duiken aan een touwtje

Auteur Topic: duiken aan een touwtje  (gelezen 13849 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #50 Gepost op: 23 november 2004, 21:37:31
Dus naar mate je dieper als duiker gaat word luchtdichtheid groter, meer moleculen in het zelfde volume, (omdat je op omgevingsdruk ademd..) dus zal bij de opstijging, dus ook je luchtdichtheid afnemen. Dus zal je volume relatief meer uitzetten als je van 10 meter naar de oppervlakte gaat (verschil van 1 bar) dan bij 30 naar 20 meter (ook een verschil van 1 bar)

Nou Peter je kunt iets simpels wel erg erg ingewikkeld uitleggen ... ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #51 Gepost op: 23 november 2004, 23:21:11




Nou Matthijs en Jeff, ik weet niet waar jullie de opleiding gevolgd hebben, maar het wordt toch even tijd om jullie theorieboeken weer eens uit de kast te halen.
Op 30 meter heerst een omgevingsdruk van 4 bar.
De totale luchtinhoud van de longen (bij 1 bar) is dus volgens de wet van Boyle 4 x 2 = 8 liter
Geen 16 of 6, dus Matthijs ... lever je snorkelbrevet maar weer in ... ;D

Jacques

Je hebt gelijk Jacques,

Ik heb het boek er even bij gepakt. Op tien meter diepte is de totale druk verdubbeld en op twintig meter verdrievoudigd ten opzichte van de druk aan de oppervlakte enz.

Matthijs


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #52 Gepost op: 24 november 2004, 00:21:55


Je hebt gelijk Jacques,

Ik heb het boek er even bij gepakt. Op tien meter diepte is de totale druk verdubbeld en op twintig meter verdrievoudigd ten opzichte van de druk aan de oppervlakte enz.

Matthijs

Voortaan eerst maar het boek der bij....  ;D  ;)

Henk


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #53 Gepost op: 24 november 2004, 00:24:19
Dat zal ik zeker doen, dat snorkelbrevet is toch alweer zo'n 12 jaar geleden :o

Matthijs


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #54 Gepost op: 24 november 2004, 11:44:09
Dat zal ik zeker doen, dat snorkelbrevet is toch alweer zo'n 12 jaar geleden :o

Matthijs

Maar hoe je het ook leest, vanaf 30 m in een keer naar boven dat hoeft niet van mij. Je gaat ook niet onder een aanstormende vrachtwagen liggen om te kijken hoe dat voelt.

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #55 Gepost op: 24 november 2004, 23:59:45
Jij hecht er misschien weinig waarde aan, ik wil het toch wel, je kan niet vaak genoeg oefenen. Als je in een echte situatie terecht komt wil je niet in paniek raken, en dat bereik je alleen door te oefenen ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #56 Gepost op: 25 november 2004, 09:01:40
Jij hecht er misschien weinig waarde aan, ik wil het toch wel, je kan niet vaak genoeg oefenen. Als je in een echte situatie terecht komt wil je niet in paniek raken, en dat bereik je alleen door te oefenen ;)

Ik hoop voor je nabestaanden dat je een goede verzekering hebt.

Het is gebruikelijk dat bij een oefening bepaalde vaardigheden worden getoetst en geleerd. Het is daarbij echter niet nodig dat alles zo gaat als het in het echt ook gaat. Tegenwoordig spelen terecht de veiligheid en de voorschriften een steeds grotere rol.
Iets te gevaarlijk vinden is wat anders als er geen waarde aan hechten.

Maar ik ben blij Jeff dat je niet in het leger zit en de recruten wilt laten wennen aan hoe het is als ze onder vuur liggen ;D.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #57 Gepost op: 25 november 2004, 10:36:05
Aan de andere kant denk ik dat er tijdens een daadwerkelijke inzet misschien wat minder frigide met voorschriften omgesprongen moet worden, meer  vertrouwen in de kunde van de duiker.
Mijnsinziens moet de DUIKER dan ook zelf bepalen hoe hij te water wil, wat het beste is. Aan een touwtje of vrij te water. Al of niet met een buddy. Dikte van het pak, volgelaatsmasker of automaat.
Voorschriften moeten het duiken veiliger maken, maar het mag een geslaagde redding niet in de weg staan (zoals in Almere).

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #58 Gepost op: 25 november 2004, 13:00:51
Er is voor mijn gevoel een verschil of je onder water moet of dat het een oppervlakte redding is. Of oefenen kan voorkomen dat in paniek raakt weet ik niet het kan verminderen maar oefenen is anders als werkelijkheid.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #59 Gepost op: 26 november 2004, 00:32:52
Een zwemmende noodopstijging oefenen ze niet vanaf 30meter.. maar van een meterje of 6 en dan schuin diagnonaal een 25meter bad overzwemmen..

Maar net zo als buddybreathen, worden die vaardigheden niet echt aangeleerd in een basiscursus..
Ik geloof zelfs dat alle opleidingssystemen deze techniek geschrapt hebben.. Deze techniek komt geloof alleen nog voor in de rescuedivers of gelijkwaardige opleidingen. zeker niet meer in een basiscursus.

Maar het grote verschil van tussen "normale duiker"en een brandweer duiker is dat een normale duiker zich zal uittrimmen en een brandweer duiker, dit maal heel beperkt doet..
sterk gechargeert betekend dit in lekentaal :  een brandweerduiker gaat als een baksteen naar beneden en een normale duiker zweeft door het water door zich bijna niet te bewegen..

Gelijk ff nuanceren.. Natuurlijk trimt een brandweerduiker zich ook uit, door middel van z'n droogpak.  maar een brandweerduiker zal veelal met z'n voeten de bodem raken. en een normale duiker zal als die de bodem raakt dat zijn met z'n handen of bij wijze van spreken met z'n borst..

Ik kan niet genoeg zeggen, Het is beide duiken, maar wezenlijke andere technieken. Is het een beter dan de ander.  Ik duik al bijna 10 jaar. en ik weet het niet.. ;-)
Het is bijna een andere geloofsrichting zeg maar..
Wat ik er direct er bij wil zeggen, ze kunnen in de opleidingsprogramma's nog wel heel veel van elkaar leren..