VBD: gebruik van analoge piepers.

Auteur Topic: VBD: gebruik van analoge piepers.  (gelezen 10028 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2011, 20:38:40
Klopt, je gebruikt dan de mobilofoon als repeater voor de pager. Moeten ze wel dezelfde 5TVO hebben.
CN NRK


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:15:36
Kan toch ook gewoon via de relais. Heb je niet speciaal de mob voor nodig.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #12 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:55:34
daarvoor is het signaal vaak te zwak, zit zo weinig antenne aan een pager :)
CN NRK


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #13 Gepost op: 8 augustus 2011, 22:13:36
Niet een direct antwoord op de vraag maar ook een alternatief...:

In Amsterdam lopen de noodhulp mensen 'gewoon' met een P2000 pager. Berichten gaan dan via de MKA.

Groeten,

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 8 augustus 2011, 23:20:23
Ben het met je eens dat er voordelen aan een semafoon zijn, maar voor het NRK i er ook een grote nadeel en dat is geld  O0

Zoals ik de openings topic lees, heeft de afdeling in almere beschikking over de oude piepers van de brandweer. Dan is geld niet echt een argument, om het niet te doen.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #15 Gepost op: 8 augustus 2011, 23:28:11
Als Rode Kruizer in hart en nieren en RK verbindelaar in hart en nieren vraag ik me oprecht af wat de meerwaarde is van het dragen van piepers (of portofoons) door sleutelpersonen??

Het Rode Kruis is niet dus danig belangrijk dat het ala minuut moet komen opdraven bij een gebeurtenis (SIGMA laat ik hier even buiten beschouwing). Natuurlijk snap ik dat het stoer is en het er belangrijk uitziet om met een pieper (of portofoon) 24/7 rond te lopen, maar er is geen toegevoegde waarde.

Er kan altijd via telefoon/gsm contact gezocht worden. Gelijktijdige uitval van het vaste telefoonnet en gsm netwerk is zeer uitzonderlijk en is in mijn ogen dus geen argumentatie om te zeggen, dan maar een pieper/porto (die ook uit kunnen vallen). Niet alle relais zijn voorzien van bijvoorbeeld noodstroom bij een stroomstoring... Daarnaast heeft een pieper/porto een beperkte dekking en een gsm een landelijke dekking... Maar dan nog, wat is de toegevoegde waarde???

Voorts, hoevaak denk je dat het gebruikt gaat worden? Uit ervaring kan ik zeggen; nooit (behalve eens een test oproep).

Over ervaring: Wij hebben het ruim 12 jaar geleden wel gedaan, maar zijn er snel vanaf gestapt om o.a. bovenstaande argumentatie.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #16 Gepost op: 10 augustus 2011, 23:12:58
Zoals ik de openings topic lees, heeft de afdeling in almere beschikking over de oude piepers van de brandweer. Dan is geld niet echt een argument, om het niet te doen.


Nou, we hebben ze (nog) niet maar zijn op zoek naar piepers. Om er mee te kunnen "spelen", kijken of het wat is en dan voor te stellen aan de rest van de afdeling.

Het is niet de bedoeling om ze te gebruiken voor 24/7 alarmering van O&V of andere dingen. Puur als ondersteuning tijdens de inzetten. Althans, dat is het idee.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #17 Gepost op: 10 augustus 2011, 23:26:14
Als Rode Kruizer in hart en nieren en RK verbindelaar in hart en nieren vraag ik me oprecht af wat de meerwaarde is van het dragen van piepers (of portofoons) door sleutelpersonen??

Het Rode Kruis is niet dus danig belangrijk dat het ala minuut moet komen opdraven bij een gebeurtenis (SIGMA laat ik hier even buiten beschouwing). Natuurlijk snap ik dat het stoer is en het er belangrijk uitziet om met een pieper (of portofoon) 24/7 rond te lopen, maar er is geen toegevoegde waarde.

Er kan altijd via telefoon/gsm contact gezocht worden. Gelijktijdige uitval van het vaste telefoonnet en gsm netwerk is zeer uitzonderlijk en is in mijn ogen dus geen argumentatie om te zeggen, dan maar een pieper/porto (die ook uit kunnen vallen). Niet alle relais zijn voorzien van bijvoorbeeld noodstroom bij een stroomstoring... Daarnaast heeft een pieper/porto een beperkte dekking en een gsm een landelijke dekking... Maar dan nog, wat is de toegevoegde waarde???

Voorts, hoevaak denk je dat het gebruikt gaat worden? Uit ervaring kan ik zeggen; nooit (behalve eens een test oproep).

Over ervaring: Wij hebben het ruim 12 jaar geleden wel gedaan, maar zijn er snel vanaf gestapt om o.a. bovenstaande argumentatie.

Ik begrijp uit jou verhaal dat jullie afdeling dit systeem gebruikte om 24/7 uurs alarmering te doen via een vast D/C relais? Wie riepen jullie daarmee op?

Gebruikten jullie dit ook tijdens inzetten? En hoe werd dit precies toegepast?


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #18 Gepost op: 13 augustus 2011, 17:50:51
Het is niet de bedoeling om ze te gebruiken voor 24/7 alarmering van O&V of andere dingen. Puur als ondersteuning tijdens de inzetten. Althans, dat is het idee.
Kijk, dat is een andere koek. Dit blijkt niet uit je openingspost....

Ik begrijp uit jou verhaal dat jullie afdeling dit systeem gebruikte om 24/7 uurs alarmering te doen via een vast D/C relais? Wie riepen jullie daarmee op?

Gebruikten jullie dit ook tijdens inzetten? En hoe werd dit precies toegepast?
Wij riepen op: coordinator TV3, Coordinator VBD, etc.
Tijdens inzetten gebruikten wij het niet. Immers dan heb je portofoon op zak. Als je niet kunt uitluisteren zet je de portofoon op toonslot zodat men je altijd kan bereiken en je niet actief hoeft uit te luisteren.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #19 Gepost op: 15 augustus 2011, 23:19:44
Afgelopen weekend een inzet gedraaid waar piepers met een trilmotor wel handig geweest zou zijn. Als je op het circuit moet communiceren als ze met een Formule 1 of NASCAR auto, demo's aan het geven zijn, kan je oortjes gebruiken, maar het geluid  van de autos, maakt communiceren best wel een stuk lastiger dan.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken