Afschaling nadat de eerste eenheid ter plaatse is.

Auteur Topic: Afschaling nadat de eerste eenheid ter plaatse is.  (gelezen 14937 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #50 Gepost op: 28 juli 2011, 18:53:05
Maar zo kan ik het ook AC: nader bericht: "kleine brand" en vervolgens sta je met 1x ts a 6 personen en een PM bus waar er ook  6 in zitten terplaatse sloopwerkzaamheden te doen of hoge druk af te leggen. dat vind ik nou ongepast.

of het word zeer grote brand, wie houdt dan die mensen van de PM bus in de gaten die mee staan te helpen. en dan als er om aflos gevraagd word, melden die mensen zich dan ook ineens inzetbaar terwijl ze al bij de klus betrokken zijn?

dat vind ik nou onzin en gevaarlijk. en zo kan je op een onjuiste manier afschalen of opschalen......

op je eerste regels wa is het verschil? als er 6 man komen met een ts of een pm.
het gaat bij ons in bijna alle gevallen om 3 of 4 personen dus geen 6 man.

mij is geleerd dat als je een van de 3 h hersen,handjes en of hulpmiddelen nodig hebt je deze kunt/behoort te vragen. als ik in de beeldvorming besluit een extra ts  nodig te hebben schaal ik op naar middelbrand anders komt die ts niet dus als ik 6 man uit een pm ndig heb om hd af te leggen wordt het middelbrand want dan is die ts en ovd ook nodig.

als ik besluit dat ik alleen handjes nodig (bijvoorbeeld uit elkaar trekken/halen van hooiberg voor zover dat niet met een machine kan)  heb maakt het voor mij geen verschil of ze met een pm of ts komen, dan is het misschien wel handiger om te kiezen voor een pm zodat een evt 2e ts nog inzetbaar blijft voor andere inzetten.

en nee hoor die mensen die nakomen zijn niet op eens inzetbaar als er afgelost moet worden want dan hebben ze net zoals de bemanning ts er net zoveel uur op zitten op een paar minuten later aankomen na en die gaan dan net zo hard mee terug naar de kazerne.


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #51 Gepost op: 29 juli 2011, 16:11:32
Ik blijf het een byzondere constructie vinden, straks reken je op een PM busje met 4 man of wacht je er zelfs op met je nader bericht omdat je mogelijk nog een PM busje krijgt met handjes alvorens een 2e ts te vragen. daarnaast vervuil je de statustieken.  Maar dat is mijn mening.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #52 Gepost op: 29 juli 2011, 16:32:25
Toch is in sommige regio's de PM zeker wel een belangrijk middel.

Kijk naar de korpsen hier in de gemeente Barneveld. in het buitengebied is weinig water, en de dorpen liggen ver uit elkaar dus een 2de of 3de TS is lang onderweg.

Diverse woningen zijn afgebrand omdat de TS terplaatse stond en vervolgens de tank leeg had en dan ging pendelen (als enige TS). Dan is het toch verstandig om de  PM met MSA mee te nemen. zit een kilometer slangen in. voordat de tank leeg is kan de waterwinning liggen, klein aanjaagverbandje op de TS vanaf de MSA, en je kunt verder gaan met je blussing.

Dan kan je zeggen dat je de PM moet allarmeren op het moment dat men concludeert dat de slangen nodig zijn. want dan ben je in principe dus al te laat.

Daarom is het dus ook goed niet altijd te denken in procedure's maar ook als bevelvoerder (met plaatselijke bekendheid) te kijken wat het beste is.

Een PM die achter de TS aanjaagt zonder zich in te melden vind ik wel uit den boze. je gaat of wel en meld dat ook of je gaat niet.

Zo word er bij een binnenbrand in een chalet op een camping in voorthuizen (melding = TS voorthuizen, HW barneveld) uitgerukt met TS, PM voorthuizen en de Haakarm met tankwagen van barneveld.

Dat noemen ze zelf meedenken. ik denk als we hier mee stoppen en allemaal precies gaan doen zoals GMS het wil, dat het aantal grote branden toe gaat nemen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #53 Gepost op: 29 juli 2011, 17:11:44
Luke ik ben het met je eens, een bevelvoerder overweegt zelf zijn inzet van tevoren. en als hij vind dat er een PM moet gaan rijden moet hij dit zeker doen, maar laat dan de alarmering en coordinatie aan de alarmcentrale over. dan kan je het ook verantwoorden in rapportages, wagen word gekoppeld aan incident, de aanvraag voor extra handjes staat op band. optische en geluidssignalen zijn dan toegestaan......  vraag na het uitrukken dat je gezien de melding verwacht extra ... nodig te hebben. De alarmcentrale alarmeert wel. maar dat betekent wel dat je de bezetting van die PM wel moet kunnen garanderen. want weet jij hoeveel man er nog op de kazerne komt. en wat is de afspraak als je niet genoeg hebt voor de PM komt dan alsnog de PM uit het volgende dorp??

zo kan je ook nooit kunnen onderbouwen dat er in de gemeente misschien wel eens en 2e TS zou moeten komen te staan want je doet veel met je PM.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #54 Gepost op: 29 juli 2011, 20:27:27
Zou deze hele discussie misschien voort komen uit het feit dat we misschien zijn door geschoten in automatisering en protocollen? Je kunt geen melding maken voor "auto half te water, mogelijk alleen een natte broek, maar ga even kijken of je nog wat kunt betekenen"!. Dus of je doet niets of je maakt een WO incident aan.

Of je maakt een Prio2 melding aan waarbij men ofwel een ''niet spoedeisend te water'' alarm geeft, of een ''Verkeersongeval materieel'' ...
Of zie ik dat verkeerd ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #55 Gepost op: 30 juli 2011, 02:22:57
Zie net een mooi voorbeeld van een situatie waarin de politie het eerst ter plaatse is, (waarschijnlijk) het brandje blust en laat weten dat de brandweer niet meer nodig is.



p2kflex
02:02:24 30-07-11GROUP-1PRIO 1 8035 BUITENBRAND FIETSENHOK NS STATION KROMMENIEASSENDELFT SAENDELVERLAAN 168 ASSENDELFT
0103685BRW Zaanstad (Assendelft) (Lichtkrant)
0103794BRW Zaanstad (Krommenie) (Lichtkrant)
0103931BRW Zaanstad (Wormerveer) (Lichtkrant)
0104264BRW Zaanstad (Zaandijk) (Lichtkrant)
0104515BRW Zaanstad (Noord) (Piket)
0104529BRW Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (Monitorcode Zaanstreek)
0104999BRW Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (Lichtkrant)
p2kflex
02:07:32 30-07-11GROUP-1ALARMERING BIJ NS STATION WORDT INGETROKKEN, POLITIE HEEFT DIT OPGELOST.
0103685BRW Zaanstad (Assendelft) (Lichtkrant)
0103794BRW Zaanstad (Krommenie) (Lichtkrant)
0103931BRW Zaanstad (Wormerveer) (Lichtkrant)
0104264BRW Zaanstad (Zaandijk) (Lichtkrant)
0104515BRW Zaanstad (Noord) (Piket)
0104529BRW Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (Monitorcode Zaanstreek)
0104999BRW Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (Lichtkrant)


Het lijkt mij dat de brandweermensen eerder de smoor in zullen hebben dat ze voor niets uit hun slaap zijn gehaald, dan met het feit dat de politie de zaak al heeft opgelost...
Bij ons was destijds de regel dat het nu aan de bevelvoerder ligt of er direct rechtsomkeert wordt gemaakt, of dat er (zonder ogs) wordt doorgereden om te controleren of het brandje echt uit is.
Mijns inziens een keurig staaltje van -normale- samenwerking.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #56 Gepost op: 30 juli 2011, 15:48:15

Ik blijf het een byzondere constructie vinden, straks reken je op een PM busje met 4 man of wacht je er zelfs op met je nader bericht omdat je mogelijk nog een PM busje krijgt met handjes alvorens een 2e ts te vragen. daarnaast vervuil je de statustieken.  Maar dat is mijn mening.

wie zegt dat er op gewacht wordt?? indien zich nog niemand gemeld heeft die aan de kazerne is dan wordt er gewoon geroepen voor een ts extra.

en welke statistieken vervuil je leg eens uit?


EvD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #57 Gepost op: 30 juli 2011, 16:33:01
Zie net een mooi voorbeeld van een situatie waarin de politie het eerst ter plaatse is, (waarschijnlijk) het brandje blust en laat weten dat de brandweer niet meer nodig is.


Het lijkt mij dat de brandweermensen eerder de smoor in zullen hebben dat ze voor niets uit hun slaap zijn gehaald, dan met het feit dat de politie de zaak al heeft opgelost...

Dan is het toch juist een goede samenwerking? Ik zie het probleem niet zo. En op een ts met prio 1 of 2 door te laten rijden, terwijl bekend is dat het incident is afgehandeld?


En nog een andere invalshoek; volgens mij vervalt het wettelijk kader indien men doorkrijgt dat er geen gevaar meer is voor personen of goederen om gebruik te maken van OGS.

Als jij als brandweer zekerheid hebt dat personen uit voertuigen zijn ed., wat is dan de basis om nog door te rijden onder prio 1?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #58 Gepost op: 31 juli 2011, 00:06:50
Hoe is het geregeld met verplichtingen?

Als ik 112 bel dat m'n buurvrouw een hartstilstand heeft, heb ik Recht op een ambulance.(Toch?) Wanneer de politie komt en zij concluderen dat het niet nodig is omdat er niets aan de hand is, vervalt dan het recht op die ambu?

Of heb ik dat recht nog steeds, en kan ik hier later met een goeie jurist een heel lullig zaakje van maken?

Of is het bij wet helemaal niet geregeld dat ik recht heb op die ambulance?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #59 Gepost op: 31 juli 2011, 00:17:55
@luke,

vind het een beetje rare opmerking het recht hebben op een ambulance in combinatie met de vraag als de politie zegt dat er niks aan de hand is of je nog steeds recht hebt op een ambu.

als jij belt dat je buurvrouw een hartstilstand heeft en de politie komt tp en die constateren dat het niet zo is leg mij dan eens uit hoe in jou beleving de politie dat feit constateerd dat de ambu niet nodig is.
doen ze dat omdat mevr weer bij kennis is of op andere waarnemingen?
ik kan me niet voorstellen dat een politieagent gaat rijden op een melding hartstilstand en vervolgens de ambu afzeggen, zeker met dergelijke info al is de patient weer bijgekomen inmiddels zou iedere hulpverlener zeggen/doorgeven patient is weer bij ambu kan evt met a2 doorrijden maar een ambu terugsturen of afzeggen op basis van de eerste berichten over een hart stilstand lijkt me heel sterk.

en wat bedoel je met ik heb recht op een ambu? dat de ambu wel moet komen? ondanks dat een hulpverlener zegt dat het niet nodig is en die ambu misschien heel ergens anders hard nodig kan zijn?