Rol politie / wegbeheerder bij ongeval

Auteur Topic: Rol politie / wegbeheerder bij ongeval  (gelezen 8745 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Gepost op: 26 augustus 2011, 20:16:33
Goedenavond!

Naar aanleiding van een ongeval waar ik vandaag bij betrokken ben geweest ben ik benieuwd naar jullie mening.

Kort het verhaal:

Vanwege het noodweer was er vermoedelijk door opkomend water een putdeksel losgekomen in het midden van de linker rijstrook. Ik kon hier nog voor remmen, maar mijn achterligger kon niet meer voor mij remmen.

Ter plaatse heb ik met de politie (0900-8844) gebeld, omdat wij:

- Op een ontsluitingsweg richting de A73 stonden
- vrijwel midden op een kruising stonden
- vlak na een bocht in de weg stonden
- de tegenpartij niet meer kon rijden (koelvloeistoflekkage etc.)

De politie wilde niet komen, omdat er alleen blikschade was. We moesten het zelf maar oplossen.

Wij hebben met 2 man in een onoverzichtelijke bocht de auto naar de andere kant van de weg geduwd, waar gelukkig een plek was om 2 auto's neer te kunnen zetten (stukje grastegels waar vroeger een inrit heeft gelegen).

Wij hebben de verzekeraar van de tegenpartij gebeld om te regelen dat de auto werd afgesleept. De verzekeraar heeft, volgens de berger, pas een half uur na onze melding de berger gebeld. Deze had een aanrij tijd van 20 minuten.

Terwijl we daar stonden kwam er na 30 minuten een wagentje van Stadstoezicht voorbij, welke vroeg wat wij daar deden. Wij het verhaal uitgelegd. Zij snapte er niets van, want het was een IM-weg. Gezien de locatie waar we stonden, en waar de berger zou moeten stoppen, hebben zij besloten om op de berger te wachten en dan de rechterstrook, vlak voor de bocht, af te zetten.

Tegelijk met de berger kwam ook iemand van de dienst Wegen van de provincie langs, welke de heren van Stadstoezicht heeft geholpen met het afzetten. Ook hij verbaasde zich erover dat de berger niet door de politie was gewaarschuwd, als zijnde IM.

Naar mijn gevoel heeft de politie hier steken laten vallen. Ok, er was alleen maar blikschade, maar de locatie en gevaarszetting is door mij duidelijk doorgegeven.


Wat is jullie mening hierover?


Ik heb helaas geen Google Streetview, omdat dat niet duidelijk is op die locatie. Misschien dat deze foto wel een beeld kan geven:



Er is veel verkeer komende vanaf de richting waar je in kijkt op de foto, net als verkeer van de rechterzijde (andere doorgaande weg). De groene platen op de geleiderail ontnemen automobilisten al het zicht de bocht door, vrachtwagens kunnen er net overheen kijken. De maximale toegestane snelheid is hier 80 km/h.


Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2011, 20:34:20
Ter plaatse heb ik met de politie (0900-8844) gebeld, omdat wij:

De politie wilde niet komen, omdat er alleen blikschade was. We moesten het zelf maar oplossen.

Helaas hoor ik de laatste tijd dit wel vaker. De raad van hoofdcommissarissen heeft in zijn wijsheid besloten dat wij(de Politie) niet meer naar aanrijdingen zonder letsel toegaan. Helaas wordt dit niet altijd goed uitgelegd door vooral telefonisten van 0900-8844. Dit zijn politiemensen zonder "straat"ervaring en hebben niet altijd de kennis en ervaring om bepaalde praktijk situaties in te schatten. Mijn advies zeker gezien de gevaarzetting opeen doorgaande weg(IM-gebied) bel dan gewoon met 112.

In de door jou geschetste casus had ivm de gevaarzetting gewoon een eenheid en een weginspecteur ter plaatsen moeten komen.

gr
Mike


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2011, 20:46:52
Achteraf gezien had je ook aan de 0900-8844 "medewerker" (telefonist(e)) kunnen vragen om je dan door te verbinden naar de meldkamer om het met hun te overleggen. Zo niet, kun je natuurlijk zoals Mike zegt ook 112 bellen, had in dit geval wel op zijn plaats geweest.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2011, 21:06:05
Dit zijn politiemensen zonder "straat"ervaring en hebben niet altijd de kennis en ervaring om bepaalde praktijk situaties in te schatten. Mijn advies zeker gezien de gevaarzetting opeen doorgaande weg(IM-gebied) bel dan gewoon met 112.

Achteraf gezien had je ook aan de 0900-8844 "medewerker" (telefonist(e)) kunnen vragen om je dan door te verbinden naar de meldkamer om het met hun te overleggen. Zo niet, kun je natuurlijk zoals Mike zegt ook 112 bellen, had in dit geval wel op zijn plaats geweest.

Twee duidelijke antwoorden. Ik vraag me dan wel af, wat is het nut van 2 telefoonnummers, als men bij de "geen spoed / wel poltie" kant mensen hebben zitten die (vaker) niet eens de situaties in weten te schatten?

Ik ga er vanuit dat ik bij dezelfde meldkamer uitkom, die mij in geval van echte spoed, in de wacht zet...
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2011, 21:06:42
Ik vind dit verhaal wel apart dat de politie gewoon niet wil komen


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2011, 21:16:40
Ik ga er vanuit dat ik bij dezelfde meldkamer uitkom, die mij in geval van echte spoed, in de wacht zet...

Nou ik kan alleen voor de Amsterdamse situatie spreken(daar ben ik bekend mee). Maar meldkamer(112) en regionaal service centrum(0900-8844) zijn gescheiden van elkaar. Ik weet dat dit in meer regio's zo is.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2011, 21:28:36
Nou ik kan alleen voor de Amsterdamse situatie spreken(daar ben ik bekend mee). Maar meldkamer(112) en regionaal service centrum(0900-8844) zijn gescheiden van elkaar. Ik weet dat dit in meer regio's zo is.
O.a. Haaglanden (Meldkamer en afd. Teleservice)


Nebh

  • Stagaire
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2011, 21:43:36
weet je misschien ook of dit een rijksweg was of een provinciale weg?
gezien de foto's had er iemand moeten komen, dit valt namelijk onder IM

de politie heeft een deel van haar taken naar de provincie en rijkswaterstaat overgedragen.
hoever de provincie is met IM weet ik niet, maar de weginspecteur mag kleine ongevallen met blikschade afhandelen.
maar dan had de meldkamer dat even kunnen doorgeven aan de verkeerscentrale of aan de provincie.
Wel heb ik destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk… Dus blijf ik lopen door de sloten, liefst in zeven tegelijk.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2011, 21:52:37
Los van het feit dat ik vind dat een centralist goed moet uitvragen ben ik wel even benieuwd of je had uitgelegd dat je verkeersgevaarlijk stond. In dat geval wordt er in onze regio altijd wel een autootje gestuurd, mits er ééntje vrij is. Anders wordt de provincie of Rijkswaterstaat opgetrommeld.


EvD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2011, 22:53:15

de politie heeft een deel van haar taken naar de provincie en rijkswaterstaat overgedragen.
hoever de provincie is met IM weet ik niet, maar de weginspecteur mag kleine ongevallen met blikschade afhandelen.
maar dan had de meldkamer dat even kunnen doorgeven aan de verkeerscentrale of aan de provincie.

Die eerste zin is niet helemaal correct. Het is feitelijk geen politietaak, maar een taak van de wegbeheerder (RWS en provincie). De politie heeft dus niet haar taken overgedragen, maar daar gelaten waar de verantwoordelijkheid ligt.

En dan een meldkamer kan doorgeven aan de verkeerscentrale of provincie. Tsja, zelf kan ik alleen maar zeggen dat ik dat inderdaad zou doen. Zoals jij het stelt, namelijk takel en gevaarzetting, dan zou de politie hebben moeten komen. Maar dat is gezegd op basis van hoe jij het nu hebt omschreven.