duiken aan een touwtje

Auteur Topic: duiken aan een touwtje  (gelezen 13841 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 19 november 2004, 17:35:41
Steeds zie ik duikers aan een touw naar beneden gaan.

Ik vraag me af of dat wel veiliger is dan zonder touw naar beneden. Je kan immers overal aan blijven haken. Onze duikers gingen eerst met touw naar beneden, maar dat blijkt in de praktijk te lastig. Het touw is net zoals het snoer van de stofzuiger altijd te kort en raakt altijd in de war.

Wat vinden jullie daarvan?

Henk




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 19 november 2004, 20:21:59
Henk,  er zijn verschillende manieren, concepten van duiken.

Het hangt er af hoe en waar je opgeleid bent..
Maar het principe is altijd duiken doe je niet alleen..

Nu heb je daar meerdere principes voor.

1, je neemt een buddy mee.. en bij slecht zicht gebruik je een buddy lijn.
2, je gebruikt een seinlijn, en je buddy staat op de wal of in de boot.. (of duikleider bediend de lijn en buddy staat klaar op in te grijpen..)

Dit zijn de twee basis principes.. er zijn meerdere variaties op dit thema's. op de veiligheid te vergroten..

de voorkeur voor welke methode je kiest hangt af hoe je opgeleid bent, wat voor type water, wat voor type bodemgesteldheid en voor voor type werkzaamheden je doet.

Voor beide methoden is wat te zeggen..

Methode 1 is eigenlijk alleen bruikbaar voor mensen die zich goed kunnen uittrimmen en de bodem eigenlijk niet hoeven aan te raken.. ;)

Methode 2, word door brandweer gebruikt. De dalen vaak af naar de bodem om daar hun werkzaamheden, voornamelijk op de tast te doen..

Er is voor beide methoden wat te zeggen..

Voor een auto te water, zou ik kiezen voor methode 2.
Voor een zeilboot onder water zou ik kiezen voor methode 1.
voor het zoeken naar een drenkeling in stilstaand water 1.
Voor zoeken in giertank. kies ik methode 2.

Voor het stromend water zou ik liever kiezen voor methode 1. maar ik zie vaak dat men methode 2 gebruikt..

De brandweer duikers zullen vaak methode 2 gebruiken omdat ze dat standaard aanleren.. maar mogelijk worden hier ook inmiddels verfijningen op de leerstof gedaan.. ;D

dus een simpel antwoord is niet mogelijk..

Ik heb zelf al een keer vast gezeten in een zeilboot onder water door dat de seinlijn vast bleef zitten..
maar bij echt 0 zicht..  zou ik kiezen voor een seinlijn.

maar het zicht in nederland valt over het algemeen erg mee..  maar dan moet er ook altijd een tweede buddy in het water liggen..

Een tip : Als je gebruik maakt van een seinlijn neem dan ook een spare-air mee..  (onafhankelijke reserve lucht)

En als je met volgelaatsmasker duikt, neem dan ook een spare air, en een octopus en normale masker mee. naast je normale uitrusting..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 19 november 2004, 21:01:07
Steeds zie ik duikers aan een touw naar beneden gaan.
Wat vinden jullie daarvan?...

Los van het veiligheidsaspect heb je de lijn vaak nodig tijdens een zoekactie om de zoekslagen van je patroon met de juiste ondelinge afstand te maken. Denk bijvoorbeeld aan de (halve)cirkel methode
Verder kan een lijn heel handig zijn om gereedschap of een extra lijn naar de duiker te brengen. Communicatie met de duiker verloopt ook vaak via deze lijn.

Alleen werken oder water is soms prettiger omdat je elkaar niet in de weg zit en bovendien wat meer ruimte hebt. (Op het gebied van veiligheid vervangt de de stand-by duiker dan de buddy)
Mocht het onderwater misgaan (denk aan het werken met explosieven) dan heb je niet 2 maar "slechts" 1 dode.
Verder kun je het werk met enkele duikers ipv buddyparen langer volhouden (als je over een beperkt aantal duikers beschikt) omdat er een limiet zit aan hoelang een duiker onder water kan blijven.
(decompressie, arbeid, stroming, temperatuur etc)

Maar ik ben het met Peter eens dat de aard van het werk, de omstandigheden ter plaatste samen met je ervaring en opleiding (Offshore, marine, genie, brandweer) bepalen wat de meest geschikte aanpak is.
Uiteraard mede bepaald door de kennis en ervaring van de duileider.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #3 Gepost op: 19 november 2004, 22:07:12
Mijn duikinstructeur duikt ook bij de marine. Hij zegt dat ze het daar veel gebruiken, en dat het nut ervan al meer dan eens is bewezen... Je kunt mensen met dat touw namenlijk ook omhoog halen...


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 19 november 2004, 22:49:28
... Je kunt mensen met dat touw namenlijk ook omhoog halen...

Klopt en hulp van boven water weet je de duikers in nood snel te vinden door de lijn te volgen.
Maar blind aan een lijn trekken kan ook gevaarlijk zijn als de lijn onklaar is geraakt. (om de nek van de duiker bijvoorbeeld)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 19 november 2004, 23:14:13
Er zijn ook genoeg incidenten in brandweer duikwereld waar bij de seinlijn een van de oorzaken was dat iemand het een duikinzet of oefening niet overleed.
Nog steeds gaan er duikers naar beneden zonder octopus, zonder spare air.. zonder reserve masker.

En iemand die zegt dat je een duiker aan de lijn naar boven kan trekken ziet over het hoofd dat juist in de laatste meters van de opstijging de kans op long overdruk verwondingen het grootst is.. En naar boven trekken van een duiker is echt een ongecontrolleerde opstijging..


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #6 Gepost op: 19 november 2004, 23:45:44
Van werken onder water heb ik geen verstand. Wel van oppervlaktewaterredding en dan is een lijn soms wel, en soms niet veilig. Ik denk dat het voor de brandweer zaak is flexibel de inzet te bepalen. En daar is een zekere vrijheid van handelen voor noodzakelijk, alle inzetmogelijkheden beperken door het opleggen van verplichte protocollen is beslist geen goede zaak.

In Almere is een waterongevalleneenheid de mist in gegaan doordat bij een oppervlakte redding een lijn gebruikt moest worden. Toen deze te kort bleek werden er andere lijnen aanvast geknoopt. Het COT heeft deze hulpverlening uitgebreid onderzocht en de actie herhaald met een een vrije zwemmer. De conclusie was dat de hulpverlening dan zou zijn geslaagd.
De dood van het slachtoffer heeft tot veel beroering geleid en kostte uiteindelijk de regionaal commandant zijn baan.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 20 november 2004, 00:42:45
Ik denk persoonlijk dat de brandweer het concept van rescue-swimmer zou moeten accepteren voor hun brandweer duikers..
waterongevallen is meer dan alleen duiken, maar absoluut ook meer dan de meeste reddingsbrigades of de knrm verkondigen,

Soms moet je lijn gebruiken en soms niet... dat geld bij het zwemmen en bij het duiken.. alleen worden sommige inzet kriteria zo rigide gehandteerd dat men vergeet dat men nog veel alternatieven heeft..

Ik zie brandweer duikers oefenen met volgelaatsmasker, maar zo oefenen nauwelijke om zo'n ding onder water op en af te zetten.. wel dat is min of meer je eerste noodprocedure..
Maar ja. ik zie KNRM en reddingsbrigade vrijwilligers met een duikbril op. zonder dat ze weten hoe ze zo'n ding moeten gebruiken..  gek he dat die brillen beslaan, als je niet weet hoe je ze moet gebruiken..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 20 november 2004, 08:56:43

gek he dat die brillen beslaan, als je niet weet hoe je ze moet gebruiken..



je moet er geloof ik in pissen of zo, doen duikers dat niet zo?? ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 20 november 2004, 09:26:17
Bij de brandweer wordt er ook steeds meer aan het lijntje gewerkt,ze willen zelfs bij branden in grote complexen aan lijnen gaan werken het komt de veiligheid zeer ten goede ;)