Filmpjes van Reddingsbrigade / KNRM / SAR

Auteur Topic: Filmpjes van Reddingsbrigade / KNRM / SAR  (gelezen 399472 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #190 Gepost op: 27 maart 2006, 19:41:12
Leuk filmpje Henk!

Een paar vraagjes:
De ene keer wordt het KWC aangeroepen met Den helder Resque en de andere keer met De Nederlandse Kustwacht (niet in dit filmpje trouwens hoor). Zit daar nog verschil in of is het een synoniem?
Ik zag dat Matthijs een handmic van een porto op z'n pak had zitten. Zijn dat gewone pmr portofoontjes, of hebben jullie een vergunning voor aparte kanalen?

Den Helder Rescue, gebruik je bij berichten verkeer bij inzetten en noodverkeer
Nederlandse Kustwacht, gebruik je normaal verkeer.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #191 Gepost op: 27 maart 2006, 20:07:45
Leuk filmpje Henk!

Een paar vraagjes:
De ene keer wordt het KWC aangeroepen met Den helder Resque en de andere keer met De Nederlandse Kustwacht (niet in dit filmpje trouwens hoor). Zit daar nog verschil in of is het een synoniem?
Ik zag dat Matthijs een handmic van een porto op z'n pak had zitten. Zijn dat gewone pmr portofoontjes, of hebben jullie een vergunning voor aparte kanalen?

ik heb ook nog wel een vraag, niet vervelend bedoeld overigens;

Waarom varen jullie volgas als jullie terug gaan? Als ik dat doe met een boot krijg ik een bekeuring, jullie ook? misschien ligt het aan mij maar ik vind dit niet gegrond hard varen! Wel mooie film, en een mooie (en goed afgelopen) actie!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #192 Gepost op: 27 maart 2006, 23:05:50
Leuk filmpje Henk!

Een paar vraagjes:
De ene keer wordt het KWC aangeroepen met Den helder Resque en de andere keer met De Nederlandse Kustwacht (niet in dit filmpje trouwens hoor). Zit daar nog verschil in of is het een synoniem?
Ik zag dat Matthijs een handmic van een porto op z'n pak had zitten. Zijn dat gewone pmr portofoontjes, of hebben jullie een vergunning voor aparte kanalen?

De roepnaam van het kustwachtcentrum is "Nederlandse Kustwacht". Tijdens SAR akties is de roepnaam "Den Helder Rescue". De scheidslijn is niet duidelijk. Nu dacht ik dat als het bootje al in de haven ligt, tussen de pieren dat het einde SAR is, maar je hoort dat Den Helder, aangeroepen met "Nederlandse Kustwacht", antwoordt met Den Helder Rescue. Ligt ook een beetje aan de operator.

Ik heb net nog even gebeld voor het officiele standpunt, en dat luidt als volgt:

Het is pas einde SAR als alle deelnemende schepen afgemeld/terug zijn aan station.
Den Helder Rescue is de roepnaam voor de erkende SAR units, als Marine, Politie en KNRM.

Daar horen reddingsbrigades (en HOGE en bergers) niet bij.
Officieel horen dus (tot mijn verbazing) de eenheden -niet zijnde SAR units- altijd, ook tijdens SAR de "Nederlandse Kustwacht" aan te roepen en de kustwacht tegenover hen ook deze roepnaam te gebruiken. De roepnaam "Den Helder Rescue"is alleen voor erkende deelnemende SAR eenheden (dat wist ik dus niet)

Nu wordt het nog leuker, niet iedereen bij de kustwacht is het daar mee eens, er zijn operators die het verwarrend vinden steeds te moeten wisselen van roepnaam en besluiten tijdens SAR voor iedereen "Den Helder Rescue" te blijven.

Waardoor het in de praktijk veel voorkomt dat als wij aanroepen met "Den Helder Rescue" de kustwacht antwoordt met "Nederlandse Kustwacht"en andersom.

Dus ik begrijp dat ik het niet altijd begrijp, en ik heb daar begrip voor.

Goeie vraag dus eigenlijk wel...

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #193 Gepost op: 27 maart 2006, 23:16:47
Pfff, wat ingewikkeld zeg. Om het makkelijk te maken zeker :-\

Nu de tweede vraag nog :P ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #194 Gepost op: 27 maart 2006, 23:22:56
Pfff, wat ingewikkeld zeg. Om het makkelijk te maken zeker :-\

Nu de tweede vraag nog :P ;)

Die vergat ik nog, zo verbouwereerd was ik van het antwoord van de kustwacht. Jazeker, wat ingewikkeld!

We hebben gewone PMR's, werkt goed op het water. 5 km zowiezo, meestal veel verder.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #195 Gepost op: 28 maart 2006, 11:48:08
De roepnaam van het kustwachtcentrum is "Nederlandse Kustwacht". Tijdens SAR akties is de roepnaam "Den Helder Rescue". De scheidslijn is niet duidelijk. Nu dacht ik dat als het bootje al in de haven ligt, tussen de pieren dat het einde SAR is, maar je hoort dat Den Helder, aangeroepen met "Nederlandse Kustwacht", antwoordt met Den Helder Rescue. Ligt ook een beetje aan de operator.

Ik heb net nog even gebeld voor het officiele standpunt, en dat luidt als volgt:

Het is pas einde SAR als alle deelnemende schepen afgemeld/terug zijn aan station.
Den Helder Rescue is de roepnaam voor de erkende SAR units, als Marine, Politie en KNRM.

Daar horen reddingsbrigades (en HOGE en bergers) niet bij.
Officieel horen dus (tot mijn verbazing) de eenheden -niet zijnde SAR units- altijd, ook tijdens SAR de "Nederlandse Kustwacht" aan te roepen en de kustwacht tegenover hen ook deze roepnaam te gebruiken. De roepnaam "Den Helder Rescue"is alleen voor erkende deelnemende SAR eenheden (dat wist ik dus niet)

Nu wordt het nog leuker, niet iedereen bij de kustwacht is het daar mee eens, er zijn operators die het verwarrend vinden steeds te moeten wisselen van roepnaam en besluiten tijdens SAR voor iedereen "Den Helder Rescue" te blijven.

Waardoor het in de praktijk veel voorkomt dat als wij aanroepen met "Den Helder Rescue" de kustwacht antwoordt met "Nederlandse Kustwacht"en andersom.

Dus ik begrijp dat ik het niet altijd begrijp, en ik heb daar begrip voor.

Goeie vraag dus eigenlijk wel...

Henk   

In je Marifoon boekje staat het iets anders..  Den Helder Rescue is ook bedoeld voor noodoproepen..
En het begrip SAR is ook wel een erg rekbaar begrip.. misschien iets voor een definitiediscussie..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #196 Gepost op: 28 maart 2006, 14:10:28
update:

Vandaag de leiding van de kustwacht gebeld. Nu is het nog officieel zoals ik al dacht en anders dan de dienstdoende oparetor dacht dat het is.

Tijdens nood en spoed verkeer geldt voor de betreffende regio voor ALLE deelnemende eenheden de roepnaam "Den Helder Rescue". anders "Nederlandse Kustwacht"

Dit staat wel per discussie als zijnde verwarrend. (Niet alleen voor de buitenwacht, maar ook voor de eigen operators blijkt dus)

Het voorstel is om dan als roepnaam in te voeren naar Engels model:  "Netherlands coastguard".

Henk


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #197 Gepost op: 28 maart 2006, 16:10:07
ik heb ook nog wel een vraag, niet vervelend bedoeld overigens;

Waarom varen jullie volgas als jullie terug gaan? Als ik dat doe met een boot krijg ik een bekeuring, jullie ook? misschien ligt het aan mij maar ik vind dit niet gegrond hard varen! Wel mooie film, en een mooie (en goed afgelopen) actie!


Die vraag kwam ook al bij mij opborrelen.....

Groeten,
Mark


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #198 Gepost op: 28 maart 2006, 16:43:03
Die vraag kwam ook al bij mij opborrelen.....

Groeten,
Mark

Wat een misdaad dat onnodig hard Varen!! POEHHHH vuwwww!!!!! ;) ;) ::)
Nou niet echt denk!
groeten,
Tim


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #199 Gepost op: 28 maart 2006, 16:47:05
Volgens mij was dat nog lang niet volgas.. grinnik... ::)

Tja, wij varen natuurlijk nooit te hard, zeker de nu klpd, en regio politie bootjes het veelste te koud vinden op het water..
Maar wij nemen dan ook nooit een video camera mee aan boord.. (denk ik..  :( )

Maar misschien werd het eten wel koud, offe moest er iemand nog werken daarna..  Of was het gewoon leuk en lekker en verder geen enkele scheepvaart te zien...

Het probleem is, welke richtlijn moet je handteren, en als je de SAR Actie snel wil beeindigen, is dat volgens de norm van kustwacht als alle eenheden weer op het station zijn.. Dus misschien was het wel om de statestieken te beinvloeden.. foei, Mathijs.