Deuk in kenteken --->> aangifte ???

Auteur Topic: Deuk in kenteken --->> aangifte ???  (gelezen 6328 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Gepost op: 20 juli 2011, 20:08:55
Goedenavond,

Ik zag zojuist dat er een deuk in me kentekenplaat voor zit en dat de kentekenplaathouder gedeeltelijk gebroken is. Nu ligt de dader natuurlijk op het kerkhof.

Nu vroeg ik me af, kan je hiervan aangifte doen en ten zake van wat ?  vpo ??

Groet,
Jeffrey


Met Vriendelijke Groet.....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2011, 21:38:49
Ja dat kan. Art 7 WVW.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2011, 21:46:42
Natuurlijk kan dat, echter besef hoeveel tijd je kwijt bent daarmee. Ik zou eerder de oude plaat met € 10,- inleveren bij de maker en je bent in 10 minuten klaar.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2011, 01:04:58
Of je er überhaupt aangifte van kan doen is de vraag ... De meeste regio's nemen alleen nog een aangifte op als er een kenteken bekend is. Zo niet dan is het een schadeformulier invullen en een afschrift van de mutatie danwel een politiestempel op het formulier en naar het waarborgfonds.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2011, 03:23:23
...... en naar het waarborgfonds.

Daar heb je niet zo veel aan, helaas.
Het eigen risico bij een onbekende dader bedraagt €250 en als ik het zo lees dan lijkt mij de schade niet boven dat bedrag uit te komen.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2011, 05:25:42
Daar heb je niet zo veel aan, helaas.
Het eigen risico bij een onbekende dader bedraagt €250 en als ik het zo lees dan lijkt mij de schade niet boven dat bedrag uit te komen.

Het waarborgfonds eist ook nog eens twee getuigen die niet gerelateerd zijn en verklaren dat er geen andere mogelijkheid is/was dan dat er een ander voertuig de schade heeft veroorzaakt. Want als bijv. een tak de schade heeft gemaakt heb je bij het waarborgfonds weinig kans.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2011, 06:05:32
Daar heb je niet zo veel aan, helaas.
Het eigen risico bij een onbekende dader bedraagt €250 en als ik het zo lees dan lijkt mij de schade niet boven dat bedrag uit te komen.

Klopt, het is maar een kleine schade, die deuk in het kenteken lijkt op een trekhaak, die ga ik straks zelf proberen terug te slaan. en die houder, daar zal ik wel een andere voor kopen  ;)


Dank u allen.......
Met Vriendelijke Groet.....


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2011, 19:03:16
Ja dat kan. Art 7 WVW.

Artikel 7
1.Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.
2.Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.

In de delictsomschrijving is opgenomen dat degene die de plaats van het ongeval verlaat ‘weet of redelijkerwijs moet weten’ dat hij de gevolgen uit artikel 7, eerste lid 1, onder a of b, WVW 1994 heeft veroorzaakt. Dit brengt voor de politie altijd mee dat in het verhoor van de verdachte zeer specifiek aandacht moet zijn voor de beantwoording van de vraag of verdachte zich van het verkeersongeval bewust is geweest. Maar ook uit andere bewijsmiddelen dan de verklaring van de verdachte kan de bewustheid van de verdachte worden afgeleid. Te denken valt dan aan getuigen, die op enige afstand een geluid, duidend op een ongeval, hoorden of getuigen die zagen dat de bestuurder in de richting keek van de plaats waar dat geluid vandaan kwam.

Kortom het zal erg moeilijk zijn om een artikel 7, verlaten plaats ongeval, bewijstechnisch rond te krijgen. Want het is redelijk aannemelijk dat de verdachte niet heeft gemerkt dat hij de kentekenplaat van de auto achter hem heeft beschadigd, tenzij zijn eigen verklaring of getuigenverklaringen een ander beeld geeft.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2011, 10:33:00
Artikel 7
1.Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
(...)
Word met schade hierbij schade aan zaken of aan personen bedoeld? Want als ik het zo lees als "leek" lees ik namelijk dat art 7 voornamelijk gaat
als er personen "geraakt" zijn.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2011, 10:50:14
Je moet het net anders lezen:

Artikel 7
1.Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden:
- een ander is gedood
- dan wel letsel
- of schade aan een ander is toegebracht;
b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.

Het gaat dus om een van die drie elementen. Onder schade aan een ander toebrengen valt uiteraard de schade aan de auto. Over het algemeen zijn mensen zich dondersgoed bewust van als ze een parkeerschade rijden, ook met de trekhaak voel je dat wel. Maar dat moet in het onderzoek wel vastgesteld worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein