Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs

Auteur Topic: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs  (gelezen 19528 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Daarom meer licht en herrie, met voorkeur Rood/Blauwe signalering en Engelse/Amerikaanse Sirene. 098uo

In plaats van allerlei dure en technische ontwikkelingen die achteraf toch niet blijken te werken (zoals de Flister niet is door gegaan etc.) zou dat een (veel) goedkopere oplossing zijn...
Ieder voertuig standaard met alternerende koplampen (links-rechts ipv groot licht aan/uit) uitrusten, evt. met witte flitsers in de lichtbalk (zoals het MMT een tijdje heeft gehad).

Men heeft het er altijd over dat het verkeer zoveel drukker is geworden... In hulpverleningsland is de tijd echter stil blijven staan. De eerste Porsche's van de Verkeersgroep reden met één blauwe pit en twee halogeen knipperlampen voorin. De nieuwste Volvo heeft twee led-flitsers en één klein blauw led pitje achterop....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Neetje

  • ICTer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • Zwaailichten/balken en sirene verzamelaar
Ik heb mij laten vertellen door iemand in de opbouwbusiness dat alternerende koplampen geen optie meer zijn, omdat elke keer als er 1 koplamp uit gaat de boordcomputer van de auto een foutmelding registreert dat er een koplamp stuk is. En als dit te vaak voorkomt gaat de auto in 'repair-modus' en wil hij niet harder meer dan 40km/h.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
In plaats van allerlei dure en technische ontwikkelingen die achteraf toch niet blijken te werken (zoals de Flister niet is door gegaan etc.) zou dat een (veel) goedkopere oplossing zijn...
Ieder voertuig standaard met alternerende koplampen (links-rechts ipv groot licht aan/uit) uitrusten, evt. met witte flitsers in de lichtbalk (zoals het MMT een tijdje heeft gehad).

Je tweede voorstel is zelfs makkelijk uit te voeren. Op de politievoertuigen zitten toch al take-downs.  Ik ben er ook voor om achter rood mee te nemen in de signalering. Elke keer als ik dat in België zie (rode signalering naar achter) vind ik dat het veel beter opvalt dan amber.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Ik heb mij laten vertellen door iemand in de opbouwbusiness dat alternerende koplampen geen optie meer zijn, omdat elke keer als er 1 koplamp uit gaat de boordcomputer van de auto een foutmelding registreert dat er een koplamp stuk is. En als dit te vaak voorkomt gaat de auto in 'repair-modus' en wil hij niet harder meer dan 40km/h.
Dan maken we er toch knipperende mistlichten van - iets dat veel ambulance's al hebben - toch?


rooster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Zelf werk ik in Groningen op de ambu, daar hebben ze nog wel resepect voor OSG, ik heb menig auto in de sloot zien vliegen omdat ze maar altegraag aan de kant wouden gaan. Maar ik ben het met jullie eens dat er met (nog) meer verlichting winst valt te halen. Maar z,n discobak als in de usa hoeft van mij ook weer niet(trouwens die hoorns vind ik wel vet).


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Onze nieuwe voertuigen (Mercedes sprinter Otaris van Visser) zijn voorzien van Bi-xenon. Hierbij klapt een spiegel om voor grootlicht en gaat er dus geen lamp uit of aan. Deze lampen alterneren i.c.m. de mistlampen. Vooral het grote licht is enorm fel en wordt zeer goed opgemerkt door medeweggebruikers. Uiteraard is het alterneren uitschakelbaar. In Twente rijden ze ook met dat systeem.
Voor zover ik weet is het links/rechts alterneren al een paar jaar niet meer toegestaan. Alleen nog op de oudere voertuigen waar dat al op zit.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ik heb zojuist dit topic ontdekt en doorgelezen.

Maar ik ben van mening dat zeker bij de politie de verlichting beter kan en meer kan. Maar dat is helaas niet toegestaan door mensen die daar voor geleerd hebben. Dat de herrie bij HV voertuigen niet goed hoorbaar is, heeft te maken met een natuurkundig verschijnsel. Je kan wel meer herrie op een voertuig zetten, maar met hogere snelheden gaan deze geluiden ook verloren. De hoorn/speaker zit aan de voorzijde van het voertuig. Doordat het voertuig met een bepaalde snelheid rijd, duwt het voertuig het geluid naar de zijkant en de hoorn/speaker kan het geluid niet ver genoeg naar voren brengen. Hierdoor hoor je een HV-voertuig pas als deze naast je rijdt of als deze je al voorbij is op de snelweg.

Ik vind dan ook dat we dit apparaat een kans moeten geven. Het is een extra hulpmiddel voor de hulpverleners.
Het apparaat moet dan op het moment van invoeren, verplicht in iedere nieuwe auto zitten. Voor oudere auto's moet het ingebouwd worden tijdens de APK. Zonder het apparaat wordt de auto afgekeurd.

Ik las ook iets over batterijen van het apparaat. Dit kan heel simpel opgelost worden door het gewoon op de accu aan te sluiten.

Als laatste als het in ieder voertuig ingebouwd wordt, dan kunnen de kosten ook heel laag zijn. Het gaat natuurlijk niet alleen om personenauto's, maar ook vrachtwagens, (stads)bussen, bedrijfsauto's, brommobielen en invalidevoertuigen. Bij die laatste 2 heb je alleen niet de stok van de APK achter de deur.

Het enige probleem is dat de buitenlandse voertuigen het kastje niet hebben...
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Ik vind dan ook dat we dit apparaat een kans moeten geven. Het is een extra hulpmiddel voor de hulpverleners.
Het apparaat moet dan op het moment van invoeren, verplicht in iedere nieuwe auto zitten. Voor oudere auto's moet het ingebouwd worden tijdens de APK. Zonder het apparaat wordt de auto afgekeurd.

Het enige probleem is dat de buitenlandse voertuigen het kastje niet hebben...

Ook als ik een auto zou importeren uit Duitsland, Frankrijk of de Us van A heeft dit niet.. en ja, ik kan ook een nieuwe auto importeren.....
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Een import auto moet per definitie toch gekeurd worden?
http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen,/auto-importeren.html


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ook als ik een auto zou importeren uit Duitsland, Frankrijk of de Us van A heeft dit niet.. en ja, ik kan ook een nieuwe auto importeren.....
Een import auto moet per definitie toch gekeurd worden?
http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen,/auto-importeren.html

Ieder voertuig wat geimporteerd wordt, moet gekeurd worden en daarna een Nederlands kenteken voor worden aangevraagd. Dus dat is heel simpel op te lossen. Bij aanvraag van het Nederlandse kenteken dien je een bewijs bij te voegen dat het kastje in je auto is ingebouwd door een erkend bedrijf.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.