GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Ongeval na overval op geldtransporteur Amsterdam | Rijksweg A2 - Waardenburg 29-06-2011  (gelezen 69310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
de reden waarom er geen helikopter was ingezet:

De helikopter kon na de overval niet vliegen door de lage bewolking, wind en regen.
Bron: http://twitter.com/#!/politieaa


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
ik denk dat je zelfs van militaire precisie kunt spreken, ook al door het gebruik van explosieven; niet iets voor de "gewone"huis- tuin- en keukencrimineel.

zeker, het moet ook om een grote groep personen gaan die hierbij betrokken zijn.
zoveel professionaliteit, apparatuur, spullen, auto's, informatie....


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Verhagen:leger bij grote overvallen
Vicepremier Verhagen wil weten waarom de politie na de overval in Amsterdam op een geldtransportbedrijf niet de hulp van het leger heeft ingeroepen. Bij Knevel en Van den Brink zei hij dat hij daarover zal praten in het kabinet. Verhagen zei het eens te zijn met de militaire vakbond AFMP die stelde dat bij zulke gewelddadige overvallen het leger moet worden ingezet. Hij denkt dat een legerhelikopter had kunnen worden ingezet tijdens de achtervolging.
Volgens de politie is één van de zes criminelen gewond geraakt. Hij moest na de crash op de A2 bij Waardenburg door de anderen uit de auto worden geholpen.  (bron: http://nos.nl/artikel/252616-verhagenleger-bij-grote-overvallen.html)

Ik neem aan dat hij dit als vicepremier heeft gezegd, en niet als minister van Economische Zaken. Want als dat laatste het geval is dan denk ik: bemoei je met je eigen ministerie.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Ik vrees dat een legerhelikopter nooit zo snel boven het verdachte auto had kunnen vliegen, ieder geval veel later dan een politiehelikopter. Voordat het personeel is opgeroepen zijn we zo een uur verder.

Had een legerhelikopter het verdachte voertuig mogen uitschakelen?

Kan dat juridisch wel? Mag een een legerhelikopter zomaar een raket ofzo iets dergelijks afschieten op een voertuig op een Nederlandse snelweg?

En er staan volgens mij altijd 2 F16's 24 uur per dag paraat. Die kunnen veel sneller worden ingezet. Alleen wordt het scenario dan wel heel onrealistisch.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Als ze niet worden opgespoord zullen ze ongetwijfeld opnieuw toeslaan,vluchten is immers geen probleem.
Zelfs met c2000 kunnen de korpsen nog niet onderling communiceren,vreemd met het vroegere INRAP werden er diverse kanalen gekoppeld zelfs aan de Belgische en Duitse.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Zolang er geen slachtoffers vallen ga ik voor de optie van goed recherchewerk.


Collin1974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
Ik vrees dat een legerhelikopter nooit zo snel boven het verdachte auto had kunnen vliegen, ieder geval veel later dan een politiehelikopter. Voordat het personeel is opgeroepen zijn we zo een uur verder.

Had een legerhelikopter het verdachte voertuig mogen uitschakelen?

Kan dat juridisch wel? Mag een een legerhelikopter zomaar een raket ofzo iets dergelijks afschieten op een voertuig op een Nederlandse snelweg?

En er staan volgens mij altijd 2 F16's 24 uur per dag paraat. Die kunnen veel sneller worden ingezet. Alleen wordt het scenario dan wel heel onrealistisch.

Komen we toch weer bij het leger uit  ;) 98uiye


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
en dan is nog maar de vraag of het leger wel vliegt met zulk weer ?
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231


Had een legerhelikopter het verdachte voertuig mogen uitschakelen?

Kan dat juridisch wel? Mag een een legerhelikopter zomaar een raket ofzo iets dergelijks afschieten op een voertuig op een Nederlandse snelweg?

En er staan volgens mij altijd 2 F16's 24 uur per dag paraat. Die kunnen veel sneller worden ingezet. Alleen wordt het scenario dan wel heel onrealistisch.

Het afvuren van een raket of het afvuren van een boordkanon is totaal onrealistisch. Ik denk dat de minister bedoeld dat een legerheli de overvallers beter in de gaten had kunnen houden.

Het gebruik van een 30mm kanon is overigens niet opgenomen in de ambtsinstructie. En, vermoed ik, zal dat ook niet worden binnenkort. ;)


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Ik zou me ook terug trekken als ik al twee keer onder vuur heb gelegen en bij de derde keer voor een vuurpelton kom te staan.....  :-\

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/2460440/2011/07/01/Politie-stond-op-A2-oog-in-oog-met-vuurpeloton-overvallers.dhtml
Citaat
De politie blijkt de achtervolging op de overvallers van een waardetransport woensdag te hebben afgeblazen nadat ze voor een heus vuurpeloton kwamen te staan. Bij Eindhoven zetten de overvallers een hinderlaag op om de laatste achtervolgende agenten van zich af te schudden.