Matrix borden / verkeersborden

Auteur Topic: Matrix borden / verkeersborden  (gelezen 4126 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Gepost op: 26 juli 2011, 14:25:22
Laatst reed ik op de snelweg en kwam ik uit bij wegwerkzaamheden. Mij viel toen op dat de matrixborden 90 km aangaven en de geplaatste verkeersborden 70 km
Uiteraard heb ik de veilige snelheid aangehouden, maar is het niet zo dat de snelheid welke op de matrixborden worden aangegeven, voor gaan t.o.v. de geplaatste verkeersborden?  Wat als ik een PV krijg voor te hard rijden?
Alvast dank.


Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2011, 14:38:55
Uiteraard heb ik de veilige snelheid aangehouden, maar is het niet zo dat de snelheid welke op de matrixborden worden aangegeven, voor gaan t.o.v. de geplaatste verkeersborden?  
Lijkt me wel ja :)
Citaat
Wat als ik een PV krijg voor te hard rijden?
Dan teken je bezwaar aan.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2011, 14:48:15
En als aanvullende info.
Je kan tussen 06:00 uur en 22:00 uur Rijkswaterstaat bellen op 0800 - 8002 om zo'n situatie als dit te melden.
Of en hoesnel ze er iets mee doen weet ik niet maar dan weten ze er wel van af.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2011, 14:53:54
Als matrixborden gewone borden "tegenspreken", geldt altijd de laagste snelheid.

RVV1990:
Artikel 63b
1. Wanneer verkeerstekens die een maximumsnelheid aanduiden een hogere snelheid aangeven dan :
a. de in de artikelen 20, onderdeel b, 21, onderdeel b, en 22 vastgestelde maximumsnelheden, of
b. de ingevolge een ministeriële regeling krachtens artikel 86a geldende maximumsnelheid, of
c. de in artikel 45 aangegeven snelheid, geldt de laagste aangegeven snelheid.

2. Indien zowel door verkeerstekens op borden als door elektronische signaleringsborden een maximumsnelheid wordt aangegeven, geldt de laagste aangegeven maximumsnelheid.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2011, 14:55:43
Dan telt de laagste snelheid.

Citaat
Matrixborden boven wegen

Matrixborden boven of naast de weg worden meestal gebruikt om u te wijzen op de maximumsnelheid. Ook kunnen verschillende symbolen aangegeven worden, bijvoorbeeld een rood kruis bij een gesloten rijstrook. Elke rijstrook heeft een eigen matrixbord. Matrixborden hebben dezelfde betekenis als gewone verkeersborden. Staat er op een matrixbord een andere maximumsnelheid dan op een gewoon verkeersbord, dan geldt het bord met de laagste snelheid.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-staat-er-op-de-informatieborden-en-matrixborden-boven-de-wegen.html


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2011, 15:22:52
Hoe zit dit dan op de A28 bij Zwolle, daar geven borden vaak aan dat de 'spits' strook open is, waardoor je 80 km/u mag. Vervolgens geven de matrixborden een rood kruis weer en de HP bordjes geven aan dat je 100 km/u mag.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2011, 16:33:15
Hmppaaltjes zijn geen geldig verkeersbord. Een kruis gaat boven andere borden dus dan is het gewoon tweebaans 80.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2011, 16:56:24
Het blijft vaag hoe sommige bebording in Nederland is  :-X


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2011, 11:59:18
Als matrixborden gewone borden "tegenspreken", geldt altijd de laagste snelheid.

RVV1990:
Artikel 63b
1. Wanneer verkeerstekens die een maximumsnelheid aanduiden een hogere snelheid aangeven dan :
a. de in de artikelen 20, onderdeel b, 21, onderdeel b, en 22 vastgestelde maximumsnelheden, of
b. de ingevolge een ministeriële regeling krachtens artikel 86a geldende maximumsnelheid, of
c. de in artikel 45 aangegeven snelheid, geldt de laagste aangegeven snelheid.

2. Indien zowel door verkeerstekens op borden als door elektronische signaleringsborden een maximumsnelheid wordt aangegeven, geldt de laagste aangegeven maximumsnelheid.

Kijk dit zijn pas berichten onderbouwd en al Thnxs !! O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw