VBD: gebruik van analoge piepers.

Auteur Topic: VBD: gebruik van analoge piepers.  (gelezen 10014 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Gepost op: 5 augustus 2011, 21:05:11
We willen in Almere gaan testen met analoge (brandweer) piepers op een NRK relais voor het oppiepen van belangrijke figuren (bijv. LHV) wie niet altijd in staat zijn om hun portofoon uit te luisteren.

Enige VBD'ers hier al ervaring mee?




Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2011, 21:50:52
volgens mij als je er de goede frequentie in zet en de juiste tooncode moet dat heen probleem zijn. Je kan eens contact opnemen met de regionale verbindingsdienst.
CN NRK


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2011, 09:50:07
volgens mij als je er de goede frequentie in zet en de juiste tooncode moet dat heen probleem zijn. Je kan eens contact opnemen met de regionale verbindingsdienst.

Dat leek mij dus ook. Bij de regio gaan we informeren, maar misschien dat hier ook lui zit die ervaring er mee hebben.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2011, 09:51:00
En zijn hier misschien ook mensen in het bezit van analoge piepers?


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2011, 15:08:54
wij van de vbd-nw willen dat ook gaan doen nu weet ik dat friesland dit al heeft zij kunnen hun mensen alarmeren via D/C dus probeer is bij hun die kunnen je wel meer vertellen ook weet ik dat ze bij de 4 daagse van Nijmegen gebruikt zijn
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2011, 16:34:06
Waarom niet de portofoons selectief met 5TVO laten oproepen? In de Icom portofoons kan men een printje plaatsen waarna deze selectief met 5TVO oproepbaar is. Werkt perfect.  Ook de mobilofoons kunnen dit. Dit werd vroeger ook bij de vierdaagse in Nijmegen gebruikt. Je kan de 5TVO gewoon gebruiken op het net waar je zit. Of het nu B D/C of Lx is maakt niet uit.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2011, 16:46:40
Ik weet van de reden van het experiment niet veel, maar er zitten voordelen aan piepers.

- kostprijs ?
- Pieper kan je mee nemen zonder dat je een dure portofoon of mobilofoon mee hebt. ( oproepbaarheid voor rampen hulpverlening  die onafhankelijk is van het GSM net. )
- Radiodekking tijdens een inzet?

Ik zie er zelf wel voordelen in.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2011, 17:15:19
Ik weet van de reden van het experiment niet veel, maar er zitten voordelen aan piepers.

- kostprijs ?
- Pieper kan je mee nemen zonder dat je een dure portofoon of mobilofoon mee hebt. ( oproepbaarheid voor rampen hulpverlening  die onafhankelijk is van het GSM net. )
- Radiodekking tijdens een inzet?

Ik zie er zelf wel voordelen in.
Als men de portofoon niet kan uitluisteren om wat voor redenen ook kan men deze op toonslot zetten. bij uitzenden van selectieve 5TVO wordt de portofoon geactiveerd. je hebt ddan geen pieper nodig.
Kosten van zo'n printje is goedkoper dan een semafoon.
Radiodekking tijdens inzet, tja lijkt mij dat deze i orde is als er een inzet aan de gang is. Je hebt dan in ieder geval geen problemen met een GSM net.
Ben het met je eens dat er voordelen aan een semafoon zijn, maar voor het NRK i er ook een grote nadeel en dat is geld  O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2011, 18:55:06
een pager die aangestuurd wordt door het relais (dus D) geeft vaak minder bereik in de broekzak, aangestuurd door C, bijvoorbeeld behorende bij een mobilofoon in een auto, werkt beter (als je een beetje in de buurt van de auto blijft tenminste :) ).
CN NRK


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2011, 19:07:01
een pager die aangestuurd wordt door het relais (dus D) geeft vaak minder bereik in de broekzak, aangestuurd door C, bijvoorbeeld behorende bij een mobilofoon in een auto, werkt beter (als je een beetje in de buurt van de auto blijft tenminste :) ).
Hoe bedoel je Marnix?
Ik neem aan dat je bedoeld dat in de pager de C frequentie is ingesteld. Als je dan via het D/C kanaal een 5TVO stuur, dan heb ik het normale bereik van de D/C kanaal om de pager op te roepen. Of bedoel jij iets anders?
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw