Google Person Finder: webapplicatie voor vermisten als noodprikbord na (natuur)ramp

Auteur Topic: Google Person Finder: webapplicatie voor vermisten als noodprikbord na (natuur)ramp  (gelezen 2577 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robert

  • Gast
 
Uit het NRC van vandaag. Zou het ooit er van komen? ;)
--------------------------------------------------------------------------------

Binnenland
  

Systeem voor hulp slachtoffers bij rampen


Door onze redacteuren Wubby Luyendijk en Rob Schoof


UTRECHT, 13 NOV. Slachtoffers van aanslagen en rampen kunnen binnenkort sneller en beter worden geregistreerd. Dit verhoogt hun overlevingskans, voorkomt persoonsverwisseling en maakt zoektochten door familieleden langs ziekenhuizen, zoals na de nieuwjaarsbrand in Volendam, overbodig.

    
 Bij dit artikel  
 •  ACHTERGROND - Streepjescode voor slachtoffers van ramp  
  
 

In de regio Utrecht wordt volgend jaar een geautomatiseerd 'Slachtoffer Volgsysteem' ingevoerd, zo maken de initiatiefnemers, waaronder het Calamiteitenhospitaal, het Traumacentrum van het UMCU en de provincie, volgende week bekend. Met het systeem wordt al op de plaats van de ramp met streepjescodes alle informatie over de slachtoffers opgeslagen en via een beveiligd netwerk centraal beschikbaar gemaakt voor alle betrokkenen.

Het systeem is een antwoord op de chaotische zoektochten na de rampen in Enschede (2000) en Volendam (2001). Na Volendam drong de Inspectie voor de Gezondheidszorg aan op verbetering van de registratie van slachtoffers. Ook de commissie-Oosting (Enschede) en commissie-Alders (Volendam) hekelden de chaos bij de rampen, omdat lang onduidelijkheid bestond over aantallen slacht- offers, hun identiteit en hun verblijfplaats. Hulpverleners werkten veelal met briefjes met daarop namen en globale aanduiding van verwondingen.

Met het geautomatiseerde systeem is de identiteit van de slachtoffers voor hulpverleners en de gemeente op elk moment bekend. Ook wordt geregistreerd waar de slachtoffers zijn opgenomen en wat hun verwondingen zijn. Door bestanden te koppelen, kunnen familieleden sneller worden ingelicht. Daarnaast kunnen hulpverleners ter plekke snel bepalen naar welk ziekenhuis de slachtoffers moeten worden vervoerd. Als een ziekenhuis vol is, worden zij automatisch naar elders gedirigeerd.

Informatie over slachtoffers wordt nu nog veelal handmatig verzameld uit onder meer telefoonboeken. De ministeries van Binnenlandse Zaken en Volksgezondheid hebben na de rampen in Enschede en Volendam opdracht gegeven tot professionalisering van hulp bij rampen.




13 november 2004




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Ik meende dat het rode kruis hiervoor een aparte dienst had.


Rolf

  • Gast
het I-RIS (Internet-Registratie en Informatie Systeem)
Is niet alleen bedoeld voor slachtoffers maar ook voor evacuees.
Deze worden in het systeem opgenomen en mensen die opzoek zijn naar familie kunnen inbellen op een 0900 nummer waar de gegevens opgenomen en ingevoerd worden.
Dit zelfde gebeurd door een RK medewerker in de opvang lokatie en gegevens worden verzameld in de omringende ziekenhuizen.
Het systeem gaat "machen" en zo komt dochter van meneer Jansen, die in de paniek belt en nog maar net weet dat pa in de Forumstraat woont en geboren is in 1948 te horen dat Vaders het goed maakt met wat lichte verwondingen is ondergebracht in sporthal "De Bal" tevens kan zij een bericht laten doen toekomen aan vaders want z'n mobiletje krijgt ze niet meer te pakken.
Er worden geen mediche gegevens verstrekt alleen of men ongedeerd is lichte verwondingen heeft (T3) of is opgenomen in het xxxxxxziekenhuis bij melding van overlijden word geen bericht gegeven via de telefoon.
Voor de duidelijkhied:
-Dochter belt het call center en geeft zoveel mogelijk gegevens door aan de rodekruis medewerker op dit moment krijgt dochter nog geen info over het wel en wee van pa maar krijgt de mededeling dat ze word terug gebeld zodra er info of contact is.
-Na invoer van de data word er "gematcht"
-De geslaagde "match" gaat naar het terug bel team deze nemen contact op met dochter.
Andersom kan ook pa vraagt bij het inboeken om contact op te nemen met z'n dochter zodat hij daar kan overnachten tot dat hij z'n eigen huis weer in kan.
Dit familie bericht word bij 1e gelegenheid aan dochter doorgegeven.
Weet pa het nummer niet en staat dochter niet in de gids dan kan de politie 100km verderop het bericht aanzeggen.

Is dus een totaal ander iets dan hierboven besproken is het licht wel in elkaars verlengde en overlapt elkaar.

Het Nederlandse Rodekruis heeft met dit programma I-RIS ovrigens een ICT prijs gewonnen ;)

Groetjes Rolf


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Google Person Finder dient ook in Japan als noodprikbord

Van onze verslaggever Thijs van Soest − 11/03/11, 15:56
 
http://www.volkskrant.nl/static/FOTO/pe/2/2/8/media_xl_556208.jpg?20110311155902

AMSTERDAM - Het begint een gewoonte te worden in extreme situaties; de Person Finder van Google duikt op. Een webapplicatie voor vermisten die wordt opgestart in de eerste uren na een extreme natuurramp. Ook nu in Japan. Voor overheden, nieuwsorganisaties en hulpinstanties een welkome bron in een onoverzichtelijke stroom aan vermisten.

Google lanceerde enkele uren na de beving in Japan opnieuw een tijdelijke versie van deze Person Finder, het bekendste digitale noodprikbord. Een webapplicatie voor pc's en mobiele telefoons waarmee in enkele klikken een oproep kan worden gedaan voor een vermiste. En waar slachtoffers zelf kunnen aangeven waar ze zijn. In luttele uren zijn er ruim 6000 mini-dossiers aangemaakt en dat aantal blijft maar stijgen. Het is ook voor Japanners een snelle zoekmanier in de eerste bange uren na de beving.  

lees verder: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5354/De-aardbeving-in-Japan/article/detail/1858716/2011/03/11/Google-Person-Finder-dient-ook-in-Japan-als-noodprikbord.dhtml
Samen sterk in de hulpverlening!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Welke (papieren/computer) systemen hebben we momenteel in Nederland klaar staan voor deze taak ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Het rode kruis heeft voor de gemeenten het IRIS in gebruik

Rodekruis.nl:

Internet Registratie en Informatie Systeem

Verwanteninformatie van het Nederlandse Rode Kruis is een complete dienst, die door de uniforme werkwijze inzetbaar is in het gehele land. Met behulp van een speciaal ontwikkeld systeem, I-RIS (Internet Registratie en Informatie Systeem) en ruim 600 opgeleide vrijwilligers koppelen we gegevens aan elkaar. De vrijwilligers kunnen de registratie op de opvanglocatie ter hand nemen en de invoer in I-RIS verzorgen. Zij kunnen een speciaal voor de calamiteit ingericht telefoonteam bemensen om zoekvragen te registeren en na akkoord van de gemeente verwanten terug te bellen.

Om deze complete dienst op te zetten en geoefend te houden, sluiten gemeenten en of veiligheidsregio’s die deze assistentie willen, een overeenkomst met het Rode Kruis.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis