Mag een flitspaal de voorkant van een auto flitsen?

Auteur Topic: Mag een flitspaal de voorkant van een auto flitsen?  (gelezen 31403 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Gepost op: 23 augustus 2011, 23:03:10
Hallo mensen,

Ik hoop dit ik in de juiste categorie zit, anders verplaats hem gerust  :)
Onderweg tijdens mijn terug reis hadden we best een leuk discussie onderwerp. We zagen namelijk een auto geflitst worden, maar we weten niet zeker of dat nou voor onze kant was of de tegemoet komende.

Ik zag een flitspaal flitsen richting mijn kant, de auto voor ons reed volgens mij flink te hard. Nu ontstond bij ons een leuke discussie in de auto of een flitspaal nou de voorkant van de auto voor ons flitsde of nou juist de tegemoet komende rijstrook.

Volgens mijn kennis mogen ze nooit een auto van de voorkant flitsen wegens privacy-redenen. Nu is mijn vraag of dit helemaal klopt, want die flitspaal stond namelijk precies in het midden van de tegemoet komende rijstrook en mijn kant. Het lijkt wel of hij voor beide rijsroken aan het flitsen was.

Ik dacht dit is een leuk onderwerp voor het Hulpverlenings forum, dus ik gooi het meteen in de groep!

Nou ik ben benieuwd, want ik heb zelf werkelijk geen verstand van flitspalen!

Groeten, Joriën.




Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:13:23
ik heb wel een of twee keer een mobiele flitser gezien die wel aan de voorkant flitste

dus ik denk dat het toegestaan is
je kan niet meer ontkennen dat jij het geweest bent en niet iemand die jou auto geleend heeft
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:19:50
Bedankt voor je reactie!

Toevallig heb ik een foto gevonden van precies de flitspaal waar het over gaat. Deze staat in het midden van twee rijstroken, flitst hij dan beide kanten? of staat hij echt voor één kant gericht (meestal volgens mij de achterkant van de auto)



Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:26:21
dus zoals deze
die flitst als je eraan komt rijden , dus de voorkant



op deze pagina meer info
http://www.flitsservice.nl/phpBB/controles/flitsers-botlektunnel-t66714.html
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:27:38
Klopt ja, alleen deze staat wel iets naar rechts gericht (dus vanaf de foto, lijkt het mij voor de rechter rijstrook). Maar het idee van beide rijstroken klopt helemaal!  :P

De bovenstaande foto van mij, staat echt precies recht. (Ik heb het gevoel voor beide stroken)  :)
Maar dan nog de vraag, mag een (vaste) flitspaal je van de voorkant flitsen. Even met uitzondering van de mobiele flitsers  ???


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:27:57
Bedankt voor je reactie!

Toevallig heb ik een foto gevonden van precies de flitspaal waar het over gaat. Deze staat in het midden van twee rijstroken, flitst hij dan beide kanten? of staat hij echt voor één kant gericht (meestal volgens mij de achterkant van de auto)



Zoals ik het beoordeel aan de hand van de foto. Zeg ik dat hij alleen van achter flits. Dit baseer ik op het feit dat de flitspaal dicht tegen de onder in het beeld langs komen rijstrook staat. De andere rijstrook ligt te ver weg voor de flitspaal.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:29:13
dus zoals deze
die flitst als je eraan komt rijden , dus de voorkant



op deze pagina meer info
http://www.flitsservice.nl/phpBB/controles/flitsers-botlektunnel-t66714.html

Deze flits puur en alleen van voren.


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:32:59
Zoals ik het beoordeel aan de hand van de foto. Zeg ik dat hij alleen van achter flits. Dit baseer ik op het feit dat de flitspaal dicht tegen de onder in het beeld langs komen rijstrook staat. De andere rijstrook ligt te ver weg voor de flitspaal.

Aha, ik kwam dus van de andere kant. En ik schrok behoorlijk, wat een enorme flits van voren. Ik keek meteen op mijn kilometer teller, deze stond op 40 dus ik was het in ieder geval niet. Net 1 meter na de flitspaal kwam er een 30 (werkzaamheden) zone, stellen ze wel eens een flitspaal dan op 30 in? of is dit te veel werk?. (Gelukkig begon deze zone net achter de flitspaal ^-^).

En laatste vraag, bij hoeveel te hard flits hij eigenlijk?  0098

Thanks mensen.


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:42:45
Zoals ik het beoordeel aan de hand van de foto. Zeg ik dat hij alleen van achter flits. Dit baseer ik op het feit dat de flitspaal dicht tegen de onder in het beeld langs komen rijstrook staat. De andere rijstrook ligt te ver weg voor de flitspaal.

(Jammer, net te laat voor een edit)

Ohja ik hoop dat mijn foto van de flitspaal de juiste is. Ik neem het aan van wel gezien de locatie van het gebouw op de achtergrond, ik kom morgen nog langs de flitspaal heen die ik dus zeker weten bedoel. Dan zal ik nog even een extra fototje maken van een langere afstand. Wellicht dat deze flitspaal toch iets anders is dan hij eruit ziet (lijkt).


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:44:48
Aha, ik kwam dus van de andere kant. En ik schrok behoorlijk, wat een enorme flits van voren. Ik keek meteen op mijn kilometer teller, deze stond op 40 dus ik was het in ieder geval niet. Net 1 meter na de flitspaal kwam er een 30 (werkzaamheden) zone, stellen ze wel eens een flitspaal dan op 30 in? of is dit te veel werk?. (Gelukkig begon deze zone net achter de flitspaal ^-^).

Het bijstellen van een flitspaal doet men niet vaak. Met de nwe flitspalen zou het wel wat makkelijker moeten zijn.
Men doet het soms als ze van te voren weten dat er aan een bepaalt traject langdurig gaat worden gewerkt.


En laatste vraag, bij hoeveel te hard flits hij eigenlijk?  0098
 

Er wordt bij de instelling rekening gehouden met de wettelijk voorgeschreven correcties.

Citaat
Correctietabel in km/h:
gemeten snelheid      correctie
0 t/m 100                3
101 t/m 130             4
131 t/m 165             5
166 t/m 200             6
201 t/m 230             7

Dus zal een flitspaal bibeko waar men 50 km/u mag, afgesteld staan op 57 km/u.