GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011  (gelezen 68974 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Collin1974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
Deze strijd ga je nooit winnen. Een dergelijk goed voorbereide actie zal alleen falen als de daders extreem veel pech hebben. Dat is de realiteit, dit soort lui investeren een hoop geld en tijd in voorbereiding, materieel, training en informatie. Zij zijn weken, zo niet maanden aan het uitkijken naar dit ene moment, ze trainen ervoor, ze maken er plannen voor. De agenten draaien gewoon voor de vierde nacht op rij een dienst, zonder dat ze zoiets kunnen verwachten. De politie is kansloos om dit soort lui op heterdaad te pakken, al zou je op elke snelweg een tank klaarzetten 24/7.

We hebben andere specialisten om dit soort zware criminaliteit aan te pakken. Misschien worden ze niet vandaag aangehouden, misschien ook niet morgen, maar hun tijd komt echt wel.

Ik hoop het!!! maar vooralsnog een utopie ben ik bang


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Nu/net in RTL boulevard geeft John v/d Heuvel uitleg over de gebeurtenissen en verteld
daarbij de ervaringen van de agenten. De door jerommeke eerder aangehaalde schietpartij
bij het nabij gelegen politiebureau heeft te maken gehad met een navigatiefout van de
daders. ME en AT zijn geprobeerd op te roepen maar daar was blijkbaar geen tijd voor.

Daarnaast zijn de collega's zeer ontdaan door de gebeurtenissen en waren zeer gefrustreerd
vanwege het afbreken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Rem112Almere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 320
  • www.hv-almere.nl
Wat ik me afvraag waarom gebruiken we in Nederland geen spijkermat net als in Engeland?

Vind dat dat meer nut heeft dan alleen maar achtervolgen en hopen dat je ze tepakken krijgt. Met de spijkermat zijn de banden snel leeg, kunnen niet meer op hoge snelheid rijden dus makkelijker tepakken lijkt mij.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
De meest dappere beslissing in mijn ogen is geweest, die om de achtervolging af te kappen. Degenen die denken dat je deze gasten had kunnen pakken zonder dat zij grote pech hadden gehad (en de politie dus meer geluk dan dat ze nu hebben gehad) leven echt in een filmwereld. Ik heb collega's gesproken die het idee hadden in een film terecht te zijn gekomen.

Het is nu eenmaal zo dat er keuzes gemaakt worden op basis van het risico op iets en het geld wat dat kost. Je kan je voor bereiden hier op, maar de kosten zullen erg hoog zijn. Daarnaast zal er dan op een ander vlak minder inzet kunnen zijn. En ik zal meteen even de waarschijnlijk hierop volgende discussie afkappen: de flitspolitie is niet bewapend....

En voor degenen die het AT erbij hadden willen hebben: bereken eens hoeveel kilometer je aflegt per minuut als je 250 km/u rijdt. Bedenk dan eens hoe snel je zou moeten rijden om ook maar in de buurt te kunnen komen van die gasten. En een roadblock? Denk even na wat een geweldig risico je neemt bij gasten die bij politiebureaus posten om uitrukkende eenheden te beschieten. Die zullen echt niet zo maar even zeggen: "sorry jongens, inderdaad we waren fout. Hier is het geld terug."


sylvester1986

  • Gast
Is er op die route die de dader aflegden geen brug, zoals bijvoorbeeld de Scharsterrijnbrug die in de A6 ligt?
Als er wel zo'n brug is, dan hadden ze die eventueel open kunnen zetten als roadblock.
Nadeel is wel dat een kat in het nauw gekke sprongen maakt, maar je hebt dan wel een Barrière.
Maar goed ik ben niet bekend waar de daders reden.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Als er een peleton luchtmobiele brigade in de achtervolging zat, dan was het een idee geweest om een roadblock op te zetten. Dan waren er op zeker doden gevallen, maar wellicht waren het alleen maar de daders geweest. Automatisch vuur tegen automatisch vuur.

Nu zijn ze weg. Balen, zeker. Er is een kans dat ze nooit gepakt worden. Maar iedereen heeft de dag overleeft. En dat mag een wonder heten.
Wout


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Wegafzettingen, roadblock's, het open zetten van bruggen en het afsluiten van tunnels zijn in Nederland niet de bedoeling. Simpelweg omdat de risico's te groot worden. De risico's voor de burger en voor de agenten wegen simpelweg niet op tegen het aanhouden van de boef.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Alleen nu ze niet gepakt zijn en netwerk actief blijft, is het gevaar levensgroot dat er bij de volgende overval wel slachtoffers vallen. Die overval in Rotterdam (waar wel gewonden vielen) lijkt verdacht veel op die nu in Amsterdam. Het blijft een moeilijke afweging om de achtervolging te staken. Het is te hopen dat er nog sporen zijn terug te vinden in de uitgebrande auto, zodat het netwerk zo snel mogelijk kan worden opgerold, wat zeker geen eenvoudige klus zal worden.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Allereerst wil ik de betrokken politiemensen heel veel sterkte wensen met het verwerken van dit voorval. Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten neem ik aan.

De leidinggevenden, of misschien de beleidsmakers, in Nederland mogen wel eens snel na gaan denken naar aanleiding van deze overval en de nasleep. Dit is vast niet de laatste keer dat we te meken krijgen met dergelijk grof geweld, zeker nu het voor de overvallers succesvol afgelopen is.
De achtervolgende politie was op alle fronten in het nadeel: vervoersmiddelen, bewapening en kennis van de vluchtroute. Ze hadden echter één ding wel wat de daders (of spreken we nog over verdachten?) niet hebben:
een  geweten!

Misschien moeten we politie gaan trainen met zwaardere wapens. In het buitenland zie je ook dat de standaard bewapening een pistool is, maar er bepaalde wagens ook zwaarder kaliber in de kofferbak hebben, welke bij bv een wegafzetting gepakt worden. Misschien KLPD voertuigen/mensen hiervoor in gaan zetten. Die zijn op alle grotere wegen in Nederland snel terplekke.

In ieder geval zal er vast een lering worden getrokken uit deze overval hoop ik. Er wordt in ieder geval over nagedacht. Hopelijk zal dat opleveren dat we een antwoord hebben op dit soort meedogenloze criminelen.

Laten lopen is natuurlijk niet de bedoeling, maar er mag wel eens worden nagedacht of en zo ja, hoe we dit soort pipo's moeten pakken. Zoals het nu is gegaan is natuurlijk niet de bedoeling, maar in de gegeven omstandigheden misschien wel een slim besluit van de leiding geweest.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Alleen nu ze niet gepakt zijn en netwerk actief blijft, is het gevaar levensgroot dat er bij de volgende overval wel slachtoffers vallen. Die overval in Rotterdam (waar wel gewonden vielen) lijkt verdacht veel op die nu in Amsterdam. Het blijft een moeilijke afweging om de achtervolging te staken. Het is te hopen dat er nog sporen zijn terug te vinden in de uitgebrande auto, zodat het netwerk zo snel mogelijk kan worden opgerold, wat zeker geen eenvoudige klus zal worden.

Het staat mij tegen mij in dit soort discussies te mengen. Echter door de Geenstijl/Telegraaf reacties laat ik mij toch verleiden....

Allereerst kan ik zeggen dingen te hebben gehoord uit eerste hand. Als alle informatie die bekend is nog eens naar buiten komt zullen sommige forum leden en andere lezers hun mening zeker bijstellen. Rondom de overval zijn meerdere dingen voorgevallen die politieoptreden hebben bemoeilijkt. Verder kun je allerlei wild west zaken op de hals halen maar is het knapper om in een bepaalde flow van handelen te blijven nadenken.
Dat is een stuk professioneler en verstandiger..... Alleen een aantal mensen zal dat nooit begrijpen en zal zelf veel beter optreden op de plek van een agent!! Te triest voor woorden. Het belangrijkste van optreden is weer thuis komen. Overval geweest. Geprobeerd te achterhalen. Niet gelukt. Zorgen voor de veiligheid en accepteren dat geld is buitgemaakt (al is door de crash het eea achtergebleven).

Uit deze overval blijkt wel dat de daders nergens voor teruggedeinsd zijn. Direct gericht schieten. Crashen en de tijd nemen om sporen te wissen door voertuig in brand te steken. Vluchten in 2de auto en politie dusdanig bedreigen tijdens vlucht dat laten rijden enige optie was. Neem je verlies en een dusdanige gewelddadigheden zijn niet te voorkomen en niet met heterdaad op te lossen.

Verder is het wellicht eens verstandig om te kijken wat de snelheden zijn van de gebruikte auto's. Vmax liggen over de 300km/u. Bij een landingsbaan als de A2 ben je al voorbij Utrecht voordat bekend is waar de overvallers heen rijden en de politie na melding aan het bureau is. Met veel toeval is er zicht op een achtervolging. En dat zicht is meestal alleen het heel hard voorbij zien rijden. Indien er door politie zelf met dergelijke auto's wordt gereden dan stoppen ze nog steeds niet op het stop politie bordje hoor. Dit is niet veilig te doen. Alleen met een tank of een apache. Maar dat gebeurd alleen in de hoofden van sommige mensen (helaas te veel Nederlanders) die dergelijke dingen alleen maar meemaken vanaf de bank of in de bioscoop kijkend naar de film of een wazige serie.

Roadblocks als je weet dat er al met automatische wapens gericht is geschoten zijn de domste middelen die je kunt inzetten. Beeld je in dat je met je gezin naar vakantie rijd in de nacht en er word een roadblock opgeworpen. Overvallers crashen in jou auto. Vrouw en kinderen dood. Wie krijgt er dan de zwarte piet. Precies dezelfde agenten die nu laf hebben opgetreden.

Ben blij dat de verstandige mensen aan de goede kant van de streep staan en de dom reagerende anoniem achter hun pc.


Moest er helaas toch even uit, niet professioneel maar kon even niet anders. Bah.