Rijbewijs kwijt bij 70 km/u in woonwijk

Auteur Topic: Rijbewijs kwijt bij 70 km/u in woonwijk  (gelezen 2887 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Gepost op: 22 juni 2011, 09:32:56
Rijbewijs kwijt bij 70 km/u in woonwijk
door Inge Lengton
DEN HAAG -  Roekeloos gescheur door woonwijken moet harder bestraft worden, vindt een meerderheid van de Tweede Kamer.


Een meerderheid in de Tweede Kamer is het spuugzat dat snelheidsduivels er nu nog veel te gemakkelijk van afkomen in zones waar maximaal 30 kilometer per uur gereden mag worden. Kamerlid Slob van de ChristenUnie heeft daarom voorgesteld om hardere straffen uit te delen.

„Bestuurders raken pas hun rijbewijs kwijt als ze harder rijden dan 80 kilometer per uur. Daar kan wel 10 kilometer van af. Wie harder rijdt dan 70, kan voortaan de bus nemen.”Het voorstel van Slob oogst bijval. VVD’er Aptroot vindt dat de lat in 30 kilometerzones al bij 60 kilometer per uur mag liggen. Ook de PvdA is positief.

„Kinderrijke wijken moeten worden beschermd”, stelt Kamerlid Dijksma.


Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10069137/__Rijbewijs_kwijt_bij_70_km_u_in_woonwijken__.html?sn=binnenland




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2011, 09:35:23
Ben benieuwd wat men hiervan vind. Ik vind het een goed voorstel.

Je heb natuurlijk legio mogelijkheden om een rijbewijs in te vorderen. Je kan natuurlijk altijd terug vallen op artikel 5 Wegenverkeerswet.

Echter wordt het bij wet anders en makkelijker afgeregeld ben ik daar persoonlijk wel een voorstander van.


Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2011, 10:16:39
Ik ben ook erg benieuwd of dit in de praktijk gaat werken en hoe het er exact uit gaat zien. Ben zeker voorstander van strengere handhaving op dit soort zaken maar daarbij moet dan ook goed gekeken worden waar er 30km zones worden ingesteld. Er zijn gemeenten die naar mijn idee overal maar een 30km zone neergooien zonder dat dit daadwerkelijk nodig is. Als er strenger op snelheden gelet gaat worden vindt ik dus ook dat er beter naar de inzet van deze middelen gekeken moet worden.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2011, 10:43:02
oef, lastig..  op zich snap ik het wel.

Alleen, ik zie ook regelmatig 30 km wegen waar zelfs de bus door geen gaat. En dan merk je het niet zo snel dat je te hard gaat.
Om dan je rijbewijs daardoor kwijt te raken.

b.v. de Heymanslaan in Groningen, is een doorgaande weg. Bus rijdt daar ook... en toch mag je er maar 30km/u

http://maps.google.nl/?ll=53.231106,6.571251&spn=0,0.013894&z=17&layer=c&cbll=53.231264,6.571074&panoid=aLGfgLYBwXTrTY_wTaRnRA&cbp=12,158.77,,0,0


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2011, 10:47:48
Gewoon kijken hoe de omstandigheden zijn en zoals Andreej zegt: 'Er zijn gemeenten die naar mijn idee overal maar een 30km zone neergooien zonder dat dit daadwerkelijk nodig is.'
Om een voorbeeld te noemen, in Elspeet reed ik eerder over een 60Km zone weg, van de 1 op de andere dag opeens een 30Km zone, zonder dat de weginrichting anders was. Dit is dan ook een weg waar ik eigenlijk nooit 30Km/u rij (tenzij er weer zo'n (....) tractor rijdt)
Verder is het plan best mooi, maar zo'n plan werkt niet als je nooit iemand ziet controleren.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2011, 13:48:18
Ik dacht altijd dat je rijbewijs bij 2X de toegestane snelheid ook al werd ingevorderd, is dit niet juist?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2011, 18:26:28
Ik dacht altijd dat je rijbewijs bij 2X de toegestane snelheid ook al werd ingevorderd, is dit niet juist?
Dat dacht ik ook ja, of 50 te hard, of verdubbeling van max.snelheid ???


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2011, 18:40:38
Voor een 30 km zone lijkt me dat raar, want bij een overschrijding van 30 km/u te hard wordt deze geregistreerd.
Ga je kijken vanaf de 50 km zone, dan zit je al op 50 km te hard bij een verdubbeling en bij andere zones dus nog hoger.
Ik had begrepen dat ze bij 100% overschrijding je auto in beslag nemen en je rijbewijs dus ook invorderen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2011, 23:10:03
Overigens moeten we niet vergeten dat bij een overschrijding van 30 km/u (of 40 op de snelweg) wij vanuit de WAHV naar het strafrecht gaan en het rijbewijs ingevorderd kan worden puur op de snelheid. Alleen bij 50 km/u overschrijding EIST justitie dat wij het rijbewijs invorderen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #9 Gepost op: 4 juli 2011, 14:25:13
Daarom kan je in een woonerf of 30 km zone ook van 60 ( na correctie)  invorderen opgrond van art 5 ivm 164 wvw als je dat zou willen. Zo wie zo kan er gewoon bij een verdubbeling van de snelheid altijd een art 130 de deur uit.