wel vooral fan vanwege de inzetbaarheid (lachend tussen de badgasten door naar een plaats waar je met een 4x4 al vast had gestaan en allerlei badgasten geirriteerd zouden zijn. Bovendien trekt-ie prima boten). Technisch heb ik er weinig verstand van, maar technisch kwam deze er in een vergelijking er het beste uit. qua terreinvaardigheid won deze ook in de vergelijking, van onder andere de kubota.


Niels Student

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #22 Gepost op: 13 juni 2011, 15:35:40
Hierbij een update van mijn project.

Mijn bezoek aan Ouddorp was zeer leerzaam, ze bleken daar ook erg vriendelijk te zijn.

Ik richt me nog steeds op slachtoffer vervoer op het stand.

Om het geheel op te sommen:

Het slachtoffer moet zo snel mogelijk naar de ambulance worden gebracht.
Dit gebeurt in een afgesloten cabine waar plaats is voor twee verzorgers en het slachtoffer en waar meerdere soorten bovenstellen van brancards in passen.
Ook kunnen de noodzakelijke spullen zoals een hartmonitor en zuurstof naast het slachtoffer geplaatst worden.  
De cabine is goed geveerd zodat er een hoge snelheid mogelijk is.
Het is een losstaande cabine, die met een trekhaak aan een atv verbonden kan worden zodat de strandwacht zelf een keuze kan maken in de verschillende ATV's.

Er is een raam aan de voorzijde aanwezig zodat er communicatie mogelijk is tussen de inzittende en de bestuurder.
De wagen heeft kleine afmetingen, maar ruimte genoeg om noodzakelijk hulp te kunnen verlenen terwijl deze in beweging is.

Dit is een artistieke impressie van hoe het er uit komt te zien. De wielen die er nu onder zitten worden vervangen door andere, ik weet dat deze niet geschikt zijn.


Wat vinden jullie er van?
Alvast bedankt,
Niels


Niels Student

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #23 Gepost op: 13 juni 2011, 15:38:01
Nog vergeten te vragen:
Wat voor eisen zouden jullie stellen aan de overkapping? Het is nu een soort van container geworden, maar het kan ook heel anders.
Hij wordt sowieso water en winddicht. Zou het bijvoorbeeld belangrijk zijn voor jullie als hij ingeklapt kan worden, zodat hij maar een meter hoog is als die niet in gebruik is?

Alvast bedankt


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #24 Gepost op: 13 juni 2011, 17:40:02
Wat denk ik heel belangrijk is, is dat het een lichte overkapping is met het zwaartepunt zo laag mogelijk en zoveel mogelijk bij de as. Op die manier voorkom je veel schommelen.

Richt je je in eerste instantie op het basismodel of kijk je ook al naar inrichting?
Wout


Niels Student

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #25 Gepost op: 13 juni 2011, 17:42:49
Laag zwaartepunt, goed om te onthouden, bedankt.

Ik heb eerst naar de inrichting gekeken, maar omdat ambulancepersoneel er voornamelijk gebruik van zal maken heb ik de inrichting in hun gedeelte van het forum laten zien.
Ik zal het ook hier posten.


Niels Student

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #26 Gepost op: 13 juni 2011, 17:49:29
De schematische indeling:

Bovenaanzicht:

Zijaanzicht van de ene kant vanuit het midden

Andere zijaanzicht.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #27 Gepost op: 13 juni 2011, 17:57:39
Het lijkt mij nogal rechthoekig, aerodynamica is niet voor niets uitgevonden om sneller te kunnen voortbewegen.
In de "echte" ambulancesector zie je in binnen- en buitenland ook een grote ontwikkeling hierin, kijk maar naar de Tigis (MB Sprinter) en Hornis (VW T5).

http://www.roadtransport.com/blogs/big-lorry-blog/2010/08/the-worlds-most-aerodynamic-am.html

Ten tweede zou ik eens contact opnemen met Reddingsbrigade Nederland in IJmuiden. Het duurt wel eens wat langer voor ze toehappen in innovatieve ideeën, maar wie weet...
Ze kunnen in ieder geval wat vertellen over de huisstijl (juiste striping)  ;)


Niels Student

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #28 Gepost op: 13 juni 2011, 18:03:19
Die vierkante vorm zal ik zeker nog wijzigen, het plaatje was alleen om een impressie te geven.
Ik zal zeker op de aerodynamica letten, maar het heeft niet de hoogste prioriteit, aangezien bij de snelheden op het strand de luchtwrijving niet de grootste factoor zal zijn.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #29 Gepost op: 13 juni 2011, 18:15:52
Heb er wel een beetje mijn twijfels over of de verhouding tussen de bak die je gaat bouwen en het trekkend voertuig (de quad) nog wel een beetje logisch en handelbaar is.
Dan heb je een quad die overal doorheen kan, met daarachter een kar die de 'clearance' mist om ook maar een klein hobbeltje te nemen. Ook je dissel gaat je dan gruwelijk in de weg zitten.

Heel simpel gezegd: als je zo'n bak gaat bouwen, is het dan niet makkelijker/praktischer/goedkoper om hem gewoon op een auto te zetten:




Als ik jou was zou ik nog eens heel goed nadenken over het doel: wat wil ik bereiken. Als het gaat om rustig en stabiel slachtoffervervoer, waarbij je het slachtoffer ook kan verzorgen etc., dan is de oplossing er al: de strandambulance. Als jouw doel is om te kijken wat je met een quad kunt, zou ik het ook bij de quad houden en zoeken naar slimme bevestigingsmogelijkheden, uitbreidingen etc.

Misschien wel zoiets:



en dat je dan die plank met slachtoffer vanaf de waterscooter kunt overdragen aan de quad, waarbij die op een klein, geveerd aanhangerframe komt te liggen. De verzorger kan dan ruggelings achterop de quad zitten bij het hoofd. Dit is geen luxe-vervoer, maar een noodmaatregel waarbij je weinig meer materiaal hoeft aan te schaffen: de quad, waterscooter en de plank heb je immers al..?

is maar een creatief ideetje, maar met jouw artistieke impressie moest ik gelijk denken aan die mobiele posten van Reddingsbrigade IJmuiden ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch