Afschaling nadat de eerste eenheid ter plaatse is.

Auteur Topic: Afschaling nadat de eerste eenheid ter plaatse is.  (gelezen 14936 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 25 juli 2011, 17:12:46
Hoe is het geregeld qua afschaling bij bepaalde incidenten.

Om een een stukje vanaf een mediasite te gebruiken:

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/3-waterongevallen/8933-dronken-man-kiest-het-ruime-sop

Rijswijk - De website van restaurant 'Savarin' aan de Laan van Hoornwijck belooft de bezoekers vooral comfort, rust en ontspanning.

Maar van rust was vanavond rond 21.40 uur in de directe omgeving van het restaurant even geen sprake. Dit kwam door een voorbijganger die duidelijk teveel aan bacchus had geofferd en die besloot bovenaan een sloot aldaar zijn blaas te ledigen. Hij was zo onvast ter been dat hij pardoes in het water van de sloot belandde.

Het zag er allemaal op het eerste gezicht vrij serieus uit. Om die reden werden een groot aantal brandweervoertuigen, de motorambulance, twee ambulances en zelfs het Mobiel Medisch Team met de traumahelicopter gealarmeerd. Al gauw bleek dat de situatie van de man stukken rooskleuriger was dan de inzet van de hulpdiensten deed vermoeden. Sterker nog, nadat hij op het droge was geholpen reageerde hij uitermate opstandig en agressief naar de hulpverleners en gebruikte grove taal tegen hen. Politiemensen moesten hem zelfs de handboeien om doen.

Dat was echter nog niet alles.... De ambulancemedewerkers vonden het raadzaam dat de man in het ziekenhuis zou worden onderzocht. De familie van de man was het hier absoluut niet mee eens en wilde de man zelf meenemen en thuis onder de douche zetten. Een verhitte discussie met onder andere de politie was het gevolg. De sterke arm won uiteindelijk en onder politiebegeleiding - de man was nog niet voldoende afgekoeld - is hij naar een ziekenhuis vervoerd.

Een weetje: naar schatting tussen de 25 en 30 hulpverleners zijn voor dit incident voor kortere of langere tijd de straat op c.q. de lucht in geweest....


Ik merk dat er regelmatig incidenten zijn waarbij een karavaan aan hulpdiensten de weg op gaat en op het moment dat de eerste (politie)eenheid ter plaatse is en een SITRAP doorgeeft dat men in veel gevallen de hele karavaan (al dan niet onder prio1) door laat rijden. Nou weet ik dat de LifeLiner gecanceld mag worden onder bepaalde procedure's maar het gebeurd regelmatig dat de hele straat vol staat met voertuigen (melding binnenbrand woning, politie treft een bbq aan en de brandweer+ambu rijden met de hele stoet prio1 door).

Zijn daar bepaalde werkwijze's voor of ligt dit aan de centralist cq. meldkamer ?


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2011, 18:44:46
Dit ligt denk ik aan de wijze waarop de info doorgegeven wordt aan de overige hulpdiensten.

ALs een politieagent bijvoorbeeld op straat roept het valt wel mee, wanneer komt die info dan bij de brw? zit daar vertraging tussen dan kan het voorkomen dat de brandweer idd de straat in komt rijden met prio1. Dit kan overigens ook gebeuren als de info wel gelijk doorgegeven wordt maar de brw al tp is voor het doorgegeven kan worden aan de voertuigen.

denk als je echt een duidelijk antwoordt wilt hebben je die info over wanneer is een sitrap gegeven en wat is er met die sitrap gedaan op de meldkamer van de dienst die hem heeft gekregen eerst boven tafel moet krijgen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2011, 19:22:04
Ik denk dat het ook zit in de samenwerking tussen de meldkamercentralisten. Als ik bij een brandmelding kom en vertel dat het loos is komt er alleen een TS met prio 2 voor nacontrole. Als het iets medisch is ga ik mijn handen er niet aan branden en laat ik de boel doorkomen. Andersom zijn wij ook al wel eens door de brandweer tijdig afgezegd. Ik heb niet het idee dat dat bij ons erg moeizaam gaat.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2011, 19:57:57
Als ambumedewerker leer je om z.s.m. een 'nader bericht' (sitrap) te geven aan je meldkamer. Zeker als je in je achterhoofd hebt dat er nog van alles aanrijdend / vliegend is. In de ambuwereld een ETHA genaamd. Locatie, soort incident, mogelijke gevaren, aanrijroute voor evt. overige diensten.
In mijn ervaring worden onnodige hulpdiensten z.s.m. afgemeld, indien hun komst niet is gewenst.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2011, 22:22:14
Als ambumedewerker leer je om z.s.m. een 'nader bericht' (sitrap) te geven aan je meldkamer. Zeker als je in je achterhoofd hebt dat er nog van alles aanrijdend / vliegend is. In de ambuwereld een ETHA genaamd. Locatie, soort incident, mogelijke gevaren, aanrijroute voor evt. overige diensten.
In mijn ervaring worden onnodige hulpdiensten z.s.m. afgemeld, indien hun komst niet is gewenst.

ETHA, of volledig METHANE:

Methane is ook een soort sitrap
De letters staan voor:
M ajor incident - is het een grootschalig incident
E xact location - wat is de exacte lokatie van het incident
T ype of incident - Wat voor soort incident is het? Verkeer, luchtvaart, Poederbrief etc.
H azard - Zijn er gevaren?
A ccess - Aanrijroute naar het incident
N umber of casualties - (geschat) aantal slachtoffers
E xtra services - welke diensten zijn ter plaatse en wat is gewenst qua opschaling?  eigen kolom en anderen

Voorbeeld van een methane:
Meldkamer het betreft een grootschalig ongeval (M) op de rijksweg A99 links hmp 134.2 (E) het betreft een auto- vrachtauto (T) Wegen zijn afgezet, vrachtwagen heeft gevaarlijke stoffen aan boord (H) Aanrijden via lutjebroek rijrichting lutjestad (A) Er zijn minstens 5 slachtoffer (N) graag 3 extra ambu's, MMT en brandweer, poltie en rijkswaterstaat zijn reeds ter plaatse.

Tegenwoordig wordt in plaats van SitRap ook wel de ETHA gebruikt, zie onderdelen methane


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2011, 22:34:13
Ik denk dat de bevoegdheid, dus niet alleen deskundigheid, om af te schalen ligt bij de eerst leidinggevende van de primaire dienst.
Bij brand is dat de bevelvoerder, bij ongevallen/SMH de 1e verpleegkundige. Ook al is de politie als eerste ter plaatse, de andere diensten móeten doorrijden om dit zelf te constateren. Afhankelijk van de aard van de melding en de terugkoppeling van die politieeenheid kan wel besloten worden dit onder prio 2 te doen. Maar ook dit wordt in principe besloten door de bevelvoerder cq 1e verpleegkundige.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2011, 23:09:18
Bij ons is het toch afhankelijk van het soort melding en de meldkamer medewerkers of er wel of niet afgeschaald wordt.
Ikzelf heb al meerdere malen meegemaakt dat er op basis van mijn/onze info geen ambulance/brandweer meer kwam.
Denk aan meldingen als onwel persoon waarbij het om de ziekte van heineken gaat, persoon te water waarbij de persoon gewoon op de kant staat te wachten op de aankomst van de politieauto etc.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2011, 00:19:37
Ik denk dat de bevoegdheid, dus niet alleen deskundigheid, om af te schalen ligt bij de eerst leidinggevende van de primaire dienst.
Bij brand is dat de bevelvoerder, bij ongevallen/SMH de 1e verpleegkundige. Ook al is de politie als eerste ter plaatse, de andere diensten móeten doorrijden om dit zelf te constateren. Afhankelijk van de aard van de melding en de terugkoppeling van die politieeenheid kan wel besloten worden dit onder prio 2 te doen. Maar ook dit wordt in principe besloten door de bevelvoerder cq 1e verpleegkundige.

Tsja, de vraag is natuurlijk waar dat voor nodig is ... Heb nu zelf een aantal keren te maken gehad met winkels waarin rookbeveiliging hing. Hele tent voor met witte rook, inbraakalarm gaat af. Brandweer komt op inzetvoorstel binnenbrand ontmoeting (2x ts, 1x al, 1xOvD). Politie geeft door dat het een inbraakalarm is en de hele karavaan rijd prio1 door.

Persoon te water (die er al uit was), auto te water (slootje, 100% zeker 1 inzittende) idem dito
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2011, 06:39:54
Tsja, de vraag is natuurlijk waar dat voor nodig is ...

Simpel, om elk risico/effect uit te sluiten. Een politieagent is nu eenmaal geen brandweerman of ambulanceverpleegkundige, en kan dus iets over het hoofd zien. En natuurlijk zijn er voorbeelden genoeg dat het uiteindelijk niet nodig is, en daarover zou er eigenlijk meer uitwisseling van kennis en ervaring moeten zijn. Maar dat is zelfs op het niveau van crisisbeheersing al niet eenvoudig meer...

Want het voorbeeld met rook als inbraakbeveiliging is mij niet bekend. En een brandweerman zegt altijd: waar rook is, is vuur  :D


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2011, 08:33:27
Tsja, de vraag is natuurlijk waar dat voor nodig is ... Heb nu zelf een aantal keren te maken gehad met winkels waarin rookbeveiliging hing. Hele tent voor met witte rook, inbraakalarm gaat af. Brandweer komt op inzetvoorstel binnenbrand ontmoeting (2x ts, 1x al, 1xOvD). Politie geeft door dat het een inbraakalarm is en de hele karavaan rijd prio1 door.

Vind ik ook niet nodig, zou dan kiezen voor 1x TS met prio 2 ter controle (iedereen zijn vakgebied). Dit gebeurt wel vaker hier in het Utrechtse. Als de politie of ambulance afmeld dan rijden wij als brandweer veelal niet verder bij bijvoorbeeld beknelling. Bij brand rijden we altijd door afhankelijk van de melding met prio 2 of prio 1. Toch al enige keren gehad dat het toch niet uit was of ze zelf aan het pionieren waren met blussing tot zwarte neuzen aan toe.

Persoon te water (die er al uit was), auto te water (slootje, 100% zeker 1 inzittende) idem dito

Bij deze gaan altijd de TS en WO door bij ons. Wie geeft 100% dan? De politie die niet onder water kan kijken? De inzittende die wellicht zijn/haar hoofd heeft gestoten? Niemand meer in de auto maar die fiets of voetganger die aangereden was en mee getrokken in het water zijn we vergeten want er was immers gevraagd "ben je alleen in de auto?" Willen hier dat risico niet nemen. Prio 1 door en als er 100% gezegd wordt prio 2 door en altijd controle van de omgeving ter plaatse.