Egel doodschoppen

Auteur Topic: Egel doodschoppen  (gelezen 14484 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Gepost op: 10 september 2011, 11:47:01
Hallo,

Mijn broertje was er gisternacht bij dat een jongen (die bekend is) een egel dood schopte tegen een muur aan paar minuten later is het onschuldige beestje doodgebloed.

Is hier aangiften tegen te doen? zoja op welke grond?




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 10 september 2011, 11:57:00
Hier staat wel het 1 en ander.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gezondheids-_en_welzijnswet_voor_dieren

Ik ben blij dat ik het niet zag gebeuren, want dan was het mis >:(


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #2 Gepost op: 10 september 2011, 12:01:44
Ja dat was dus ook het eerste wat ik dacht,

Ik ga het even op mn gemak doorlezen.

Deze jongen verkoopt hier bij de supermarkt Straatjournaal en staat ook bekend om het mishandelen van dieren hier in onse buurt.

Hij spreekt ook zeer slecht Nederlands


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 10 september 2011, 12:05:12
Ik zou er een aangifte aan wagen. Gewoon even vertellen op het bureau wat voor figuur dit is en wat ie heeft gedaan.

Ik ben blij dat ik het niet zag gebeuren, want dan was het mis >:(

Dat geldt ook voor mij. En mensen die op jonge leeftijd dieren op deze manier mishandelen, beloven vaak weinig goeds voor de toekomst.


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #4 Gepost op: 10 september 2011, 12:09:15
Gelukkig is hij bekend bij de politie  O0

Hij heeft al mensen bedreigt met een hakbijl :-\  
Ik heb hem toen met eigen ogen in de politieauto worden gezet in de boeien en hij verzette zich ook nog... Gelukkig waren er 4 agenten om heen die het prima en super snel hebben opgelost.

Ik ga even met mijn ouders overleggen hun hadden het ook al over aangiften, en als hun het niet doen doe ik het zelf wel.

Gewoon te kansloos voor woorden dit... En ik moet me zelf maar inhouden als ik hem tegen kom :-X


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 10 september 2011, 12:13:57
Als de term ''aangifte'' je te veel tegenstaat, of klinkt als moeite doen, dan laat je er gewoon even een notitie van maken op het bureau. Naam, tijdstip, en wat je weet.

Ik zou het i.i.g. wel weten, ik zou nu al op het bureau zitten met een bakkie. (en als ik er getuige van was geweest zat ik zelf n.a.w. zonder riem en schoenen binnen)  ;D


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #6 Gepost op: 10 september 2011, 12:17:03
Mijn vader is er nu volop mee bezig  O0

Hij gaat de egel zoeken als bewijs , foto's maken, evt. dierenambulance erbij


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 10 september 2011, 12:19:17
Hier staat wel het 1 en ander.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gezondheids-_en_welzijnswet_voor_dieren

Dit geldt - als ik het goed begrijp - voor dieren die door mensen gehouden worden (productiedieren, hobbydieren, gezelschapsdieren). Dat is bij dit egeltje niet het geval.

Ik dacht dat misschien art. 350 WvSr van toepassing is:

Citaat
tikel 350
1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
2. Gelijke straf wordt toegepast op hem die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt.

Maar dan is het ook de vraag of het dier aan een ander toebehoort. Dan zou het beestje van de overheid moeten zijn.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #8 Gepost op: 10 september 2011, 12:19:27
Buiten het feit dat ik het walgelijk vind dat er iemand zo met dieren omgaat vraag ik me wel af wie er aangifte KAN doen.
Als ik het goed begrijp heb je het zelf niet gezien en je ouders ook niet. Alleen je broertje is getuige van het feit.
Volgens mij kun je geen aangifte doen voor iets wat je gehoord hebt van een ander. Dan zal je broertje dus aangifte moeten doen. Als hij minderjarig is denk ik dat een van zijn ouders mee kan naar het bureau.

Dit zeg ik als leek. Ik zit zelf niet in de HV of bij de politie.
Verbeter me als ik het mis heb.

Op google staan berichten over een doodgeschopte egel in Apeldoorn, in 2007.
Deze "gasten" van 13 en 16 jr oud zijn ook aangehouden door de politie. Dus ik denk dat de kans groot is dat je er wat aan kan laten doen. Wat de straf is kan ik niet vinden.

Wat mij betreft is een half jaar verplicht werken in een dierenopvang een prima middel.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 10 september 2011, 12:19:33
Ik zou het i.i.g. wel weten, ik zou nu al op het bureau zitten met een bakkie. (en als ik er getuige van was geweest zat ik zelf n.a.w. zonder riem en schoenen binnen)  ;D
Idem dito  O0