Belgische organisatie wil auto's met slachtoffers en al wegtakelen

Auteur Topic: Belgische organisatie wil auto's met slachtoffers en al wegtakelen  (gelezen 12971 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Auto's mét slachtoffers wegtakelen

Wrakken van auto's die bij een ongeluk betrokken waren, moeten direct worden weggetakeld, terwijl de slachtoffers er nog in zitten. Dat is een voorstel van Touring, de Belgische ANWB.
Volgens de verkeersorganisatie beperkt dat de files na een ongeluk. Het opmerkelijke plan staat in meerdere Vlaamse kranten.
Touring zegt dat voertuigen best kunnen worden weggetakeld inclusief de lijken of beknelde lichtgewonden. "Anders verliezen we telkens heel veel tijd. In sommige gevallen blijft een snelweg urenlang afgesloten", zegt Touring.

© ANP

bron: www.rtl.nl




Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2011, 09:19:04
Ik plaats het bericht even in Hulpverlening Algemeen, omdat naar mijn mening alle hulpverlenings-instanties hier op kunnen reageren:

Citaat
Belgische organisatie wil auto's mèt lijken wegtakelen

Laatste update:  31 augustus 2011 08:00

BRUSSEL - Wrakken van auto's die bij een verkeersongeval betrokken waren, moeten worden weggetakeld terwijl de slachtoffers er nog in zitten. Dat beperkt de files na een ongeluk, bepleitte de Belgische verkeersorganisatie Touring woensdag in enkele Vlaamse kranten.

Volgens Touring moet de politie kunnen beslissen om eerst de weg vrij te maken en pas daarna beknelde gewonden te verzorgen of lijken te bergen.

De huidige werkwijze kost volgens Touring te veel tijd: ''Eerst komt de politie, daarna de hulpdiensten, dan nog een deskundige van justitie bij een overlijden en dan pas kan er getakeld worden. In sommige gevallen blijft een snelweg daardoor urenlang afgesloten'', klaagt een woordvoerder.

Van de 32 miljoen uur file in België is 24 procent het gevolg van ongevallen. Door de wrakken al aan de kant te schuiven met gewonden en doden erin, zou het aantal file-uren door ongevallen met 70 procent worden verminderd, aldus de verkeersorganisatie Touring.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/2602974/belgische-organisatie-wil-autos-met-lijken-wegtakelen.html


Ik ben van mening: gewonden (al dan niet bekneld) ter plaatse bevrijden / stabiliseren, eventueel wrak met overleden slachtoffers inderdaad bergen met slachtoffers erin, op een andere plek (bijvoorbeeld bij de berger) de stoffelijke overschotten uit het voertuig halen.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2011, 09:24:59
Natuurlijk kun je een voertuig met gewonden niet gaan wegtakelen! Dat is de grootste kul die ik ooit uit Belgische hoek heb gehoord.
Met overledenen kan het wel anders liggen, soms gebeurt het ook in ons land dat mensen er op een andere locatie worden uitgehaald.


takelsjaak

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2011, 09:39:14
dat kun je niet maken om de wrakken met personen die zwaargewond en/of bekneld zitten aan de kant te slepen,een veel te hoog risico op meer letsel,dan de weg maar wat langer dicht want volgens mij gaat het tenslotte toch om de slachtoffers er op een zodanige manier uit het wrak te halen zonder dat er meer letsel veroorzaakt word.dus het lijkt mij niet zon goed plan!


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2011, 10:00:31
Afgezien van het menselijke/emotionele aspect... de Belgen hangen het aan de financiële redenering op.

Het "ter plaatse" knippen veroorzaakt inderdaad een aanzienlijke economische schade (want: files en vertraging). Maar zodra er iemand ernstiger gewond raakt door het verplaatsen van "auto met slachtoffer er in", is de rekening die we als maatschappij gepresenteerd krijgen, nog vele maken hoger. Voorbeeld: Iemand die op jonge leeftijd een dwarslaesie oploopt, kost ons miljoenen aan verzorging en medische kosten gedurende de rest van zijn/haar leven. Dat moeten zelfs de Belgen ook weten.

Het hele verplaatsen gaat natuurlijk ook linea recta in tegen het stabiliseren van het wrak met allerhande maatregelen als blokken en stabfast; iets waar we nu juist met zijn allen over eens waren dat het een goede zaak is. Sorry bergers: Je maakt mij niet wijs dat je een auto volkomen schokvrij kan oppakken en wegrijden naar een andere locatie !

Elders openpellen van een auto met een dodelijk slachtoffer er in, is natuurlijk wel goed te doen. Maar daarvan zijn dan ook meerdere voorbeelden; dat dat nu ook al gebeurt in de praktijk.

Peen
Redacteur van


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,316
Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2011, 10:25:39
Ik ben het volledig met takelsjaak en onze moderator eens; voertuigen met (zwaar)gewonden erin niet verplaatsen maar stabiliseren; en wie is er verantwoordelijk als letsel door zo'n verplaatsing verergert, of zelfs alsnog overlijden tot gevolg heeft? Bij reeds overleden slachtoffers inderdaad: wrak afdekken, op een transporteur naar binnenterrein van politie of brandweerpost en daar in alle rust zonder pottenkijkers de lichamen bergen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2011, 10:31:33
Wat vliegt de tijd. Is het alweer 1 april?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,316
Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2011, 10:40:37
Klinkt mij meer in de oren als een voorstel van een of andere zakenpief die te lang naar zijn zin heeft moeten wachten tot hv-ers klaar waren met hun missschien wel levensreddende werk....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2011, 10:41:41
Ik denk eerder dat Touring dit heel anders gezegd heeft dan door de pers is overgenomen. Het gaat denk ik meer over beknelde stoffelijke overschotten en niet over nog levende mensen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2011, 10:44:48
Buiten het redden/bevrijden zit je ook nog met het sporenonderzoek. Wat ze bij onze zuiderburen ook gewoon doen. En het wegslepen van een auto waar de stoffelijke overschotten wordt alleen gedaan als ze dusdanig beklemd zitten dat het niet verantwoord is om ze te plaatsen eruit te halen.