Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?

Auteur Topic: Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?  (gelezen 33174 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #70 Gepost op: 12 januari 2013, 15:57:31
Een duidelijk voorbeeld waar er door de bestuurders geen rekening is gehouden met aanrijdende hulpverleners.
Gaat misschien niet helemaal volgens het boekje om tussen rijstrook 1 en 2 door te rijden, maar er was ook wel érg weinig ruimte.
Er was ook inderdaad zo goed als geen ruimte om het anders te doen als wat men nu gedaan heeft.
En heel veel mensen die in de file stonden zullen met een aanzekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niet geweten hebben dat er een stuk voor hun een flinke aanrijding was waar de hulpdiensten naar onderweg waren.

Ook zie je in het filmpje dat er op andere rijstroken HV voertuigen passeren en ook die willen vrijbaan je zult dan als bestuurder moeten kiezen,
Kom ik hieronder op terug KLF.

Wat me verder opvalt (en waar de chauffeurs op mogen schieten) is dat er verschillende op en afritten worden gepasseerd waarom kiest de HV er dan toch voor om via de snelweg te rijden als je vooruit kunt weten dat je in een file terecht gaat komen, natuurlijk heb je buiten de snelweg om veel meer verkeer en kruisingen maar wellicht rijd je met OGS toch wat eenvoudiger door.

Even puur op deze stukjes reagerend n.a.v. het filmpje.

Aangezien ik het wel interessant vind heb ik de video nog een paar keer bekeken ook omdat ik in dat gebied in het verleden aardig veel gereden heb als surveillant.

Rijstrook 1 wordt op 07:39 afgekruist en dat is t.h.v. Hmp 62,3 en dat is het 1e viaduct onder Verkeersplein Hooggelegen
waarnaast je de gescheiden afrit hebt lopen waar je bovenaan rechtsaf kan naar Utrecht Centrum en linksaf naar De Meern.
Op 09:12 zie je rechts in beeld de Brandweer ( vermoed vanaf de Cartesiusweg ) de oprit rijden vanaf Verkeersplein Hooggelegen
die gelet op de drukte veel moeite heeft om de rijksweg op te komen en zoals ik het zie achter de Ambu zal aansluiten onderweg naar het ongeval.
Tevens moest het verkeer vanaf de oprit invoegen op de rijbaan die er toen was.

Op 09:22 passeert ambu 1e portaal. Op 11:41 passeert ambu 2e portaal. Op 12:04 passert ambu 3e portaal.
Op 12:22 passeert ambu de niet meer ingebruik zijnde oude afrit naar Verlengde Vleutenseweg.
Op 13:23 passeert ambu 5e portaal met spoorviaduct Utrecht CS > Woerden.
Op 13:47 is men ter plaatse en zoals ik de melding in het begin hoorde was dat ongeveer t.h.v. Hmp 59,4.
En rond 14:15 zie je ook pas de politie in grote getale ter plaatse komen.

Dat betekend dat men vanaf het 1e Rode kruis nog ongeveer 3 kilometer moest rijden om ter plaatse te komen
waardoor je nooit optijd rijstrook 1 kan leeg trekken voor de aanrijdende hulpdiensten omdat zoals op de video
te zien is het tot aan het ongeval compleet vaststaat.

Vanwege de werkzaamheden was er vanaf Verkeersplein Hooggelegen grotendeels geen vluchtstrook om te gebruiken
en was dit echt de enige manier om er zo snel mogelijk te komen.

Het enige wat zou kunnen helpen is wat Skippy al zei dat de VID in dit soort gevallen veel sneller als wat nu gebeurd
met verkeersinfo komt en dus inbreekt op de radiostations met de oproep om tussen rijstrook 1 en 2 ruimte
te maken voor aanrijdende hulpdiensten.
Het geluk wat je daarbij dan wel moet hebben is dat men de TMC functie op de radio niet uitgeschakeld heeft want
anders heeft het nog geen nut dat de VID inbreekt op de radio.
En als ik iets irritant vind is dat de verkeersinfo harder door komt waardoor ik die mogelijkheid uitgezet heb en het dus niet zal horen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #71 Gepost op: 12 januari 2013, 17:04:46
Het zou niet uit hoeven maken of er een ongeluk is gebeurd, of dat er file staat omdat het gewoon niet sneller kan; in Duitsland rijden automobilisten met véél meer afstand tot elkaar in de file, en bestuurders op rijstrook 1 en 2 houden onderling ook extra afstand voor eventuele hv voertuigen. En daar is geen één voertuig met een bord 'er volgt meer'; het is het (ego) gedrag van de NL-bestuurder wat het hier moeilijk maakt om voor hv voertuigen door te rijden. Hou meer afstand, dan heb je meer ruimte om ruimte te maken. Wordt de file langer? Ja. Wordt je vertraging langer? Nee.
Amen.

De gemiddelde Nederlandse automobilist is een prutser.
- Niet de gehele invoegstrook gebruiken, maar direct na het puntstuk de hoofdrijbaan op knallen.
- Vanaf de rechter rijstrook "maar alvast" naar links gaan om ruimte te maken voor een invoeger in de bocht, zich niet realiserend dat de invoeger op dat moment 60 rijdt en je 'm op de rechter rijstrook al vol voorbij bent.
- Bij het bord ritsen vanaf hier 'm direct er tussen hoeken, en zo dik 300 meter asfalt onbenut laten.
- Bij het uitvoegen maar alvast een stuk over de vluchtstrook rijden.
- En als er dan onverhoopt file staat op de uitvoegstrook dan maar op de vluchtstrook verder bouwen.
- Zodat anderen deze file voorbij rijden en 'm vlak voor het puntstuk alsnog op de uitvoeger drukken.
- Bij het stilstaan de voorbumper op de trekhaak van je voorligger zetten.
- Bij het stilstaan in de file vooral zo gaan staan dat je zelf naar voren kunt kijken maar niet meer in je spiegels kijkt.
- In de file zo vaak mogelijk van links naar rechts switchen zodat je zo snel mogelijk vooraan komt.
- Bij knipperende matrixborden gewoon doorrijden en dan maximaal in de ankers als er file staat.
- En de mooiste: in de file meteen je mobieltje/ipad/stratenboek er bij pakken om te checken wat er aan de hand is en dan schrikken als een ambulance op je trekhaak zit.

Ik ben een groot voorstander van het Duitse systeem. De standstreifen is letterlijk voor stilstand. Niet voor rijdende voertuigen. Bij file gaan de stilstaande auto's de vluchtstrook op en de hulpdiensten middendoor. Ben je meteen van het gedoe af met versmalde vluchtstroken (zie filmpje), pechgevallen of actiekarren op de vluchtstrook en dat soort zaken. Laat de weggebruiker daar maar omheen sturen, die heeft ook zijn rijbewijs en kan dat op veel lagere snelheid. Is er geen vluchtstrook? Dan het rechterspiegeltje tegen de vangrail.  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #72 Gepost op: 12 januari 2013, 17:08:32
Voor zover ik weet is de afspraak om bij het ontbreken van de vluchtstrook tussen rijstrook 1 en 2 aan te rijden, maar correct me if I'm wrong.

De reden om niet de op- en afritten te gebruiken is dat het niet veel voordeel heeft. Je moet toch weer terug de snelweg op komen. Het is ook verwarrend voor de weggebruikers en het gebeurt nog wel eens dat locaties op de snelweg niet helemaal goed worden doorgegeven, waardoor je voorbij het incident rijdt. En tegen het verkeer in rijden is uit den boze... tenzij toestemming via politie/rws


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #73 Gepost op: 12 januari 2013, 17:23:03
Ik bedoelde niet het gebruik van de op en afritten van de snelweg (kennelijk onduidelijk opgeschreven) maar ik bedoel waarom gaat men niet zover mogelijk via de binnenwegen en pas zo laat mogelijk de snelweg op. Ik kan me voostellen dat daar ook niet echt tijdwinst ligt vanwege de vele kruisingen die je moet passeren en wellicht kiest men bewust niet voor een route buiten de snelweg vanwege de grotere gevaarzetting voor het overige verkeer.

Ik denk ook dat het systeem van onze oosterburen prima kan werken mits goed gecommuniccerd met de burger en gebruikt door ALLE hulpdiensten en dus niet zoals het door mij gegeven voorbeeld van de A7 waar door het steeds per voertuig kiezen voor een andere route door of langs de file het voor de bestuurders in de file steeds lastiger gaat wordt om vrije doorgang te verlenen en het altijd maar de vraag blijft aan welke kant je door een HV voertuig gepasseerd gaat worden. Ik geloof niet dat de gemiddelde automobilist een NL een knoeier is, ik denk dat men gerust wil meewerken aan een goede doorstroming van de hulpdiensten maar die begint wel bij een eenduidige wijze van aanrijden door aale hulpdiensten met en zonder blauwe lampen. In mijn optiek is daar de eerste winst te behalen.

Net zogoed als dat we eens met z'n allen hebben afgesproken dat blauwe lampjes voorrangsvoertuigen zijn (hoewel ook dat niet door iedereen begrepen wordt) kunnen we ook afspreken dat we het duitse systeem aangaan houden juist bij calamiteiten is duidelijkheid het eerste waar je tijdwinst kunt boeken immers een vrije doorgang belemmerd de volgende HV-er niet meer de weg is vrij en je kunt dus (met gepaste spoed) je weg vrij vervolgen en hoeft niet telkens opnieuw om ruimte "te vragen"
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #74 Gepost op: 12 januari 2013, 17:50:25
Amen.

De gemiddelde Nederlandse automobilist is een prutser.
- Niet de gehele invoegstrook gebruiken, maar direct na het puntstuk de hoofdrijbaan op knallen.
- Vanaf de rechter rijstrook "maar alvast" naar links gaan om ruimte te maken voor een invoeger in de bocht, zich niet realiserend dat de invoeger op dat moment 60 rijdt en je 'm op de rechter rijstrook al vol voorbij bent.
- Bij het bord ritsen vanaf hier 'm direct er tussen hoeken, en zo dik 300 meter asfalt onbenut laten.
- Bij het uitvoegen maar alvast een stuk over de vluchtstrook rijden.
- En als er dan onverhoopt file staat op de uitvoegstrook dan maar op de vluchtstrook verder bouwen.
- Zodat anderen deze file voorbij rijden en 'm vlak voor het puntstuk alsnog op de uitvoeger drukken.
- Bij het stilstaan de voorbumper op de trekhaak van je voorligger zetten.
- Bij het stilstaan in de file vooral zo gaan staan dat je zelf naar voren kunt kijken maar niet meer in je spiegels kijkt.
- In de file zo vaak mogelijk van links naar rechts switchen zodat je zo snel mogelijk vooraan komt.
- Bij knipperende matrixborden gewoon doorrijden en dan maximaal in de ankers als er file staat.
- En de mooiste: in de file meteen je mobieltje/ipad/stratenboek er bij pakken om te checken wat er aan de hand is en dan schrikken als een ambulance op je trekhaak zit.

Ik ben een groot voorstander van het Duitse systeem. De standstreifen is letterlijk voor stilstand. Niet voor rijdende voertuigen. Bij file gaan de stilstaande auto's de vluchtstrook op en de hulpdiensten middendoor. Ben je meteen van het gedoe af met versmalde vluchtstroken (zie filmpje), pechgevallen of actiekarren op de vluchtstrook en dat soort zaken. Laat de weggebruiker daar maar omheen sturen, die heeft ook zijn rijbewijs en kan dat op veel lagere snelheid. Is er geen vluchtstrook? Dan het rechterspiegeltje tegen de vangrail.  >:D

Ik herken alles wat je opgesomt hebt en dan kan ik alleen maar concluderen dat ik gelukkig niet tot de gemiddelde automobilist behoor. (ik voldoe zelfs niet aan 1 eis van deze kwalificatie)  098uo

Maar nu het probleem oplossen, de duitse methode vind ik ook stukken beter. Maar waarom lukt dat hier niet in NL?
Het is denk ik niet alleen alle bovenstaande puntjes waar het aan ligt. Er is meer aan de hand, enkel een bordje langs de weg zetten dat je ruimte moet maken en op welke manier helpt niet, een grote campagne lijkt mij beter. En dat blijft gek genoeg dan weer uit.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #75 Gepost op: 12 januari 2013, 17:56:39
Skippy daar heb ik in 2011 al een idee voor geplaatst in een ander onderwerp.

Het probleem is dat men in de file het liefst in de kofferbak wil kijken van het voertuig wat er voor rijdt.
En zolang men dat blijft doen is er nooit ruimte over om ook maar een centimeter naar links of rechts uit te wijken en zo doende ruimte te maken voor de HVdiensten.

Kortom werk aan de winkel voor de rijscholen om de leerlingen te leren om 1 à 2 meter afstand te houden in de file zodat je kan uitwijken voor HVdiensten die middendoor willen komen.
En voor het RDW de taak om een folder te sturen aan alle voertuigeigenaren bij de herinneringsbrief die men stuurt waarin men aangeeft dat de APK bijna verloopt en dat de auto gekeurd moet worden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #76 Gepost op: 12 januari 2013, 18:02:20
Skippy daar heb ik in 2011 al een idee voor geplaatst in een ander onderwerp.

Inderdaad, Enrico. Alleen zo jammer dat er niets mee gedaan wordt wat wij hier schrijven.  ;)
Alhoewel ik dat soms betwijfel.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #77 Gepost op: 12 januari 2013, 21:27:19
Voor zover ik weet is de afspraak om bij het ontbreken van de vluchtstrook tussen rijstrook 1 en 2 aan te rijden, maar correct me if I'm wrong.
In de leerstof voor brandweerchauffeur staat dat je gebruik dient te maken van de ruimte tussen 1e en 2e strook. Als dat echt niet kan, kun je eventueel de vluchtstrook gebruiken maar met max. 20 km/h.
In ieder geval ben ik blij dat ik met onze forse natuurbrand-TS niet door deze bende heen moest, want dat was niet zonder schade gelukt.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #78 Gepost op: 12 januari 2013, 21:35:35
Als dat echt niet kan, kun je eventueel de vluchtstrook gebruiken maar met max. 20 km/h.

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat is het dat je over de vluchtstrook mag rijden met max 20 km/u harder dan het verkeer op de naast gelegen rijstrook maar niet harder dan max 50 km/u bij verkeer wat stil staat op de naast gelegen rijstrook.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #79 Gepost op: 12 januari 2013, 21:41:14
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat is het dat je over de vluchtstrook mag rijden met max 20 km/u harder dan het verkeer op de naast gelegen rijstrook maar niet harder dan max 50 km/u bij verkeer wat stil staat op de naast gelegen rijstrook.
Uit de brancherichtlijn
Citaat
Op de vluchtstrook is de snelheid maximaal 20 km/uur boven de snelheid van het
andere verkeer, doch maximaal 80 km/uur). Wanneer de snelheid van het andere
verkeer lager is dan 30 km/uur, mag op de vluchtstrook toch 50 km/uur gereden
worden