Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 267832 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: JJ75 link=msg=1299759 date=1412232574
Heb trouwens wel een 'probleem' met de topic titel. Als je ontheffing hebt overtreed je namelijk niet.
Je pleegt wel een overtreding, maar hebt een rechtvaardigingsgrond namelijk wettelijk voorschrift om je op te beroepen ;).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Het is geen ontheffing, maar een vrijstelling. Dat betekent dat de bepalingen van het RVV niet gelden en dus ook dat je geen overtreding pleegt.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: voske83 link=msg=1299779 date=1412238516
Het is geen ontheffing, maar een vrijstelling. Dat betekent dat de bepalingen van het RVV niet gelden en dus ook dat je geen overtreding pleegt.
Dat bedoel ik ;D


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Oké, dacht altijd dat het net andersom werkte ;)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
We moeten en kunnen er toch vanuit gaan dat het overgrote merendeel van de hulpverleners geen verkeersregels overtreedt, zodanig dat hierdoor het overige verkeer in gevaar wordt gebracht.
Die enkeling die dat wel doet en ook nog eens systematisch zal vroeg of laat wel aan bod komen. Natuurlijk hopelijk niet pas nadat er door die overtredening(en) slachtoffers zijn gevallen.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Als ik solo rijd gebruik ik vaak mijn vrijstelling op dit gebied, omdat ik tijdens het rijden kentekens bevraag op mijn Blackberry.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Frank. link=msg=1299824 date=1412253057
Als ik solo rijd gebruik ik vaak mijn vrijstelling op dit gebied, omdat ik tijdens het rijden kentekens bevraag op mijn Blackberry.
Is geen bellen >:D


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Citaat van: JJ75 link=msg=1299834 date=1412256877
Is geen bellen >:D

Klopt, er staat alleen nergens dat je niet mag bellen. Je mag helemaal geen mobiele telefoon in je hand houden  ;)
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: Sesamzaadje link=msg=1299837 date=1412257438
Klopt, er staat alleen nergens dat je niet mag bellen. Je mag helemaal geen mobiele telefoon in je hand houden  ;)
Wat ik me trouwens nog afvraag daarvoor: is er een verschil tussen houden en hebben? Als ik mijn telefoon verplaats van de ene kant van de auto dan heb ik kortstondig de telefoon in de hand, maar om nou te zeggen dat ik in mijn hand hou...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170

Is geen bellen >:D
Zo is het misschien duidelijker voor je:

Citaat van: Artikel 61a RVV
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.[/]