hulpverlening REDNED lang niet op peil..

Auteur Topic: hulpverlening REDNED lang niet op peil..  (gelezen 22910 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 21 november 2004, 18:40:43
Volgens mij is op in de kop van Noord Holland, nog steeds geen intergrale hulpverlening op strand. zoals ik boven beschreven heb.

Het First Responder gehalte is beneden de door mij  genoemde peil. aanwezigheid van # AED's , wervelplanken #zuurstof sets, plus getrainde hulpverleners op first responder niveau.

Toezichthouders taak, beperkt zich alleen of er iemand verzuipt, maar of iemand een vuurrtje op strand stookt of afval achterlaat, of een zakkenroller die actief is word niets aan gedaan..

Er is geen adviserend preventief en geintergreerd orgaan die de vergunningverlener adviseert over activiteiten op het strand en de veiligheid.

maar laten we de discussie niet alleen beperken tot de kop van noord holland...

En ik heb voldoende voorbeelden gegeven waarin ik de toegevoegde waarde van Redned mis, waar ik hem wel had verwacht.
Leg het me maar uit.. want ik zie de toegevoegde waarde onvoldoende..


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #11 Gepost op: 21 november 2004, 20:49:22
De reddinsgbrigades hebben allemaal een zuurstofset, een brancard die universeel is met die van de ambulancedienst. Er zijn vastgestelde procedures en protocollen op divers gebied.
Bij een vergunningaanvraag voor activiteiten op het strand wordt ten allertijde de reddingsbrigade ingelicht door de gemeente/Ghor en de organisatie, waarbij de reddingsbrigade ook een adviserende rol heeft.
Ik heb zelf ondervonden dat verschillende adviezen zijn overgenomen en dat zelfs een evenement is aangepast.
Er worden diverse multidisiplinaire oefeningen gehouden.
De reddingsbrigades vallen bij strand/duincalamiteiten onder de OVD/bevelvoeder van de brandweer.
Op zee zal tijdens een actie waarbij de KNRM betrokken is de boot altijd de OSC zijn zodat wij dan onder de KNRM vallen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat RedNed betreft hebben zij ingespeelt in de ontwikkelingen in de veranderingen binnen hulpverlenend Nederland. Ik doel dan op het oprichten van de OOV werkgroep waar toch veel know how inzit.
Je kunt zeggen wat je wil, maar er is nu een stripping, men is nu druk bezig om daar de voordelen, etc op ministrieelnivo alles rond te maken.
Ook hebben wij de toezegging gekregen dat er ondersteuning komt zonodig bij de gesprekken met de brandweer.
Tot slot de uniforme kleding.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #12 Gepost op: 21 november 2004, 23:49:53
OOV-organisatie en cursussen in het zwembad.

Het sterke punt van de brigades is meteen het zwakke punt van KNRM en brandweer.
En dat punt is PREVENTIE.

Te beginnen met het opleiden van jonge kinderen in het zwembad.
Pas onlangs is de brandweer hier mee gestart, bv. in Den Haag waar les wordt gegeven op basisscholen.

Ik vind dat de KNRM hier kansen laat liggen en bv. op hun site het kidsgedeelte aan zou moeten passen. Kinderen kunnen veel directer aangesproken en al vroeg bewust worden gemaakt van risico's
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 22 november 2004, 10:50:42
Peter,

Waarom moeten wij als kustbrigade ook politie taken uitvoeren. De brandweer voert toch ook geen politie taken uit.  Zodra er mensen in gevaar komen door het vuur stoken of het achterlaten van afval zal ik er iets van zeggen maar nietr eerder, mogelijk geef ik dergelijke zaken door aan de politie. Verder is het aanwezig hebben van wervelplanken onzin daar is een ambulance voor en ik ga geen slachtoffer verplaatsen op een wervelplank in dergelijke gevallen. Zuurstof en AED verschijnen er steeds meer bij de brigades. Dus wat er nu beter moet is mij nog niet duidelijk uit je verhaal. Maar onze visies kunnen verschillen over hulpverlening op het strand.

9910001
9910001


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #14 Gepost op: 22 november 2004, 11:52:29
Doordat er duidelijke protocollen en procedures aanwezig zijn is het hebben van een wervelplank volledig overbodig.
Ook de AED is een afweging die dit jaar gemaakt is en waar nu nog negatief op besloten is.
Dat hierdoor de hulpverlening lang niet op peil is vind ik onzin


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 22 november 2004, 12:01:12
Oke, wij hebben een wervelplank, spin en head-block etc in het hulpverleningsvoertuig, alsmede een volle fles O2. Maar dit is ter ondersteuning van de ambulancedienst, zodat deze middelen altijd bij een hulpverlening aanwezig zijn. De middelen worden niet door reddingsbrigade leden gebruikt, zonder begeleiding van ambulance personeel. De zuurstofset en AED mogen wel door gecertificeerde reddingsbrigade gebruikt worden.

Overigens deel ik de mening niet van Muistroom betreffende de inzet van een AED. Deze heeft absoluut zijn meerwaarde in de strandhulpverlening reeds bewezen. In die casiustiek zou ik inderdaad willen stellen dat de strandhulpverlening verbeterd zou kunnen worden.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 22 november 2004, 12:05:43
Het nut van de AED staat niet ter discussie maar wel de financiering bij de meeste brigades. De meeste brigades kunnen niet alles in 1 keer aanschaffen. Maar of dat het hierdoor gelijk onder de maat is wat er gebeurt ben ik het niet mee eens.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 22 november 2004, 12:27:57
OOV-organisatie en cursussen in het zwembad.

Het sterke punt van de brigades is meteen het zwakke punt van KNRM en brandweer.
En dat punt is PREVENTIE.
Je hebt absoluut gelijk Koen, maar dat zou wat mij betreft een onderdeel moeten zijn integrale strandhulpverlening.

Citaat
Te beginnen met het opleiden van jonge kinderen in het zwembad.
Pas onlangs is de brandweer hier mee gestart, bv. in Den Haag waar les wordt gegeven op basisscholen.
Ik vind dat de KNRM hier kansen laat liggen en bv. op hun site het kidsgedeelte aan zou moeten passen. Kinderen kunnen veel directer aangesproken en al vroeg bewust worden gemaakt van risico's

Waar gebeurd dit dan op een REDNED site ? ik heb het niet kunnen vinden..  Maar ik ben het met je eens dat REDNED en de KNRM, maar de reguliere zwemvereningen en opleiders koepels gezamelijk hier een site over kunnen oprichten..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 22 november 2004, 12:37:50
Over het First Responder gedeelte, laat de bovenstaande discussie al zien dat er nog veel te verbeteren  valt, en dat reddingsbrigades besturen en gemeente besturen lang niet over de zelfde informatie beschikken. Daarover is duidelijk geen gemeenschappelijke visie..

Verder zijn ADHOC afspraken en protocollen voor mij niet het zelfde als een geintegreerde strandhulp organisatie..
En ik vind het gek dat de kop van NHN en kennemerland en Den Haag en Zeeland elke keer het wiel loopt uit te vinden..
 :(,

Met betrekking tot de politietaken,  vind ik dat een beachguard een onderdeel zou moeten zijn van het totale toezicht op het strand. In ieder geval een signaleringsfunctie en toezichthoudersfunctie op het strand moet bieden..  en indien ze het niet zelf kunnen oplossen snel de reguliere politie zou moeten inschakelen. Maar een paar senior medewerkers, beroepskrachten kunnen deze functie uitvoeren..

Maar is er uberhaupt een gemeenschappelijke gedeelde toekomst visie op strandhulpverlening ?
Ik zie in Den Haag, dat de gemeente daar wel een visie over heeft.. en daar ook een deel van de toezichthouderstaak beleg word bij de "reddingsbrigade medewerkers.."


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 22 november 2004, 12:42:08
Maar of dat het hierdoor gelijk onder de maat is wat er gebeurt ben ik het niet mee eens.

9910001

Ik heb over de integrale hulpverlening op het strand. En ik heb uitgelegd wat mijn visie daarbij is..
Dus ik heb het niet over de individuele inspanningen van individuele reddingsbrigades.

En als je uitgaat van een First responder concept.. en over een integrale hulpverleningsorganisatie dan is het echt onder die maat..